VTR 1000 Firestorm - tråden

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Kul med lite liv i tråden kör själv en honda vtr firestorm års mod 07 grymt nöjd med hojen
:yoparty
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Var och bläddrade i VTR.nu(är ej reggad där) för ventilkoll och noterade där att man plockade bort hela kåpan för att komma åt främre cyllen. (för övrigt en mycket bra sida:tummenupp )

Kändes lite mycket, så jag knycklade ihop plastbiten så gott det gick mellan förgasaren och främre cylindern och sen slet ut den mellan ramdelarna.
Det blev sen lite lättare att skruva av ventilkåpan och kolla ventilerna.

Plastbiten sågade jag sen i två delar, stoppade tillbaka den och drog en tejpremsa över skarven. Vet inte om det är rätt väg som dom visar på vtr.nu eller om det finns ett annat sätt, men med den delade plasten så kommer det att bli lättare vid nästa koll.

121108b5.jpg

Plastbiten under förgasaren. Lossar gasvajrarna för att sen knyckla ihop plasten och slita ut den.


121108b6.jpg

Plastbiten bortsliten.


121108b8.jpg

Plastbiten sågad i två delar.


121108b9.jpg

Plastbiten tillbaka. fästplopparna på plats och en tejpremsa mellan skarven.
 

T_Lund

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Oxelösund
Hoj
Honda VTR 97
Hej.

Köpte en Vtr från 97 i lördags med ynka 11000 mil på mätaren :dummer. Nu är det så här att tempmätaren inte ens går upp till första strecket tycker det är lite klent även om det inte är så varm ute. Dom övre kylarslangarna blir ljumna höger sida av motorn vid oljepåfyllningen blir ljummen och vänster sida antar det är kopplingen blir varm så man bränner sej. Ska det vara så
 

jolid

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Piteå
Hoj
VTR1000F
Hej.

Köpte en Vtr från 97 i lördags med ynka 11000 mil på mätaren :dummer. Nu är det så här att tempmätaren inte ens går upp till första strecket tycker det är lite klent även om det inte är så varm ute. Dom övre kylarslangarna blir ljumna höger sida av motorn vid oljepåfyllningen blir ljummen och vänster sida antar det är kopplingen blir varm så man bränner sej. Ska det vara så

Hej och gratulerar till ditt inköp! :) Jag har en VTR1000F -97 och den är likadan med tempen. Antagligen hör det till modellen?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Hej.

Köpte en Vtr från 97 i lördags med ynka 11000 mil på mätaren :dummer. Nu är det så här att tempmätaren inte ens går upp till första strecket tycker det är lite klent även om det inte är så varm ute. Dom övre kylarslangarna blir ljumna höger sida av motorn vid oljepåfyllningen blir ljummen och vänster sida antar det är kopplingen blir varm så man bränner sej. Ska det vara så

Kom förbi Sthlm och testa på lite stillastående kökörning så ska du se att både nålen och fläkten får motioneras lite i sommarvärmen :tummenupp
 

grottas

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki ZZR 1400
Hej Alla glada VTR åkare :)
Jag har fått ett problem med att hålla uppe värmen i motorn. På tomgång så går värmen upp, men så fort jag kör så går nålen ner till botten lika fort som lönen efter alla räkningar. Jag misstänker att termostaten står i fullt öppet lägen och jag tänker byta ute den. MEN det verkar som det inte går att få tag i en termostat i sverige (19300-MBB-003). Har skickat frågor till olika mc-verkstäder utan att få ett svar tillbaka. Är det någon som vet vart man kan vända sig.
Jag har inte påbörjat rivningen av hojen än för jag ska göra så mycket annat med den, och vill ha alla reservdelar hemma innan start.
Eller finns det något likartat som passar?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hej Alla glada VTR åkare :)
Jag har fått ett problem med att hålla uppe värmen i motorn. På tomgång så går värmen upp, men så fort jag kör så går nålen ner till botten lika fort som lönen efter alla räkningar. Jag misstänker att termostaten står i fullt öppet lägen och jag tänker byta ute den. MEN det verkar som det inte går att få tag i en termostat i sverige (19300-MBB-003). Har skickat frågor till olika mc-verkstäder utan att få ett svar tillbaka. Är det någon som vet vart man kan vända sig.
Jag har inte påbörjat rivningen av hojen än för jag ska göra så mycket annat med den, och vill ha alla reservdelar hemma innan start.
Eller finns det något likartat som passar?

