Aprilia SMV 750 Dorsoduro-tråden

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Jag har bokat en Dorsoduro hos www.aprilia-center.se och där säger Denny att det är 2000 mil/2 år mellan varje service på SMV 750.
Googlar man lite på "Dorsoduro 20000 km" så får man i alla fall träff på sammanhanget på aprilia.cz, är det någon som kan översätta? :)
Det vore ju trevligt om det var 2000 mil mellan service, men det låter långt...750 mil är mer "normalt" kanske.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har bokat en Dorsoduro hos www.aprilia-center.se och där säger Denny att det är 2000 mil/2 år mellan varje service på SMV 750.
Googlar man lite på "Dorsoduro 20000 km" så får man i alla fall träff på sammanhanget på aprilia.cz, är det någon som kan översätta? :)
Det vore ju trevligt om det var 2000 mil mellan service, men det låter långt...750 mil är mer "normalt" kanske.

Tror det är 2000 mil mellan ventiljusteringen... oljan byts efter 750 mil.

Jag beställde min på www.superbike.se så vi får se vem som får den först :D
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Jag fick besked i fredags att min Dorsoduro stod på lastbil och att denne lämnat Danmark på fredagen. Bra tänkte jag, då kan jag väl få den på måndag eller tisdag! Icke! Vägverket ska utfärda skyltar och det tar några dagar, och vi får väl se om Itago A/S lagt in tekniska data över huvud taget, antar att det är generalagenten som måste tillse att det blir förmedlat till Vägverket.

Så vi får väl se om jag får den i slutet på den kommande veckan.
Det skall tydligen endast komma in 2 st till Sverige nu, varav jag får en. Det är väl egentligen inte så smart att köpa de första av en helt ny mc-modell, snacka om att vara försökskanin! :)

Är det kanske du Rasorblade som får den andra? Denny på aprilia-center.se är bundis med superbike.se så det kan vara troligt att den andra går till Göteborg och där superbike.se.

Denny (tillsammans med superbike.se) säger sig ha bra tumme med generalagenten, vi får hoppas att det även avspeglas när det väl kommer till att ta hem reservdelar (när den dagen väl kommer).
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
hmm blir att testa en sån innan man byter till nån ktm :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Så vi får väl se om jag får den i slutet på den kommande veckan.
Det skall tydligen endast komma in 2 st till Sverige nu, varav jag får en. Det är väl egentligen inte så smart att köpa de första av en helt ny mc-modell, snacka om att vara försökskanin! :)

Är det kanske du Rasorblade som får den andra? Denny på aprilia-center.se är bundis med superbike.se så det kan vara troligt att den andra går till Göteborg och där superbike.se.

Denny (tillsammans med www.superbike.se) säger sig ha bra tumme med generalagenten, vi får hoppas att det även avspeglas när det väl kommer till att ta hem reservdelar (när den dagen väl kommer).

Man kan ju alltid hoppas.... men tror det är deras demohoj sm kommer först
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Nu har Dorsoduron kommit! Ska åka till aprilia-center.se i kväll för att titta på den (skylten har inte kommit så jag kan inte få hem den ännu).
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Nu har Dorsoduron kommit! Ska åka till aprilia-center.se i kväll för att titta på den (skylten har inte kommit så jag kan inte få hem den ännu).

Grattis!! Det var som du sa.... superbike fick den andra... dock deras demo.
Får vänta ett tag till på min.. men det suger som faan i tarmen. Har ev en 990 supermoto på G.

Får se vad vi får för pris.:)
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Nån som vet om den e reggad för 2 pers ? verkar inte finnas nån fotpinnar bak på dom bilder jag sett.
Shivern har ju pinnar bak iaf.
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Rasorblade, säg till Superbike att du "ska ha den där Dorsoduron".
De kan ju tycka att det är bättre för dem att ha en demohoj för att få mer intresse, men nu har de ju en kund (du alltså) som vill köpa den.

