Hojen har fått fnatt!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men jag tyckte du skrev tidigare att du hade kollat dom???Om dom INTE var kollade så är det garanterat det felet.Törs sätta en bra slant på det t.o.m:tummenupp

Kollat och kollat, jag har varit isär med dom och rengjort allt och efter att ha snabbkollat lite såg membranen ut att vara hela. Jag blev misstänksam idag när polaren berättade om när han hade strul med en CV-förgasare där membranet såg helt ut även fast han töjde och letade sprickor, när han bytte till ett nytt så försvann problemet direkt.

Hur mycket då?:brynad
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Kollat och kollat, jag har varit isär med dom och rengjort allt och efter att ha snabbkollat lite såg membranen ut att vara hela. Jag blev misstänksam idag när polaren berättade om när han hade strul med en CV-förgasare där membranet såg helt ut även fast han töjde och letade sprickor, när han bytte till ett nytt så försvann problemet direkt.

Hur mycket då?:brynad

Men fan. Nu är vi ju nyfikna ju! Att du inte skrivit något på över ett dygn tyder på en av två saker:

1.) du har hittat felet och är ute och tokåker och njuter :D :yoparty

2.) du svärjer, spottar och kokar över att du monterat/demonterat förgasarbryggan 174 gånger idag utan att få hojen att gå bättre och säger till dig själv att "hojfan skall INTE vinna, JAG SKALL fanimej lösa det här. Basta!" :mad: :gnissla

Så. Spill it! :va

Fast det är sjukt svårt att inte bli imponerad av din skruvarvilja, ihärdighet och uthållighet. Vinnarskalle, målmedveten och fokuserad eller bara skadad? :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men fan. Nu är vi ju nyfikna ju! Att du inte skrivit något på över ett dygn tyder på en av två saker:

1.) du har hittat felet och är ute och tokåker och njuter :D :yoparty

2.) du svärjer, spottar och kokar över att du monterat/demonterat förgasarbryggan 174 gånger idag utan att få hojen att gå bättre och säger till dig själv att "hojfan skall INTE vinna, JAG SKALL fanimej lösa det här. Basta!" :mad: :gnissla

Så. Spill it! :va

Fast det är sjukt svårt att inte bli imponerad av din skruvarvilja, ihärdighet och uthållighet. Vinnarskalle, målmedveten och fokuserad eller bara skadad? :D

Det är faktiskt alternativ 3: Hojskroten ligger så sjukt ocentralt (södra Sverige) att det tar ett par dagar för posten att frakta upp paketet att jag fördrivit dagarna med älgfilé, filmtittning och pilsner...:D

Jag skulle sätta en slant på skadad, sen vill jag lära mig skruva i turbohojar ordentligt eftersom en våt dröm är att bygga en riktig hoj och köra PSB inom en inte allt för avlägsen framtid.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ni som har hållit på med Dyna2000-tändningen, vet ni om kabeln till varvräknaren måste vara inkopplad för att det ska funka? Jag har den liggandes lös i kabelhärvan just nu eftersom jag inte har någon varvräknare på hojen.

Griper efter halmstrån just nu...
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Nya förgasare, samma fel...:huvet

Nu ger jag fanimej snart upp.
Fan va surt.Om du har ställbara kamdrev,har du kollat att dom inte slagits lös o ändrat kamtimingen??? Men då borde den puffa o poffa en hel del tycker jag. Kan fan inte komma på nåt mer tänkbart fel snart.Verkar som du kanske åker på att gänga dit ett orginaltändsystem igen o prova med det. Lider med dig.:pannkyss
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har inga ställbara kamdrev på hojen så det går utesluta feltimade kammar i alla fall. Så här i efterhand skulle jag gett fan i att byta tändning tills jag sett om den gått bättre med nya turbon, men det är lätt att bli efterklok.

Det enda jag kan göra är väl att riva isär elhärvan och börja följa upp kablarna som har med tändningen att göra, tyvärr står det inget i manualen om kablarna till varvräknaren så det är svårt att veta vad man ska göra av dom. Jag får väl prova att jorda dom och hoppas att inte boxen pajar...:gnissla
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ni som har hållit på med Dyna2000-tändningen, vet ni om kabeln till varvräknaren måste vara inkopplad för att det ska funka? Jag har den liggandes lös i kabelhärvan just nu eftersom jag inte har någon varvräknare på hojen.

