Hojen har fått fnatt!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag bytte turbo på hojen i vinter för att bli av med surgeproblem och satte på en Dyna 2000 tändning och nu har hojen börjat bete sig mycket skumt. Lite tips på vad det kan vara skulle uppskattas enormt.

När jag startar den efter att den stått ett tag så går den fint tills laddet kommer upp mot 0.5 bar, då kan den hacka till någon sekund för att sen sticka iväg som vanligt. Efter några minuters körning börjar den dö vid fullgasväxlingar och motorbroms och rätt vad det är så börjar den misstända och stannar efter några rejäla avgasknallar. Om jag försöker starta hojen igen så bara hostar den och håller sig precis igång om jag inte rör gasen, får den stå ett tag (15-30 minuter) så startar den som om inget har hänt och går bra några minuter igen.:va

Jag anser mig ha felsökt det mesta:

x Förgasarna är rengjorda med nytt soppafilter.
x Jag har testat köra med olika bränsletryck.
x Flottörhusen har soppa i sig (E85) och det hörs att det spolas soppa i returslangen till tanken. Direkt efter att hojen dött har jag skruvat upp dräneringsskruvarna på förgasarna och kollat att dom är fyllda med soppa så det borde inte vara pumpen som strejkar.
x Alla fyra tändstift får gnista och jag har testat att ändra elektrodavstånden, motorn gick mjukare med större avstånd men annars ingen förbättring.
x Jag provtryckte systemet upp till 1.5 bar med tryckluft och regulator idag och märkte att den läcker lite vid chokeaxlarna, choken är stumdragen med kabelstrippor för att inte laddtrycket ska pressa upp den.

Trycksättningen av förgasarna är densamma som ifjol och då gick den bra bortsett från att kompressorn surgade. Flottörhus och BTR får tryck från pitotröret, dump och laddmätare får tryck från insuget och wastegaten tar tryck från plenumet.

Skumt...:gnissla
 

Bifogat

  • Nytvättad 1.JPG
    Nytvättad 1.JPG
    224 KB · Visningar: 605

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Sådär brukar ju hojar bete sig om man klämt soppaslangen. Men jag antar att du kollat det för länge sedan :hihi Dessutom har du ju pump, så den borde ge bra med soppa ändå. Om du inte har veck innan pumpen. Vet inte hur bra en sådan suger. Men du har ju soppa i returen, så veckade slangar är det nog inte.
Har råkat ut för att en spole gett upp också. Då gick hojen en stund, ända tills spolen kom över en viss temperatur så det blev överslag eller nått, och då gick hojen ganska obra... Efter en stund funkade den igen. Precis som din. Kanske något sådant?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har råkat ut för att en spole gett upp också. Då gick hojen en stund, ända tills spolen kom över en viss temperatur så det blev överslag eller nått, och då gick hojen ganska obra... Efter en stund funkade den igen. Precis som din. Kanske något sådant?

Det är inte omöjligt, det är nya Dynaspolar men det är ju ingen garanti för att dom är hela. Jag har iofs tagit ur stiften och dragit runt motorn för hand precis efter att den har dött och då har jag haft gnista på alla fyra stift, men är en spole kass kanske den inte orkar ge överslag pga cylindertrycket?

Jag kan komma på en sak till att testa och det är att logga lambdavärdet, det svåra blir väl att tolka värdena då både en släckt gnista och problem med soppatillförseln borde ge ett högt lambdavärde då det i båda fall blir massa oförbränd luft i avgaserna...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag hittat problemet men inte räknat ut vad som orsakar det än.:)

Jag körde en sväng med bredbandslambdan inkopplad och såg direkt vad som ställer till det, innan jag får positivt laddtryck så ligger lambda och pendlar mellan 0.7-0.8 men så fort turbon börjar ladda så stiger lambdavärdet som fan upp emot 1.5 och då får ju motorn knappt nån soppa alls.:näsblod

Körde tillbaka och testade om bränsletrycksregulatorn håller sitt inställda övertryck även under ladd med tryckluft och en regulator så jag kan ställa in vilket lufttryck BTR:en får och den betedde sig väldigt skumt. Så fort jag vred på lufttryck så började den leva fan och alla slangar till och från den vibrerade, så jag tog isär den utan att hitta något fel med den. Membranet var helt, O-ringen till returen satt på plats och den var i princip fri från smuts.

