Tråden för sporthojsuttryck!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
kan tänka mig att det inte är lätt att komma hit som ny och direkt kastas in i en värld av internskämt och grabbjargong så här kommer en lista med förklaringar av ord som används frekvent på sporthoj!:) fyll på nu allihop!:tummenupp
de som är närmare insatta i uppkomsten av ord och uttryck får gärna fylla på och/eller tillrättavisa andras inlägg:)

"Kör inte över din förmåga": En uppmaning att inte krascha.

"Kör me huvet": Fritt tolkbar metafor för en imaginär ännu ej formulerad idé som på något sätt relaterar till trafiksäkerhet.

"Kör me insidan": En precisering av tesen [Kör me huvet] men med filtrering av irrelevanta delar exempelvis käke, hårfäste eller pannben.

"Tänka åt andra": Att med hjälp av insidan reflektera runt medtrafikanters ageranden och därefter konstruera kompatibla responser med hjälp av insidan.

"xjell" eller "xjellkåpan": läs den här tråden så förstår du:tummenupp http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46771

":ligga": tja du, uttalanden i stil med det här är väl vad som händer när majoriteten av invånarna på ett forum är killar...:D allmän sexfixering någon?:gnissla

"borra": syftar både på att det för "gördetsjälvare" är lösningen på allt och på att "borra" flickvänner, så så sexfixerat som forumet är så fylls ganska snabbt alla trådar som börjar med "hur gör man...?" med svar i stil med: "har du provat att borra?":gnissla
kommer ursprungligen från den här tråden men har vidareutvecklats: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=81000

"attackborra":borra våldsamt?:va :D

"nakCskått!": nackskott är i sig en avrättningsmetod och ordet används på sporthoj för att visa vad man tycker om vissa eller vissas gärningar. varför man stavar det som man gör (om jag nu ens själv har stavat det "rätt") vet jag dock inte så det får gärna någon annan fylla i:)

"moppefucko": vardaglig benämning på små omogna moppepojkar samt folk som anser det roligt att köra ifrån polisen eller bara köra allmänt oansvarigt. används också om 125cc-åkare...:)mad:)

"aowtlåå" (blandad stavning):benämning på person som försöker visa sig stöddig genom att köra för fort med mera (olaglig aktivitet är ju sååå tufft...:rolleyes:).

"dra kettingen i tacket (taket)": härstammar ifrån en användare som hävdade att hans pappa hade gjort det på en bil, strax efter att han hade repat sidan på den med sin fotpinne.
Stavningen ketting istället för kätting var en rolig felskrivning av samma användare.

"bombbörn" eller "fuckyoubörnout": en grymt utförd "börnis":tummenupp (spinna bakdäcket så att det kommer rök). här visar Jkay på ett alldeles utmärkt sätt hur det INTE ska gå till:tungan http://www.youtube.com/watch?v=3tws...hoj.com/forum/showthread.php?t=165347&page=41

"oouuiilie": köra på bakdäcket.

"bomboouuiilie": en grym wheelie (köra bakdäcket bra:tummenupp).

"direkCt!": direkt, helt enkelt. stavingen kommer (antagligen) från samma ställe som stavningen på nackskott.

"ghey": homosexuell (som drysen).

"chey": såna man kan borra:tuttar

"helvet": helvete. myntades i den här tråden: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=80733

"tjärlek": take a wild guess...

": corn": en popcornsmajlie som numera är borttagen då den användes för frekvent:D dess syfte var att visa att man laddar med popcorn inför fortsättningen på tråden ungefär som man laddar med popcorn inför en biofilm, ungefär som för att säga: "det här ska bli spännande..."

"pungt (slut)": omskrivning av "punkt (slut)", syftar på en viss manlig kroppsdel om ni inte förstod det själva:gnissla myntades i följande tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=38885&highlight=pongt

":valfritt ord": en smajlie! alla smajlies här på sporthoj består av ett kolontecken som efterföljs av ett ord som syftar till smajliens utseende/humör. att då skriva ett kolontecken och ett valfritt ord därefter är helt enkelt en egentillverkad smajlie (inte för att det blir en bild av det men iallafall) som ägaren skriver för att han vill förmedla en viss känsla som det inte redan finns en sporthojssmajlie för:) :förklara

"Tupsäker": detta är vad en individ som med högsta möjliga kontroll, högsta möjliga kompetens och tydlig våghalsighet utför en kraftigt avancerad manöver i/på ett fordon med två eller flera hjul är.

