Lyxfällan!

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
En annan faktor att räkna med är konsumtionssamhället, det är ju helt hysteriskt idag. Varför måste alla hushåll t.ex ha en komplett maskinpark av sågar och andra byggverktyg. Det känns som det idag är helt otänkbart för många att låna en sticksåg av grannen den enda gången per år som man byter golv.

Såklart ingen bortförklaring men jag tycker man kan förstå att många har svårt att hantera pressen från samhället att konsumera.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Ungefär som TV3´s nöjestävling EFTERLYST...där den mest korkade deltagaren har chans att vinna ett svenskt medborgarskap :ironisk
 

Dr.Bike

Guest
Håller med dig Mad, men du vet att jag inte orkar spy galla över detta för då går jag igång på alla 12....
Men det du ser är ju tidens trend.
Och så som jag själv har skrivit i många trådar: Kidsen från generation X och framåt har rent generellt blivit såsom du (och korvgubbe) beskriver det.

Och detta syns överallt. Inte minst här på SH. Man ställer en fråga (som kräver lite ansträngning av den som svarar, men även den som frågar för att dels begripa svaret, dels sätta sig in i att det nog inte var SÅ enkelt som man trodde) Men man närmast kräver ett kort, enkelt och rätt svar. Helst snabbt oxå och givetvis gratis.
(man ser fraser i frågeforum såsom: "Men kom igen nu då! Svara!) osv

Och det slår aldrig fel - är svaret det minsta komplicerat (dvs uttömmande, och mer än tre ord) så mottagaren tvingas anstränga sig (tänka anm.) så är det bara "jÅBbiT"


Hur ska såna människor kunna begripa att de slösar två till tre ggr mer än de drar in?
De VILL ju inte förstå. Nånting.
Jag tycker dessa program (liksom de där den hurtfriska kommandoran förnedrar tjockisar och berättar för dem i klartext att: Du har ätit mer än du gör av med...Eller städprogram som förevisar städning... man tar sig för pannan) är tragiska.
Eller man kan säga att de är tragikomiska.
Man får sig ett och annat (elakt) skratt - men ändå inte - för den bestående känslan är ändå uppgivenhet. Man tänker: "Är människor VERKLIGEN så här korkade".

Och programmen (som på nåt sätt skall fungera som underhållning) tenderar iaf i min värld att bli rena lyteskomikprogrammen.
Här sitter vi och frossar i andra människors stupiditet, tafflighet och ser hur de förnedrar sig själva genom att fälla kommentarer just som de som Korvgubbe räknade upp. Vilket bara spär på lyteskomiken ytterligare.

Eftersmaken blir fadd och man undrar vart Sverige är på väg.
Man tänker: Är detta toppen på ett isberg, eller har de tack och lov bara silat ut ett fåtal rixpuckon?

Jag vet dessvärre svaret, men väljer att blunda, hålla för öronen och skrika:


LALALALALALALA!


Trevlig helg, alla! :)
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Vad tycker arbetsgivare, framtida kreditgivare osv?
"jag är helt oförmögen att ta vara på mig själv och visar dessutom upp det för nationen, men det är väl inge problem"

Orkar inte se eländet..


..
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Det som retar mig mest med Lyxfällan är att hjonen som medverkar får nånting i stil med en spaweekend eller en weekendresa till Paris när programmet är slut. Jaha. Och jag då, som arbetar, betalar räkningarna i tid och inte SMS-lånar pengar i annans namn, vad får jag? Inte ens ett tack! Jävligt orättfuskigt är vad det är. :6surkart
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Håller med dig Mad, men du vet att jag inte orkar spy galla över detta för då går jag igång på alla 12....
Men det du ser är ju tidens trend.

//

Jag vet dessvärre svaret, men väljer att blunda, hålla för öronen och skrika:


LALALALALALALA!


Trevlig helg, alla! :)

Jag må inte vara särskilt gammal, men jag har märkt att detta har uppdagats bara de senaste åren.
Nu får man visserligen mer insikt i det med dessa program osv. men jag upplevde inte alls i min bekantskapskrets att någon i öht. hade såpass dålig koll på ekonomi som de man ser på t ex. Lyxfällan har.

Det vore intressant att få se någon slags jämförelse med hur dagens ungdomar se på ekonomi och hur de gjorde det för 5 år sedan.

Sedan vore det intressant att veta hur det kommer att se ut om 5 år också, t ex. ett snitt på hur mycket lån en 17-åring har och i vilken form dessa har tagits.

