Länsförsäkringar gäller ej vid bankörning.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har just fått reda på att Länsförsäkringars trafikförsäkring inte gäller bankörning, åtminstone inte den jag tecknade i juli förra året, är det någon mer som uppmärksammat det?

Det står inget i deras villkor om det och jag blev inte upplyst om det heller när jag tecknade försäkringen, trots att jag frågade.
Att det inte gäller vagnsskada framgår tydligt och det "köper" jag.
När jag ringde nyss så sa de att det var "ganska nytt"... (jaha, och..?)

Hur kan de gå efter regler som inte finns skrivna i villkoren och som inte informerats?
Till vilken högre instans ska jag vända mej, eller ska jag bara skita i det och hänvisa till min egen tolkning om något skulle hända?

§2 gäller trafikförsäkring:
http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/Fordon/Villkor Entusiast MC EU moped.pdf (bli inte lurade av länkadressen, den gäller moped & MC)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja vilken "högre instans" tror du själv skulle kunna hjälpa till? Jag tror INGET försäkringsbolag som försäkrar registrerade motorcyklar INTE skulle krångla om du skriver "skadeplats: Anderstorp" i din skadeanmälan:gnissla
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja vilken "högre instans" tror du själv skulle kunna hjälpa till? Jag tror INGET försäkringsbolag som försäkrar registrerade motorcyklar INTE skulle krångla om du skriver "skadeplats: Anderstorp" i din skadeanmälan:gnissla
Ojj, är det verkligen så?
Då kan vi ju lägga ner den allmäna varianten (inte licens/oförsäkrad) av bankörning för om jag förorsakar en olycka för någon annan under en bankörning så är det ju min trafikförsäkring som ska gå in och täcka det.
Att mörka en skadehändelse i det fallet är ju rätt omöjlig om ambulans blir inblandad osv.
Obs, det är inte min egen vagnsskadeförsäkring jag talar om.
 

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Ojj, är det verkligen så?
Då kan vi ju lägga ner den allmäna varianten (inte licens/oförsäkrad) av bankörning för om jag förorsakar en olycka för någon annan under en bankörning så är det ju min trafikförsäkring som ska gå in och täcka det.
Att mörka en skadehändelse i det fallet är ju rätt omöjlig om ambulans blir inblandad osv.
Obs, det är inte min egen vagnsskadeförsäkring jag talar om.

byt bolag, eller kolla de gamla villkoren som du har i ditt försäkringsavtal, de villkoren du kollar på gäller från 080101, och du bör ju kolla de som gällde när du tecknade försäkringen. Har de ändrat villkoren så gäller det inte dig förens du förnya ditt avtal. så då är det bara tuta o köra:yoparty
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Står så här i villkoren hos LF.

313 Försäkringen gäller inte vid skada
a) om fordonet används för militärt ändamål.
b) som består i slitage, förbrukning eller som kan hänföras till bristfälligt
underhåll eller uppenbart felaktig reparationsåtgärd.
c) som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på
tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former
(till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.


Punkt C är den som blivit lite hårdare mot föregående år och vad som gäller kring detta kommer nog att visa sig under kommande säsong.
Man ger alltså utrymme för försäkringstagare och handläggare att diskutera hurvida en olycka är "trafikförsäkringsfrämjande" eller inte . SPÄNNANDE!

Vem är kompetent nog att avgöra detta och vilka faktorer är avgörande?

/Nitrous

byt bolag, eller kolla de gamla villkoren som du har i ditt försäkringsavtal, de villkoren du kollar på gäller från 080101, och du bör ju kolla de som gällde när du tecknade försäkringen. Har de ändrat villkoren så gäller det inte dig förens du förnya ditt avtal. så då är det bara tuta o köra:yoparty

FEL. dom har rätt att förnya villkoren på huvudförfallodagen som sker En gång per år för varje försäkring. Villkoren ska vara försäkringstagaren tillhanda i god tid före huvudförfallodagen så att man kan ta ställning till förändringen och ev. säga upp försäkringen.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
byt bolag, eller kolla de gamla villkoren som du har i ditt försäkringsavtal, de villkoren du kollar på gäller från 080101, och du bör ju kolla de som gällde när du tecknade försäkringen. Har de ändrat villkoren så gäller det inte dig förens du förnya ditt avtal. så då är det bara tuta o köra:yoparty
Okej, ja det är ju inte som att de har tagit upp begränsningen i de gamla vilkoren och sedan valt att plocka bort det i de nya samtidigt som man inför begränsningen i verkligheten(?) :)

Dock känns det jäkligt konstigt att (som jag läser) inte ta upp en så viktig begränsning sammtidigt som de benhårt hävdar att den gäller (fast det inte står skrivet), det är det jag är mest undrande över.

