Billigaste uppsamlingskärlet?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Handskarna finns i olika material. Vilken typ av handskar använder du? Har man problem med att de går sönder så kan ibland dubbla handskar hjälpa :)


Clas O 100-pack :)
Ja jag ska testa dubbla nästa gång.


Det är börjar se ut som en fist-tråd :näsblod
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Eller så är jag så töntig att jag använder kirurghanskar nuförtiden.
Min kropp har nog ändå mättats genom åren med kristallolja, sot, slipdamm, bromsdamm (det gamla hederliga innan asbest ansågs farligt), lösningsmedel osv

101-fettet sipprar ju fram fortfarande om man tar i hand lite för hårt :tungan Gummihandskar är lite småäckliga att använda - jag föredrar nästan vanliga meck-handskar som man kan köpa för hyfsade priser på ÖB eller andra surplus-ställen - de håller längre och kan t.o.m. tvättas (_kan_ tvättas innebär i.o.f.s. inte att de verkligen blir tvagade :) ) Riktigt lika fingerfärdig är man förstås inte.

Lite skit på händerna visar bara att man är en händig karl, det ska man inte smussla med :tummenupp

Jo, apropå uppsamlingskärl - det räcker oftast med sniklösningarna även om ett specialsvetsat kärl är smidigare och ser proffsigare ut, men så länge det funkar så... Jag har länge kört med en fickplunta från Biltema - det var det enda som fick plats framtill mellan ram och hasplåt. Fast om jag nu tar bort stora oljefiltret finns det gott om plats att göra något mer seriöst.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:hihi har märkt på jobbet att det är stor skillnad mellan olika märke på handskarna och att använda dubbla brukar hjälpa, ingen gillar när dom går sönder :gnissla

Vid mina operationer är det tack och lov bara jag som blir irriterad, patienten är av gjutjärn.

Jag ska testa dubbla handskar redan imorgon! :)


/J
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tänk på att kärlet helst ej ska stick ner under hojen som man ofta ser vid lösningar på flaska/jalla-kärl. Lätt att man har sönder eller tappar det efter landningar i hopp eller helt enkelt med pallstödet.

Så här kan en billig lösning se ut på vevhusventilationen om man inte vill ha in den i luftburken. Slang o friluftsflaska fr. Biltema, 98:-
 

Bifogat

  • 2.JPG
    2.JPG
    64.3 KB · Visningar: 228

Dr.Bike

Guest
Clas O 100-pack :)
Ja jag ska testa dubbla nästa gång.


Det är börjar se ut som en fist-tråd :näsblod

Ja fifaan, "bottenpluggar" har fått en ny "inre syn" betydelse för mig, och nu fist... jag blir kallsvettig.

Men ist för de känsliga kirurghandskarna kanske du borde haft såna vi har för hydraularbeten på jobbet. Ett slags stretchaktigt material som är gummiimpregnerat.
Starka som fan men otroligt mycket mekkänsla ändå samtidigt som de är täta.
Lätt ruggad yta = ej hala heller.
Du ska få ett par.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tänk på att kärlet helst ej ska stick ner under hojen som man ofta ser vid lösningar på flaska/jalla-kärl. Lätt att man har sönder eller tappar det efter landningar i hopp eller helt enkelt med pallstödet.

Så här kan en billig lösning se ut på vevhusventilationen om man inte vill ha in den i luftburken. Slang o friluftsflaska fr. Biltema, 98:-

Artikel nr?, finner den inte med sökmotorn och inte heller efter att ha letat:(
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja fifaan, "bottenpluggar" har fått en ny "inre syn" betydelse för mig, och nu fist... jag blir kallsvettig.

Men ist för de känsliga kirurghandskarna kanske du borde haft såna vi har för hydraularbeten på jobbet. Ett slags stretchaktigt material som är gummiimpregnerat.
Starka som fan men otroligt mycket mekkänsla ändå samtidigt som de är täta.
Lätt ruggad yta = ej hala heller.
Du ska få ett par.

Tack! Ja de provar jag gärna!

