Hur ofta byter ni olja i racehojarna?

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Tänkte kolla hur ofta ni andra byter olja på era racehojar? Går ni efter antal timmar hojen gått eller antal tävlingar osv?
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Byter olja och filter efter varje race. Enda sättet att pyssla om motorn utan att öppna den, och den vill jag gärna ska hålla längst möjligt. Så den får frisk dyr fullsyntet varje gång. Vet inte om jag överdriver, men det är bättre än att vänta för länge.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Av det jag läst av dom som vet så är det helt överdrivet att byta olja efter varje race. Jag byter nån gång eller två per säsong.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Av det jag läst av dom som vet så är det helt överdrivet att byta olja efter varje race. Jag byter nån gång eller två per säsong.

..även om oljan säkert håller så ges du möjlighet att kolla om det finns ovanligt mycket metallspån (eller lösa delar) när du tappar oljan efter ett race. Precis vad som hände med din Aprilia..
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
..även om oljan säkert håller så ges du möjlighet att kolla om det finns ovanligt mycket metallspån (eller lösa delar) när du tappar oljan efter ett race. Precis vad som hände med din Aprilia..

Den var det inte spån i - den var det motordelar i. Och jag bytte olja men inte genom den bulten där den prytteln låg.
Men visst har du en poäng. Men du vet vad nojjig jag skulle ha blivit om jag hittat den prylen. Den har säkert legat där hela säsongen. Tur att jag inte såg den ;)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Den var det inte spån i - den var det motordelar i.
:hihi

@All: Om man fortsätter den eviga debatten om Biltema vs. MotulCastrolShellUmpaUmpa-ôlja då? Var står den gemene RR-föraren i denna fråga? Kan ju tänka mig att rookie-förarna anammar Biltema, på samtliga komponenter/zubehöhr som är möjliga, men hur är det med resten?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag tillhör den rookieskaran som inte kör på Biltema produkter till hojen. Olja byter man ju 2-3 gånger/säsong så det känns som det är värt att lägga lite extra på "märkesolja". Sedan brukar man ju kunna få hyggliga priser på olja om man racear. Själv körde jag på Shell Advance olja från Yamaha center.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Till de som tror att snabb förare är lika med mekaniskt kunning och omtänksam mekaniker:

En mycket snabb och välkänd mästare sålde sina cyklar efter säsongen, när den hugade köparen kollar i oljefönstret är där bara ett svart ogenomträngligt mörker. På frågan om oljans färg får han som svar: Vi hade ingen spons på olja i år och då byter man inte, hojarna säljs ju ändå!
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
byte olja på race hojen 2-3 ggr per säsong och bara Motul efter om Castrol vill slira på kopplingen på honda 600 något som han som äger min hoj idag surt får erfara men så går det när man inte lyssnar.....

filter bytte jag varannan gång bara sen får man ju självklart hålla koll på oljenivån iaf
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
En förare som har speciella strumpor inför ett race för att det ger tur är nog inte så objektiv när det gäller olja ;)

Motul 300v byter 2ggr / år.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Castrol Gps, funkade bra i sukkan. Böt olja + filter / 4-5 bandagar ungefär.
 

Jompa38

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
600RR 250Kawa
byte olja på race hojen 2-3 ggr per säsong och bara Motul efter om Castrol vill slira på kopplingen på honda 600 något som han som äger min hoj idag surt får erfara men så går det när man inte lyssnar.....

filter bytte jag varannan gång bara sen får man ju självklart hålla koll på oljenivån iaf

Har kört honda 600 två säsonger med Castrol R4 eller vad den heter. De slirade inte på kopplingen, bytte koppling efter 1 säsong vilket jag tycker är normalt. Bytte olja efter typ 2 race om man tränar lite också, eller 1 ERF. Känns idiotiskt att snåla med oljebyte, är ju inte det som ar dyrt när man kör racing.

/Olof
Skåneligan
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rent smörjtekniskt går det utmärkt att åka en hel sprintracesäsong på ett oljebyte men likförbannat rekommenderar jag oljebyte efter varje racehelg för att ge en förvarning om förestående hemskheter. Ett sparat motorras och man har tjänat in 10 säsongers överdrivet frekvent oljebyte....
 

Dr.Bike

Guest
Rent smörjtekniskt går det utmärkt att åka en hel sprintracesäsong på ett oljebyte men likförbannat rekommenderar jag oljebyte efter varje racehelg för att ge en förvarning om förestående hemskheter. Ett sparat motorras och man har tjänat in 10 säsongers överdrivet frekvent oljebyte....

