Bromsa "liggandes"

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Avlastar man via styret, fås ett vridande moment från styret, högt över framhjulets angreppspunkt.
Skjuter man in kraften via knän/lår in i tanken, blir det vertikala avståndet mot hjulets angreppspunkt kortare därmed också momentet mindre, vilket vill vrida upp hojen på framhjulet.

Att man ens argumenterar mot detta har jag svårt att förstå

Det kan vara lite klurigt det där....men ritar du upp ett kraftdiagram kommer du se att det inte spelar nogon roll om du ansätter kraften via tanken istället för styret. Det som spelar roll är tyngdpunktens position. Och den ändras inte om du klämmer med benen istället för armarna.
 

Robz

Guest
Vilken skitmorgon!
Vaknar lite bakfull efter gårdagens släktträff, börjar rita, inser rätt kvickt att det jag blivit itutad under ett antal år och verkade ”rimligt” är åt pepparn, Photoshop har kraschat och frun är sur över att jag sitter vid datorn igen trots att vi har bröllopsdag idag… :D

Tyvärr kan jag inte för tillfället illustrera, men om man tänker sig fördelningen 400N mot styret och 400N mot tanken så är detta ”att belasta styret”.
Spänner man ryggen, avlastar styret, skjuter in 800N via tanken måste man ”hålla emot” med fotpinnarna och får då ett lyftande moment där istället – nollsummespel som oFFkeFF brukar säga.
Däremot finns det fortfarande en diskussion att ta kring huruvida det finns fördelar i att avlasta styret under bromsning. :va
Att flytta bak kroppens tyngdpunkt är uppenbart positivt, att försöka sänka den flyttar fram tyngdpunkten igen då överkroppen lutas fram.

Äntligen kan jag åter avlasta mig mot styret :tummenupp

Gissa om jag tänker ta upp detta på nästa möte, både i SSEMSE och SMC.

/Sorry

PS.
Detta förändrar inte min syn på att använda ytterpinne som momentpunkt :tungan
DS.
 

Bifogat

  • robz_stoppS.jpg
    robz_stoppS.jpg
    69.3 KB · Visningar: 56

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vilken skitmorgon!
Vaknar lite bakfull efter gårdagens släktträff, börjar rita, inser rätt kvickt att det jag blivit itutad under ett antal år och verkade ”rimligt” är åt pepparn, Photoshop har kraschat och frun är sur över att jag sitter vid datorn igen trots att vi har bröllopsdag idag… :D

Tyvärr kan jag inte för tillfället illustrera, men om man tänker sig fördelningen 400N mot styret och 400N mot tanken så är detta ”att belasta styret”.
Spänner man ryggen, avlastar styret, skjuter in 800N via tanken måste man ”hålla emot” med fotpinnarna och får då ett lyftande moment där istället – nollsummespel som oFFkeFF brukar säga.
Däremot finns det fortfarande en diskussion att ta kring huruvida det finns fördelar i att avlasta styret under bromsning. :va
Att flytta bak kroppens tyngdpunkt är uppenbart positivt, att försöka sänka den flyttar fram tyngdpunkten igen då överkroppen lutas fram.

Äntligen kan jag åter avlasta mig mot styret :tummenupp

Gissa om jag tänker ta upp detta på nästa möte, både i SSEMSE och SMC.

/Sorry

PS.
Detta förändrar inte min syn på att använda ytterpinne som momentpunkt :tungan
DS.

Det här var verkligen inte dåligt! En vuxen man som offentligt OCH PÅ SPORTHOJ erkänner att han hade fel!!!:bow :klappar :tummenupp
Det borde fler vara manliga nog att göra!!!

