BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Diffen hjälper inte till att vrida däcket.
När du svänger måste insidan av däcket gå långsammare än yttersidan.


yes var mest på skämtnivå.. men i min värld går utséende/coolhet före tungstyrd, sen vad sfro säger om det det märker vi.. har snackat med lite olika och de har delade syn på saken..

idag har jag tvättat bakaxeln. skruvat bort alla stag testmonterat den med fälgar.. längtar efter däck:)

två bilder på volvotrubotrike leken också:
 

Bifogat

  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    102.7 KB · Visningar: 248
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    108.1 KB · Visningar: 242
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    104 KB · Visningar: 241
  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    104.9 KB · Visningar: 302

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
yes var mest på skämtnivå.. men i min värld går utséende/coolhet före tungstyrd, sen vad sfro säger om det det märker vi.. har snackat med lite olika och de har delade syn på saken..

idag har jag tvättat bakaxeln. skruvat bort alla stag testmonterat den med fälgar.. längtar efter däck:)

två bilder på volvotrubotrike leken också:
Jag är övertygad om att du vet vad du gör.
Undrade bara om du möjligen kommit på någon lösning.
Personligen har jag svårt för att kompromissa med körbarhet pga utseende.
Men det är ju inte jag som skall ha triken.
Jag gillar "Togos" Guzzitrike.
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Jag är övertygad om att du vet vad du gör.
Undrade bara om du möjligen kommit på någon lösning.
Personligen har jag svårt för att kompromissa med körbarhet pga utseende.
Men det är ju inte jag som skall ha triken.
Jag gillar "Togos" Guzzitrike.

yes ne har ingen lösning och är ju inte så rutinerad på ämnet har bara kört min volvotrike på asfalt 10 min så har ju ingen aning. men det är sådant man märker e ju bara byta fälgar om det inte går o svänga.. har du länk till triken?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
yes ne har ingen lösning och är ju inte så rutinerad på ämnet har bara kört min volvotrike på asfalt 10 min så har ju ingen aning. men det är sådant man märker e ju bara byta fälgar om det inte går o svänga.. har du länk till triken?

Hittar ingen bild på nätet.
Helt annorlunda mot din.
Budgetbygge.
Kort och smal.
Lite som en HD servicar.
Men med Guzzimotor.

Gillar din med.
Men:
Älskar användbara budgetbyggen.
 

rodder

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Ort
Åhus
Hoj
Yamaha XV750
Jag tycker att ditt bygge är helt otroligt fräckt :tummenupp
men vad har du för mått på din trike bredd och längd. Alltså ytter måttet på bakhjulen samt centrum bak och centrum fram.

Bara lite nyfiken....

Min blir 170cm bred och 3m lång
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Jag tycker att ditt bygge är helt otroligt fräckt :tummenupp
men vad har du för mått på din trike bredd och längd. Alltså ytter måttet på bakhjulen samt centrum bak och centrum fram.

Bara lite nyfiken....

Min blir 170cm bred och 3m lång


tackar så mycket..:) vet inte får ta o mäta nästa gång jag e ute ska bli kul o se.. men det är ju som så med att jag inte har bestämt måtten eftersom jag inte bestämt längd på gaffel eller bredd på drivaxlar.. men kan va kul o veta hur den e i nuläget iaf:)

var tvungen o testa med däck. bilden snett bakifrån är tagen när jag står på trikens "marknivå"
 

Bifogat

  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    101.2 KB · Visningar: 328
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    100.5 KB · Visningar: 329

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
det där e ett däck från en jordbruksmaskin har använt det ganska länge o testa med men de jag ska köpa e samma storlek typ fast fälgen passar på dom haha..

såvida ingen hittar lågprofildäck till mig som passar fälg på 15*14 tum?

bild på däcken jag funderar på
 

Bifogat

  • mtt-6626_lf_w.jpg
    mtt-6626_lf_w.jpg
    16.5 KB · Visningar: 126

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
det där e ett däck från en jordbruksmaskin har använt det ganska länge o testa med men de jag ska köpa e samma storlek typ fast fälgen passar på dom haha..

såvida ingen hittar lågprofildäck till mig som passar fälg på 15*14 tum?

bild på däcken jag funderar på

Mickey Thompson är klassiskt.
Rätt val med blinkning åt dragracing.
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
guson: tack för länkarna.. de e klart att 345 blir ju lite snålt ;)

skrotnisse: yes diggar dom de e bara det att dte känns som dom kommer bli lite väl höga 72cm dom slukar ju typ hela triken.. men blir nog bra..

