Däckfråga ??

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
Ska byta bak däck på min cbr900 nu,, sitter ett pirelli diablo på nu,, har funkat bra tycker jag,, men nu kolla jag på däckonline, och de fanns ju mer än ett sorts diablo däck ^^

och hojen står 10mil på fel ställe hehe..

så nån som vet vad man ska köpa för däck??


fram har jag ett nytt diablo däck med, om de spelar nån roll.


tacksam för svar.

mvh
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Många av beteckningarna på däckonline är för att i tyskland mm så krävs viss märkning på däcken. I sverige är de bokstäverna betydelselösa. Du kan därför köpa det billigaste av dem.
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Bumpar denna tråd. Ska byta däck nästa säsong och undrar vad det skiljer mellan supersport och sporttourer. Jag kör 100-200mil per år. Bryr mig inte om kostnad och slitage. Är absolut ingen Rossi. Är ute efter bästa grepp utan att jag behöver köra 10mil innan dom är varma och greppet börjar märkas. Kör i stort sett bara korta sträckor. 1 mil till jobbet och sedan en mil hem. Sitter nå Michelin gummin på nu och och det är noll grepp i dom. Hårda som hockey puckar. Cykeln är en Honda cb1000r 2009.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Diablo Rosso 2 är billigast på dackonline. Duger gott. 750 bagis. Galet billigt. Jag beställde 2 bak o 1 fram. 1900:- i mina dimensioner. visst , de är märkta 2014. Men jag är inte nojjig.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Bumpar denna tråd. Ska byta däck nästa säsong och undrar vad det skiljer mellan supersport och sporttourer. Jag kör 100-200mil per år. Bryr mig inte om kostnad och slitage. Är absolut ingen Rossi. Är ute efter bästa grepp utan att jag behöver köra 10mil innan dom är varma och greppet börjar märkas. Kör i stort sett bara korta sträckor. 1 mil till jobbet och sedan en mil hem. Sitter nå Michelin gummin på nu och och det är noll grepp i dom. Hårda som hockey puckar. Cykeln är en Honda cb1000r 2009.

Du som vill ha mer kladdgummi så rekommenderar jag Bridgestone s20 evo.(1250:) Finns bättre, men det har jag bra erfarenhet av och tycker det ger mest kladd för pengarna.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Tja för maximalt grepp som du vill ha så rekar jag Pirelli Supercorsa finns i olika utföranden som SC som dom flesta av oss kör på(supergrepp) och SP som är mera för gata. Med dessa får du grepp i överflöd och är inte så dåliga i regn som en del tror. Tycker du ska gå upp i profil bak och även i bredd så från 190/50 original köp antingen 190/55 eller helst 200/55 :tummenupp
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Original är 180 55 17. Men tack för rekommendationerna. Fler får gärna kasta in tips. Det är ju ett tag kvar tills dom ska användas tyvärr.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Bumpar denna tråd. Ska byta däck nästa säsong och undrar vad det skiljer mellan supersport och sporttourer. Jag kör 100-200mil per år. Bryr mig inte om kostnad och slitage. Är absolut ingen Rossi. Är ute efter bästa grepp utan att jag behöver köra 10mil innan dom är varma och greppet börjar märkas. Kör i stort sett bara korta sträckor. 1 mil till jobbet och sedan en mil hem. Sitter nå Michelin gummin på nu och och det är noll grepp i dom. Hårda som hockey puckar. Cykeln är en Honda cb1000r 2009.

Ta absolut ett sporttouring däck med den användning du beskriver. Tex Dunlop Roadsmart, Michelin pilot road, Metzler Roadtech Z6 mm. Helt klart bäst grepp i regn samt om du inte kör ordentligt snabbt (speciellt första kilometrarna). du slipper även byta lika ofta.
Man kan faktiskt köra hyfsat snabbt även på bana med de däcken.
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Har aldrig kört i regn dom 3 åren jag haft cykel. Och det har jag inte tänkt börja göra. Vill bara ha maximalt med grepp både i kalla däck och varma. Kör som sagt 100- 200mil varje sommar bara. Så skulle det vara så att dom bara håller 4-500mil och att jag måste byta tredje sommaren så gör det absolut ingenting för även om det skulle vara mönster kvar så börjar dom ändå bli hårda då och bör ändå bytas?
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Torrt väglag, från 15 grader och upp. Annars kör jag inte. Så sluta tänk grepp i vått och sluta tänk ekonomi. Jag säger så här då. Däcken ska hålla max 500mil och grepp ska finnas i samma sekund jag vrider på tändningen ?? nu när jag tänker efter så kanske jag är ute efter en gummi blandning som inte är uppfunnen ännu :näsblod:banana
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Har inte möjlighet att sätta på värmare när jag har tagit cykeln till jobbet. :arsele
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bumpar denna tråd. Ska byta däck nästa säsong och undrar vad det skiljer mellan supersport och sporttourer. Jag kör 100-200mil per år. Bryr mig inte om kostnad och slitage. Är absolut ingen Rossi. Är ute efter bästa grepp utan att jag behöver köra 10mil innan dom är varma och greppet börjar märkas. Kör i stort sett bara korta sträckor. 1 mil till jobbet och sedan en mil hem. Sitter nå Michelin gummin på nu och och det är noll grepp i dom. Hårda som hockey puckar. Cykeln är en Honda cb1000r 2009.

