Aprilia SMV 750 Dorsoduro-tråden

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Jag har ännu inte fått regpapprena, men när jag slår upp den på vägverket så står det "Antal passagerare: 1"...alltså är den reggad för två personer!
Det följer med fotpinnar för passagerare som man själv får skruva på om man vill.
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Min utvärdering kan inte bli så bra i och med att den stått stilla hälften av den tid jag haft den! Jag har bara kommit upp i dryga 80 mil med min.

Aprilia har helt enkelt lite problem med mjukvaran, både mjukvaran till Dorsoduron och mjukvaran till Axonen (programmerings-datorn som ansluts till hojen)...det har kommit två nya revisioner på båda dessa programvaror under loppet av ett fåtal veckor.

Jag har fått ECU:n bytt en gång, och väntar på en till. De problem jag haft har varit att hastighetsmätaren inte funkat och SERVICE-text tänd med röd triangel tänd, fast det inte finns några error-koder att läsa.

En återförsäljare säger att Aprilia skall komma med en hel del tillbehör till Dorsoduron, högre kåpglas, gelsadel (behövs!), sidopackväskor (finns redan nån bild på nätet har jag för mig).

Däremot har jag kört Shiver en del (lånehoj i stället för Dorson).
Den hojen tycker jag inte alls om! Fruktansvärt dåligt bottendrag, i alla fall om jag jämför med Dorson.

Tyvärr finns det inget större utbud av tillbehör (kåpglas, gelsadel, slip on) att köpa ute i Europa heller (jag brukar kolla på diverse eBay-sajter)...men det kommer väl vad det lider.
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Hur har det gått med den allting löst eller är det fortfarande småfel hela tiden?
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
dom har gjort en jättemiss iaf med att kombinera skylthållaren/låset för cutsen :gnissla
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Äntligen funkar den som den ska! Nu är jag nöjd!
Från och med förra veckan är allt ok. Återförsäljaren fick två nya givare som byttes, och efter detta så funkar hastighetsmätaren och Error-indikeringen har inte kommit tillbaka.

Tydligen har en givare som sitter bakom bakre cylindern varit ett problem även på Shivern, den delen har ersatts av en givare med nytt artikelnr.

Fick Aprilia Mana 850 som lånehoj förra veckan, lite tråkigt att köra automat är det ju, och den vibrerar nåt så alldeles i fotpinnarna (skall tydligen bero på att det är variomaten som skapar dessa vibrationer).
Fick lite perspektiv på det här med Dorsoduron, jag gillar sittställningen skarpt på min, jag är 193 cm lång så det är skönt att inte behöva fälla ihop "landningsställen" så mycket på Dorson (om man jämför med ex Shiver och Mana 850).

Jag har reklamerat tanken som inte rynner 12 liter som manualen säger, får bara i 10 liter. Generalagenten skickar en ny tank (utan att verkligen gå till djupet o kontrollera om det verkligen stämmer?!), och sedan skickas min gamla tank till Italien för undersökning.

Håller med angående skylthållaren och öppningsmekanismen, lite puckat att lägga den där. Men jag tror att det går att flytta låset från "armaturen" till annan plats. Från nyckel-låset så går det en kort vajer till lås-mekaniken under sadelns bakre del...och jag tror att det är en smal sak att byta vajer till en längre om man så önskar.

Träffade en snubbe på en Ducati Desmosedici RR för några helger sen (nästan 600 lax för en hoj?!!...hallå, vem köper en hoj för så mycket pengar?). Gillade avgassystemet på den (102 dB, godkänt i Europa), löper ut i ovankant på bak-kutsen, men det visste ni säkert.
Jag funderar på att bygga ett eget sådant avgas till Dorsoduron!
Drömma går ju!
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Härligt att allt har löst sig nu. Har inte haft tid att prova den än, när man väl haft tid så har vädret vart dåligt...

Såg på något apriliaforum en som hade lackat "avgasskydden" svart såg riktigt bra ut.

Well folk betalar 1-5mille för ferrari å liknande så 600 för en hoj kanske inte är så mkt om man har intresse och pengar :)
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Läser på Apriliaforum att andra även upptäckt att tanken rymmer typ 10.8 liter!! Jag får väl se om den nya tanken [när den väl dyker upp] rymmer 12 liter...om Aprilia är smarta så har de gjort om gjutformen på tanken så att den verkligen rymmer de 12 liter som manualen säger.

Har du möjligtvis en länk till stället där du såg en Dorso med svartlackade "avgasskydd"?

600 lax för en Desmosedici RR kanske är bättre ekonomi än att köpa en Ferrari? Ekonomin åt sidan, det handlar ju om intresse, precis så var det för ägaren av Desmosedici'n: han hade flertalet Duccar till i garaget, en MV Augusta oxo, och han var mer intresserad av teknik än att köra på bana...det var en rolig upplevelse att lyssna på Desmosedici'n, mer sånt till folket!
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Jag hade kontakt med Evotech Performance i England i Juli, ville köpa en "Tail Tidy/Fender Eliminator" till Dorsoduron...men de hade inte fått låna nån Dorso ännu så de visste inte hur de skulle lösa det.
Jag skickade bilder till dem för att möjligtvis förbereda dem på problemet med sadellåset som sitter i "armen" som håller regskylten i original-utförandet.