Det finns en klisterlapp på kedjeskyddet [som visar däckstryck tror jag], för en respektive två personer på hojen. Jag frågade Denny på Aprilia Center och han sade att det följer med fotpinnar för passagerare.
Denny skulle få veta regnumret på hojen idag, och eventuellt kommer skyltarna från Vägverket idag oxo. Jag vill ha den idag!
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Jädrans ... nu får man åtråkänslor ... Gillar egentligen inte crossmoppar men den här var vacker!!
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Rasorblade, säg till Superbike att du "ska ha den där Dorsoduron".
De kan ju tycka att det är bättre för dem att ha en demohoj för att få mer intresse, men nu har de ju en kund (du alltså) som vill köpa den.

Det finns en klisterlapp på kedjeskyddet [som visar däckstryck tror jag], för en respektive två personer på hojen. Jag frågade Denny på Aprilia Center och han sade att det följer med fotpinnar för passagerare.
Denny skulle få veta regnumret på hojen idag, och eventuellt kommer skyltarna från Vägverket idag oxo. Jag vill ha den idag!

Har du fått din ännu??

Kan du dela med dig av reg.numret.. så man kan kolla försäkring?!:)
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Rasorblade, du fick regnumret via ett pm.

Vägverket, pust, vilka sölkorvar!
Hojen stod hos Aprilia-Center i onsdags förra veckan. Skylten har kanske kommit idag, har inte fått tag på Denny.
Jag pratade med vägverket igår och då var beskedet att order om tillverkning gjordes i fredags, och den skickades iväg från tillverkningen igår till Denny, alltså borde den vara framme idag eftersom skylten tillverkas i Danderyd (en polare säger att de tillverkas där).

Jag har tecknat försäkring på den redan, kostar 6057 kr/år via Bilsport-MC, deras offroad-försäkring, högsta zon i Sverige tyvärr, medlem i SMC.

Nu får Denny fixa fram en lånehoj om skylten inte kommer idag, jag orkar inte åka kommunalt längre.

Fick besked, skylten har kommit!
Och nu regnar det!! :(
 
Last edited:

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Vi pratade om serviceintervall förut, och nu läser jag manualen.
Vid 100 mil görs kontroll av ventilspel och efterdragning av bultar, den servicen kostar 2000 kr plus olja/oljefilter (100-200 kr för filter plus 90 kr/liter för oljan).
Nästa service är vid 2000 mil, då justeras ventilspelet och olja/filter byts igen.
Undantaget är luftfiltret som inspekteras vid 1000 mil och bytes vid 2000 mil.

Jag tänker i alla fall inte köra 2000 mil på samma olja o filter!

Har kört några dagar med hojen, uppe i futtiga 30 mil.
Provade "R"-läget [R för Rain], ja, vad ska man säga, känns som en 50-kubikare i det läget.
Pendlar mellan "T"- och "S"-läget beroende på om jag vill köra en ettrig iller eller en touring-hoj. :)

En polare hälsade på i helgen med sin Fireblade 97:a, jag har även haft en sådan tidigare, och nu när vi lånbyttes så slogs jag av Dorsoduron har ett brutalt bottendrag. Jag var lite besviken på Dorsoduron först, men efter att ha kört Firebladen lite så inser jag hur otroligt avslappnad körningen med Dorsoduron är...nackdelen är förvisso att vridmomentkurvan är så himla platt på den att det blir lite trist att varva högt då det inte finns nåt extra att hämta där.

Bränsleförbrukning kanske man inte skall prata om såhär innan den ens gått 100 mil, men det ligger runt 0.5 liter/mil, och det går att komma mycket lägre om man kör lugnt, men jag vet inte varför man skulle köra lugnt.

Nästa sändning av Dorsoduro skall komma snart, heter det. De skall tydligen vara svart/röda.