Jag tycker att jag "går hem" med min tolkning men jag är en dålig gambler så att chansa utan mera fakta känns inte aktuellt.

Tråkigt är att jag succesivt flyttat över all mina försäkringar till "Läns", och så måste jag börja om igen... :rolleyes:
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det är väl trafikförsäkringslagen som dikterar när trafikförsäkringen ska gälla, och detta är väldigt otydligt när det gäller bankörning. se:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.HTM
"1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,"

Och beroende på försäkringsbolag så tolkas det olika.
Finns tydligen ingen prejudikat på området heller, så inget vet faktiskt om trafikförsäkringen gäller vid hobby-bankörning om det skulle komma upp som mål i rätten.

Ett av företagen som faktiskt uttalat säger att trafikförsäkringen gäller vid bankörning är väl folksam.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Står så här i villkoren hos LF.

313 Försäkringen gäller inte vid skada
a) om fordonet används för militärt ändamål.
b) som består i slitage, förbrukning eller som kan hänföras till bristfälligt
underhåll eller uppenbart felaktig reparationsåtgärd.
c) som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på
tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former
(till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.


Punkt C är den som blivit lite hårdare mot föregående år och vad som gäller kring detta kommer nog att visa sig under kommande säsong.
Man ger alltså utrymme för försäkringstagare och handläggare att diskutera hurvida en olycka är "trafikförsäkringsfrämjande" eller inte . SPÄNNANDE!

Vad finns det för bolag kvar som stöder bankörning? Kommer ni utöka andelen grupper som kallas "oförsäkrade" på era bandagar?
När tillkom den här förändringen i deras villkor? Förra året var det inge problem med ersätting från LF...
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Kan du inte ta emot pm :va

"Ozzian kan inte ta emot emails då hans privilegier och / eller inställningar tyder på det. Du kan ej skicka detta meddelande."

PM kan du väl skicka men inte e-mail om jag tolkade texten rätt i Ozzians profil...
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Står så här i villkoren hos LF.

313 Försäkringen gäller inte vid skada
a) om fordonet används för militärt ändamål.
b) som består i slitage, förbrukning eller som kan hänföras till bristfälligt
underhåll eller uppenbart felaktig reparationsåtgärd.
c) som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på
tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former
(till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.


Punkt C är den som blivit lite hårdare mot föregående år och vad som gäller kring detta kommer nog att visa sig under kommande säsong.
Man ger alltså utrymme för försäkringstagare och handläggare att diskutera hurvida en olycka är "trafikförsäkringsfrämjande" eller inte . SPÄNNANDE!

Vem är kompetent nog att avgöra detta och vilka faktorer är avgörande?

/Nitrous



FEL. dom har rätt att förnya villkoren på huvudförfallodagen som sker En gång per år för varje försäkring. Villkoren ska vara försäkringstagaren tillhanda i god tid före huvudförfallodagen så att man kan ta ställning till förändringen och ev. säga upp försäkringen.


pkt 313 gäller inte för trafikförsäkringen utan för Kasko-försäkringen bla vagnskadan.
när det gäller trafikförsäkringen hänvisar de till trafikskadelagen som förut och som alla bolag gör.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Vad finns det för bolag kvar som stöder bankörning? Kommer ni utöka andelen grupper som kallas "oförsäkrade" på era bandagar?
När tillkom den här förändringen i deras villkor? Förra året var det inge problem med ersätting från LF...

Vi gör ingen förändring i nuläget eftersom dom enda två bolag som bokstavligen säger "blankt nej" är IF och Trygghansa. Inget annat bolag skriver i sina villkor var och med vem exakt som försäkringen endast gäller.
Må hända att det blir ändring till nästa år men inte det här året.

Jag har talat många gånger och med många skadereglerare på just MC hos LF och uppfattningen är minst sagt varierande från region till region om det här med bankörning.
Pratar man med skadereglerarna som bl.a. tillhör Linköpingsområdet så tycker dom bankörning är jättebra och tycker LMS gör ett superjobb som låter gatuåkare komma och köra en kväll i veckan för en rimlig peng.
Talar man med nån i Sthlm så är dom inte alls lika positiva, dom förknippar bankörning = Tävling.

