Regplåt - vad gäller?

Dark_Messenger

Guest
Letar o letar, det ända jag hittar är vad som verkar som gissningar, spekulationer och en massa mambåjambå. Vad gäller egentligen?

*Det måste finnas en.
*Den ska vara utfärdad av vv.
*Den ska vara läsbar. :näsblod

..är ungefär vad jag kunnat få fram. Mer då?

Var tvungen att fixa min idag eftersom den flög bort igen men jag gissar på att den sitter lite tveksamt till. :D Vore najs att veta vad som gäller så man kan styra upp nått.

Posta gärna bilder på era lösningar så man kan få inspiration! :tummenupp
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Inte ens polisen eller besiktningen vet exakt vad som gäller men vill du köra lagligt är det bra om du sätter den så att den syns tydligt samt att det är en regskylt som VV tillhandahållit dig. och bakom bakre hjulnavet såklart.

Men det är såå mkt tuffare att ha den i hjulhuset eller vinkla upp den där bak som jag gjort helt enkelt, man gör ju vad som helst för att slippa ha Moppe-look alltså Svart plaststänka med en vertikalt monterad regskylt. Det är nog blande det o-sportsliga som finns på en hoj :D
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vägverkets egna skyltar har dessa dimensioner.

Aluminiumskylten: 19.5x15.3cm
Plastskylten: 19.2x15.3cm
 

Dark_Messenger

Guest
Hehe, nja måtten är inte så intressant efterom jag kör med originalskylten men tack ändå. :tummenupp

Det intressanta är väl mest placering, vinklar, "läsbarhet" på skylten, ev skruvhål :näsblod , "skrynklighet" osv....

:D
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Det intressanta är väl mest placering, vinklar, "läsbarhet" på skylten, ev skruvhål :näsblod , "skrynklighet" osv....

:D

Vad gäller detta så är det nog upp till polismannen på plats att avgöra vad han anser om din placering. Har du tur klarar du dig undan med det mesta.
Hjulhus är ju en klassiker och ogillas i regel av konstaplarna, skylten ska vara utfärdad av VV med deras standardmått samt sitta BAK på hojen, vad nu det innebär. Allt annat räknas ju då som ett lagbrott och det tycker ju inte konstaplarna om.

Jag har under mina senaste 4 år ansträngt mig och fixat en fullt läsbar miniplåt till varje sommar och placerat längst bak på hojen fullt synlig. Klarade mig undan i stort sett alla gånger förra året utan böter (mycket tjat dock) men tröttnade samtidigt på hela grejen med att staten vill ha in pengar på detta viset.
Nu iår blir det ingen skylt alls, slipper man få hembesök efter dagsrepan dessutom. :)
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Jag har under mina senaste 4 år ansträngt mig och fixat en fullt läsbar miniplåt till varje sommar och placerat längst bak på hojen fullt synlig. Klarade mig undan i stort sett alla gånger förra året utan böter (mycket tjat dock) men tröttnade samtidigt på hela grejen med att staten vill ha in pengar på detta viset.
Nu iår blir det ingen skylt alls, slipper man få hembesök efter dagsrepan dessutom. :)

Ett alternativ, men kommer du inte bli en snutmagnet enbart för du kör utan? Man vill ju inte ha häng enbart för snutten stör sig på en. Jag är mer inne på att ha men göra den svårtydd på ett lagligt sätt. :D
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Kör likadant som du Dark, jag antar att vi får se ;)
Får man hembesök, tja då blire väl att plocka bort.
 

Dark_Messenger

Guest
Vore förvånande om inte, spec om du har skyltbelysning på dedär då finns de nog fan ingenting att klaga på...

Som Borat säger: Naaajs! :tummenupp

Är väl inte nån helt permanent lösning men får duga just nu. Har lite lullull på ingång så blinket kommer försvinna men skylten kommen man ju inte undan. Hjulhuset känns inte som ett realistiskt alternativ då kan jag lika gärna göra som pinky o skita i skylt. :mad:

Man kanske kan skaffa en riktigt dålig skyltbelysning som knappt lyser.. :näsblod

Kör likadant som du Dark, jag antar att vi får se ;)
Får man hembesök, tja då blire väl att plocka bort.

Jo, men det känns ju förjävla illa att köra utan. Jag har fått för mig att snutten stör sig nått så in i helv**te på en om man struntar i det helt eller kör hjulhuset. Fast det kanske är mina fantasier. :rolleyes:
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad som gäller är egentligen ganska enkelt. Har du en hoj som är inreggad efter juni -99 så är den helfordonsgodkänd, då får du inte ändra en skruv. Inga stålomspunna slangar, inga ljuddämparbyten, inte ens byta märkestyp på däcken mot vad som står i regbeviset. Om en nitisk polis stoppar dej så kan dom bötfälla dej oavsett hur snyggt skylten sitter placerad så länge den inte sitter med original fläskläpp.

