Packrulle

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Hittade ingen renodlad tråd om alla vårs PACKRULLE :tungan, så jag skapa en.

Ibland behöver man ju lite mer än bara string/kallingar och tandborsten och jag själv har svårt att tänka mig något annat än en packrulle på min hoj i sommar.

Jag eftersöker länkar till onlinebutiker som säljer bra/billiga/snygga packrullar också förstås massa tips om vad jag bör tänka på när jag köper en och gärna tips/bilder/ritningar på hur man fäster den på "bredden" på hojen, som på bilden.

Tack på förhand!
:tummenupp

 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Att tänka på när man köper packrulle:

Den skall vara öppningsbar på längden. Det är inte kul när man vill åt något som ligger längst ner i säcken.....

Den skall ha handtag som en konventionell bag, för att ha nånstans att trä remmar och dylikt igenom för säkrare fasthållning.

Den skall vara vattentät.


Jag har en Ortlib packsäck som endast uppfyller det sista av ovanstående krav, vilket gör den i princip omöjlig att använda.
Ett misslyckad köp.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Duells
4559.jpg

30-1822.jpg


Grahns
image.asp


allright (sid 12)
http://www.allright.eu/SE/documents/Street08SE_100-115_packning.pdf
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
mcweb.se



Har hittat en Oxford justerbar upp till 55L med riktigt schyssta priset 179,-(exkl. frakt) http://www.mcweb.se/ListProducts.aspx?cat=407

Har kommit fram till att jag själv vill ha en med öppning på långsidan, men låt andra förslag komma in också så alla har nytta av denna tråd.

Oxforden kan vara ett alternativ för mig, men skulle vilja ha en som är snyggare, så fler förslag är välkomna :tummenupp
 
Last edited:

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Jag har en Ortlieb. Visst, den går inte att öppna längs med. Men det är en stabil, rejäl, hållbar sak. Jag köpte den för kvaliténs skull. Men det är klart, man måste planera sin packning, kanske är idé att även ha en tankväska så man kan förvara det "viktigaste" där.



Lycka till!



Niclas
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Ortlieb har många modeller att välja på, också sådana med öppning på längden.
http://www.ortlieb.com/index2.php?lang=en
Touringbutiken säljer en del.
https://www.touring.se/touring/Servlet
Har själv en Rack-Pack 49 l och jag tycker den är kanon.

Har bytt ut två av skruvarna på passagerarfotpinnarna till öggleskruv och gjort likadant med två skruv vi nummerplåtshållaren, blir kanon att spänna fast packrulle/väskor i.
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Den här tycker jag e bra:) Något som både e + och- e ju att den e packad redan när man köpt den:D
 
Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Någon som provat dessa?













Och Kawabitch sälj hojen så kör jag på dig och så har du ryggsäck istället :tummenupp :D
 

Bifogat

  • 45-1236.jpg
    45-1236.jpg
    39 KB · Visningar: 264

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Den här tycker jag e bra:) Något som både e + och- e ju att den e packad redan när man köpt den:D

Kanske en sådan jag ska köpa, de finns ju t.o.m i kawa grön :kär

Någon som provat dessa?
Och Kawabitch sälj hojen så kör jag på dig och så har du ryggsäck istället :tummenupp :D

Lite off topic här, men det bjuder vi på:
Du det där kan tolkas :ajjabajja Antingen kör du på mig också har jag ryggsäck på mig eller så kör du på min hoj och jag åker som passagerare med ryggsäck. Men jag tar det som en komplimang i vilket fall som :tungan Det som kan vara bra att veta är att jag har varit "massäck" de senaste fem åren för KimL :nicka
 
Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Nej åka på en kawa är helt oacceptabelt. Vi gör så här.
Jag kommer och hämtar dig på min gsxr. Plockar upp dig samt att du stoppar en tandborste innanför skinnstället. Sen använder vi ingen jävla packrulle utan endast mitt kreditkort :D :tummenupp

Till topic.
Är det någon som testat dessa bags ovanför??
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Att tänka på när man köper packrulle:

Den skall vara öppningsbar på längden. Det är inte kul när man vill åt något som ligger längst ner i säcken.....

Den skall ha handtag som en konventionell bag, för att ha nånstans att trä remmar och dylikt igenom för säkrare fasthållning.

Den skall vara vattentät.


Jag har en Ortlib packsäck som endast uppfyller det sista av ovanstående krav, vilket gör den i princip omöjlig att använda.
Ett misslyckad köp.

http://www.louis.de/_1071a245f388e2...=205&list_total=4&anzeige=0&artnr_gr=10024043
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Någon som provat dessa?