Nu återstår bara att "du ser ljuset" om det där med ytterpinnen....:D
 

Robz

Guest
Det här var verkligen inte dåligt! En vuxen man som offentligt OCH PÅ SPORTHOJ erkänner att han hade fel!!!:bow :klappar :tummenupp
Det borde fler vara manliga nog att göra!!!
Nu återstår bara att "du ser ljuset" om det där med ytterpinnen....:D

När man vet att man är bäst, kan man vara ganska prestigelös :D
Sanningen att säga så svider inte detta det minsta, det som svider är att jag inte genomskådat detta tidigare - dåligt. :gnissla
 
Last edited:

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
men hur kommer det sig att det är lättare att göra en stoppie om man har raka spända armar än om man kniper sig fast med benen runt tanken?
detta har jag inte satt upp några momentekvationer eller liknande för att inse utan provat fram empiriskt.
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Släng er i väggen Rossis mekaniker!
Nästa tråd kanske kan handla om relativitetsteorin?
:)))))))
 

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Streetfighter S
men hur kommer det sig att det är lättare att göra en stoppie om man har raka spända armar än om man kniper sig fast med benen runt tanken?
detta har jag inte satt upp några momentekvationer eller liknande för att inse utan provat fram empiriskt.

Två saker.

Med raka armar så har du antagligen en lite högre tyngdpunkt (du sitter rakare upp).

Du behöver inte jobba lika hårt som om du bara skulle knipa mot tanken (man måste ju bromsa rätt hårt för att få upp hojen på framhjulet)
 

Robz

Guest
Två saker.
Med raka armar så har du antagligen en lite högre tyngdpunkt (du sitter rakare upp).
Du behöver inte jobba lika hårt som om du bara skulle knipa mot tanken (man måste ju bromsa rätt hårt för att få upp hojen på framhjulet)

Intressant att fortsätta diskussionen :tummenupp
Ja, högre, men därmed oxå längre bak och då alltså gynnsammare...
Har funderat en del kring detta denna dag kan jag meddela - blommor och älskvärda ord till trots :D

Jag har också haft samma "känsla" att pressa på med armarna ger lättare stoppie, men det måste vara placebo.
Själv kommer jag empiriskt testa teorin vid tillfälle - bromsa max från samma punkt och jämföra de två sätten. Bör ge samma stoppsträcka!

Frågan som jag funderar kring, men inte kan finna lösning på, är om det möjligen finns positiva effekter i att avlasta styret?

Någon med ett tyckande här...??
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Synnerligen stort att inse och erkänna sina misstag :)

Ofta är det en känsla eller så kallat "bonnförnuft" stämmer med verkligheten, men ibland (som i detta fall) är det faktiskt fel.
 

Robz

Guest
...Ofta är det en känsla eller så kallat "bonnförnuft" stämmer med verkligheten, men ibland (som i detta fall) är det faktiskt fel.
Så rätt... (att det kan bli fel ibland) :tummenupp
...och du "pressar" kanske rentav ytterpinne...? :D

EDIT:
Åter till Olssons ursprungsfråga... och följdfrågan, "är det lönt att avlasta styret vid bromsning"?

Någon?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med böjda armar sviktar armarna lite så att gaffeln inte trycks ihop lika distinkt. Så vid stoppies tror jag dom raka armarna gör att man förstärker hojens nigningsrörelse och då i förlängningen får upp bakhjulet lättare.
Sedan vill man ju ha raka armar vid stoppies för att minska risken att vrida styret snett.

Sen bör man behålla mer stabilitet om man avlastar styret och låter hojen sköta sig själv. Det märks väl extra mycket på dåligt underlag.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och så minns jag min barndom, när man hängde på en riktigt hög aphängare till styre! Och oj vad lätt det gick att stegra! (fint gammalt ord här... fattar ni att jag menar köra på bakhjulet?) Visst, inser att jag rycker till och det producerade rycket får en längre hävarm så det STEGRAR lättare...

Men om man då tar det resonemanget som förts tidigare och som mina fysikkunskaper säger stämmer... och leker med tanken att det skulle suttit ett 70 cm högt styre på R6an i torsdags då jag lekte med att hitta sena bromspunketer innan chikanen på Sviestad.... Och jag bromsade HÅRT!!!

