Hojabstinens: Projekt Flattrack

street_tracker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha xs 650
Den var ju riktigt ball! :tummenupp Den ser mer äkta flattracker ut än många andra streetrackers. Grovmönstrade däck gör ju mycket, jag hade liknande grusdäck på för ett år sedan, men nu är det gatdäck igen. När jag har grovmönstrat saknar jag greppet på asfalt, och när jag har gatdäck så går den som en full snok på grusväg. Ständigt dessa val :gnissla

Sitter framhjulet monterat åt rätt håll? Mönstret ser ut som om det monterats som ett bakhjul. :va

/J

Du jag har ingen anining om däcket sitter rätt eller fel! Måste kolla det, jag är helt ny i detta med mc. Tog körkortet i höstas just för att bygga en street_tracker så jag vet nästan inte hur man kör än ;) Det borde finnas pilar på däcket som visar riktningen. Men framhjulet blev riktigt muskligt med dubbla skivor fram. De nya mätarna sitter på sniskan på bilden då jag inte hade gjort fästen än.

Har du bild på din?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Tack vare Jörgens filmtips har det varit en sömnlös natt. :D
Fick där i mot en massa bra idéer till hojen.

Planer inför sommaren.

- Cross styre
- "Cross nummerskylt" med lyse
- Miniblinkers
- Baklampa
- Ett annat avgassystem med 2x minizoom
- DTS5 glasfiber Dirttrack cuts.
- Ett öppet filter för båda förgasarna.
- Rensa bort så mycket el som möjligt ink. batteriet.
- Ingen stänkskärm fram.
- Centrera varvräknaren och ha en cykeldator som hastighetsmätare.

Känns som om det kommer bli ett tokmekande men jag kommer ta allt i 3 etapper så man kan köra hojen under tiden.

Etapp 1.
- Styre
- Framlampa
- Ta bort framskärmen
- Miniblinkers fram.
- Mätare

Etapp 2
- Dirttrack cuts
- Rensa elen ink. batteriet.
- Minibilnkers bak.
- Baklampa

När plånboken tillåter:
- Öppet filter
- Avgassystem
- Bänka hojen

// Linus
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Hittade en sjukt snygg XS, ett annat avgassystem så är saken biff.
:kär :kär :kär :kär :kär :kär :kär :kär
 

Bifogat

  • RandyTracker.jpg
    RandyTracker.jpg
    31.2 KB · Visningar: 487

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hittade en sjukt snygg XS, ett annat avgassystem så är saken biff.
:kär :kär :kär :kär :kär :kär :kär :kär

Det där ser ut som ett Shell-avgassystem, de gjorde såna där underliggande flattracksystem. På yammorna verkar det ju vara nästan lika vanligt med underliggande system som med upplagt. På Harley XR 750 är det jämt upplagda rör, men på de äldra sidventils Harley KH mfl så brukade det vara underliggande. Så man kan nog göra som man tycker är snyggast. Gillar även jag upplagda system så även mitt nya system blir av denna design.

Du jag har ingen anining om däcket sitter rätt eller fel! Måste kolla det, jag är helt ny i detta med mc. Tog körkortet i höstas just för att bygga en street_tracker så jag vet nästan inte hur man kör än ;) Det borde finnas pilar på däcket som visar riktningen. Men framhjulet blev riktigt muskligt med dubbla skivor fram. De nya mätarna sitter på sniskan på bilden då jag inte hade gjort fästen än.

Har du bild på din?

Oj! Då blir jag ännu mer imponerad, grattis till kortet!
Ja det brukar sitta en pil på däcket, samt om det är ett fram- eller bakdäck. Så det är lätt att kolla.
När jag fått klart min hoj så kan vi ju ut och bränna lite, jag tror att jag behöver maj på mig för att bli klar med mitt nya avgassystem samt sedan bänka/mappa in motorn efter det.

Det finns en del bilder på hojen i olika stadier i min byggtråd som jag startade i samband med att jag bytte ut min gamla trimmade 1200-motor till nuvarande 1640. Men sedan har den bara fortsatt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665
Det finns även bilder på hojen i mitt "garage" här på SH. På de bilderna där cylindrarna är svarta och den klena originalstålsvingen sitter kvar har hon den gamla 1200-motorn.
http://www.sporthoj.com/garage/?JrgenKarlsson
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Det där ser ut som ett Shell-avgassystem, de gjorde såna där underliggande flattracksystem. På yammorna verkar det ju vara näst..