Till min glädje har de nu gjort en lösning för Dorsoduron.
Jag köpte en och jag har nu monterat den!

Se bilder i mitt galleri (du hamnar på sidan 2, bilderna med "Tail Tidy" börjar i slutet på sidan 2 och fortsätter på sidan 3):
http://www.harju.se/Public/ApriliaDorsoduro7502008/tabid/65/path/+/currentstrip/2/Default.aspx

Produkten kostar £64.99 och frakten är £8.95 till Sverige, beställde på torsdag (betalade med PayPal) och paketet kom idag måndag. Ingen tull/moms då det är inom EU.
Priset är rätt så högt på denna modell, men de rättfärdigar det hela med att den är rätt så komplex i och med integrationen av sadellåset...och jag håller med, det är en hyfsat komplex lösning.

Kommentarer någon?

Har ni förresten sett att en snubbe på YouTube lagt upp en snutt med en Dorso som har GPR-dämpare monterade?
Filmen finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=1cESgbQhQQ8

Länk till produkten:
http://www.evotech-performance.com/acatalog/info_6668.html
 

Bifogat

  • IMG_3873.JPG
    IMG_3873.JPG
    48.1 KB · Visningar: 202
Last edited:

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
2008-10-10, rapport angående byte av tank:

Jag fortsätter väl min "blogg" (känns nästan som min alldeles egen blogg det här, är det någon över huvud taget som köpt en Dorsoduro som kan berätta om de haft samma problem som jag?).

Jag lämnade in Dorson för byte av tank...först väntade jag en stund på plats för det var tänkt att bytet skulle ske emedans jag väntade.
När några plastdetaljer [från min gamla tank] skulle läggas på plats i försänkningen där tanklocket skall sitta så passade inte dessa bitar!!
Aprilia har gjort om gjutformen och då missat att skicka med de nya detaljerna [gummipackning, plastring och större plastbit där tanklocket sitter] som har det nya måttet. Vid en mätning så är försänkningen i den nya tanken 3 mm mindre i diameter.
Jag har i alla fall hopp om att den nya tanken skall rymma 12 liter som det är tänkt, men det återstår att se. Återförsäljaren hade med visst besvär lyckats mäta upp att det gick i 12 liter vatten i tanken.
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Jag tycker att hojen är värd sina pengar, så jag säger: köp!

Mina problem med Service-lampan har inte kommit tillbaka, och jag har [bara] hunnit lägga 200 mil på hojen.

Planen är att snart montera ett par ljuddämpare som jag tidigare hade på en TL1000R, där anpassningsjobbet består av att tig-svetsa ett y-rör och göra anslutningsplattor till ljuddämparnas ändstycken. Jag har själv ingen tig-svets utan det är en polare som gör jobbet.
Jag kommer att lägga upp en länk med bilder på det projektet när det väl är igång.
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Orkar inte komma igång med avgas-projektet så det är likväl att man köper GPR-dämparna som du satte på...gött ljud förresten!!
Köpte du dina från eBay eller här i Svedala? Är det någon som har koll på vad dessa kostar i Sverige?

Min dorso är trasig igen!! Det är samma gamla vanliga problem att en givare krånglar så Service-lampan lyser igen. Generalagenten och fabriken i Italien har funderat i snart en månad på vad de skall göra för att lösa det.
 

carella

Demonizer
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Farsta
Hoj
Aprilia Dorsoduro-08 750
Aprilia Dorsoduro med GPR

Japp...köpte dom på Aprilia center i Handen. Bra pris fick jag också. Tror dom ligger på 8000kr. Lite meck att få bort det gamla systemet dock om man inte vet exakt vart skruvarna sitter. Sitter en svår en under sadeln vid batteriet. Men nu har jag ju åkt på den också, så det var najs. Har just fått veta att fri lägena mellan 4-5 och 5-6 inte går att göra något åt. Sånt man får leva med säger Aprilia.

/Demonizer
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Ringde till Boove tidigare, frågade om GPR-dämparen och de nämnde att Denny på Aprilia Center hade sålt GPR rör till Dorso, du var alltså en av dem! :) Boove gav mig ett pris som låg lite över 8000 spänn då de skulle göra en justering pga den höga Euro-kursen.

Nu har min hoj haft problem med error-lampa i några veckor, för att nu ha självläkt i dagarna, men den skall ändock in till Denny för att få ett par sensorer bytta (igen).
Sen har jag lite skrammel i dämparen, i alla fall så tror jag att det är dämparen, ska plocka ned den imorgon för att ta reda på var skramlet ligger (skulle i teorin kunna ha att göra med Tail Tidy'n jag satte på tidigare). Kommer ihåg sen tidigare att det var lite lurigt att få loss ljuddämparen.

För övrigt så har jag tidigare inte haft problem med extra frilägen som du nämner, men i fredags så uppenbarade sig ett sådant mellan 4:an och 5:an.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top