Honda Hornet 900

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sthmlregionen
Hoj
bambustaket på 1100 cc
Nu har jag inget kort men i ramen sitter två styck plastpluppar, pillar man bort dessa går det att dra den medföljande stången igenom stålramen. Man vill undvika det du visade på bilden:va . Ramen är ju gjord i stål motorn i aluminium typ .:yoparty
Är det någon som hittat några funkis snyggare speglar? Helst svarta.
 
Last edited:

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Ah, men då kanske jag ringer s-racing och beställer ett par! :tummenupp

Men jag har en annan dum fråga. Det är så att när jag köpte hojen så fick jag bara en nyckel (de andra har väl ätits upp eller något) och till råga på allt så är den nyckeln sned. Mjaha, tänkte jag, och bestämde mig för att göra en kopia. Första låssmeden jag går till hittar ingen passande nyckel i sina kataloger, men konstaterar att nyckeln inte har något "chip". Jag besöker nästa låssmed som efter många om och men lyckas beställa hem ett nyckelämne som ska passa. I morse ringde de och sa att jag kunde komma in och göra en ny nyckel. Yes, tänkte jag och åkte dit efter lunch. Då berättar låssmedstjejen att jag måste beställa en nyckel av Honda för att min har något chip/transponder-sak. Jag berättar för henne att de på den tidigare låssmeden sa att det _inte_ var något "chip" i nyckeln, varpå hon förklarar att de bara provat med ett enklare instrument som bara detekterar fasta nycklar och inte krypterade (som min tydligen är). Nu till frågan, är det verkligen sån här high-tech-, state-of-the-art-skit på en Honda Hornet från '02?
Och i så fall, är det bara att ringa en Honda-verkstad och be dem ta hem en nyckel till min hoj och vad kostar det? :va
 

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sthmlregionen
Hoj
bambustaket på 1100 cc
Vet inte men enligt instruktionsboken så har honda något system som heter H.I.S.S brukar sitta ett klistermärke på tanken precis vid tanklocket. Det är ett elektroniskt startspärrsystem som man kan programera max 4 nycklar till. Borde finnas på din motorhoj me. Finns iallafall på 03 och frammåt. Och enligt hondas bok så kan man bara vända sig till dem......:va

Och vad det kostar?
 

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Nu har jag snackat med stans Honda-återförsäljare och beställt ett nyckelämne (280:) som borde komma under veckan. Sen ska nyckeln till låssmeden som ska "svarva till" den och sedan till verkstan som får programmera den. Ska bli intressant att se hur mycket verkstan tar för programmeringsjobbet. :va
 

Mackan_HBG

Buskisförare
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Himma
Hoj
Njae, eller?
Ska bli intressant att se hur mycket verkstan tar för programmeringsjobbet. :va





Borde inte vara så mycket arbete med det.
Nu jobbar jag iofs med bilar. Men tillvägagångssättet borde vara något liknande och vi tar ca. 250:- för arbetet.

Förresten är jag ny Hornet 900 ägare, så det går bra att gratulera :p
 

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Borde inte vara så mycket arbete med det.
Nu jobbar jag iofs med bilar. Men tillvägagångssättet borde vara något liknande och vi tar ca. 250:- för arbetet.

Förresten är jag ny Hornet 900 ägare, så det går bra att gratulera :p

Om det kostar kring 250:- är det ju helt klart ett humant pris, men jag får se vad det landar på. Jag fick en tid bokad den 17 juni för programmeringen, bara att hoppas att nyckeln håller tills dess.

Grattis föresten! :tummenupp
 

Mackan_HBG

Buskisförare
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Himma
Hoj
Njae, eller?
Tackar tackar!

Du har två alternativ.
1. Låt hojen stå tills det att nya nycklen är fixad.
2. Var lite extra försiktig vid användandet av nycklen och kör som vanligt.

Alltså inte speciellt svårt val :)

Förresten någon som vet någon bra sida med extra tillbehör?
Är lite inne på att skaffa nya speglar då original musse pigg öron sitter på :rolleyes:
 

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Tackar tackar!

