Första besöket på akuten

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
Jaha då var det dags för första besöket som är sporthojsrelaterat.
Jag och polarna var på väg till Sigtuna, när det var ca5min kvar till framkomst så öppnade jag visiret och får då in en geting, precis brevid höger öga stack den fan. Jag tvärnitade och slängde av mej hjälmen, det sveds som satan. Efter en liten stund så körde vi ned till Kiosken i Sigtuna, på vägen fram så började ögat att svullna igen samt att läppar och tunga började svälla och känseln försvan (tandläkar bedövning ungefär).

Vidare började det klia på hela kroppen, jag trodde jag skulle bli tokig. Jag insåg att detta inte var bra varvid jag ringde 112. När jag pratade med dom så började jag få stickningar i händerna som om inte det övriga räckte. Dom ville skicka en ambulans direkt men jag avböjde med komentaren att det är pinsamt att bli hämtad bland så mycket folk. Jag frågade var närmsta sjukhus låg, det ligger i Upplands-väsby sa dom. Jag startade hojen och drog som ett skott till Väsby, när jag närmar mej Väsby så börjar jag få svårare att andas och då vill jag lova att det var spännande att köra hoj. Väl inne på akuten gick det undan, dom satte nål och gav mej adrenalin 2gånger samt 2 andra preparat som jag inte kommer ihåg vad det heter.
Efter att jag legat där två timmar för övervakning så fick jag åka hem.

Summasumarum
1:Jag är inte allergisk men fick ändå en sån här kraftig reaktion.
2. Jag kommer aldrig mer att tacka nej till ambulans om jag skulle råka ut för detta igen. Läkaren förklarade vad som skulle hända mej om jag inte kommit in så fort och han tyckte att jag var dum som körde hoj istället. (det som händer är att du förmodligen får en träfrack)
3: RIP getingen. :D
 

Henken

Guest
Lät livsfarligt men så länge den fan är död & inte du så kan du vara glad. Varför flyger alla insekter in i visiren?
 

Mr Eastman

retard? ja tack!
Gick med
28 May 2003
Ort
Örebro
Hoj
Vill ha en SuperRetard!
fyfan! lär vart lagom obehagligt! :skrämd
tur att det gick bra med dej o fäll inte
upp visiret nästa gång du åker!

har en kompis som fick in en geting i crosshjälm
när vi var mindre.. dock körde han cyckel o vart
inte stucken men han körde ner i diket.. tror alldrig
jag skrattat mer! :D

Mvh Niklas
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Det har hänt mig när jag kört cross också =). Kom och brassade på nerför berget när jag kände att det small till på kinden. Trodde det var en sten som hade hoppat upp, men sedan började sten röra sig innanför hjälmen, också stack det till.
Så hårt som jag bromsade då har jag aldrig gjort förut, och kommer förhoppningsvis inte göra det heller eftersom jag låste framhjulet och håll på att stå på näsan, men allt som blev var bara en liten knöl på kindbenet som var lite röd :)
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Åhh..trodde man var tvungen att vara allergisk mot getingar.. :fakta

Har blivit "biten" en gång och inget hände..

Så nu viftar jag för brinnande livet så fort jag ser en geting...
Ska nog sluta med det och springa istället.. :rodnar

Skönt att du klarade dig ialla fall!!

//N
 

Freddo

Såldes för att betala studier på Hawaii
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Honolulu, Hawaii
Hoj
Såldes för att betala studier på Hawaii
Min kusin blev stucken av en geting när han körde 250SP på Gelleråsen. Såg mäkta komiskt ut när han bara gick rätt ut i sandfållan i ingången till depåkurvan. T.o.m. läkarna på plats skrattade åt honom när han berättade vad som hänt så det var ingen fara med honom.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Var ute i endurospåret när det på inandning for ner nåt i halsen så det sa 'klock'. Hann inte ens tänka 'geting' innan hostreflexen slog till o 'det' for ut med samma fart. Gissar att det var en humla, kände avtrycket av nåt runt o lagom luddigt i halsen minst en halvtimme efteråt. Tror inte det hade varit så lyckat med ett getingstick där, i skogen o halsen.
/u
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
När jag var liten lyckades en kompis till mig få ner en geting i halsen,
han drack läsk ur en flaska där den lyckats ta sig ner. Getingstick i
halsen är inte att rekommendera, han var blå i ansiktet när han väl
kom till sjukhus. :eek:

/A
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Kom jag körandes på landsvägen, saktar ner till 50-60 vid ingången till en skarp kurva. Studs på bröstet - in i hjälmen (inget nät vid hakan) - surrar innanför visiret - släpper styret vilt fäktande - den elaka vespan hittar en bra plats på hakan där gadden slinker in - får hejd på hojjen fortfarande kvar på vägen (hur?) - getingen har stuckit färdigt och surrar omkring igen - av med hjälmen - getingen flyger iväg. Vet inte vem som var mest chockad, getingen eller jag. :confused:
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Första gången man blir stucken av en geting så händer ingenting... men efter den gången så börjar kroppen att bilda antikroppar... Det finns kvar hela livet.
Sticks man en gång till i livet och är allergisk. så kan man avlida inom 2 minuter.

visst kan de va bra att åka hoj snabbt som 17 till akuten, men man kanske inte kommer fram, det är bara en sak som räddar ert liv då... och det är ambulanssjukvården som kan ge Adrenalin , dropp, Antichockbyxor...

Det som händer är ju det som du fick symptom på..
klåda, pirrningar , svullnader... så att man kvävs. Men förutom det så kan man tappa blodtrycket fullständigt !!

