Skinnställ (Berik)

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Tjaba!

Känns som jag borde ha koll på läget vid det här laget. Men köpte mig ett sprillans ställ härom veckorna som var strl 48. Det var ett helställ av märket berik.

Jag är 181 cm och väger 75 kg. Tycker egentligen det satt riktigt bra, men, längden... Vill egentligen inte gå upp till ett storlek 50, tror det kommer bli för stort för vader/ben. Men samtidigt känns det som att strl 48 inte är tillräckligt långt för mig, det sträcker väl sig till max 177 cm?

När jag var och testade strl på mc varuhuset tyckte han som hjälpte mig att jag skulle ha 48, men är tveksam till längden. Hur mycket varierar de olika modellerna hos berikställen? Finns inget fulare än för stora ställ, som de flesta köper..! Hade ett tvådelat förut i 48 som satt bra, delade blir ju lite "längre".

Ska jag köra på 48 ändå, eller ska jag byta upp mig till 50 eller helt enkelt byta märke..?

Tacksam för svar. (bifogar bild på strl 48)

Mvh
Jonathan
 

Bifogat

  • DSC01302.JPG
    DSC01302.JPG
    54.7 KB · Visningar: 977

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
du ska ha ett ställ som smiter åt utan att det gör jävligt ont, svårt att andas osv, då har du antagligen för liten storlek. stället kommer också töjas lite allteftersom och dessutom är det när du sitter på hojjen och kör som räknas och inte när du knallar omkring på gatan.

stället ska vara som en 'andra hud lager' om du förstår vad jag menar. känns det inte så, så tror jag att du har ett för stort ställ...däremot kan det vara värt att prova stlk 50 och sen jämföra med 48'an.
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
körde berik stl 50 förra året.
Jag e 180 lång och (var) 75kg då.

efter en sommar med några öl kan de nog vara bra med stl 50 för dig så har man lite att tulla på om du tycker stl 48 sitter bra.:tummenupp

sen har alla olika kroppar:va

Nu väger jag 82kg och kör stl 52 på mitt hallvarson och sitter skönt. inte så tight som mitt berik så man inte kan slappna av utan bara vill ur stället så fort man stannar för en fika.:D

Sen kanske man vill få på sig ett underställ utan problem så här på våren och sen på hösten.:tummenupp

snygg pose va ha ha:D
 

Bifogat

  • mindre ställ.JPG
    mindre ställ.JPG
    142.5 KB · Visningar: 583
  • mindre ställ 1.JPG
    mindre ställ 1.JPG
    148.2 KB · Visningar: 621

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
körde berik stl 50 förra året.
Jag e 180 lång och (var) 75kg då.

efter en sommar med några öl kan de nog vara bra med stl 50 för dig så har man lite att tulla på om du tycker stl 48 sitter bra.:tummenupp

sen har alla olika kroppar:va

Nu väger jag 82kg och kör stl 52 på mitt hallvarson och sitter skönt. inte så tight som mitt berik så man inte kan slappna av utan bara vill ur stället så fort man stannar för en fika.:D

Sen kanske man vill få på sig ett underställ utan problem så här på våren och sen på hösten.:tummenupp

snygg pose va ha ha:D

Hade ju också 48 förra året, samma ställ fast blått. Och det satt bra, hade aldrig kunnat ha 50 i det, hade bara varit slappt.

du ska ha ett ställ som smiter åt utan att det gör jävligt ont, svårt att andas osv, då har du antagligen för liten storlek. stället kommer också töjas lite allteftersom och dessutom är det när du sitter på hojjen och kör som räknas och inte när du knallar omkring på gatan.

stället ska vara som en 'andra hud lager' om du förstår vad jag menar. känns det inte så, så tror jag att du har ett för stort ställ...däremot kan det vara värt att prova stlk 50 och sen jämföra med 48'an.

Har ju testat båda. I affär kändes det som att 48an var bättre när man kurade ihop sig. Har provsuttit på hojen nu med stl 48 också å det kändes också bra. Men det åker upp lite väl långt på benen tycker jag och stramar åt runt pungen. inte lätt..
 
Last edited:

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Spontant så tycker jag ju att det ser ut att sitta bra på dig.

Men jag själv köpte mig ett strl 50 just för att jag tyckte 48an satt så inihelvete tajt.

Jag är ca173cm/72kg, nu efter att ha kört med det några gånger tycker jag det sitter bra!
Vill du testa ett Berik Laguna Seca i strl 50 som har tänjt sig lite så kan du få prova mitt.

//Niklas
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Spontant så tycker jag ju att det ser ut att sitta bra på dig.

Men jag själv köpte mig ett strl 50 just för att jag tyckte 48an satt så inihelvete tajt.

Jag är ca173cm/72kg, nu efter att ha kört med det några gånger tycker jag det sitter bra!
Vill du testa ett Berik Laguna Seca i strl 50 som har tänjt sig lite så kan du få prova mitt.

//Niklas

Du är förvisso kortare än mig så du är större egentligen. Men kör på 50, tror det blir affär idag.