Håller med.
Iaf om det smörjtekniska.
Men... VEM kan eg. spå i olja?
Att blänga ner i oljan och säga att ett haveri är nära förestående vet jag ingen som kan.

För ser man nåt i oljan, så har redan nåt hänt.
Ok, jag kverulerar lite, och visst är det så, att man kan då förhindra vidare skador.
Om man har tur.
Dvs tidsfönstret mellan att "nåt börjar hända" (och som dessutom visar sig i oljan) till ett katastrofras, är så kort, att skulle man ha TUREN att råka träffa detta fönster vid ett oljebyte, så visst, fine!

Men att regelmässigt byta för bytandets skull, och med tok-korta intervall, är som sagt rent smörjtekniskt helt onödigt.
Man KAN alltså hälla tillbaka en olja (som ser bra ut) och bara gått 5-10 timmar utan att man måste må dåligt :D
D.v.s man KAN ju tömma oljan bara FÖR att göra den där kollen man ville göra. (leta spånor eller tomflaskor och småfåglar, eller vad nu folk tittar efter!)

Men var och en ska naturligtvis göra som den vill, och ett oljebyte är trots allt ett oljebyte, och en skönare känsla i maggropen kan ju vara värt en del ;)


Trevlig Valborg på er alla!



/Oljedåren
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Håller med.
Iaf om det smörjtekniska.
Men... VEM kan eg. spå i olja?
Att blänga ner i oljan och säga att ett haveri är nära förestående vet jag ingen som kan.

För ser man nåt i oljan, så har redan nåt hänt.
Ok, jag kverulerar lite, och visst är det så, att man kan då förhindra vidare skador.
Om man har tur.
Dvs tidsfönstret mellan att "nåt börjar hända" (och som dessutom visar sig i oljan) till ett katastrofras, är så kort, att skulle man ha TUREN att råka träffa detta fönster vid ett oljebyte, så visst, fine!

Men att regelmässigt byta för bytandets skull, och med tok-korta intervall, är som sagt rent smörjtekniskt helt onödigt.
Man KAN alltså hälla tillbaka en olja (som ser bra ut) och bara gått 5-10 timmar utan att man måste må dåligt :D
D.v.s man KAN ju tömma oljan bara FÖR att göra den där kollen man ville göra. (leta spånor eller tomflaskor och småfåglar, eller vad nu folk tittar efter!)

Men var och en ska naturligtvis göra som den vill, och ett oljebyte är trots allt ett oljebyte, och en skönare känsla i maggropen kan ju vara värt en del ;)


Trevlig Valborg på er alla!



/Oljedåren

Känns ju extremt overkill att byta efter varje race. Risken att hitta metall bitar in sin 08ans R1a känns ju rätt liten. Mental effekt och skrytfaktor när man berättar för polarna hur bra servad hojen är kanske väger in mycket :va .

Men det andra tipset lät ju bra. Precis som med kalsongerna ju. Bara att ta av sig dom kolla att det inte är något konstigt och sen använda dom igen.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Helt sjukt att byta olja efter 1 race, motorn går ju hårdare men så mycket skitigare blir ju inte oljan pga lite mera smällar i motorn, högre varv bla bla det:confused:
Om man enl böckerna ska byta olja en gång efter ca en normallång säsong så bör det väl räcka med max 2 gånger per säsong om man racar. Antar att racehojen inte heller går lika långt som gathojen en säsong eller
 

Notaro

Angel Racing
Gick med
15 May 2007
Ort
Grästorp/Oslo
Hoj
Suzuki GSXR1000 -07 Till Salu!
Byta olja efter varje race känns ju helt vansinnigt. Ska rejsa 3-4race i norge och 5-6st i sverige. Blir mycket olja det.
Räknar minuter o kommer upp i timmar till slut. Var 10:e timme verkar vara bra för då är oljan bra mörk, nästan svart.
Biltema är väl som HM och IKEA, bra och billigt. Men bra nog???
Ingen aning men jag ska inte ha någon biltema olja i min cykel.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Biltema är väl som HM och IKEA, bra och billigt. Men bra nog???

Vi får se efter helgen. Jag testede i Frankrig och det var helt ok.

Jag har läst ALLT jag kunne hitta om Statoil/Biltema's olje och jag kan ikke hitta nogen skillna alls... Men, vi får se efter helgen :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top