Yamaha XJR 1300 tråden

XJR Danne

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
XJR 1300 -05
Hej! Tänkte att det vore passligt med en tråd tillägnad XJR 1300 här. En i mina ögon potent hoj som är lätt att modifiera till ett sportigare stuk. Dess motor är även trimvänlig och svarar bra på lätta åtgärder. Min hoj har 132hk. på hjulet, då är den ostrypt med Akrapovic 4-1 system. För att få den att bete sig bättre då vägen svänger är den höjd 40 mm. bak, sänkt 35mm. fram samt har clip-on. Hur många XJR förare finns det här? :) Här är min hoj:
 

Bifogat

  • XJR 1300.JPG
    XJR 1300.JPG
    138.6 KB · Visningar: 1,524

Bula76

115hk och 107Nm på hjulet räcker till
Gick med
17 May 2007
Ort
Hemma
Hoj
XJR 1300 -99
Har en -99 med dynojetkit + slipon å av det har det blivit 113hk på hjulet.
Funderar på att slänga på insugsgummi från en fj 1200 det ska ge 7hk till... men jag är ganska nöjd än då.:)
 
Last edited:

Hape

Powercruiser
Gick med
12 Nov 2005
Ort
Skänninge
Hoj
M1800R -08
Hejsan.
Tänkte man kunde få va med fast man "bara" har en XJR1200.
Ombestyckad o bytt tändplatta o insugsgummin, hk? ingen aning
men går bra. Omlackad o omklädd dyna även bytt till ett streetbar styre

Mvh Håkan
 

Bifogat

  • mindreIMG_1277.jpg
    mindreIMG_1277.jpg
    209.6 KB · Visningar: 1,131

knamsnil

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2006
Ort
Blekinge
Hoj
XJR 1300
Xjr 2007

Tjenare!

Har en 2007:a. Lite småbling på hittills.... Generatorkåpa, oljekylarskydd samt kedjeskydd från iwt-custom. Ska slänga på ett Beowulf Warrior så fort man köper powercommander. Funderar på att sätta på ett lite större framdrev (18)

En jäkligt trevlig hoj. Enormt nöjd. :)
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Är sugen på att skaffa mig en 1300 men har en fundering.
Strypt/ostrypt - vad är det för strypningar, vart sitter de, kan man ta bort dom själv, eventuella justeringar som måste göras efter strypningarna är borta.

Tacksam för lite info.
 

Hansolof

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Ed
Hoj
2000 Yamaha xjr 1300
Nybliven ägare till en XJR. Grym känsla och lättmanövrerad. Rimlig försäkring och effekt så det räcker till i original. Avsaknad av kåpor gör det lite blåsigt när det går fort, men jag är helnöjd! Jag väntar med att mixtra med strypningar mm. Någon menade att det kan bli en helt ny hoj så småningom.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Ventiljustering?

Är det sas. traditionell ventiljustering med mutter, eller shimsning som gäller på XJR1300?
 

hasse66

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
Trumph Daytona 955ii -03
Däck till XJR 1300

Hej jag undrar vad ni kör med för några däck på eran XJR 1300?

Hasse
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Då är man med i XJR1300 ligan då tills vidare. Skall bli kul att prova naken hoj, då jag inte kört det innan.

Hämtar en XJR1300SP -03a uttagen 04 ikväll.:D

Rätta gul/svarta lacken också, vilken ju som alla vet är den snabbaste färgen!
 

Bifogat

  • xjr.jpg
    xjr.jpg
    186.8 KB · Visningar: 817

xjr1300-sp

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Falun
Hoj
XJR 1300-sp /R6/
Tack för svaret.

Hur ofta skall ventilspelet kollas justeras?

Vad är det annars för serviceintervaller på XJR1300?

Detta gäller årsmodell 2000 och framåt:
Ventilspel 2000mil eller 2 år.
Olja+filter 1000mil/6mån
Rengöring/smörjning kedja 100 mil.

1000mil/6mån:
Kontroll: stift, tomgång, synkronisering,, koppling, batteri, bromsar+belägg, hjul/däck+lager, byte olja+filter, luftfilter mm mm.
Smörjning virar och länkage.

2000mil/12mån:
Byte stift,olja+filter och luftfilter, smörj och justera gaffellagring, ventiljustering.

5000mil/2år:
Smörj svingarmslagring.

10 000mil/2år:
Byt generatorkol.