Denna gång gick det bra, men jag råder dig å de bestämdasde, så fort du blir stucken av geting igen, vänta inte på några symptom... ring 112 omedelbart :fakta
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
ambulans skrev:
Första gången man blir stucken av en geting så händer ingenting... men efter den gången så börjar kroppen att bilda antikroppar... Det finns kvar hela livet.
Sticks man en gång till i livet och är allergisk. så kan man avlida inom 2 minuter.

visst kan de va bra att åka hoj snabbt som 17 till akuten, men man kanske inte kommer fram, det är bara en sak som räddar ert liv då... och det är ambulanssjukvården som kan ge Adrenalin , dropp, Antichockbyxor...

Det som händer är ju det som du fick symptom på..
klåda, pirrningar , svullnader... så att man kvävs. Men förutom det så kan man tappa blodtrycket fullständigt !!

Denna gång gick det bra, men jag råder dig å de bestämdasde, så fort du blir stucken av geting igen, vänta inte på några symptom... ring 112 omedelbart :fakta

Du har så rättså, jag kommer att ta ambulansen om jag skulle råka ut för detta igen. Ni andra tag lärdom.
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Henken skrev:
Varför flyger alla insekter in i visiren?

Jag tycker de flesta försöker ta sig in genom ventilationerna i hjälmen... tom humlor... ni kan ju tänka er hur mumsigt det blir när 2kg humla ska in genom ett 0,5cm stort hål :eek:
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
ambulans: vad gör adrenalin och kortison som dämpar? En polare var på gym för många år sen och tror att han fick i sig nåt nötrelaterat (köpte gainer hos dem). Han körde nästan in bilen i akutintaget och sen fick han nålar i armarna.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Liknande hände mig för 2 veckor sedan!

Åkte en sväg och kände att det smällde till på halsen som det gör ibland när man tar nått större flygfä.
Efter ca en halv mil så känner jag tydligt att det börjar att surra innanför skinställe och tänker : Faan Geting!

Åkte då ganska trafikerad 90 väg så jag kunde inte stanna direkt heller.
Det var bara att börja att slå sig på bröstet och hoppas att man kunde klämma ihjäl den.
Tyvärr så misslyckades denna taktik och givetvis så vart jag stungen på bröstet.

Stannade fort som faan och slet av mig skinstället och hittade ett bi innanför tshirten.
Han och bli stungen 3 gr så man hade 3 st stora bulor mitt på bröstet.

Jag vet dock att jag inte är allergisk då jag har blivit stungen ett antal gr av getingar tidigare men det var läskigt som fanken enå!

Jag trodde förresten att dom var som getingar att dom bara kunde sticka en gång?!?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Nicke skrev:
ambulans: vad gör adrenalin och kortison som dämpar? En polare var på gym för många år sen och tror att han fick i sig nåt nötrelaterat (köpte gainer hos dem). Han körde nästan in bilen i akutintaget och sen fick han nålar i armarna.

Adrenalin är en sak som redan finns i kroppen, det produceras i binjurarna. Anledningen till att man har det är från grott-tiden då vi skulle bekämpa djur för att äta och överleva.
När man blir skrämd eller arg så produceras extra adrenalin.. för att vi ska kunna kämpa eller fly.

Biverkningen på Adrenalin är att det är avsvällande på glatt muskulatur.. dvs sån som vi har i halsen. plus att det drar blodet från armar o ben och samlar det i dom centrala delarna, ja inte allt.. men mkt av det...hjärtat slår hårdare o fortare. samt att man känner sig lite euforisk... adrenalinkick har ni ju hört talas om.

Det har man tagit lärdom av, och gör syntetiskt adrenalin ... lite starkare än det som kroppen producerar. Sprutar man in det i kroppen så vidgas luftrören samt att hjärtat ökar sin pumpförmåga. Det är ett MKT kraftigt preparat... och måste ges under största försiktighet... hjärtat kan få ett för stort påslag och göra så att blodtrycket stiger allt för mkt.
så med andra ord... så tar man vara på en biverkning av vad Adrenalin gör....

sånt man brukar vara allergis av är ju.. nötter, fisk.. skaldjur.. getingstick .. penicillin.. ja lite av varje, sen beror det på hur pass allergis man är. En del tål inte ens lukten av nötter för att reagera. getingstungen i ansiktet kan vara direkt dödande om man är tillräckligt allergisk.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tackar för infon!
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
MT skrev:
Liknande hände mig för 2 veckor sedan!

Åkte en sväg och kände att det smällde till på halsen som det gör ibland när man tar nått större flygfä.
Efter ca en halv mil så känner jag tydligt att det börjar att surra innanför skinställe och tänker : Faan Geting!

Åkte då ganska trafikerad 90 väg så jag kunde inte stanna direkt heller.
Det var bara att börja att slå sig på bröstet och hoppas att man kunde klämma ihjäl den.
Tyvärr så misslyckades denna taktik och givetvis så vart jag stungen på bröstet.

Stannade fort som faan och slet av mig skinstället och hittade ett bi innanför tshirten.
Han och bli stungen 3 gr så man hade 3 st stora bulor mitt på bröstet.

Jag vet dock att jag inte är allergisk då jag har blivit stungen ett antal gr av getingar tidigare men det var läskigt som fanken enå!

Jag trodde förresten att dom var som getingar att dom bara kunde sticka en gång?!?

Getingar kan sticka hur många gånger som helst då de saknar hullingar på gadden medans biet's gadd fastnar i objektet som blir stucket och drar med sig inälvor och annat ur bi't
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Då måste det vart en geting endå som stack mig eftersom jag fick flera märken!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top