Lyxfällan!

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Alltså vad fan är det för fel på folk.!! :3freak :mad:

Nåt jävla pucko till kille som säger upp sig från sitt jobb för att starta eget, när han har skulder upp över öronen. Och istället för att få igång en seriös källa till leverbröd, tar han lån i sin pinfärska flickväns namn och spelar bort 10tusentalskronor i månaden.

Och bruden, som inte har koll på sin egen ekonomi utan låter killen ta SMS lån, som det är över 200 % ränta på, så att hon är en hårsmån från fogden. Eftersom hon själv har skulder, utöver dom som pojkvännen drar på henne.

Får inte ungdomar idag, lära sig någonting om att förtjäna sitt levebröd och rätta mun efter matsäcken??

Eller är dom så jävla bortklemade av sina föräldrar att dom tror att pengar lixom bara växer på träd, eller någonting man lånar hur som helst för att finansera sitt (allt utom verklighetsförankrade) liv.

Eller kanske är dom bara helt puckade, som inte kan tänka ekonomiskt. Hur svårt kan det vara att förstå ekvationen att man måste jobba och ha en inkomst för att över huvudtaget ha "råd" att ha utgifter.

Ja, beklämmande är det i alla fall. :rolleyes:

//M
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Curlingföräldrar i kombination med ett synsätt som innebär att de alltid tror att någon annan kommer att hjälpa dem och att inget är deras egna ansvar...

Typexemplet var när killen erbjöds hjälp med sitt spelberoende:
- "Bra, då kan de hjälpa mig att sluta spela!"
...underförstått:
- "Det är inte JAG som ska ta itu med mitt spelande utan de som ska fixa det!"


....Däremot är det sanslöst märkligt att inte alla gymnasieelever får lära sig vardagsekonomi/hushållsekonomi.. Det räcker ju med en timme i veckan under en termin för att lära ungdjävlarna hur man ska läsa lånevilkor, leasingavtal o.s.v. Vad betyder effektiv ränta, är räntefritt verkligen räntefritt.. Vad händer om jag får betalningsanmärkningar. Hur ser jag vad den verkliga kostnaden blir för den här mobiltelefonen med det här abonemanget och den här bindningstiden.
...vilka kostnader har man i ett normalt hushåll... Vad betyder lagfart, pantbrev o.s.v.

.....Lär snorisarna det där i tid så slipper de sitta som frågetecken när kronofogden hämtar deras SMS-finansierade platt-TV.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Men om vi lär gymnasiekidsen om hushållsekonomi, hur ska vi då få fram såhär bra underhållnings-tv?
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Tycker att lyxfällan är humor på hög nivå!!
Vissa människor verkar inte kunna ta hand om sig själv och ser bara allmänt förvirrade ut.

Det verkar som om de flesta skyller ifrån sig och eget ansvar verkar ej vara något att sträva efter.

Men som sagt jag tycker att det är underhållande!!
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Men om vi lär gymnasiekidsen om hushållsekonomi, hur ska vi då få fram såhär bra underhållnings-tv?

Då hittar dom på något annat idiotiskt att sända.

....Däremot är det sanslöst märkligt att inte alla gymnasieelever får lära sig vardagsekonomi/hushållsekonomi..

:tummenupp riktigt bra förslag. För från föräldrarna verkar dom inte lära sig nåt.
 
Last edited:

Pips

Guest
Spelar liksom ingen roll hur mkt undervisning en del ungdomar får. Finns forfarande dem som inte fattar och försöker ta "enkla" utvägar.

Kan ju dra som exempel på en fd klasskompis som inte förstod så bra.

Läraren: Carro säg ett tal mellan ett och nio
Carro: ehh *börjar ryka från huvudet* :va
Läraren: Du behöver bara välja ett tal
Carro: ehh... :va
Carro: TIO !!! :)
Läraren: :huvet

Hon var då 15år gammal, och nej ingen störning, utan bara lite otur när hon tänkte..
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
de alltid tror att någon annan kommer att hjälpa dem och att inget är deras egna ansvar...

Det här tror jag är precis spot on. Är det inte så det funkar i skolan idag? Misslyckas man kan man alltid skylla på att skolan inte tillgodosåg elevens speciella behov så som att få ha mobilen på under lektionstid, tugga tuggumi, inte ha läxor för det är för jobbigt/psykiskt pressande och framför allt kunna göra precis som man känner för under lektionstid utan att läraren ska kunna säga ifrån. Ve den lärare som ger eleven en åthutning.

Har jag en snedvriden syn på hur det är idag?

Fan när en annan var liten och pangade en ruta tvingade farsan mig att gå och be om ursäkt ensam OCH fixa en ny. Hua om någon skulle vara så elak idag.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Men som sagt jag tycker att det är underhållande!!

Men rätt tragiskt ändå.

Fast det är klart....om det uppdagades att min sambo hade tagit lån i mitt namn och det kom fram att han spelade bort pengarna, då skulle nog folk få se en regelrätt uppläxning. :kulspruta :fatta!

Ja..man upphör inte att förvånas vilka jävla puckon till brudar det finns. För all del....puckon till killar oxå.
 

Pips

Guest
Ehh ingen ville ju svara på frågesporten.

Nanna är född 85
Aziz är född 87..
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Jag vågar knappt titta på programmet då folk verkar helt pantade i huvudet.
Man tappar ju tron på att det öht finns vettiga människor... :/
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Spelar liksom ingen roll hur mkt undervisning en del ungdomar får. Finns forfarande dem som inte fattar och försöker ta "enkla" utvägar.

Kan ju dra som exempel på en fd klasskompis som inte förstod så bra.

Läraren: Carro säg ett tal mellan ett och nio
Carro: ehh *börjar ryka från huvudet* :va
Läraren: Du behöver bara välja ett tal
Carro: ehh... :va
Carro: TIO !!! :)
Läraren: :huvet

Hon var då 15år gammal, och nej ingen störning, utan bara lite otur när hon tänkte..

Så om min läkare frågar "Hur ont har du på en skala mellan 1 och 10?" Och jag svarar 10, kommer han att skratta åt mig?

:va
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Men rätt tragiskt ändå.

Fast det är klart....om det uppdagades att min sambo hade tagit lån i mitt namn och det kom fram att han spelade bort pengarna, då skulle nog folk få se en regelrätt uppläxning. :kulspruta :fatta!

Ja..man upphör inte att förvånas vilka jävla puckon till brudar det finns. För all del....puckon till killar oxå.

Tragiskt ja, som programmet igår när tjejen var tvungen att ta ett lån på
160K för att hennes sorgliga ursäkt till pojkvän tagit smslån i hennes namn och allt mera vad det var!

Om min sambo gjorde så, så skulle de aldrig hitta hans kropp!
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Är det bara jag som kan erkänna att jag mår bra av att se på programmet, att man får ett stärkt självflörtroende av att se dessa puckon?
 

Pips

Guest
Så om min läkare frågar "Hur ont har du på en skala mellan 1 och 10?" Och jag svarar 10, kommer han att skratta åt mig?

:va


Troligen inte iom att det ligger inom det giva intervallet, right? 1-10 du svar 10.

Hade du svarat 15 i det fallet, hade han troligen tolkat det som om du hade JÄVLIGT ont.. liksom inte samma sak...
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Har jag en snedvriden syn på hur det är idag?

Det tror jag inte. För det verkar som att barn får rätt mycket serverat idag,

Och det är väl ett sätt för föräldrarnas att kompensera att dom inte kan ge sina barn så mycket tid. Då blir det prylar och pengar istället.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top