Griper efter halmstrån just nu...

Har kört min utan och det fungerade iallafall, nu är ju det en Kawasaki förstås :D

Ska (om jag hinner få den) köra in KTM:en till helgen, kanske jag ska ta en liten tur till Ö-sund med min box?
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Jag har inga ställbara kamdrev på hojen så det går utesluta feltimade kammar i alla fall. Så här i efterhand skulle jag gett fan i att byta tändning tills jag sett om den gått bättre med nya turbon, men det är lätt att bli efterklok.

Det enda jag kan göra är väl att riva isär elhärvan och börja följa upp kablarna som har med tändningen att göra, tyvärr står det inget i manualen om kablarna till varvräknaren så det är svårt att veta vad man ska göra av dom. Jag får väl prova att jorda dom och hoppas att inte boxen pajar...:gnissla

Läste tidigare i tråden att din soppapump gav 1,5b Min pump ger ända upp till 3,0b och hinner med att pumpa ca 4l på en minut, testa att kolla vad din pumpar på en min. bör nog inte vara mindre än 3l.
Du har ingen sån där tryckkontackt inkopplad på Dynan som ska ställa om tändningen vid ett visst ladd? isf kan det vara något sånt som rapplar.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har kört min utan och det fungerade iallafall, nu är ju det en Kawasaki förstås :D

Ska (om jag hinner få den) köra in KTM:en till helgen, kanske jag ska ta en liten tur till Ö-sund med min box?

Ok, jag ska kolla upp den ändå så att den inte ligger mot jord någonstans.

Det jävliga är att jag lovat bort mig i helgen och ska hjälpa brorsan med ett bilbygge hemma i byn, men om du inte får KTM:en förrän till veckan så vet du var det finns nykokt kaffe och wienerbröd nästa helg! :)

Läste tidigare i tråden att din soppapump gav 1,5b Min pump ger ända upp till 3,0b och hinner med att pumpa ca 4l på en minut, testa att kolla vad din pumpar på en min. bör nog inte vara mindre än 3l.
Du har ingen sån där tryckkontackt inkopplad på Dynan som ska ställa om tändningen vid ett visst ladd? isf kan det vara något sånt som rapplar.

Bra tips, jag ska mäta flödet på pumpen ikväll!

Jag hade kabeln till tryckkontakten jordad tidigare eftersom manualen sa att man då kunde backa tändningen direkt på vredet på tändboxen, men hojen ville inte ens starta då. När jag tog loss kabeln hoppade den igång direkt så nu är inte kabeln kopplad till något alls.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Pumpen flödar 2.5 liter i minuten och regulatorn funkar fint om man sätter tummen för slangen så jag har inga problem med soppatillförseln. Jag drog alla jordpunkter för tändningen till batteriets minuspol istället för chassit och provade med kablarna till varvräknaren både jordade och ojordade utan att det gjorde någon skillnad.

Jag har googlat lite efter problem med Dyna2000-tändningen och det verkar vara flera som haft skitskumma problem som berott på att tändboxen varit kass, även nya ur kartong har varit trasiga. Hittills har jag inte ens förställt mig att en sprillans ny tändbox kan vara trasig men det verkar som att det är den som jävlas ändå eftersom jag testat allt annat. Jag tänker lämna igen boxen på garantin imorgon och hålla tummarna på att det inte tar så länge innan jag får upp en ny.

CPMS: Jag tackar och bockar för att du velat låna ut tändningen, erbjudandet om fika kvarstår ifall du har vägarna förbi Östersund någon gång!:)

Edit: Man kanske ska operera lite själv på köksbordet istället...:D
 

Bifogat

  • Felsökning.JPG
    Felsökning.JPG
    182 KB · Visningar: 54
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bara en tanke, jag har NGK 9:eek:r i motorn nu och det kanske är i kallaste laget för att tända E85? En uppsättning 7:eek:r kanske vore värt att testa innan jag skeppar iväg tändboxen?
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Bara en tanke, jag har NGK 9:eek:r i motorn nu och det kanske är i kallaste laget för att tända E85? En uppsättning 7:eek:r kanske vore värt att testa innan jag skeppar iväg tändboxen?