"Tutluras" eller "Lurtuta": Detta är vad man gör när man medelst sin tuta lurar sina stackars medmänniskor till både det ena och det andra.
Inlägget som gav upphov till orden: "Idag blev det 15 övningsmil till Sorunda. Planen var att åka tillbaka gamla vägen mellan S-tälje och Sto. Jag var på väg att åka rätt i rondellen i industriområdet i S-tälje när handledaren råkade komma åt sin tuta. Jag trodde att jag var på väg åt fel håll och körde rakt istället för vänster och hamnade rätt fel. Har rätt kasst lokalsinne. Lyckades visst lura en efterföljande blå mc att köra efter också. Sorry för det. Industriområdets yttre del var inte så kul ..."
Snacka om tutlurad!:D

"Visirskratt(a)": Att lyfta på visiret, skratta och sen stänga visiret igen:D Se följande tråd:tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=205325&highlight=visirskratt


det var ett par ord och uttryck, fyll nu på med mer!:tummenupp
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Dra kettingen i taket (tacket) härstammar ifrån en användare som hävdade att hans pappa hade gjort det på en bil,strax efter han hade repat sidan på den med sin fotpinne.

Stavningen ketting istället för kätting var en rolig felskrivning av samma användare.


Många av SH orden kommer ifrån Hållundan (tm) och Roller (sm)
som tex "bombrepa" eller "ghey"

Moppefucko var det Mattias som myntade om jag minns rätt (kolla på wikipedia)
 

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]:attackborra
och
:Fakta

Står det på mina sporthoj tröjor :p
[/FONT]
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Moppefucko

[QUOTE="Susning.nu]

Ett "moppefucko" är en person som beter sig omoget och ointelligent när diskussioner om motorcyklar äger rum. Uttrycket myntades av en moderator på internetsajten http://www.sporthoj.com någon gång under år 2002.
Följande karaktäriserar ett moppefucko:


Folk som skriver *kjam*, *smajl* eller vadsomhelst innanför * *.
Folk som skryter med att de träffat nån känd kriminell i verkliga livet.
Folk som inte skriver ihop ord.
Folk som skriver stora och små bokstäver blandat, exempelvis "FeTt ja dRAr din RätTA med MIn NsR125!"
Folk som stavar "köra" "tjöra".
Folk som frågar "är R1 eller GSX-R 1000 en bra första hoj? Jag skall ta kort i september och funtar på den".
Folk som anser att "Din mamma!" är värsta tänkbara förolämpningen.
Folk som startar diskussioner för att direkt efter sitt andra inlägg gå över till "Amen du är juh dum i huvvet!" bara för att de inte kan argumentera (samma personer som bär kniv ute "Utifall någon hoppar på dom").
Folk som sprider diverse myter om vad man gör för att mc-buren polis ska avbryta eventuell jakt på dem; t.ex. att slänga hjälmen, köra i närheten av dagis etc.

[/QUOTE]
http://susning.nu/Moppefucko
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

du får väl fan beskriva ordet om du vill att det hamnar på listan!:mad: man blir förbannad!:mad:


:hihi

:fakta

Jag tycker förövrigt, rent empiriskt, att trådstartaren är på tok för färsk för att starta en sådan här tråd.

Gammal är äldst.

eller så är det kanske just för att jag är så pass "färsk" och själv har/har haft problem med en del av internuttrycken på sajten som jag vill samla och förklara dem i en och samma tråd så att fler "färskingar" slipper bli förvirrade och också kan njuta av skämten?

just för att jag är "färsk" vänder jag mig till den samlade "eliten" på SH och ber om påfyllning/korrigering av det jag lägger in i tråden:)

slutligen: all cred till dig för allt roligt du kläcker ur dig:tummenupp
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag vill ju inte vara negativ men jag tycker SH´s uttryck är förjävla taffliga och dåliga. Skriv som folk istället för att härma efter nån mupp som skrev fel eller tycker att "ligga" passar tre-fyra ggr i varje mening.

Eller alla dessa dyslektiker som faktiskt tror att direkt stavas direckt.

Tror bara de skapar än ännu sämre svenska om man tar in felstavning och slang som dagligt bruk istället för att skriva korrekt. (eller åtminstone försöka skriva korrekt) Medvetet fel känns korkat?

Peace out!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag vill ju inte vara negativ men jag tycker SH´s uttryck är förjävla taffliga och dåliga. Skriv som folk istället för att härma efter nån mupp som skrev fel eller tycker att "ligga" passar tre-fyra ggr i varje mening.

Eller alla dessa dyslektiker som faktiskt tror att direkt stavas direckt.

Tror bara de skapar än ännu sämre svenska om man tar in felstavning och slang som dagligt bruk istället för att skriva korrekt. (eller åtminstone försöka skriva korrekt) Medvetet fel känns korkat?

Peace out!

ääh, det är ju bara på skoj:) man får ta det med en nypa salt och bara ha kul åt att bli påmind om hur idiotiskt folk kan stava ibland:D jag tror att de flesta här inne vet hur saker och ting stavas i verkligheten och bara använder sig av sporthojsslangen för att det är roligt;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tycker att kärlek ska vara med på listan.

Vi behöver mer kärlek.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top