Tycker ocskå att upplagda system är klart snyggast.
Har inte hittat något än men ska fortsätta kolla.

Har ett 2-1 system nu och jag tror att det är ganska lätt att modda så att det låter rätt och ser lite snyggare ut, dock ligger det under/påsidan av hojen.

// Linus
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Nu börjar jag hitta lite system som faller mig i smaken, ett jemco system.
:yoparty

ha faktorn är extremt stor!

// Linus
 

Bifogat

  • wally102.jpg
    wally102.jpg
    47.2 KB · Visningar: 291
  • WronkaToy1.jpg
    WronkaToy1.jpg
    42.8 KB · Visningar: 133
  • WronkaToy2.jpg
    WronkaToy2.jpg
    36.6 KB · Visningar: 140
  • WronkaToy5.jpg
    WronkaToy5.jpg
    24.7 KB · Visningar: 112
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är ett ställe som har mycket flattrackprylar också, handlade tex mina tillbakaflyttade pinnar därifrån i vintras. De har mest delar till HD, men mycket passar ju även andra hojar.

http://www.storzperf.com/

/J
Tycker ocskå att upplagda system är klart snyggast.
Har inte hittat något än men ska fortsätta kolla.

Har ett 2-1 system nu och jag tror att det är ganska lätt att modda så att det låter rätt och ser lite snyggare ut, dock ligger det under/påsidan av hojen.

// Linus
 

street_tracker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Yamaha xs 650
Det där ser ut som ett Shell-avgassystem, de gjorde såna där underliggande flattracksystem. På yammorna verkar det ju vara nästan lika vanligt med underliggande system som med upplagt. På Harley XR 750 är det jämt upplagda rör, men på de äldra sidventils Harley KH mfl så brukade det vara underliggande. Så man kan nog göra som man tycker är snyggast. Gillar även jag upplagda system så även mitt nya system blir av denna design.



Oj! Då blir jag ännu mer imponerad, grattis till kortet!
Ja det brukar sitta en pil på däcket, samt om det är ett fram- eller bakdäck. Så det är lätt att kolla.
När jag fått klart min hoj så kan vi ju ut och bränna lite, jag tror att jag behöver maj på mig för att bli klar med mitt nya avgassystem samt sedan bänka/mappa in motorn efter det.

Det finns en del bilder på hojen i olika stadier i min byggtråd som jag startade i samband med att jag bytte ut min gamla trimmade 1200-motor till nuvarande 1640. Men sedan har den bara fortsatt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665
Det finns även bilder på hojen i mitt "garage" här på SH. På de bilderna där cylindrarna är svarta och den klena originalstålsvingen sitter kvar har hon den gamla 1200-motorn.
http://www.sporthoj.com/garage/?JrgenKarlsson


Skulle gärna ut och bränna! Behöver nog halva maj på mig för att hinna klart allt. Har byggt den ganska seriöst vilket tagit tid. Hade ett missöde i lackboxen som gjorde att jag fick blästra tanken plåtren och börja om från början, men sånt är livet.

Hade en tanke häromdagen att bygga något på sportstermotorn 883 för att få lite mer att åka på. Man skulle kunna gjuta en ny tank i glasfiber som har mer "tracker" stuk. Men nu får denna duga så länge. Det finns 750 cc kit för 5000 kr som man skulle kunna testa med.

Bifogar bilder på mina dröm-trackers
 

Bifogat

  • yhst-30309144973280_1953_13531912.jpg
    yhst-30309144973280_1953_13531912.jpg
    39 KB · Visningar: 155
  • DavidRidlon2.jpg
    DavidRidlon2.jpg
    68 KB · Visningar: 168
  • alv06_streettracker.jpg
    alv06_streettracker.jpg
    52.7 KB · Visningar: 164
  • dirt05.jpg
    dirt05.jpg
    64.7 KB · Visningar: 162

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Snygga!