Tackar för svar, hör av mig om det ev blir aktuellt :tummenupp
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Du är förvisso kortare än mig så du är större egentligen. Men kör på 50, tror det blir affär idag.

Tackar för svar, hör av mig om det ev blir aktuellt :tummenupp

50 M 32/33 175-180 101-103 87-90 100-103 80,5-83

Strl 32/33 i jeans, jag har fan 29 :gnissla
97 över bröst
varför gör de inte strl 48 i size kring 180 cm?????? :huvet :huvet Något märke som gör det :va :va
Som sagt, kommer ju va lite slappare nedtill än över..

.......
 
Last edited:

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
50 M 32/33 175-180 101-103 87-90 100-103 80,5-83

Strl 32/33 i jeans, jag har fan 29 :gnissla
97 över bröst
varför gör de inte strl 48 i size kring 180 cm?????? :huvet :huvet Något märke som gör det :va :va
Som sagt, kommer ju va lite slappare nedtill än över..

.......

har samma problem här.. 194cm och runt 75 ynka kilo. fast det finns en räddning, Held har börjat tillverka skinnställ för långsmala. har för mig storlek 98 skulle motsvara 48 på bredden fast funka på personer runt 185. rätt snygga är dom också, dock har jag glömt av vart jag såg dom.. finns i både helställ och delat kommer jag ihåg. bara att googla :tummenupp
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Samma undran

Bifogar bilder så ni ser.. Mitt första ställ stl 52 är 177cm och 85kg. Har precis fått hem grejjerna från fc-moto hade bara testat ett annat berik ställ i stl 52 som passa hur bra som helst men detta kändes inte lika klockrent. Iof annan prisklass på ställena i fråga.

Runt mage, bröst, lår känns allt bra de är knä till fot och armarna som känns lite slappt. Vad tror ni är det 50 ja ska gå på eller kommer ja inte i den storleken eller är armarna och benen inte för långa?

Jävla jobb å skicka tillbaka till tyskland men vill ju ha ett som känns bra men hade vart sjukt segt ifall 50 inte alls passar. Blir till att åka å testa ställ igen imorrn å kollar hur det känns. Jobbigt bara att just mitt ställ inte fanns att prova i alla affärer.
 

Bifogat

  • IMG_25601.JPG
    IMG_25601.JPG
    73.8 KB · Visningar: 823
  • IMG_25611.JPG
    IMG_25611.JPG
    36.9 KB · Visningar: 473
  • IMG_25633.JPG
    IMG_25633.JPG
    50.6 KB · Visningar: 248

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Efter ha vart runt å testat lite så har ja kommit fram till att stl 50 kommer aldrig att gå. Är för fet helt enkelt :p Får ifall jag tycker de passar för dåligt sen vid armarna ta stället till nån som kan sy upp det lite.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Efter ha vart runt å testat lite så har ja kommit fram till att stl 50 kommer aldrig att gå. Är för fet helt enkelt :p Får ifall jag tycker de passar för dåligt sen vid armarna ta stället till nån som kan sy upp det lite.

Du kan inte ha 50 ;)
Ser okej ut, synd bara att ALLA köper detta jävla ställ. Får ju got lust i att skita it..
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Efter ha vart runt å testat lite så har ja kommit fram till att stl 50 kommer aldrig att gå. Är för fet helt enkelt :p Får ifall jag tycker de passar för dåligt sen vid armarna ta stället till nån som kan sy upp det lite.

Men du.... när du klotar, så är det inte från knä till fot eller underarmarna som skrapar. Det är höften, skuldror och röv. Så du behöver nog inte sy om det du har. Ser ut att sitta bra.:tummenupp
 

mikaelj

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2016
Ort
Mölndal
Hoj
Striple765R, DR650SE. Tidigare hojar: V-Strom 1000 -06, V-Strom 650 -08
Arkeologi...

Efter att ha blivit nekad inträde på Falkenberg i mina nuvarande kläder letar jag efter vettiga skinnställ. Hur mycket sämre är ett skinnställ för ca 4000 kronor jämfört med ett betydligt dyrare? Hur är skillnaden på olika märken?

Jag har kollat runt och efter tips hamnat på FC-Moto.de, där jag hittade ett helställ som jag kan leva med:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...roducts/Berik-LS1-10547-1PC-Leather-Suit-0003

Är det någon som har erfarenhet med den specifika modelllen, märket i sig, eller har någon annat bra att säga mig? Vill ha ett helställ om jag någon gång skulle prova på RR.

Tack!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Arkeologi...

Efter att ha blivit nekad inträde på Falkenberg i mina nuvarande kläder letar jag efter vettiga skinnställ. Hur mycket sämre är ett skinnställ för ca 4000 kronor jämfört med ett betydligt dyrare? Hur är skillnaden på olika märken?

Jag har kollat runt och efter tips hamnat på FC-Moto.de, där jag hittade ett helställ som jag kan leva med:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...roducts/Berik-LS1-10547-1PC-Leather-Suit-0003

Är det någon som har erfarenhet med den specifika modelllen, märket i sig, eller har någon annat bra att säga mig? Vill ha ett helställ om jag någon gång skulle prova på RR.