Rodder: ingen fara men nice med projekttråd.. nu kan vi ju ha värsta tävlingen här.. först till italien på v8 trike vinner:)

fan e avundsjuk på din bakvagn jag vill också kunna ställa min på hjulen.. satans växellåda som har tagit 1 år o 2 månader haha.. men nu jävlar börjar det ta fart..


igår fick jag twintubosats var bara ett litet problem.. vart inga turbosar.

växxellådan ska förhoppningsvis komma i veckan..
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
har testmonterat grenrören.. vad säger ni blir det tajt med ic:n..

ge ett bud om ni vill ha den..
 

Bifogat

  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    116 KB · Visningar: 220
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    100.9 KB · Visningar: 193
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    107.2 KB · Visningar: 200
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    94.7 KB · Visningar: 176

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tänk en annan montering av ICn. En snabb tanke var att montera den ovanför motorn/övre ramröret med någon form av scoop som leder in luft. Kolla Nissar Sunny GTI-R. Blir tight med tank där då... Om du hade tänkt ha konventionell placering av tanken.

Kom att tänka på en helt annan sak; hur är hållfastheten uppe vid styrhuvudet? Tänkte iom att alla rör i ramen går i hop i en väldigt liten punk, kommer bli större påfrestningar där än om man hade att rören går ihop en bit i från varandra.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fan så läckert! Lika magiskt att kika in varje gång. Måste få se denna skapelse live när den är klar!
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Tänk en annan montering av ICn. En snabb tanke var att montera den ovanför motorn/övre ramröret med någon form av scoop som leder in luft. Kolla Nissar Sunny GTI-R. Blir tight med tank där då... Om du hade tänkt ha konventionell placering av tanken.

Kom att tänka på en helt annan sak; hur är hållfastheten uppe vid styrhuvudet? Tänkte iom att alla rör i ramen går i hop i en väldigt liten punk, kommer bli större påfrestningar där än om man hade att rören går ihop en bit i från varandra.

tackar för mycket bra idéer, tankar.. angående ic:n så e den på tok för lång och klumpig för att placeras där uppe kommer få stora problem o få plats med isnug,rör, tank ändå som det ser ut idag. är inte effekten jag e ute efter igentligen så kan ju köra utan ic, i senare skede har jag tänkt att kanske bygga en kylare som passar med ramrören i fronten då skulle man ju kunna bygga en likadan som ic..

angående rören vid styrhuvudet så för det första är styrhuvudet en atrapp, det jag ska be att få svarvat är minst 30cm lång och uppemot 10cm i diameter nuvarande är knappa 20 långt och 5 i diameter.. de förändrar ju igentligen inte det du påpekar men då har jag tänkt ut det så finurligt att jag ska ha tv åextra rör nedanför lägger in en bild på kompletteringar med rör som ska göras. det blåa e styrhuvudets förlägning ska vinklas mer dock.. det gula e rör som ska dit.

//hampus
 

Bifogat

  • omgjord målade rör.JPG
    omgjord målade rör.JPG
    92.2 KB · Visningar: 234

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Panza: tackar tackar.. hoppas du följer.. det lär bli lätt o se den sen kommer nog åka på de flesta utställningar och träffar i landet.. om jag får ihop den vill säga
 

rodder

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2008
Ort
Åhus
Hoj
Yamaha XV750
Tack för utmaningen först till Italien.....

Om du inte har konstruerat styrhuvudet klart så skall du få ett tips här av mig kolla på bilden hur rören ligger SFRO gillar denna lösningen. Lägg sen en snygg plåt på sidorna om styrhuvudet så blir det starkt och snyggt
 

Bifogat

  • styrhuvud.jpg
    styrhuvud.jpg
    44.9 KB · Visningar: 202
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top