Då var hojen bes. ua. så nu kan man börja bygga om. :banana

Hittat var man kan köpa ett jemco-avgassystem. 640 dollars - ca 3900:- riksadler ink. farkt. Blir nog ett sådant system när nästa lön kommer :crash

// Linus
 

Bifogat

  • DSC00010s.jpg
    DSC00010s.jpg
    139.7 KB · Visningar: 153

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snygga!

Då var hojen bes. ua. så nu kan man börja bygga om. :banana

Hittat var man kan köpa ett jemco-avgassystem. 640 dollars - ca 3900:- riksadler ink. farkt. Blir nog ett sådant system när nästa lön kommer :crash

// Linus

Grattis! Det var ju ett vrakpris, Jemco är ju riktiga handbyggda rejsgrejer. Jag tror det var ett upplagt Jemco på den gula hojen du visade bild på.

Edit: nu ser jag att du redan skrivit Jemco under bilderna på den hojen :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
dra egna krökar, köp minizoom på touringbutiken för 500 styck så kommer du undan billigt o kan köpa nå annat du vill ha istället :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Å vad skojigt med fler likasinnade farbröder:tummenupp jag ska nu änligen plocka väck all ful xr650 plast som jag hatar och toksänka hojen och på med flat trackerstuket. har köpt 2st gammla tankar som ska dit först endera blir det xt500 från 77 tanken men då måste jag flytta kylarna eller så blir det en gammal 70tals tank från en dt125? tror jag det är. slutligen tänker jag bygga bakkuttsen/sadel själv av markissolering och sedan plasta av den. Ev om någon ät intreserad kan nog xt tanken avyttras senare när jag bestämt mig.
Några inspirationsbilder tanken som cykeln med nr 62 har är samma som jag har snar ev till salu
 

Bifogat

  • Denison01-04.jpg
    Denison01-04.jpg
    57.2 KB · Visningar: 125
  • xr650%20tracker.jpg
    xr650%20tracker.jpg
    59 KB · Visningar: 129
  • ForSale02Feb28HondaXR650.jpg
    ForSale02Feb28HondaXR650.jpg
    38.4 KB · Visningar: 119
  • Denison01-03.jpg
    Denison01-03.jpg
    66.4 KB · Visningar: 126
  • 7799_12.jpg
    7799_12.jpg
    44.7 KB · Visningar: 163
  • 6cbd_12.jpg
    6cbd_12.jpg
    49.7 KB · Visningar: 179
  • TT500ebay.jpg
    TT500ebay.jpg
    74.1 KB · Visningar: 132

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Den på bild 2, var riktigt läcker. :tummenupp

Ett problem jag har...
Jag har ett jätte kasst batteri på hojen men jag vill inte lägga ut pengar på ett nytt då det ska plockas bort och köras utan batteri hellt och hållet så fort jag får hem min nya bakkåpa.

Men, när batteriet är urladdat, (tar ca 6 timmer efter man kört/laddat batteriet) så går det inte att kicka igång hojen.
När det är lite ström i batteriet så får man ta i för att kunna kicka igång den, men när batteriet är urladdat går det lätt att "dra runt kicken" men hojen är helt död. Den försöker inte ens att tända. Det känns typ som om det inte är något komp...
Det går att springa igång den även fast batteriet är slut.

Det sitter ett gammalt larm i hojen kan det vara så att larmet låser all el när larmet inte får ström och det går inte att starta hojen då? Men när man springer i gång den så laddar geratorn lite mer, än när man försöker att kicka, och larmet får ström och "låser upp elen"?

Jätte jobbigt att behöva springa igång hojen varje morgon.. :mad:

För övrigt startar hojen på första kicken om batteriet är laddat, varm som kall.

Edit: Larm bortaget. Nu går det att kicka igång den på första kicken :yoparty

En annan sak, håller på ach ritar ett el-schema utan batteri.
Hur ska man jorda elen om man inte ska ha ett batteri?

// Linus
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Å vad skojigt med fler likasinnade farbröder:tummenupp jag ska nu änligen plocka väck all ful xr650 plast som jag hatar och toksänka hojen och på med flat trackerstuket. har köpt 2st gammla tankar som ska dit först endera blir det xt500 från 77 tanken men då måste jag flytta kylarna eller så blir det en gammal 70tals tank från en dt125? tror jag det är. slutligen tänker jag bygga bakkuttsen/sadel själv av markissolering och sedan plasta av den. Ev om någon ät intreserad kan nog xt tanken avyttras senare när jag bestämt mig.
Några inspirationsbilder tanken som cykeln med nr 62 har är samma som jag har snar ev till salu

Coola bilder ! Är det XR turbon du tänker bygga om? Är det inte du som hade eller har en Gul sportbåt, med nån oljereklam på och en STOOR motor? 60-70 knop typ.

