Nya oljetråden

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Här är en till olja att uppdatera listan med. En lukta-gott-oja från Shell, Racing M.
http://www.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/advance_racing_m.pdf


va forsiktig med olja som ar utvecklad for kart motorer. en kompis till mig bestamde sig for att det basta for hans nya hoj (kittad rs250) var elf htx909 - en olja utvecklad for extrema motorer med hogt varvtal. hans hoj slog igen stiften gang pa gang, tror att pa 4 htavlingshelger korde han sammanlagt 10 varv pa 20 tandstift.

han trodde hela tiden det var elfel och bytte ut hela elsystemet, inget hjalpte. av slumpen borjade han anvanda vanlig 2 takt olja o markte att alla problem forsvann. det visade sig att den oljan han forst anvande fungerar bast over 13000 rpm, och under det forbranns den inte ordrentligt..

nu sager jag inte att den har shell oljan har samma problem men det ar nagot att halla i atanke
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Någon som kan svara på varför vissa oljor inte rekommenderas vid separat oljetillförsel (injektion) men går bra att blanda i bensin (pre-mix)?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Intressant tråd.

Förstod att OKQ8's Speed bio TT, som är biologiskt nedbrytbar smörjde lika förtjänstfullt som vilken annan olja som helst och varken sotade mer eller mindre än andra oljor.

Vad är det som gör att den är biologiskt nedbrytbar? Eller, frågan kanske ska omformuleras till att vad det är som gör att de icke miljövänliga oljorna inte bryts ned?

Vad är 2-taktsoljor baserade på? Ricinolja?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vad är det som gör att den är biologiskt nedbrytbar?
Den kemiska processen vågar jag mig inte på att ens försöka förklara. Den övergår mitt förstånd och kompetens. En allmän förklaring finns att läsa här:
http://www.gronkemi.nu/smorja.html

OKQ8 skriver i produktbladet för Speed Bio TT att den är baserad på syntetiska estrar. Om du googlar på "syntetiska estrar"det får du en massa spännande träffar.

Vad är 2-taktsoljor baserade på?
Skåda in i kemins universum. Det är stoooort....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolväte

Ricinoja är en vegetabilisk olja som pressas ur ricinbönor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ricinolja
[/QUOTE]
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som kan svara på varför vissa oljor inte rekommenderas vid separat oljetillförsel (injektion) men går bra att blanda i bensin (pre-mix)?

Såg att tråden är nylyft men svarar ändå...

Olja avsedd för separatblandning har petroleumbasserade tillsatser för ökad pumpbarhet och lättare blandning med bränslet. Jag är av åsikten att man därmed försämrar den absoluta smörjförmågan (efterssom man blandar i tillsatser som inte i sig är smörjande) något och föredrar därför rena blandaisoppan-oljor för tävlingsbruk.

Motul 800 vs 600 är ett exempel på detta...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Den kemiska processen vågar jag mig inte på att ens försöka förklara. Den övergår mitt förstånd och kompetens. En allmän förklaring finns att läsa här:
http://www.gronkemi.nu/smorja.html

OKQ8 skriver i produktbladet för Speed Bio TT att den är baserad på syntetiska estrar. Om du googlar på "syntetiska estrar"det får du en massa spännande träffar.


Skåda in i kemins universum. Det är stoooort....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolväte


Ricinoja är en vegetabilisk olja som pressas ur ricinbönor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ricinolja

Har suttit och läst lite och letat information om 2-taktsoljor både igår och idag. Bra länkar du kom med, speciellt den till grönkemi.

Tillverkarna skriver att oljorna är ester eller dubbelesterbaserade. De svaga minnana jag har från skolans organiska kemi var att ester är en organisk substans som främst används som smaksättare.

wikipedia om estrar skrev:
En ester framställs genom att blanda en alkohol med en karboxylsyra eller annan oxosyra, och tillsätta en katalysator (i många enkla fall fungerar svavelsyra bra). I den resulterande esterbryggan kommer R'-gruppen från alkoholen. Estrarna namnges genom att stammen i alkoholens namn (till exempel et- i etanol) sätts ihop med -yl- och namnet på syrans anjon. En cyklisk ester kallas för lakton.

Många estrar har en karaktäristisk doft. Vissa används som konstgjorda smakämnen när man vill ge intryck av frukt- eller bärsmak.

Exempelvis står det att isobutylmetanoat luktar hallon. Skulle vara kul att lämna ett spår av hallondoft efter sig när man kör runt. "Vilket håll körde Per? Följ bara hallondoften!" :)


Vidare innehåller i alla fall Motuls Factory Line 800 kalciumsulfonat. Kalciumsulfonat är tydligen allergent men med synnerligen goda tribologiska egenskaper.
Kalcium är ju ett grundämne klassat som jordmetall. Sulfonat, med kemisk beteckning R-SO3 är en tencider det vill säga ett tvättmedel, shampoo eller diskmedel.