När jag skruvat ihop den så testade jag den igen och då var den helt tyst och vibrationsfri, men när jag provkörde hojen så gick den tokmagert igen vid ladd. :confused:

Kan det vara något annat än bränsletrycksregulatorn som jävlas? Det enda jag kan tänka mig annars är att pitotröret satts igen men det låter väldigt långsökt...
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Nu har jag hittat problemet men inte räknat ut vad som orsakar det än.:)

Jag körde en sväng med bredbandslambdan inkopplad och såg direkt vad som ställer till det, innan jag får positivt laddtryck så ligger lambda och pendlar mellan 0.7-0.8 men så fort turbon börjar ladda så stiger lambdavärdet som fan upp emot 1.5 och då får ju motorn knappt nån soppa alls.:näsblod

Körde tillbaka och testade om bränsletrycksregulatorn håller sitt inställda övertryck även under ladd med tryckluft och en regulator så jag kan ställa in vilket lufttryck BTR:en får och den betedde sig väldigt skumt. Så fort jag vred på lufttryck så började den leva fan och alla slangar till och från den vibrerade, så jag tog isär den utan att hitta något fel med den. Membranet var helt, O-ringen till returen satt på plats och den var i princip fri från smuts.

När jag skruvat ihop den så testade jag den igen och då var den helt tyst och vibrationsfri, men när jag provkörde hojen så gick den tokmagert igen vid ladd. :confused:

Kan det vara något annat än bränsletrycksregulatorn som jävlas? Det enda jag kan tänka mig annars är att pitotröret satts igen men det låter väldigt långsökt...

Hej.
Sitter anslutningarna till btren rätt?Har du kollat tätningen i fuggarna eopxytätat? det är mina,vet ett flertal som haft problemet att epoxyt har släppt & satt igen.Och vad gäller 2000 boxen,den vet man att den brukar gå sönder,har pajat 2 st en höll en säsong,den andra i en bänkkörning & en tävling.man måste vara toknoga med att jorden sitter fast annars bränner man dom direkt,det var inte problemet när mina gick sönder,hade blivit nogrannt varnad i förväg,men det som hände första gången den havererade var att den inte tändes alls,andra gången gick den på 2 burkar,du kan inte ha några böjar på soppaslangen till btren?.Har du kört grejorna i bänk så du ser att den får soppa som den ska? har själv bestyckat ihjäl mej med e85 trots fri tillgång till dynojet bromsbänk med airfuel ,hade 45% luftfuktighet ute sist när jag körde i våras,men sen när det nu blivit torrt i luften & varmare ute var det till att flytta upp nålarna 2 hack ,den låg kvar på varv när man släppte av gas,så även huvudmunstycket (155) ska upp lite till,har 0,8 i lågfartarna & 1 1/4 varv på luftskruvarna ./wachen
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej.
Sitter anslutningarna till btren rätt?Har du kollat tätningen i fuggarna eopxytätat? det är mina,vet ett flertal som haft problemet att epoxyt har släppt & satt igen.Och vad gäller 2000 boxen,den vet man att den brukar gå sönder,har pajat 2 st en höll en säsong,den andra i en bänkkörning & en tävling.man måste vara toknoga med att jorden sitter fast annars bränner man dom direkt,det var inte problemet när mina gick sönder,hade blivit nogrannt varnad i förväg,men det som hände första gången den havererade var att den inte tändes alls,andra gången gick den på 2 burkar,du kan inte ha några böjar på soppaslangen till btren?.Har du kört grejorna i bänk så du ser att den får soppa som den ska? har själv bestyckat ihjäl mej med e85 trots fri tillgång till dynojet bromsbänk med airfuel ,hade 45% luftfuktighet ute sist när jag körde i våras,men sen när det nu blivit torrt i luften & varmare ute var det till att flytta upp nålarna 2 hack ,den låg kvar på varv när man släppte av gas,så även huvudmunstycket (155) ska upp lite till,har 0,8 i lågfartarna & 1 1/4 varv på luftskruvarna ./wachen

Anslutningarna på BTR:en sitter som dom ska, allt som har med trycksättningen av motorn att göra är precis som det var ifjol och då låg lambda ganska stadigt runt 0.8 ända upp till 1 bar. Förra året kapade jag av fjädern några varv för att kunna sänka bränsletrycket ända ner till 0.1 bar men det var tidigt på sommaren så hojen gick fint flera månader efter det.