Tack!
Märket är det inget fel på och de flesta kända märken är ok.

Frågan är väl mer om du vet om det passar eller inte?
Alla märken har lite olika passform och det kan vara bra att veta innan man köper ett från tyskland.

Lite generellt ser det ut såhär:

Små i storlek:
Dainese, spidi, spada. Här får jag alltid gå upp minst en storlek bortsett från dainese aero men det är över din budget.

Normal passform:
astars, bks, berik, arlen ness, Lindstrands, ixs.

Större: Spyke
Med detta menas att har du tränat en del så blir bröst, axlar biceps svåra att tränga in i vanliga ställ. Jag är 180cm och väger ca 90kg och spyke 52 är nästan lite rymligt.

Är du väldigt långsmal finns det flera tillverkare som har ställ som är längre och de storlekarna börjar med en etta framför så 52 blir 152.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Arkeologi...

Efter att ha blivit nekad inträde på Falkenberg i mina nuvarande kläder letar jag efter vettiga skinnställ. Hur mycket sämre är ett skinnställ för ca 4000 kronor jämfört med ett betydligt dyrare? Hur är skillnaden på olika märken?

Jag har kollat runt och efter tips hamnat på FC-Moto.de, där jag hittade ett helställ som jag kan leva med:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...roducts/Berik-LS1-10547-1PC-Leather-Suit-0003

Är det någon som har erfarenhet med den specifika modelllen, märket i sig, eller har någon annat bra att säga mig? Vill ha ett helställ om jag någon gång skulle prova på RR.

Tack!

Jag brukar tänka på att pengarna inte är det som styr mitt val av utrusning för om jag åker av så vill iallafall inte jag fundera på om utrustningen kommer hålla ihop, jag kör med Lindstrands helställ och har kört med Berik 2/delat.
Kan varmt rekommendera helställ före 2 delat men det är min åsikt =)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Arkeologi...

Efter att ha blivit nekad inträde på Falkenberg i mina nuvarande kläder letar jag efter vettiga skinnställ. Hur mycket sämre är ett skinnställ för ca 4000 kronor jämfört med ett betydligt dyrare? Hur är skillnaden på olika märken?

Jag har kollat runt och efter tips hamnat på FC-Moto.de, där jag hittade ett helställ som jag kan leva med:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...roducts/Berik-LS1-10547-1PC-Leather-Suit-0003

Är det någon som har erfarenhet med den specifika modelllen, märket i sig, eller har någon annat bra att säga mig? Vill ha ett helställ om jag någon gång skulle prova på RR.

Tack!
Märket är det inget fel på och de flesta kända märken är ok.

Frågan är väl mer om du vet om det passar eller inte?
Alla märken har lite olika passform och det kan vara bra att veta innan man köper ett från tyskland.

Lite generellt ser det ut såhär:

Små i storlek:
Dainese, spidi, spada. Här får jag alltid gå upp minst en storlek bortsett från dainese aero men det är över din budget.

Normal passform:
astars, bks, berik, arlen ness, Lindstrands, ixs.

Större: Spyke
Med detta menas att har du tränat en del så blir bröst, axlar biceps svåra att tränga in i vanliga ställ. Jag är 180cm och väger ca 90kg och spyke 52 är nästan lite rymligt.

Är du väldigt långsmal finns det flera tillverkare som har ställ som är extra långa.
 

mikaelj

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2016
Ort
Mölndal
Hoj
Striple765R, DR650SE. Tidigare hojar: V-Strom 1000 -06, V-Strom 650 -08
Märket är det inget fel på och de flesta kända märken är ok.

Frågan är väl mer om du vet om det passar eller inte?
Alla märken har lite olika passform och det kan vara bra att veta innan man köper ett från tyskland.

Lite generellt ser det ut såhär:

Små i storlek:
Dainese, spidi, spada. Här får jag alltid gå upp minst en storlek bortsett från dainese aero men det är över din budget.

Normal passform:
astars, bks, berik, arlen ness, Lindstrands, ixs.

Större: Spyke
Med detta menas att har du tränat en del så blir bröst, axlar biceps svåra att tränga in i vanliga ställ. Jag är 180cm och väger ca 90kg och spyke 52 är nästan lite rymligt.

Är du väldigt långsmal finns det flera tillverkare som har ställ som är extra långa.

Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Ja, det är ju helt klart klurigheten med att inte kunna prova stället på plats.

Bra med passformen på olika märken! Jag styrketränar regelbundet (176 cm och 87(?) kg, dock närmare 83 kg större delen av året.)

Jag har provat ett Alpinestas storlek 52 och det kändes "OK", d v s som det ska kännas och alldeles för trångt mot vad jag föredrar i klädval. :) I själva verket hade jag nog lite marginal i det stället. Hade dock inte ryggskydd på, då.

Sedan töjer sig väl ställ en smula i bredd? Över lår, rumpa och bröstkorg.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top