Så, om jag blandar brännvin, cirtonsyra, kalcium och lite schampoo, får jag 2-taktsolja då? :rolleyes:



Ju mer jag försöker läsa desto virrigare blir jag. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Exempelvis står det att isobutylmetanoat luktar hallon. Skulle vara kul att lämna ett spår av hallondoft efter sig när man kör runt. "Vilket håll körde Per? Följ bara hallondoften!" :)

:)

Putoline har en 2-t olja som luktar hallon vid förbränning. Stentufft!!!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Putoline har en 2-t olja som luktar hallon vid förbränning. Stentufft!!!
ELFs finare racesoppa luktar gräddkola. Helt grymt när man blev omkörd av tex Corneliusson som körde med den och det spred sig en underbar lukt av tvåtaktsracer och gräddkola i hjälmen. :)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det här med doft på 2T-oljor är snudd på töntvarning, men jag är en stolt 2T-nörd. Det fan mig så vackert att man blir tårögd av att runda Torparn på Sviestad och köra rakt in en en osynlig dimma efter ett gaspåslag som luktar A747.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det här med doft på 2T-oljor är snudd på töntvarning, men jag är en stolt 2T-nörd. Det fan mig så vackert att man blir tårögd av att runda Torparn på Sviestad och köra rakt in en en osynlig dimma efter ett gaspåslag som luktar A747.
:hihi
Visst är det grymt.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Det här med doft på 2T-oljor är snudd på töntvarning, men jag är en stolt 2T-nörd. Det fan mig så vackert att man blir tårögd av att runda Torparn på Sviestad och köra rakt in en en osynlig dimma efter ett gaspåslag som luktar A747.

Och det är bara den doften du kommer känna efter min 250 på klubbmästerskapet i vår, se mig kommer du aldrig att göra ;). För nu är även jag medlem i LMS.

Men visst är det något speciellt med tvåtaktsdoft. Castrol TTS tex luktar metanol.

/Sleven
 
Last edited:

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Och det är bara den doften du kommer känna efter min 250 på klubbmästerskapet i vår, se mig kommer du aldrig att göra ;). För nu är även jag medlem i LMS.

Men visst är det något speciellt med tvåtaktsdoft. Castrol TTS tex luktar metanol.

/Sleven

Det kommer att bli ett digert 250 RR gäng på KM:t, Pär, Gustav, Teddy, Bonnivart, Fredde, Calle Torsell, sedan fyller vi ut med ett gäng 125:eek:r och å Standard 250 som rundningsmärke (kommer säkert kommentarer från Torkel och ett gäng unga talangfulla 125 RR förare)
Nu börjar man längta:)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det kommer att bli ett digert 250 RR gäng på KM:t, Pär, Gustav, Teddy, Bonnivart, Fredde, Calle Torsell, sedan fyller vi ut med ett gäng 125:eek:r och å Standard 250 som rundningsmärke (kommer säkert kommentarer från Torkel och ett gäng unga talangfulla 125 RR förare)
Nu börjar man längta:)
JA! Vilken dröm. Finns inget bättre än att bli rundad på yttern av Fredde samtidigt som han tittar bakåt och skakar på huvudet. :hihi
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
När vi ändå är inne på olja. ;) Hur många procents oljeblandning kör ni med? Jag är lat och tömmer en flaska Castrol 747 i en dunk Aspen race.

Och vad kör ni på för bensin/olja och vad kostar det?
 

Dr.Bike

Guest
Det här med doft på 2T-oljor är snudd på töntvarning, men jag är en stolt 2T-nörd. Det fan mig så vackert att man blir tårögd av att runda Torparn på Sviestad och köra rakt in en en osynlig dimma efter ett gaspåslag som luktar A747.

En psykolog hade älskat att höra det där från en patient på divánen :hihi


Ja - hoppas man kommer få höra/se/lukta på tvåtakt ett tag till på banorna.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
När vi ändå är inne på olja. ;) Hur många procents oljeblandning kör ni med? Jag är lat och tömmer en flaska Castrol 747 i en dunk Aspen race.

Och vad kör ni på för bensin/olja och vad kostar det?

I Nordgrens team kör alla på 1 liter Motul 800 dubbelester i 25 liter Aspen Racing, det blir 3,85% och är så enkelt som det kan bli. :) Kostnaden är väl drygt 30 kr litern för färdigt bränsle.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
I Nordgrens team kör alla på 1 liter Motul 800 dubbelester i 25 liter Aspen Racing, det blir 3,85% och är så enkelt som det kan bli. :) Kostnaden är väl drygt 30 kr litern för färdigt bränsle.

Okej.

Det var billigt. Om jag hade fått betala för oljan (A747) som jag nu är sponsrad med hade literpriset blivit 44:- Aspen som jag köper hos den lokala järnaffären kostar 850:- för en dunk. Det blir 34 kr litern. :näsblod
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top