+en massa annat. Kan rekommendera "Haynes service & repair manual" för XJR1200 &1300 -95 till -03 där finns det mesta om hur service och reparationer ska utföras på din hoj + servicechema och felsökning. Jag köpte min bok på Touringbutiken men den finns nog lite varstans.

M v h Håkan
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Var inne redan från början på en xjr1300 men när de var dags så tillät inte ekonomin detta. Nu undrar jag hur dom är, hantering ? Är de en raktfram hoj eller går den bra genom kurvor med så den är en allround ?!
Vilken årsmodell är att rekommendera ?!? nån som funkar bättre än en annan ? När man ser till beg ska man titta på så orginal som möjligt eller även moddade hojjar men mer beroeende på vad som gjorts ?
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Lånar tråden, har ett tag varit på jakt efter en GSX 1400 men "råkade" provköra en xjr 1300 häromdan(kallt). Den var riktigt skön att köra men det blev bara en liten runda. Den har ju fått lite kritik för att den saknar 6:ans växel, är det något som ni xjr-ägare upplever som ett problem eller funkar det fint ändå. Det andra som jag funderade över var hur den är för oss längre(1,93) att köra. Jag provade som sagt bara en kortrunda och då kändes det ok men GSX:en känns större samtidigt lite svårare att bocka in i svängarna. Tackar på förhand.

Var inne redan från början på en xjr1300 men när de var dags så tillät inte ekonomin detta. Nu undrar jag hur dom är, hantering ? Är de en raktfram hoj eller går den bra genom kurvor med så den är en allround ?!
Vilken årsmodell är att rekommendera ?!? nån som funkar bättre än en annan ? När man ser till beg ska man titta på så orginal som möjligt eller även moddade hojjar men mer beroeende på vad som gjorts ?

Hade en XJR1300Sp svart/gul och Acra 4-2-1 titan i somras, finns nog nån bild tidigare i tråden, är ca 190 cm i strumlästen och tycker jag satt perfekt.

XJR är enligt mig en riktigt bra hoj, skottsäker motor, Yamaha kvalitet när den är som bäst.
Har man inte behovet av att köra fram och tillbaka framför korvan eller tycker det är fränt att lägga bombrepor på Bogan etc. så är det en härlig hoj med massor av bottenvrid. Optimal hoj om man mest kör kurviga 70 vägar.
Dessutom så ser den ju ut som en "riktigt" motorcykel.

Med ett öppnare avgas så snackas det om ca 115-120 hk.

En del upplever att det blir varmt/hett, av motorn, kring smalbenen och det ligger lite i det, det blir ganska varmt men det funkar.

Visst letar man iland efter en 6e växel men inget som jag retade mig på.

Bara att handla om man gillar muskel retro stuket på hojar.

Går själv och funderar på om jag inte skulle prova en GSX1400 i sommar, också en ball hoj om man gillar stuket.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Var inne redan från början på en xjr1300 men när de var dags så tillät inte ekonomin detta. Nu undrar jag hur dom är, hantering ? Är de en raktfram hoj eller går den bra genom kurvor med så den är en allround ?!
Vilken årsmodell är att rekommendera ?!? nån som funkar bättre än en annan ? När man ser till beg ska man titta på så orginal som möjligt eller även moddade hojjar men mer beroeende på vad som gjorts ?

Tjöp en vetja. Det är en kanonhoj. Snyggare än de flesta och visst går den att svänga med. Jag hade aldrig problem att hänga med betydligt snabbare och sportigare hojar på 70-väg. Den har så jävla gott drag ut ur kurvorna så man kan fega lite in och med nedlägget och ändå hålla på att köra på de som ligger före vid utgången.

Hojen är snygg och bra original men det är nästan kriminellt att inte sätta på ett tuningkit från S-Racing. Det ger ca 25 hk + och en motor som går klockrent. Drar mindre soppa dessutom. Kostar ca 3000! Var får man annars 25 hk för tre papp?

Sen kan man ju som t.ex. "Hape" förfina konceptet ytterligare. Riktigt snygg hoj!

Saknar min och ska snarast köpa en.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Nu är jag oxå med :)

bigs.JPG
 

Aragorn

Guest
Hej!
Har bytt hoj, från en Hornet 600 till en XJR 1300 -08:
 

Bifogat

  • yamaha_2008_xjr1300 01.jpg
    yamaha_2008_xjr1300 01.jpg
    121.1 KB · Visningar: 564
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top