Tror själv kundtjänst numera är tillsagda att svara Nej på frågor om bankörning m.m. för att inte skapa utrymme för egna tolkningar och uppfattningar, och att undvika långa dialoger om detta.
Jag tror att fler bolag går åt detta håll för i ärlighetens namn så är det inte allt som är 100% trafikfrämjande!

Obs! min högst personliga uppfattning

/Nitrous
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
För den som tycker om att läsa finns en bra sammanställning av problematiken http://freespeed.nu/SMC/index.htm

Även om Johan´s material är några år gammalt är det fortfarande aktuellt.
Tack för upplysningen, så om ett försäkringsbolag, vid en utredning, plötsligt väljer att gå på det som står i det länkade dokumentet ang trafikförsäkring kontra körning på inhängnat område så är ju mitt skydd som vållande helt obefintligt, oavsett om bolaget öppet deklarerat det i sina villkor eller inte.... Skrämmande.
http://freespeed.nu/SMC/TSL-MTFL.pdf

PM kan du väl skicka men inte e-mail om jag tolkade texten rätt i Ozzians profil...
Det var jag som hade råkat slå från PM-funktionen, jag fixade det strax efter hennes inlägg :rodnar
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Det är inte försäkringsbolagen som bestämmer att trafikförsäkringen inte gäller för bankörning utan det regleras av trafikskadelagen. Sen är det vissa "bra" motorcykelvänliga bolag som tar på sig att försäkra sina förare vid av smc saktionerade bandagar. Dock så har väl dom flesta seriösa banor/klubbar har täcknat en sorts olycksfallsförsäkring för de som brukar banan.
Kan även rekomendera en personlig olycksfallsförsäkring
som tar de trafikskador som kan tänkas uppkomma vid bankörning.:D
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Dock så har väl dom flesta seriösa banor/klubbar har täcknat en sorts olycksfallsförsäkring för de som brukar banan.

Så är det nog aldrig.
Vid tävlingar och träningar gäller en sk banförsäkring som täcker skada på tredje person dvs åskådare. De som kör på banan omfattas inte av denna.
Huruvida denna banförsäkring gäller om det inte är ett arrangemang som är sanktionerat av SVEMO låter jag vara osagt.
Olycksfallsförsäkring får man stå för själv.
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
pkt 313 gäller inte för trafikförsäkringen utan för Kasko-försäkringen bla vagnskadan.
när det gäller trafikförsäkringen hänvisar de till trafikskadelagen som förut och som alla bolag gör.

ja men då så... inget problem... helförsäkring är för fegisar!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Så är det nog aldrig.
Vid tävlingar och träningar gäller en sk banförsäkring som täcker skada på tredje person dvs åskådare. De som kör på banan omfattas inte av denna.
Huruvida denna baförsäkring gäller om det inte är ett arrangemang som är sanktionerat av SVEMO låter jag vara osagt.
Olycksfallsförsäkring får man stå för själv.

KORREKT :näsblod

Vi har en sits som i praxis inte är särskild tydlig, med körning på inhägnad tävlings område. Man får altså välja sida!

- Hållar man sig till licens verksamhet, under Svemo´s flagga kan det fungera. En mycket stor del av licensen går ju till försäkring.

- Om man istället håller sig till SMCs verksamhet, har man vanligt trafikförsäkringsskydd på sin gatu reggade MC.

Senast förra veckan hade SMC ett möte med Svemo, Folksam mf., för att få en klarhet i flera frågor. SMC anser som i texten från Johan Hellström (freespeed.nu) att bilden är ganska klar.
MEN, det är inte acceptabelt och försvarbart att man har dessa hårfina skillnadar. Och det inte finns en sak med prejudikat.

Personligen, kan jag anse att SMC ska jobba på politisk håll för att få en tydig och acceptabel lagstiftning i dessa frågor. Och i samband med olika kommande omläggningar i trafikförsäkringen kommer SMC givetvist att belysa problemställningen. Man får inte glömma banågarna i dessa samband.

SMC och Svemo, kommer sannolikt under sommaren med lite enkla förklaringar på frågorna.
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
salusansvar gäller åxå på bana...har dock aldrig "använt" den...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top