Hela systemet är trycktestat så jag har inga läckage förutom lite pys vid chokeaxlarna, däremot så har jag inte tagit isär förgasarbryggan och kollat ifall de limmade anslutningarna är igenkorkade.

Att Dyna 2000 boxarna var så känsliga hade jag ingen aning om, det blir till att vara rädd om den i fortsättningen då. Just nu verkar den funka för det är gnista på alla stift och hojen går ju som den ska ända tills laddet kommer.

Jag har inga böjar på någon soppaslang och jag har mätt soppatryck upp emot 1.5 bar när jag simulerade laddtryck med tryckluft så BTR:en verkar ju funka när man testar den i alla fall, men varför det inte funkar i verkligheten kan jag för mitt liv inte räkna ut...:gnissla
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Låter som trycket till flotörhusen inte går upp, soppatrycket kan inte magra ut den så fort. Prova att blåsa ett par hekto i slangen när hojen är igång, den ska rika på direkt
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Låter som soppapumpen är kaputt eller att du har interläckage i tanken, vilket hände för mig. Räcker med att en anslutning på trycksidan av pumpen läcker litegrann för att problem skall uppstå då man "begär" högre soppatryck.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Låter som soppapumpen är kaputt eller att du har interläckage i tanken, vilket hände för mig. Räcker med att en anslutning på trycksidan av pumpen läcker litegrann för att problem skall uppstå då man "begär" högre soppatryck.

Jag har inte hittat några läckage på vare sig soppa- eller luftslangar, och pumpen har inga problem med att trycka ur sig 1.5 bar soppatryck.

Säga vad man vill men det är rätt intressant att felsöka! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag tog loss slangarna kopplade till pitotröret och startade hojen för att provtrycka BTR:en och se om hojen går fetare vid ladd, men när hojen varit igång en liten stund började det rinna soppa ur slangarna från flottörhusventilationerna. Jag testade även att trycksätta allt som är kopplat till pitotröret (dvs även flottörhusen) med resultatet att det började rinna soppa ur luftregulatorn jag kopplat på slangen. Jag passade ändå på att vrida på lite lufttryck men även med 1.5 bar simulerat tryck i BTR:en gick hojen inte fetare...:gnissla

När jag tog loss plenumet så var det säkert en halvliter soppa i det, så nåt har hänt i förgasarbryggan under vintern.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Jag tog loss slangarna kopplade till pitotröret och startade hojen för att provtrycka BTR:en och se om hojen går fetare vid ladd, men när hojen varit igång en liten stund började det rinna soppa ur slangarna från flottörhusventilationerna. Jag testade även att trycksätta allt som är kopplat till pitotröret (dvs även flottörhusen) med resultatet att det började rinna soppa ur luftregulatorn jag kopplat på slangen. Jag passade ändå på att vrida på lite lufttryck men även med 1.5 bar simulerat tryck i BTR:en gick hojen inte fetare...:gnissla

När jag tog loss plenumet så var det säkert en halvliter soppa i det, så nåt har hänt i förgasarbryggan under vintern.

Känner igen det problemet,fuggarna brukar sätta igen i munstyckena över vintern sen flödar dom gärna över tills de har gått lite.Fyllde själv upp tryckröret fullt med soppa när jag hade pumpen kopplad till tändningen,sedan jag kopplat den till en separat brytare så funkade det kanon,startar alltid hojen utan pumpen i gång./wachen.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
jag vet inte om detta är problemet som du har men E85 lämnar kvar en grym hartshinna efter sig om det får stå. detta är ett känt fenomen i bilbranschen där dom slår igen spridare trots turbo tryck som plussar mot standardens min 3bars skillnad mot insugningstryck. jag skulle nog testat med ett hertslösande preparat och blåsa det igenom fuggarna för skumma fenomen uppstår.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag hoppas att jag hittar något fel när jag plockar isär dom, i veckan tog jag loss flottörhusen och blåste ur alla munstycken med tryckluft och då var inget helt tätt i alla fall.

Om flottörerna hängt sig eller är otäta i ventilerna, kan problemet med att hojen går magert vid ladd bero på det?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
jag vet inte om detta är problemet som du har men E85 lämnar kvar en grym hartshinna efter sig om det får stå. detta är ett känt fenomen i bilbranschen där dom slår igen spridare trots turbo tryck som plussar mot standardens min 3bars skillnad mot insugningstryck. jag skulle nog testat med ett hertslösande preparat och blåsa det igenom fuggarna för skumma fenomen uppstår.