Du har två alternativ.
1. Låt hojen stå tills det att nya nycklen är fixad.
2. Var lite extra försiktig vid användandet av nycklen och kör som vanligt.

Alltså inte speciellt svårt val :)

Förresten någon som vet någon bra sida med extra tillbehör?
Är lite inne på att skaffa nya speglar då original musse pigg öron sitter på :rolleyes:

Ja, det är ett enkelt val. Inte fasen ska hojen stå och rosta ihop! :yoparty

Jag hittade ett par speglar på bikeshop.se som ser ganska ok ut: BS-formula (de svarta).
Men om någon har tips på fler modeller så länka gärna!
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Hornet

Tjena!

Ser ut som ett gäng nöjda hornet ägare här inne. Efter mycket om och men så står jag och kan inte bestämma mig för en Hornet eller en Buell xb9s :)

Jag tänkte ta lite hjälp av er.
Hur upplever ni hojen?, kända fel? dyr bensinförbrukning?, något som bara måste fixas på en hornet för att få den bra?

Den ser ju vansinnigt bra ut redan original men hur är motorn, är det bra vrid i eller är den klen med en kick på slutet?

Jag skulle vara evigt tacksam om någon ville dra en liten kortare beskrivning av hojen så man får en uppfattning :)

För övrigt så har jag en r1:a att byta bort om nu någon är sugen på det :)

ps. Nickrider, galet snygg hoj! ds.
 

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Ptja, Horneten är min första hoj, men jag är då nöjd med vridet även på lite lägre varv (iaf i jämförelse med den uppborrade Banditen som körskolan har).

Bensinförbrukningen har jag ingen susning om, det får någon annan som kört längre svara på! :)

Motorn är väl hämtad från firebladen? Bromsarna tycker då iaf jag nyper rätt så bra!

Sen om man måste fixa cross-/streetfighter-styre och annat skoj låter jag vara osagt.
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Men Tjena grabben!!!

Jasså du är nöjd med den! Har den gått bra annars då? Skulle vara kul och höra lite.

Sent svar men ändå!! Den har gått 2300 snart å jag är nöjd,bytte till orgstyret ganska omgående!! Det blir nog svårt att krypa ihop på en sporthoj efter det här!!//S :yoparty
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Ptja, Horneten är min första hoj, men jag är då nöjd med vridet även på lite lägre varv (iaf i jämförelse med den uppborrade Banditen som körskolan har).

Bensinförbrukningen har jag ingen susning om, det får någon annan som kört längre svara på! :)

Motorn är väl hämtad från firebladen? Bromsarna tycker då iaf jag nyper rätt så bra!

Sen om man måste fixa cross-/streetfighter-styre och annat skoj låter jag vara osagt.

Jag får tacka för svaret. Vore trevligt med lite mer feedback från andra också.

Iofs spelar det väl ingen roll då jag i praktiken bestämt mig för en hornet redan :) Ska bara sälja r1an sen blir det åka av! :)

// Robin
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Tjena!

Ser ut som ett gäng nöjda hornet ägare här inne. Efter mycket om och men så står jag och kan inte bestämma mig för en Hornet eller en Buell xb9s :)

Jag tänkte ta lite hjälp av er.
Hur upplever ni hojen?, kända fel? dyr bensinförbrukning?, något som bara måste fixas på en hornet för att få den bra?

Den ser ju vansinnigt bra ut redan original men hur är motorn, är det bra vrid i eller är den klen med en kick på slutet?

Jag skulle vara evigt tacksam om någon ville dra en liten kortare beskrivning av hojen så man får en uppfattning :)

För övrigt så har jag en r1:a att byta bort om nu någon är sugen på det :)

ps. Nickrider, galet snygg hoj! ds.


Tja jag har haft en -02 sedan ny så lite råd kan jag väl ge. Är du van en retta så skulle jag nog rekomendera öppnare blås, pc och bänkning. Horneten svarar väldigt bra på denna behandling det blir en helt ny upplevelse. Framför allt blir momentkurvan helt fri från den obehagliga dippen runt 6000 rpm. Jag fick ut 110 hk och lika många NM på slangen. Men då prioriterade jag körbarhet framför hög toppeffekt. Har kört med denna modd under 4 säsonger utan problem. I övrigt är hojen helt ok körställningen kanon, och löjligt billig försäkring. Kanske ett kugg mindre fram skulle ge lite mer OJOJ har dock inte provat.