Jag hade ringt närmsta Honda-verkstad. Klart de kan ta hem termostaten. Många verkstäder är dåliga på att svara på mail har jag märkt.

Annars beställ från England eller Tyskland, finns ju en uppsjö att välja på!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Nybliven hojåkare och vtr-ägare.
Ble ve en 06a med 1500 mil på mätaren.
Nu har jag ju inget att jämföra med då detta är min första hoj ever, men fy fan va jag gillar'n:)
56a3df4b65090143f44782484110dc30.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

:tummenupp

Det är en riktigt trevlig hoj, och jag saknar fortfarande min ibland. Åkte iväg och skulle titta på en r6a, men stannade till för att titta på en firestorm med eftersom den låg på vägen. Kom aldrig till r6an.
Firestormen är betydligt smidigare än den ser ut att vara, och helt underbar motorkaraktär.
Sålde den enbart för att få loss pengar till roadracing.
 

jogutby

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2020
Ort
Torsby
Hoj
Honda VTR 2003
Väcker upp tråden och hoppas på lite aktivitet igen.
Blev ett spontant vinterprojekt för min del i vinter i form av en 03:a i en kromad ram från -98:a
På papperet är det alltså en -98:a men instrumentering, tank mm är från den uppdaterade modellen.
Helt ok skick med tanke på ålder, miltalen lite dryga 2800.
Nakenstuk/streetfighter var planen direkt den hittade hem till garaget.
Jag vet att många är skeptiska till nakna VTR men jag tycker personligen att den inte alls gör bort sig kåplös.
Jag har dock valt att behålla den större magkåpan som sitter på min.
Styradapter och ett Fatbar sitter på plats, så även nya handtag, styrändar och speglar, nya stålomspunna slangar, bromsar mm har gåtts igenom, fälgarna har spraymålats och pimpats med dekaler.
Lite lugnt nu då jag inväntar leverans av bl.a. drivpaket, led-bakljus, framljus, miniblinkers mm.
Då jag har beslutat att behålla original instrumenteringen inser jag nu att det blir största utmaningen att få till på ett bra sätt.
Jag kom att tänka på en sak senast då jag kröp runt hojen: i reg.beviset anges 78kw men på insugsgummit står det 72kw? Motorn är om sagt från 2003.
Borde jag kunna plocka ut några hästar till på nåt sätt?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Väcker upp tråden och hoppas på lite aktivitet igen.
Blev ett spontant vinterprojekt för min del i vinter i form av en 03:a i en kromad ram från -98:a
På papperet är det alltså en -98:a men instrumentering, tank mm är från den uppdaterade modellen.
Helt ok skick med tanke på ålder, miltalen lite dryga 2800.
Nakenstuk/streetfighter var planen direkt den hittade hem till garaget.
Jag vet att många är skeptiska till nakna VTR men jag tycker personligen att den inte alls gör bort sig kåplös.
Jag har dock valt att behålla den större magkåpan som sitter på min.
Styradapter och ett Fatbar sitter på plats, så även nya handtag, styrändar och speglar, nya stålomspunna slangar, bromsar mm har gåtts igenom, fälgarna har spraymålats och pimpats med dekaler.
Lite lugnt nu då jag inväntar leverans av bl.a. drivpaket, led-bakljus, framljus, miniblinkers mm.
Då jag har beslutat att behålla original instrumenteringen inser jag nu att det blir största utmaningen att få till på ett bra sätt.
Jag kom att tänka på en sak senast då jag kröp runt hojen: i reg.beviset anges 78kw men på insugsgummit står det 72kw? Motorn är om sagt från 2003.
Borde jag kunna plocka ut några hästar till på nåt sätt?

Var det inte 02 eller 03 den fick andra kamaxlar som gav sämre effekt
 

jogutby

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2020
Ort
Torsby
Hoj
Honda VTR 2003
Var det inte 02 eller 03 den fick andra kamaxlar som gav sämre effekt

Ingen aning, men höjdes inte effekten med några hk flera gånger fram till slutet och då 110hk?
Min är importerad och tydligen så har man i vissa länder en gräns på 100hk, det är således en mindre strypning i insuget som dödar 6kw.
 

jogutby

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2020
Ort
Torsby
Hoj
Honda VTR 2003
Nån som vet om kylarna sett precis lika ut hela tiden?
Skulle vilja byta den vänstra då hojen blivit lagd och oljekylaren gjort en skaplig buckla invändigt och ut.
Svart verkar dock inte vara så vanlig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top