Eller förresten, Lalalalalala... :cpparty
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det vore intressant att få se någon slags jämförelse med hur dagens ungdomar se på ekonomi och hur de gjorde det för 5 år sedan.

Sedan vore det intressant att veta hur det kommer att se ut om 5 år också, t ex. ett snitt på hur mycket lån en 17-åring har och i vilken form dessa har tagits.

Eller förresten, Lalalalalala... :cpparty

5 år sedan är ointressant..
Kolla istället på skillnaden på barn till 30,40 å tidiga 50:talister och jämför med barn till 60:talisterna... Där tror jag den stora skillnaden ligger.

30, 40:talister och tidiga 50:talister överlag såg till att ungarna fick veta hut. Den föräldrageneration ansåg att barnuppfostran var ett av deras viktigaste ansvar...

Den senare föräldragenerationen är istället alldeless för upptagna med isg själva och sitt eget självförverkligande och karriärer och överlåter uppfostran på barnomsorg, skola och andra ...
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Den senare föräldragenerationen är istället alldeless för upptagna med isg själva och sitt eget självförverkligande och karriärer och överlåter uppfostran på barnomsorg, skola och andra ...

X-akt... och som jag sa: Generation X och framåt innehåller flertalet av alla curlade puckon uppvuxna med fri uppfostran, som nyckelbarn och på senare tid med cykelhjälm* på huvudet 24-7 oavsett aktivitet :fakta








* en perfekt symbol för överbeskyddandet av barn
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Det här är vad man får när man tar ifrån människor viljan, lusten och drivet att klara sig själv. Och varför ens försöka? Det löser sig alltid iaf.

Ett helt land fyllt med handlingsförlamade idioter.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
* en perfekt symbol för överbeskyddandet av barn

Där har vi ju ytterligare en sak som spårat ur. Den nuvarande föräldragenerationens orimliga krav på säkerhet i alla situationer för sina barn. Säkerhet är typ den enda fråga som verkar engagera föräldrarna och då finns inga gränser. Snart ser det genomsnittliga dagiset ut som en madrasserad cell för att de små liven inte ska kunna skada sig...


Jag har själv en 1.5åring och det skulle inte falla mig in att packetera honom i bubbelplast dygnet runt för att undvika skador. Jag tröstar när han slagit sig men jag daltar inte. Han får lära sig av sina egna misstag och bara när det är uppenbart farligt(typ sträcker sig efter min nyslipade kökskniv) hindrar jag honom från att klättra och utforska.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Den senare föräldragenerationen är istället alldeless för upptagna med isg själva och sitt eget självförverkligande och karriärer och överlåter uppfostran på barnomsorg, skola och andra ...


Jag håller inte alls med. Visst har föräldrarna och inte minst miljön en del i det hela. Men det är inte så mycket en uppfostranssak som det är maktcentralisering och kommunisttänket av samhället/regeringen som bär det stora ansvaret.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag håller inte alls med. Visst har föräldrarna och inte minst miljön en del i det hela. Men det är inte så mycket en uppfostranssak som det är maktcentralisering och kommunisttänket av samhället/regeringen som bär det stora ansvaret.

.....jag tror det är en kombination..
Den nuvarande föräldragenerationen är den generation dom levde under de allra mest blomstrande "kommunistdagarna".. då kollektivet, samhället skulle sköta allt och individen inget... En för alla alla för en.. typ..
Så de är helt indoktrinerade på att det alltid finns ett skydsnät, en farbror staten som skall ta ansvar så fort det blir svårt..

Samtidigt så är de vuxna i en tid då Jaget är det enda som värderas. man ska göära karriär, resa och ha det finfint. Barnen blir en bisyssala.. Och dessutom så tror de, eftersom de själva hade det så, att farbror staten skall ansvara för allt.. Detta går ut över dagens unga som får en frånvarande föräldrageneration och en skadeskjuten farbror stat som inte längre har tid och råd han heller. Så de sitter i för stor aklasser och i för stora dagisgrupper utan någon som ger sig fan på att lära dme veta hut. Föräldrarna är inte där och personalen har inte längre tid att ägna sig åt varje unge... Så nu har vi en helt ansvarslös generation unga som inte repsekterar någon eller något.. (grovt generalliserat och självklart gäller det inte alla, men tillräckligt många för att tendensen skall kunna uppmärksammas)

Jag hade åtminstonde turen att uppfostras av en föräldrageneration som såg det som deras viktigaste sak att just uppfostra och ta hand om mig....
 

