VTR 1000 Firestorm - tråden

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Då det inte verkar finnas någon tråd för dessa cyklar så startar jag en.

Denna tråd är alltså till för att diskutera och fundera om Honda VTR 1000 Firestorm, oavsett årsmodell.

Själv kör jag en -99.

BjäbbON! =)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du kan gå in på "vtr.nu". Där finns ett helt forum som behandlar VTR.
Det är nog därför som det är lite tunt med info på sporthoj.com'
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Som sakt ovan.

Vtr.nu är ju ett bra forum ang det mesta. därför är det ruskigt svårt att få gensvar på SH. Vi finns ju här med. så inläggen läses med intresse.
 

Holme

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
R1
jag funderar skarpt på att bli ägare till en vtr 1000 97a eller 98a, då det e vad plånboken erbjuder just nu...

e det ngt särsklit man ska tänka på när det gäller dessa modeller? barnsjukdomar?
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
jag funderar skarpt på att bli ägare till en vtr 1000 97a eller 98a, då det e vad plånboken erbjuder just nu...

e det ngt särsklit man ska tänka på när det gäller dessa modeller? barnsjukdomar?


Kamkedjesträckarna dessa var det problem med tiddigare års modeller . Men är dessa bytta så har du inget att oroa dig för . Är dom inte bytta så kostar nya 1000 kr + någon timmes arbete .

Skulle rekomendera 97an före 98an för den är nu 11 år & då kommer du billigare undan med försäkring hos IF som har en märkes försäkring .
 

bjorta

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Riktigt jävla ful R6:a.
jag funderar skarpt på att bli ägare till en vtr 1000 97a eller 98a, då det e vad plånboken erbjuder just nu...

e det ngt särsklit man ska tänka på när det gäller dessa modeller? barnsjukdomar?

Barnsjukdomar??? På en Honda?? Du måste skoja!

Skämt åsido, en av de få saker som ibland ger upp är kamkjedjesträckarna fram till en viss årsmodell (vet inte vilken), men kan tänka mig att de flesta är bytta nu.

Mycket trevlig och smidig hoj som jag varmt kan rekommendera.

/Björn
 

Holme

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Kamkedjesträckarna dessa var det problem med tiddigare års modeller . Men är dessa bytta så har du inget att oroa dig för . Är dom inte bytta så kostar nya 1000 kr + någon timmes arbete .

Skulle rekomendera 97an före 98an för den är nu 11 år & då kommer du billigare undan med försäkring hos IF som har en märkes försäkring .

ok..bra tips!... e det ng skillnad överhuvudtaget på dessa två årgångar?
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Denna tråd är värdelös utan bilder! :)
Skickar upp en på min sötnos, som jag tyvärr sålde för två veckor sedan. Jag hade den i min ägo 5år och 3500mil. Skoj hoj, gick att sälja fast den hade 5400mil på mätaren. Delvis därför jag sålde den, för att milen rasade iväg + att jag är student i år. Bli inte förvånade om jag köper en likadan igen!
 

Bifogat

  • djulöhoj.jpg
    djulöhoj.jpg
    117.1 KB · Visningar: 311

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Inga skillnader (vad jag vet) mellan 97/98 förutom färger kanske då, silver fanns bara -98. 01-02 nånstans ändrades mätarna och blev lite mer digitala + att tanken blev större. Andra problem har jag inte hört något om, om man inte räknar fel som kan komma på alla hojjar. Kolla så växlarna går i fint, dra på ordentligt på tvåan så att du känner att den inte vill släppa. Men som sagt, det är en rätt gammal hoj vid det här laget - kolla slitdelar helt enkelt.
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
Tjena.
Hade en -05:a som hämtdes ny. Saknar den ibland, men men.
Ändring som gjordes då vid -01 nånting skall väl vara att även körställningen blev lite mer upprätt.
En väldigt trevlig hoj som har ett otroligt bottendrag. Rekommenderas starkt.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Tjena.
Hade en -05:a som hämtdes ny. Saknar den ibland, men men.
Ändring som gjordes då vid -01 nånting skall väl vara att även körställningen blev lite mer upprätt.
En väldigt trevlig hoj som har ett otroligt bottendrag. Rekommenderas starkt.

Varför bytte du till en Hornet? Inget illa menat, bara nyfiken. Ibland blir jag sugen på en Hornet jag med, men 900'an då.
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
Var ekonomiskt syfte. Inget att den var dålig eller så. Skitskön hoj med helt ok prestanda, för mig iaf, och ett underbart ljud. Helt annat att köra hornet. Enligt mig så är det mer skoj för mycket mindre pengar med horneten. Lite mer "hälsosamt".
Man vet aldrig, kanske blir en twin igen nån gång.

Som sagt innan för de som är intresserade av vtr:er, kolla sidan för vtr-klubben. Det finns eldsjälar där som kan det mesta om dessa hojar.
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Kan bara hålla med, köpte en VTR -98 i februari och den går som en klocka. Det är inga ledsamheter på den inte. Den bästa hoj jag haft.
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Kör en -07 Hornet idag. Testade en Firestorm (-06) en jätteliten tur i helgen, och blev sugen på att byta. Kan dock inte bestämma mig :va

+ Roligare körställning
+ V-twin (ljud)
+ Mindre fartvind
+ Bättre bottenvrid

- Mindre bekväm körställning vid längre turer?
- Inget ylande vid 13'000rpm
- Mindre svalkande fartvind
- Sunkig fjädring
- Gammal teknik?

Någon som har något att tillägga? Måste nog försöka ordna en provtur till...
 

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Ort
Emmaboda
Hoj
1000RR -08
Har idag högdraget system på min VTR.. letar efter mellanrören så att systemet blir som ett org system ... nån som kanske vill byta ??
Letar även efter fotpinnar bak....
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Tjenna ;)

Gammal tråd med lite aktivitet, hoppas dock på lite input. Undrar hur cykeln är som touringhoj med passagerare, bekväm lr inte?? Hade en CBR 1000F förr och gillade den skarpt men man vill ju vidga vyerna lite ibland.

Funderar ifall det finns nån som vet av nån VTR med packväskor och isf om fästet till dessa är modellanpassat?? Vill ha 2st sidoväskor och toppbox så vi kan vara ute ett par veckor utan problem :) GIVI och KAPPA har ju wingrack och universalfästen, men jag tror i min okunnighet att modellspecade fästen är stabilare.

Hoppas på MÅNGA svar// Anders
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Tjenna ;)

Gammal tråd med lite aktivitet, hoppas dock på lite input. Undrar hur cykeln är som touringhoj med passagerare, bekväm lr inte?? Hade en CBR 1000F förr och gillade den skarpt men man vill ju vidga vyerna lite ibland.

Funderar ifall det finns nån som vet av nån VTR med packväskor och isf om fästet till dessa är modellanpassat?? Vill ha 2st sidoväskor och toppbox så vi kan vara ute ett par veckor utan problem :) GIVI och KAPPA har ju wingrack och universalfästen, men jag tror i min okunnighet att modellspecade fästen är stabilare.

Hoppas på MÅNGA svar// Anders

Ingen?
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Åk till närmaste Mc handlare och fråga angående väskorna, säg att du vill köpa så for du nog hjälp rätt fort. Dock är nog Vfr lite bättre för touring och passagerare har jag hört, ska själv gå och testa en vfr 800 nu när vädret tillåter det.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top