CBR 600F 2001, vinglar i låg fart

ValterCBR

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
Honda VFR 800 ´07
Hej. Min CBR 600F 2001 känns lite vinglig i låg fart, känns som att hojen vinglar höger-vänster över framhjulet. Går bra i högre fart, ca 50km/h och uppåt.
Styrlagret är bytt för ca 2 år sen, vingligheten blev inte bättre av det.

Tar tacksamt emot alla tips.

Mvh/ Valter
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ditt framdäck är schletet? Är det ett Michelin Macadam, tro?
 

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Har du styrdämpare? Vet att min var inställd på ett sätt som inte alls passade mig i början vilket resulterade i ett vobbelliknande ormigt slingrande i hastigheter under ca 50km/h... Lycka till
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Slitet framdäck, för lågt lufttryck, för stort spel i styrlager?
 

ValterCBR

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
Honda VFR 800 ´07
Ditt framdäck är schletet? Är det ett Michelin Macadam, tro?

Nej, däcket är nytt och fint, hojen var likadan med det gamla däcket, sliter ej snett. Har ingen styrdämpare och som sagt lagret är bytt för knappt 2 år sen, i samband med att jag köpte hojen. Killen som hade den före mig åkte med väldigt lågt tryck i däcken, så jag trodde att framdäcket har blivit lite skadat av detta, men maskinen beter sig likadant efter bytet av däck. Nu sitter det Conti Road Attack på fälgarna, runda och fina. Så jag tror det är nåt annat. Tänkte kolla upp ifall hjulen spårar korrekt. Det känns som att styret går från sida till sida i låg fart, lite läskigt är det ibland. Sen försvinner det så fort man har lite fart.

Mvh/ Valter
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Har du kollat bromsskivorna så dom inte är skeva? Om en skiva är skev så kan det kanske hända att den "bromsar till" vid oket och rycker hjulet åt ett håll? Bara en gissning... Borde vara lätt att kolla iaf, bara att lyfta framändan och snurra hjulet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har du kollat bromsskivorna så dom inte är skeva? Om en skiva är skev så kan det kanske hända att den "bromsar till" vid oket och rycker hjulet åt ett håll? Bara en gissning... Borde vara lätt att kolla iaf, bara att lyfta framändan och snurra hjulet.

Du tänker nog på PIAGGO MP3, denna hoj har bara ett framhjul...

Har du styrdämpare?

Öhh, läs igen eller googla hojen...
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hårt åtdraget styrlager.
Palla upp hojen och styret ska lätt och snartigt trilla mot styrstoppen utan märkbar friktion.
Typisk fenomen av för hårt åtraget/slitet styrlager.

Mats
 

Gabor

Guest
Gör en korrekt gaffelservice....:) .,. om det inte är gjort de senaste åren.
 

ValterCBR

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
Honda VFR 800 ´07
Det där med gaffelservice kan vara intressant. Vet ej om den är gjord
på hojen, har bara haft den i 20 månader och jag har inte gjort nåt sånt. Hur ofta gör man den servicen? Är det ett måste, eller görs den bara vid behov? Jag menar, är det intervall på den servicen? Det konstiga är att den var likadan innan byte av styrlager också, så jag börjar fundera på om hjulen vill åt olika håll, om de inte ligger i linje. Inget läckage från dämparna iaf.

Mvh/ Valter
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Kolla att hojen spårar! provkörde en CBR900 som betedde sig helskummigt och när jag tiddade på den framifrån så stod fram o bakhjul som ett upponervänt v. den lilla bucklan i svinget var inte så obetydlig som ägaren trodde
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
För hårt åtdragen styrlager. Man måste korrigera styrvinkeln hela tiden då den adrig faller tillbaka till 0 vilket gör att den upplevs vinglig. Palla upp o se om styret löper smärtfritt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top