/J
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Artikel nr?, finner den inte med sökmotorn och inte heller efter att ha letat:(

Jörgen länkar lite galet, så jag gör om o rätt ;)
Flaska, art nr: 45-960
Slang: 33-260 (art.nr för blå. Men finns i röd o gul oxå. Svart finns andra o billigare)

För just enbart vevhus vent behövs ju egentligen inte så här stort kärl. Tömma är ju bara göra efter varje körning eller i depån. Min trycker knappt ur sig ngt alls så jag kan nog göra det en gång per säsong om jag skulle vilja. Blir kanske lite mer om man slangar.
Dock är det svårt att använda detta kärl för förgasare. Finns inte bra plats på ngn hoj jag sett. Måste ju sitta lägre än förgasaren, men som jag tidigare skrev inte sticka ner under hojen.

Som billigt alternativ till flaskor (som bygger på höjden) har jag sett folk som har burkar. Finns ju en del förpackningar men kraftig plast, o någon bör passa klockrent i tomrummet i svingen (för oss utan länkage). Lite meckigt att tömma, men som sagt en billig lösning.
 

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Ort
ÖREBRO
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Jörgen länkar lite galet, så jag gör om o rätt ;)
Flaska, art nr: 45-960
Slang: 33-260 (art.nr för blå. Men finns i röd o gul oxå. Svart finns andra o billigare)

För just enbart vevhus vent behövs ju egentligen inte så här stort kärl. Tömma är ju bara göra efter varje körning eller i depån. Min trycker knappt ur sig ngt alls så jag kan nog göra det en gång per säsong om jag skulle vilja. Blir kanske lite mer om man slangar.
Dock är det svårt att använda detta kärl för förgasare. Finns inte bra plats på ngn hoj jag sett. Måste ju sitta lägre än förgasaren, men som jag tidigare skrev inte sticka ner under hojen.

Som billigt alternativ till flaskor (som bygger på höjden) har jag sett folk som har burkar. Finns ju en del förpackningar men kraftig plast, o någon bör passa klockrent i tomrummet i svingen (för oss utan länkage). Lite meckigt att tömma, men som sagt en billig lösning.
TJENA GRABBAR om ni nu ska fixa kärl . så tänk på att slangen måste tåla olja (oljedimma).för annars (smälter) slangen efter ett tag .som husan ska ha en slangdiam på ca 16mm och ktm ca 10-13 mm invändigt. på husa så får man en kraftig böj vid kylarn och om inte slangen tål olja så kolapsar den och viker sig och man har skjutigt några packboxar. biltema har en slang som det står( ILO oil hose )på dom tål olja .. ps du måste kunna böja slangen utan att den viker sig ..ska fixa lite bilder idag på lite olika kärl jag har ...MVHARRY METAL:yoparty
 
Last edited:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Billigt uppsamlingkärlkärl

pappa som man är så har man märk att det fins en del mc prylar på Babyland dom har bla flera olika uppsamlingkärl, här är ett som heter Boobman. Har en till hemma som det står Sucker på :) Tror dom kostade 40:- (Är egentligen nappflaskor)
18671712.jpg
[/url][/IMG]

Men dom är en tillfällig lösning, ska göra ett riktigt i alu eller rostfrit som kommer se lite fjolligare ut inte lika hårt som en nappflaska!
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Kan någon hjälpa mig att förstå vad som är komplicerat :confused:
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kollade lite på 660:in och ser att vevhus vent:en går ju tillbaka in i ramen / oljetanken. Hur är det på husa går tillbaka i luftburken lr hur är d?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kollade lite på 660:in och ser att vevhus vent:en går ju tillbaka in i ramen / oljetanken. Hur är det på husa går tillbaka i luftburken lr hur är d?

På dom flesta hojar går det tillbaka till luftburken. På husa går det tillbaka till ram/luftburk som standard
 

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Ort
ÖREBRO
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
På dom flesta hojar går det tillbaka till luftburken. På husa går det tillbaka till ram/luftburk som standard
NU är det så att på ktm 04 och framåt (tror jag) vissa mod så går slangen till svingen för vi hade 3st som slog sig för jävligt på åland för 2 år sedan. dom andra går till luft burken ..varför vi med husorna vill ha en BURK är för om oljan rinner till förgasarn så dör hojen och man får kicka tills man är nästan är död :mad:så med ett uppsamlingskärl är problemet borta .gäller nästan alla hojar. du BARRETT jag har sett dig kicka dig förbannad och svettig några gånger men det kanske inte var det problemet??? skickar några bilder på husa kärl .. har även till ktm .honda.yamaha.snart suzuki. och mina kärl behöver man inte verktyg för att tömma dom.. mycket smidigt och det går fort:D
 

Bifogat

  • Picture 077.jpg
    Picture 077.jpg
    182.3 KB · Visningar: 94
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top