Rent generellt så ger sport och sporttouringdäck ungefär likvärdigt fäste på gata. Det finns en liten skillnad i fäste men det är av akademisk betydelse när du kör gata. Båda två har mer grepp än en genomsnittlig förare kan utnyttja på gata.
Kör du så att du behöver det lilla extra grepp som ett sportdäck ger så ligger du förmodligen en bit över gränsen för vad som går att hantera om det dyker upp grus på asfalten. Troligen ligger du en bit över vad cykeln grejar också. Jag har kört uteslutande sporttouringdäck (Michelin Pilot road av olika generationer) och för min del så börjar fotpinnarna skrapa i långt innan fästet tar slut. Förmodligen så skulle jag kunna få andra saker att skrapa i också om det inte vore för att fotpinnarna är ivägen.

Det som främst skiljer är att sportdäcken tål något mer värme innan dom överhettar. Men det är knappast något som du kommer att märka av om du som du säger inte är någon Rossi.

Så för din del så skulle jag säga att kör på ett sporttouringdäck.
Det ger för dom flesta på gata bästa möjliga förhållande mellan pris och prestanda.

Nu säger du att du kör väldigt lite och att livslängden spelar mindre roll för dig vilket medför att egentligen så är det ingen egentlig fördel för dig eftersom däcken hinner bli gamla innan du slitit ut dom.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Bumpar denna tråd. Ska byta däck nästa säsong och undrar vad det skiljer mellan supersport och sporttourer. Jag kör 100-200mil per år. Bryr mig inte om kostnad och slitage. Är absolut ingen Rossi. Är ute efter bästa grepp utan att jag behöver köra 10mil innan dom är varma och greppet börjar märkas. Kör i stort sett bara korta sträckor. 1 mil till jobbet och sedan en mil hem. Sitter nå Michelin gummin på nu och och det är noll grepp i dom. Hårda som hockey puckar. Cykeln är en Honda cb1000r 2009.

Sist jag brydde mig om däck tyckte jag att Sportsmart var svinbra. Blir snabbt varma och har även bra fäste i regn. Inte köpt något annat sedan dess.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Som Hobbe säger så är väl Supercorsa det vassaste och dyraste alternativet. Men jag vet inte hur hårt det behöver köras för att nå upp till sin bästa nivå.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...grepp ska finnas i samma sekund jag vrider på tändningen...:näsblod:banana

När jag gick från sportdäck till sporttouringdäck (för semestern) upplevde jag det som att de bettade fint, trots att bara var fesljumna. Samma på bana, inga problem med sladdar och vildsinta släpp trots 12-15 grader utetemp.

Gatdäck lämnar hög % av greppet redan vid måttliga temperaturer, alltså när du "vrider på tändningen", medan sport/bandäck kräver maxtemp för att ge det utlovade greppet.
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
Håller med tidigare bikers ta ett sporttouringdäck fram o bak byt dem efter 2 år då har du ändå ekonomin mot att köpa däck som inte motsvarar din körning som du beskriver dvs gata och ej bana. Ett sporttouringdäck håller ca 4 till 500 mil mer men då är de inte slutkörda utan hårda. Är bana ett föredra då ska du köpa ett sådan uppsättning som passar det men du kommer bara få ca 200 mil på däcken på gatan beroende på hur mycket du kör bana.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Original är 180 55 17. Men tack för rekommendationerna. Fler får gärna kasta in tips. Det är ju ett tag kvar tills dom ska användas tyvärr.

Jag missade på din hoj trodde det var deras sportis som har 190/50. Då du har 180/55 så blir ett 180/60 perfekt. Supercorsa är bland det bästa du kan ha och dom bygger värme väldigt snabbt. Du skriver att du bara kör i torrt och vill ha maximalt grepp utan tanke på ekonomi så då är detta det bästa valet för dig :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top