Sen att teori och praktik är två olika saker är en annan femma, en sjysst polis säjer ingenting om skylten är läsbar, har belysning och reflex. Men som sagt, reglerna beror på typgodkännandet och bedöms när en ny modell tas in i sverige (eller EU)
 

Dark_Messenger

Guest
Så där sitter den på min hoj, fast kanske lite mer vinklad uppåt t.o.m. (ingen belysning) och det har snutarna inte invänt nå't mot. Däremot gillade dom inte att jag hade en mycket finare och mindre skylt än de som VV utfärdar. :näsblod

Ahh! So there might be hopp alltså! :)

Helt inne på det spåret. Miniskylt och ingen skylt känns som det skiter sig i längden, men kan man modifiera en originalskylt bara sådär "lagom mycket" så man kan leva med utseendet men klara sig från böter vore det ju toppen! :tummenupp

Vad som gäller är egentligen ganska enkelt. Har du en hoj som är inreggad efter juni -99 så är den helfordonsgodkänd, då får du inte ändra en skruv. Inga stålomspunna slangar, inga ljuddämparbyten, inte ens byta märkestyp på däcken mot vad som står i regbeviset. Om en nitisk polis stoppar dej så kan dom bötfälla dej oavsett hur snyggt skylten sitter placerad så länge den inte sitter med original fläskläpp.

Sen att teori och praktik är två olika saker är en annan femma, en sjysst polis säjer ingenting om skylten är läsbar, har belysning och reflex. Men som sagt, reglerna beror på typgodkännandet och bedöms när en ny modell tas in i sverige (eller EU)

Är det verkligen så? Trodde det gällde att man inte fick ta bort backspeglar o sånt typ. Känns ju sådär i så fall. Hojar idag levereras ju med så stiliga skylthållare eller fallskärmsbroms vilket man vill, och hur många har dessa kvar?? Så då är man alltså olaglig. :gnissla

Är det samma på bilar och andra fordon? Alla stylingnissar lär ju inte bli glada i så fall.
 
Last edited:

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
skylten ska va synlig från 15 m... såg en elektronisk flipskylthållare som man kontrollerar från styret. kanske kan va nåt? :tummenupp

jag hade inga backspeglar vid sista bes, inga problem!!!!
 
Last edited:

Bandit 1200

Det såg jag inte
Gick med
27 May 2006
Ort
Ä-by
Hoj
Suzuki GSX 1400
Det kan bli dyrt oxå

Lite om Registreringsskyltar på bla hojjar:

Fordon utan registreringsskylt, 1.500 kronor.

Ej väl synlig registreringsskylt, eller i sådant skick att den inte går att avläsa, 1.500 kronor.

Underlåtenhet att snarast sätta fast kontrollmärke på registreringsskylt, 500 kronor.

PLATS FÖR MONTERING på Mc

2.1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på en motorcykel, motorcykelkombination eller trehjuling skall vara belägen på fordonets bakre del på ett sådant sätt att:

2.1.1. skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer.

3. LUTNING

3.1. Den bakre registreringsskylten

3.1.1. skall sitta vinkelrätt mot fordonets längsgående mittplan,

3.1.2. får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,

3.1.3. får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

4. HÖGSTA HÖJD

4.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.

5. MINSTA HÖJD

5.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Yes det är same för alla däremot osäker på årsmodell tror det är tidigare för bilar.
Däremot brukar det inte vara något problem, beror helt på vem som besiktigar och naturligtvis... har du nån du känner eller nån kompis känner så för en summa pengar släpper de ju igenom en moddad bil.
Vanligast är det ju att tex trimmade volvo är sånna som får åka hem och sätta tillbaka original downpipe men tex har man en sportbil som är moddad så kan man klara sig rätt bra för de vet helt enkelt inte vad som är original på en sån.

Gör man det snyggt med regskylten så det ser original ut så lär risken minska att få ögonen på sig och man kanske slinker igenom med ett hemmagjort fäste för regskylten. Ser det ut som hejkomochhjälpmig-bygge så .. onda ögat direkt.

Det gäller alltså att inte få det onda ögat på sig !
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Ett alternativ, men kommer du inte bli en snutmagnet enbart för du kör utan? Man vill ju inte ha häng enbart för snutten stör sig på en. Jag är mer inne på att ha men göra den svårtydd på ett lagligt sätt. :D

Jag var lika mycket magnet tidigare med miniplåt. Fick jag en polis bakom mig så blev jag stoppad, en mcsnut vände t o m en gång enbart för att köra ikapp mig och påpeka min nummerplåt, suck.

Nackdelen med att inte ha någon alls är ju att det blir väldigt mycket svårare att prata sig ur situationer (det går dock om man bara skyller på rätt saker) då man väl blir stoppad.
 

Dark_Messenger

Guest
Jag var lika mycket magnet tidigare med miniplåt. Fick jag en polis bakom mig så blev jag stoppad, en mcsnut vände t o m en gång enbart för att köra ikapp mig och påpeka min nummerplåt, suck.

Nackdelen med att inte ha någon alls är ju att det blir väldigt mycket svårare att prata sig ur situationer (det går dock om man bara skyller på rätt saker) då man väl blir stoppad.

Kör man utan ser inte jag det som något alternativ att stanna öht o då får man ju åka runt som värsta outlawen hela tiden med snutnoja. Känns sådär.:tungan Tycker man är nog paranoid som det är eftersom man i princip alltid bryter mot andra lagar o regler med hoj. :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top