Följdfråga, vilka hertslösande preparat finns det?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter lite funderande så tror jag faktiskt att det är smuts som är felet ändå.

Tänk om det är något skit med huvudmunstyckena som gör att den endast får soppa genom lågfartsmunstyckena, med nya turbon har jag positivt ladd så fort jag vrider på gasen så frågan är om jag inte lurade mig själv där och trodde att det var soppatrycket som spökade?

Det känns som att det stämmer med de symptom hojen har, den går bra upp till 1/4 gas ungefär och sen magrar den ut mer och mer allt eftersom jag ger mer gas. Det blir till att skruva ikväll med andra ord.:)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Montera tillbaks originaltändningen och se om det blir bättre. Backa (modifieringarna) ett steg i taget tills det börjar funka igen.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Det låter ju onekligen som att den inte får bränsle som den ska. Skulle det inte kunna vara något så fånigt som att det bildas vacuum i tanken då?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Montera tillbaks originaltändningen och se om det blir bättre. Backa (modifieringarna) ett steg i taget tills det börjar funka igen.

Oj oj, det går nog inget vidare eftersom jag har kastat bort originalgivarna till rotorn...:gnissla

Jag skulle nog sätta en slant på soppaproblem ändå men får jag inte till hojen trots rengjorda förgasare så blir det till att börja felsöka tändningen, hur som helst ska jag fortsätta köra på Dyna2000-tändning eftersom etanolen visst gillar bra gnista.

Biturbo: Det beror nog inte på vaccum i tanken. Jag körde ner till Statoil förra veckan och tankade och när jag skulle därifrån fick jag styra den hem, så den började jävlas direkt trots att jag precis varit upp med tanklocket.

Jag var isär med förgasarna ikväll och tog loss alla munstycken, det var en tunn vit hinna på allt precis som krille krokodil skrev så jag gjorde rent flottörventilerna ordentligt och blåste ur resten. Om det är en hinna på någon micrometer i ett 140:s huvudmunstycke gör nog varken till eller från men om det blir för mycket skit i flottörventilerna kanske dom inte tätar ordentligt.

Det enda som jag märkte direkt var fel var att ett pyttelitet hål längst ut på en pinne i flottörhusen var helt tätt när jag provblåste med munnen (tänkte skriva provsög men det lät så fel på något sätt...) men efter att ha blåst ur dom med tryckluft var dom öppna igen. Jag har inte riktigt räknat ut vad dom är till för men dom lär ju knappast ska vara igensatta i alla fall.

Till helgen ska jag ta isär bryggan och kolla så inte något av rören som leder mellan förgasarna har korkat igen, sen är det nog bara att sätta ihop allt och testa om flottörerna flödar över igen.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag skruvade jag ihop förgasarna efter att ha rengjort dom, och om möjligt så går hojen ännu sämre nu.:huvet

Nu orkar den inte varva alls utan dör vid mer än 1/4-dels gas med friläget i, lambdavärdet ligger på 0.7-0.8 på tomgång och strax däröver men ju mer jag varvar ju magrare går den tills den dör vid gissningsvis 5000 rpm.

Jag skruvade ur tändstiften och drog runt motorn för hand och då har jag gnista på allt fyra stift, men det är ju omöjligt att veta om tändningen hinner med vid höga varv och cylindertryck. Skulle tändningen släckas vid höga varv så borde ju lambdan visa magert då det blir massa oförbränt syre i avgaserna så det är ju inte helt otroligt, speciellt inte när jag snart har testat allt annat...

Brorsan har en ny BTR hemma av samma modell som sitter på hojen, jag ska låna den till helgen och testa. Jag ska ta med en annan Boschpump också när jag liks är hemma i byn och se om det gör någon skillnad.

Är det någon vänlig själ med Dyna2000 monterad som kan ta ett kort och några mått på hur givarna sitter i förhållande till rotorn så jag inte är helt ute och cyklar med min hemmafrästa tändplatta? Det fanns inte köpe-tändplattor till -84orna så jag blev tvungen att göra en egen lite på en höft...
 

Bifogat

  • Tändplattan 6.JPG
    Tändplattan 6.JPG
    187 KB · Visningar: 104
  • Tändplattan monterad.JPG
    Tändplattan monterad.JPG
    192.1 KB · Visningar: 108
  • Förgasartvätt.JPG
    Förgasartvätt.JPG
    172.9 KB · Visningar: 127
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top