Bensinförbrukning brukar jag säga bestämms med högerhanden,men för mig blandad körning före modd ca 0,75l/mil efter modd 0,65.

Enda kända fel som jag vet lyktpottan kunde spricka på den första årsmodellen -02 min fixades på garantin den nya pottan hade annan design så det är väl fixat på senare modeller. Sen har somliga som bytt slipon fått problem med att avgasrörets infästning nere vid Y-röret som spruckit men de beror nog mera på att de klantat sig och fått in spänningar vid montaget.
Sen måste jag säga att michelin däcken som satt på orginal nog måste vara sämsta möjliga val till denna hoj. Orkade bara köra dom halvslitna sen satte jag på Metzler sportec M1 fram och bak och vips så försvann nervositeten i hög fart och tendensen att inte hålla spåret vid nedlägg.

Men nu är den snart inte min längre....
 

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Tja jag har haft en -02 sedan ny så lite råd kan jag väl ge. Är du van en retta så skulle jag nog rekomendera öppnare blås, pc och bänkning. Horneten svarar väldigt bra på denna behandling det blir en helt ny upplevelse. Framför allt blir momentkurvan helt fri från den obehagliga dippen runt 6000 rpm. Jag fick ut 110 hk och lika många NM på slangen. Men då prioriterade jag körbarhet framför hög toppeffekt. Har kört med denna modd under 4 säsonger utan problem. I övrigt är hojen helt ok körställningen kanon, och löjligt billig försäkring. Kanske ett kugg mindre fram skulle ge lite mer OJOJ har dock inte provat.

Bensinförbrukning brukar jag säga bestämms med högerhanden,men för mig blandad körning före modd ca 0,75l/mil efter modd 0,65.

Enda kända fel som jag vet lyktpottan kunde spricka på den första årsmodellen -02 min fixades på garantin den nya pottan hade annan design så det är väl fixat på senare modeller. Sen har somliga som bytt slipon fått problem med att avgasrörets infästning nere vid Y-röret som spruckit men de beror nog mera på att de klantat sig och fått in spänningar vid montaget.
Sen måste jag säga att michelin däcken som satt på orginal nog måste vara sämsta möjliga val till denna hoj. Orkade bara köra dom halvslitna sen satte jag på Metzler sportec M1 fram och bak och vips så försvann nervositeten i hög fart och tendensen att inte hålla spåret vid nedlägg.

Men nu är den snart inte min längre....

Tack för svaret. Låter som en rätt driftsäker hoj man kan lita på. Dessa små kåpor jag ser på en del hjälper de verkligen något mot vindbruset? Tyvärr så är väl vinden ett av få problem med denna hoj och de är ju trots allt självvalt :)
 

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
på en ö...
Hoj
monark
Har ett par speglar till min gamla Hornet från Valtermoto som är i nyskick.
Nypris 1295:- jag säljer dom för 900:- eller högstbjudande..

//Danne
 

Bifogat

  • CIMG3122.JPG
    CIMG3122.JPG
    210.9 KB · Visningar: 175
  • CIMG2819a.JPG
    CIMG2819a.JPG
    84.2 KB · Visningar: 286

Falcken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sthmlregionen
Hoj
bambustaket på 1100 cc
Tack för svaret. Låter som en rätt driftsäker hoj man kan lita på. Dessa små kåpor jag ser på en del hjälper de verkligen något mot vindbruset? Tyvärr så är väl vinden ett av få problem med denna hoj och de är ju trots allt självvalt :)

Jag tycker kåpan hjälper lite iallafall. Jag har kört min hoj nu i snart 2800 mil och den fugerar alldeles utmärkt till att både som pendlarhoj och stadshoj.
Tyvärr skall jag inom en snar framtid skiljas från min fina Honda :( :(

Den är till salu....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top