Det KÄNNS som om jag haft ett aphängarstyre som gjorde att jag suttit med händerna rakt fram 70 cm över styrhuvudet, så hade jag slagit runt framlänges om jag mer än snuddat bromsen..
Känns det som alltså!:va
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
men hur kommer det sig att det är lättare att göra en stoppie om man har raka spända armar än om man kniper sig fast med benen runt tanken?
detta har jag inte satt upp några momentekvationer eller liknande för att inse utan provat fram empiriskt.

Jag skulle misstänka att det har att göra med något annat än just tyngdpunkten.
om du kniper åt runt tanken så fixerar du din kropp på ett bättre sätt mot motorcykeln dvs bromsarna måste göra hela jobbet för att få upp hojen på framhjulet.
Om du istället lägger över en del av belastningen på armarna så kommer din kropp att kunna röra sig lite mer på hojen. För jag tror att dom flesta som gör en stoppie faktiskt lättar lite på kroppen för att hjälpa till så att hojen kommer upp. Man "hoppar till" lite så att säga. Det innebär att man tar bort en del av sin nedåtverkande kraft men fortfarande har kvar trycket på styret. Därför är det lättare.

För övrigt är det enligt samma resonemang det är bättre att knipa åt runt tanken vid en hård inbromsning. Man fixerar helt enkelt kroppen relativt motorcykeln och minimerar därigenom kroppens påverkan på hojen.
För faktum är att det är oerhört svårt att sitta blixt stilla på en hoj under full broms utan att knipa ganska ordentligt med knäna.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Helt klart blir det två olika inbromsningar om man lägger vikten på styret eller med knäna på tanken. Skulle kroppen vara fixerad på hojjen skulle det inte påverka något. Men nu är den inte det.
Kroppen rör på sig beroende på var man håller i sig.
Det är mycket lättare att hålla kvar kroppen lång ner och långt bak om man håller i sig med knäna i tanken.
Och helt klart är det bättre med en låg tyngdpunkt långt bak och knipa. Än att ha hög tyngdpunkt långt fram med vikten på handtagen.
Grepp i framdäcket finns det så det räcker i alla fall.

Sen vet jag att det går bra att bromsa på båda sätten. Men det blir bättre om man kniper med knäna.

Men sen finns det även andra aspekter.
Med vikten på styret så ger man oavsiktliga impulser till styret.
Desutom blir man trött i armarna.

Det verkar finns en hel del "forskare" :D här på sporthoj som ska räkna ut hur man kör hoj bäst. Och jag är helt med på att allt går att förklara med fysik.
Problemet är bara att ni inte har alla variabler. Så dom flesta uträkningar jag ser på sporthoj är rena skämten. I ärligehetens namn skulle ni inte änns kunna räkna ut hur en tärning landar om man släpper den från en given position.

Att köra hoj handlar inte om fysik. Det handlar om känsla, inputt och möjligheten att inte förstöra för hojjen. För det är nämligen det vi gör med våra kroppar. Hojjen skulle kunna köra mycket fortare utan oss feta gubbar och tanter sitandes i sadeln.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det verkar finns en hel del "forskare" :D här på sporthoj som ska räkna ut hur man kör hoj bäst. Och jag är helt med på att allt går att förklara med fysik.
Problemet är bara att ni inte har alla variabler. Så dom flesta uträkningar jag ser på sporthoj är rena skämten. I ärligehetens namn skulle ni inte änns kunna räkna ut hur en tärning landar om man släpper den från en given position.

Det DÄR har du aldeles rätt i, men jag tycker fortfarande det är viktigt att ta bort vissa felaktiga föreställningar genom att faktiskt prata lite fysik. Tidigare i tråden lät det som att hojen går upp på framhjulet dubbelt så lätt om man håller emot med armarna istället för att knipa med knäna. Då är det väl på sin plats att förklara att det inte gör någon skillnad ALLS om man lyckas hålla kroppen i samma position i bägge fallen.

När man väl rett ut det kan man sedan gå tillbaka till verkligheten o lyfta in fler variabler. :tummenupp
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top