Sandslån/Nyland?

Sorry för trådkapningen Linus.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En annan sak, håller på ach ritar ett el-schema utan batteri.
Hur ska man jorda elen om man inte ska ha ett batteri?

// Linus

Det vanliga är att man använder en Zenerdiod mellan plus och jord, den kortsluter bort allt över 14 Volt. Det finns en sån av klassisk modell till endurohojar som har sålts sedan dacke. En fyrkantig alumiumpuck med hål rätt igenom för montage i ngn ramdel för kylning. Jag hade sån på mina HVA endurosar på 80-talet och har sett samma modella på hyllor fortfarande.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Det vanliga är att man använder en Zenerdiod mellan plus och jord, den kortsluter bort allt över 14 Volt. Det finns en sån av klassisk modell till endurohojar som har sålts sedan dacke. En fyrkantig alumiumpuck med hål rätt igenom för montage i ngn ramdel för kylning. Jag hade sån på mina HVA endurosar på 80-talet och har sett samma modella på hyllor fortfarande.

Lätt ju inte så knepigt.
Du är ju som en hel wikipedia när det gäller hojar :D


Grrr! Nu går det inte att kicka igång hojen inte igen när batteriet är urladdat.
Men det går att springa igång den.....
Kan det vara så att batteriet är den felande länken?


// Linus
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lätt ju inte så knepigt.
Du är ju som en hel wikipedia när det gäller hojar :D


Grrr! Nu går det inte att kicka igång hojen inte igen när batteriet är urladdat.
Men det går att springa igång den.....
Kan det vara så att batteriet är den felande länken?


// Linus

jag tror att du måste ha en iställetförbatteripryl vad dom nu heter Finns att köpa på ebos racing har jag för mig?? dragracingfarbröder brukar ha dessa:tummenupp
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
jag tror att du måste ha en iställetförbatteripryl vad dom nu heter Finns att köpa på ebos racing har jag för mig?? dragracingfarbröder brukar ha dessa:tummenupp

Batteriet sitter i men är urladdat för det är cp kasst och laddar ur sig på 6 timmar.
Lite drygt att starta morgonen och avsluta jobbet med att springa igång hojen.

Tycker att det borde gå att kicka igång den fast batteriet är urladdat?? :va

Men batteriet ska bort så småningom pch då behöver jag en batteriersättare, typ ebos.

// Linus
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Coola bilder ! Är det XR turbon du tänker bygga om? Är det inte du som hade eller har en Gul sportbåt, med nån oljereklam på och en STOOR motor? 60-70 knop typ.

Sandslån/Nyland?

Sorry för trådkapningen Linus.

Ja det är tänkt att turbo xrn ska få bli en turboflattracker på till slut 170hk får jag hoppas på. Men just nu går den minst sagt bra helt utan turbo och endast 650cc och enstonka så lämmnar den runt 80+hk bahjulet under 8000v!! och toppar över 200,,,, Jag håller som bäst på att finjustera in motorn för bänkning:tummenupp Vilket hästminne du har fan det är ju10 år sedan jag åkte i den v-skrovaren det var en vässad 2,6 liters 235hk som vässades till 300+ den gjorde till slut 80+ knop, den senaste båten var roligare 3,6liters v8 2-taktare på 5meters katamaran toppade över 100 knop men var okörbar redan i 90 knop:gnissla Förlåt O_F_T

Batteriet sitter i men är urladdat för det är cp kasst och laddar ur sig på 6 timmar.
Lite drygt att starta morgonen och avsluta jobbet med att springa igång hojen.

Tycker att det borde gå att kicka igång den fast batteriet är urladdat?? :va

Men batteriet ska bort så småningom pch då behöver jag en batteriersättare, typ ebos.

// Linus

Det är vanligt att det är svårt att starta när batteriet är slut!! verkar stjäla ström på någe vis även från gnistan?? När du får dit ersättaren så startar den rakt av 4 shore
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top