Jag kör med NGK JR 9B stift, 0,7 spel. Dyna 2000 grå spolar. Ingen retardering utan förtändningen är på 32 gr. Fick borra upp lågfart från 0,3 (98 oktan) till 0,75 (E 85) Behöver bara titta på startknappen så Vroooom.
Hoppas det löser sig. Beundransvärt tålamod. :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, ungefär som jag kör nu alltså. Då är det nog liten risk att det är stiften som spökar...

Hur som haver, tändboxen är inskickad så i väntan på en ny blir det rast vila.
 

Bifogat

  • snark.jpg
    snark.jpg
    130.6 KB · Visningar: 69
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Får jag hoppa in och kapa lite. Har själv ett par dyna 2000 gråa men vet inte om jag läste dåligt men hittade inte utspänning någonstan. Vad är den uppgiven till? Du kommer kanske ihåg att jag förespråkade att vi skulle fronta min gamla jävla Kawa med din hoj och i en veva där jag höll på att kolla den så var jag inne på dåligt tryck i gnistan och när man jordar ner ett stift kan man ju inte säga mycket annat om resultatet. en liiiiiten pubertal lilablå strimma till gnista blev det bara. "hahaaa" tänkte jag och tänkte ladda stiftet denna gång med ett par riktiga Accel mod "tjernobyl", men döm av min förvåning när samma j-vla pubertala lilla blinkning uppenbarade sig igen(???!!!) och detta trots att det skall vara 35k i dessa mannaspolar (jaaa, jord och spänning kollade, no probs). Då börjar man ju undra hur det är med effektuppgivelsen på spolarna. vad är din/alla andras uppfattning om Dyna gråa då? skall det inte bli bättre? i och för sig jämför jag med bilarna här men så jäkla stor skillnad skall det väl inte behöva vara......eller:va
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag har 6 st gråa dynaspolar liggandes...TRASIGA! Verkar vara lite sviktande kvalite på dom, 2 pajjade inom loppet av 2 dagar och ca 5 mils åkning...Otur eller dålig kvalite?!
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jag har 6 st gråa dynaspolar liggandes...TRASIGA! Verkar vara lite sviktande kvalite på dom, 2 pajjade inom loppet av 2 dagar och ca 5 mils åkning...Otur eller dålig kvalite?!

NEJ säg inte så, jag har köpt två:eek:
Tyckte dom var lite plastiga men vafan det säger inget om innehållet tänkte jag. Är dom dåliga eller, tycker alltid man hör att folk kör Dyna.

Kör med originaltändningen + originalspolar och ställ gapet till 0.50, det räcker för iaf minst 300 hästar.

...men kan du behålla 0,7eller släcker du ut den då? tänkte att man kanske låg så nära gränsen av vad dom klarar. Man får ju tänka på att dom glada Japanerna knappast tänker sig att folk skall överladda allt dom bygger och då inte heller behöver dra på alla spakar när dom tillverkar spolar.
 
Last edited:

Motoya

Våga Vägra Stanna !
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Såld :(
Tar den kanske tjuv luft ifrån någon av packningarna kanske?
För jag har samma problem med min minimoto fast dom är ju inte i närheten av varandra med samma problem :D Ska följa tråden med vaksamhet :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
(...)en liiiiiten pubertal lilablå strimma till gnista blev det bara. "hahaaa" tänkte jag och tänkte ladda stiftet denna gång med ett par riktiga Accel mod "tjernobyl", men döm av min förvåning när samma j-vla pubertala lilla blinkning uppenbarade sig igen(???!!!) och detta trots att det skall vara 35k i dessa mannaspolar (...)

Jag har inte hållit på leka så mycket med tändspolar bortsett från några 12v tändningar jag haft till mina gasturbiner, men där blir det då en sjuhelsikes gnista över stiften. När jag drar runt hojmotorn med stiften jordade hör jag ett pjuttigt knäpp när stiften tänder. Kanske inte behövs mer heller, vad vet jag.

Andersbrink: Även för E85? Har du förresten testat originaltändning mot värre grejor på e85 och märkt någon effektökning? Just alkoholbränslen sägs ju vilja ha en ordentlig gnista om det är höga laddtryck inblandat...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top