*Anna*

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Alldeles för långt bort...
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Man tänker: "Är människor VERKLIGEN så här korkade".....
....Jag vet dessvärre svaret, men väljer att blunda, hålla för öronen och skrika:
LALALALALALALA!

Håller fullständigt med i hela ditt resonemang... Ibland känns det som om man är omgiven av idioter (för dom finns faktist överallt o i alla åldrar) Det är inte bara ungdomar som sabbar sin ekonomi o allmänt missköter sig själva, sina prylar o sin omgivning i största allänhet.

Istället för att bli upprörd o förbannad ett par ggr/vecka så försöker jag titta tomt på den som beklagar sig o verka helt ointresserad, fast eg kokar jag inombords o undrar för tusende gången om personen driver med mig eller verkligen är så urbota jävla korkad som det låter! ...suck

Men det kändes rätt skönt att läsa att jag inte är ensam i min frustration
...tack för det :pannkyss
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
:detvarbättreförr

Håller med om allt som skrivs i tråden. För att inflika till det egentliga ämnet med programmet tycker jag att det är som mest tragikomiskt när rullpuckona i efterhand lipar ut i skvallerblaskorna att "Lyxfällan förstörde mitt liv...", "Städprogrammet kostade mig jobbet..." etc.. etc..

Allvarligt? Vad trodde du? Var det så viktigt att vara med i TV att du sket fullständigt i vad det var för idiotprogram som du ställde upp i?

:lalallalllallalalala
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Snorungar som tror att det är lätt att göra snabba pengar, antagligen finns det väl en jargong i hans umgängeskrets att det är häftigt med mycket stålar och nån bekant har lyckats. Då tror han att han kommer lyckas, även om han inte inser att han är knappt normalt begåvad utan utbildning eller genetisk försprång. Vad fan trodde han själv? Men som sagt, han är för dum för att förstå sitt eget bästa.
Det som gör mig mest förbannad är den korkade bruden som skulle ha sparkat ut honom för länge sedan, men det där är ju ett så klassiskt scenario så jag blir ju inte förvånad.
Min sambos lillesyster var ihop med ett riktigt spån som till och med stal hennes bil och kraschade med den, utan körkort... Jag tänkte direkt på honom när jag såg lyxfällan.

Snorungar nu för tiden har det för lätt, är det för att de har vuxit upp under en högkonjunktur eller?
Min lillebror har en väldigt bra utbildning inom skog och fick erbjudande om ett jobb i Tyskland, så han drog ner dit för att jobba direkt efter gymnasiet. Efter en vecka kom han hem och sa att det var tråkigt och det gav inte så mycket pengar som han trodde. Detta visste han uppenbarligen redan efter en vecka :pucko
Han är också 87:a, det verkar vara den mest sinnesslöa årgången för tillfället...
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Det här är vad man får när man tar ifrån människor viljan, lusten och drivet att klara sig själv. Och varför ens försöka? Det löser sig alltid iaf.

Ett helt land fyllt med handlingsförlamade idioter.

Jag vet en kille som verkligen sammanfattar innehållet i tråden.

Han tar NOLL ansvar för någonting,
Han är dummare än en trädstam
Är något för jobbigt så är det inte värt det.
Jag tror seriöst att han skulle skita i att springa 1km om han fick 10000kr för det,
han skulle ha sagt sitt berömda "orka".
Vill han ha något gjort så ber han andra göra det.
Han försöker blåsa andra på pengar och saker nästan alltid.

Det värsta är att killen är 18 år gammal, ska fylla 19 i år.


Ni kan inte ens börja med att tänka er vilket rikspucko han är,
han är ökänd häromkring som "den där xxx".

Jag hatar såna människor. (ser ner på)
Och jag hatar att associeras med såna människor bara för min ålder!
 
Last edited:

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Jag vet en kille som verkligen sammanfattar innehållet i tråden.

Han tar NOLL ansvar för någonting,
Han är dummare än en trädstam
Är något för jobbigt så är det inte värt det.
Jag tror seriöst att han skulle skita i att springa 1km om han fick 10000kr för det,
han skulle ha sagt sitt berömda "orka".
Vill han ha något gjort så ber han andra göra det.
Han försöker blåsa andra på pengar och saker nästan alltid.

Det värsta är att killen är 18 år gammal, ska fylla 19 i år.

Varför beskriver du dig själv för? :D
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top