Jodå testade en sådan på en 3 veckors/550 mils Europaresa förra sommaren.
Har dock en förmåga att ta med mig för mycket grejor vid resor så den var blytung. Den ville "vandra framåt" då det är svårt att spänna bakåt när den sitter längst bak. Dock så gick den sönder vid den lilla fickan bakpå packväskan.
 

Bifogat

  • 070713 104 italy (Medium).jpg
    070713 104 italy (Medium).jpg
    99.4 KB · Visningar: 641
  • DSCF0218 (Medium).JPG
    DSCF0218 (Medium).JPG
    90.2 KB · Visningar: 454
  • DSCF0156 (Medium).JPG
    DSCF0156 (Medium).JPG
    68.8 KB · Visningar: 376
  • 070718 253 grossglockner (Medium).jpg
    070718 253 grossglockner (Medium).jpg
    43.3 KB · Visningar: 505
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R

Usch, det är just en sån där som jag hatar.
Den kräver precisionplanering när det gäller vad man stoppar i säcken, så att allt blir jämnt fördelat i korven - annars kommer packrullen hänga åt antingen höger eller vänster när man kör = oestetiskt samt trafikfarligt.

Sen när man väl packat den och ska "rulla ihop" förslutningen där uppe så är säcken fylld med luft, vilket gör den precisionsstyrda packningen inuti värdelös.

Och....när du sen vill ha nånting ur säcken så ska du ge dej fan på att det ligger längst ner - vilket innebär snöra loss den fån hojen, riva ur allting ur säcken, precisionspacka om allt, försöka pressa ur luften, snöra på den på hojen igen... stön.

Helt värdelös grej.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Usch, det är just en sån där som jag hatar.
Den kräver precisionplanering när det gäller vad man stoppar i säcken, så att allt blir jämnt fördelat i korven - annars kommer packrullen hänga åt antingen höger eller vänster när man kör = oestetiskt samt trafikfarligt.

Sen när man väl packat den och ska "rulla ihop" förslutningen där uppe så är säcken fylld med luft, vilket gör den precisionsstyrda packningen inuti värdelös.

Och....när du sen vill ha nånting ur säcken så ska du ge dej fan på att det ligger längst ner - vilket innebär snöra loss den fån hojen, riva ur allting ur säcken, precisionspacka om allt, försöka pressa ur luften, snöra på den på hojen igen... stön.

Helt värdelös grej.

Läs Halogens inlägg. :D

Jag packar så här:

1. Tankväska för allt som jag behöver smidigt tillgängligt typ pengar, kamera, karta m m. Påverkar inte körningen.

2. Tub på kutsen. När jag behöver mer utrymme än tankväskan erbjuder. I den har jag inget jag behöver under dagen. Påverkar inte körningen.

3. Ryggsäck. Om jag behöver ännu mer utrymme eller har nytta av ryggsäck "på plats" så att säga. Suger att köra med.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Läs Halogens inlägg. :D

Jag packar så här:

1. Tankväska för allt som jag behöver smidigt tillgängligt typ pengar, kamera, karta m m. Påverkar inte körningen.

2. Tub på kutsen. När jag behöver mer utrymme än tankväskan erbjuder. I den har jag inget jag behöver under dagen. Påverkar inte körningen.

3. Ryggsäck. Om jag behöver ännu mer utrymme eller har nytta av ryggsäck "på plats" så att säga. Suger att köra med.

Ja, så gör jag också.
Men jag tycker ändå att packrulle modell Biltema här ovan är en riktig skitprodukt. Den kräver också rätt mängd fyllnad för att kunna surras vettigt.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jodå testade en sådan på en 3 veckors/550 mils Europaresa förra sommaren.
Har dock en förmåga att ta med mig för mycket grejor vid resor så den var blytung. Den ville "vandra framåt" då det är svårt att spänna bakåt när den sitter längst bak. Dock så gick den sönder vid den lilla fickan bakpå packväskan.

Hehehe du hade fått plats med hela dina kompisar packning i din. Gick det bra att köra i övrigt?
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Hehehe du hade fått plats med hela dina kompisar packning i din. Gick det bra att köra i övrigt?

Jag är en sådan där "bra att ha grejorkille" så kompisarnas grejor får inte plats, men å andra sidan så är det till mig dom kommer när dom behöver något.

Jo det gick bra att köra, kände bara av tyngden lite grann. Inspirerande körning inget problem.
Kan säga att den är lätt att ta av och på, fyra snabbspännband och ögglor både på väska och hoj så inget krångel bara att smacka på.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top