Jag kan rekommendera andra att köpa Dorsoduro 750 (om ni inte orkar vänta på Dorsoduro 1200). Jag har kört sporthoj i drygt 10 år, och sista 4 åren har jag kört Gilera Nexus 500 (stor-scooter, variomat), det var bekvämt men ack så trist det blev till slut. Jag kör till och från jobbet året runt i princip (Fjollträsk får ju inte så mycket snö i dessa globala varma vintrar, i vintras fick scootern stå endast 3 veckor). Däremot är jag tveksam till att jag kommer att köra lika långt in på vintern med Dorsoduron.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vi pratade om serviceintervall förut, och nu läser jag manualen.
Vid 100 mil görs kontroll av ventilspel och efterdragning av bultar, den servicen kostar 2000 kr plus olja/oljefilter (100-200 kr för filter plus 90 kr/liter för oljan).
Nästa service är vid 2000 mil, då justeras ventilspelet och olja/filter byts igen.
Undantaget är luftfiltret som inspekteras vid 1000 mil och bytes vid 2000 mil.

Jag tänker i alla fall inte köra 2000 mil på samma olja o filter!
text............................

En polare hälsade på i helgen med sin Fireblade 97:a, jag har även haft en sådan tidigare, och nu när vi lånbyttes så slogs jag av Dorsoduron har ett brutalt bottendrag. Jag var lite besviken på Dorsoduron först, men efter att ha kört Firebladen lite så inser jag hur otroligt avslappnad körningen med Dorsoduron är...nackdelen är förvisso att vridmomentkurvan är så himla platt på den att det blir lite trist att varva högt då det inte finns nåt extra att hämta där.

Bränsleförbrukning kanske man inte skall prata om såhär innan den ens gått 100 mil, men det ligger runt 0.5 liter/mil, och det går att komma mycket lägre om man kör lugnt, men jag vet inte varför man skulle köra lugnt.

Nästa sändning av Dorsoduro skall komma snart, heter det. De skall tydligen vara svart/röda.
text.......................


Hmmmm ok.. det var just bottendraget jag tyckte det saknades. (jämför med min SXV) Svår att få upp på 2;ans växel. Men det går ju att dreva om. Har du gjort det?

Ang. service så tror jag rekommendationen är oljebyte vid 750 mil
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Bottendraget finns där men man behöver dreva om den, håller med.
Sen vet jag inte egentligen hur bra bottendraget är kontra SXV eller andra.
Den går lätt upp på bakhjulet på ettan bara man jobbar lite med gasen, behös inte så mycket arbete där, däremot verkar det lite svårare med tvåan, har bara försökt en gång, håller ju fortfarande på med inkörning. Detta skulle en omdrevning lösa, men det har jag inte hunnit med. Sen har jag inte provkört någon SXV så jag kan tyvärr inte jämföra med den modellen. Hade en Husaberg FS 650 E 01:a tidigare, men jag jämför inte Dorsoduron med den eftersom man nog får klassa Dorsoduron som "touringvänlig", precis vad du vill ha Rasorblade! :)

Kom precis in från garaget, tog loss sadeln, skruvade loss plasten som ligger runt sadeln/ovanför ljuddämparen. Manualen visar ritade bilder på hojen med skjuts-handtag där bak, men det finns ju inga sådana!
Tittade under plasten och ser att det finns 2 fästpunkter där bak för M8 eller M10 bult, och 2 platser för korgmutter eller liknande lite längre fram. Plasten har "förborrade" markeringar på insidan på dessa punkter.

Jag funderar på att borra upp de två bakre hålen för M8/M10 bultarna och montera hållare för topbox, men det räcker inte med dessa två utan man måste ha åtminstonde ett hål till i längsled för att det skall bli stadigt.
Jag vet, det är mesigt med topbox, men jag behöver förvaringen.

Jag tog även bort den extra "remmen" över sadeln som är eftermonterad, ser ut som nåt hempulat. Remmen satt runt ramen på båda sidorna och gick från sida till sida, satt lite otrevligt under "stussen" när man körde.

Tycker mig se att kylvätskenivån gått ned ett par centimeter (närmar sig miniminivån), kan vara luft som hittat ut från motorn, får hålla koll på detta.

Det blir nog typ 600-750 mil mellan oljebytena för mig, det är ungefär det jag kör per år.
 

HRidge

Member
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Enebyberg
Hoj
Gilera GP800
Ok, du vill se bilder.
Jag tvättade hojen och lade upp bilder på min hemsida:
Min hemsida

Räcker det? Notera att galleriet har två sidor. Saknas det närbild på något speciellt?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top