BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
tack så mycket för komplimangerna:) som du kanske förstår går jag ganska mycket på just utséendet.. annars kunde man ju slängt ihop den lite snabbare.. försöker få linjerna att gå snyggt..

det stämmer att det är en sådan pelarborrmaskin och jag är störtnöjd.. men då ska vi nämna att jag som mest borrat med 15mm borr tror jag.. men de hålen du ser på bilden borrar man snabbt och smidigt och tjockleken på det materialet jag har där e ju 20mm..

hastigheten på motorn har jag inte testat att ändra eftersom den nuvarande fungerar för det jag gjort hittils.. annars ändrar man den genom att byta plats på en rem.. finns olika remhjul.. alltså är det ingen snabbsvitch på hastigheten. bordet e det jag gillar mest att det är justerbart så enkelt.. smidigt att flytta mellan olika hål..



IDAG har jag byggtlite böjjar på släpet sen så har jag aldrig pysslat med glasfiber så tänkte testa det.. så började göra en framskärm..


mvh hampus
 

Bifogat

  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    82.4 KB · Visningar: 224
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    94 KB · Visningar: 324

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
tack så mycket för komplimangerna:) som du kanske förstår går jag ganska mycket på just utséendet.. annars kunde man ju slängt ihop den lite snabbare.. försöker få linjerna att gå snyggt..

det stämmer att det är en sådan pelarborrmaskin och jag är störtnöjd.. men då ska vi nämna att jag som mest borrat med 15mm borr tror jag.. men de hålen du ser på bilden borrar man snabbt och smidigt och tjockleken på det materialet jag har där e ju 20mm..

hastigheten på motorn har jag inte testat att ändra eftersom den nuvarande fungerar för det jag gjort hittils.. annars ändrar man den genom att byta plats på en rem.. finns olika remhjul.. alltså är det ingen snabbsvitch på hastigheten. bordet e det jag gillar mest att det är justerbart så enkelt.. smidigt att flytta mellan olika hål..



IDAG har jag byggtlite böjjar på släpet sen så har jag aldrig pysslat med glasfiber så tänkte testa det.. så började göra en framskärm..


mvh hampus

Ok! Jo jag var orolig att remmarna slirade pga dålig spännmekanism samt att motoreffekten var för klen. Det är ju vanligt på en del kines-pelarborrar. Men 15 mm borr i stål är ju ungefär det värsta man borrar om man bygger hoj.

Har du provat att pinnfräsa i alu lite försiktigt? Orkar den det?

Glasfiber är inte mitt favvomaterial heller, men det är ju kanon när man ska göra tex lätta kåpor!
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
yes jag testade att fräsa lite i aluminium.. svårt o avgöra dock för hade ingen rejäl spännanordning.. har inte köpt skruvstycke till den än funderar på o göra de idag.. men kan tänka mig att den pallar nån mm iaf utan problem..

om du inte har superbrådis, och jag får tag på ett skruvstycke idag så kan jag testa lite mer exakt vad den pallar att fräsa..

mvh hampus
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
idag har det gått riktigt bra om man bortser från den lilla tabben att jag slarvade bort min härdare så jag inte kunde göra färdigt skärmen..

har byggt lite på släpet, sen har jag gjort en hel del på glasfiberskärmen.. därefter gick jag på framhjulslänkaget och testmonterade det plus byggde fästen till stötdämparna.. är riktigt nöjd med resultatet..

mvh hampus
 

Bifogat

  • omgjord8.jpg
    omgjord8.jpg
    104.8 KB · Visningar: 308
  • omgjord7.jpg
    omgjord7.jpg
    101.7 KB · Visningar: 361
  • omgjord6.jpg
    omgjord6.jpg
    97.6 KB · Visningar: 334
  • omgjord5.jpg
    omgjord5.jpg
    109.6 KB · Visningar: 289
  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    94.3 KB · Visningar: 335
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    92.6 KB · Visningar: 294
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    99.3 KB · Visningar: 399
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    102.7 KB · Visningar: 14,543

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
yes jag testade att fräsa lite i aluminium.. svårt o avgöra dock för hade ingen rejäl spännanordning.. har inte köpt skruvstycke till den än funderar på o göra de idag.. men kan tänka mig att den pallar nån mm iaf utan problem..

om du inte har superbrådis, och jag får tag på ett skruvstycke idag så kan jag testa lite mer exakt vad den pallar att fräsa..

mvh hampus

Det vore grejt. Men ta det när du ska ha ngt gjort i alu, lägg inte tid på det för min skull.

Läste inlägget med bilderna ovan! Djäklar vad du jobbar på! :tummenupp
 
Last edited:

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Jörgen: testade i aluminium.. går väl runt 3 mm nått sånt men det ska väl erkännas att maskinen inte är byggd för att fräsa några störra grejjer.. vibrerar endel o så.. men små grejjer som man bara vill snygga till är ju inge problem..

idag har jag byggt vidare på släpet..

mvh hampus
 

Bifogat

  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    87.3 KB · Visningar: 234
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    88.1 KB · Visningar: 216
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    93.1 KB · Visningar: 260
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    107.5 KB · Visningar: 227

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen: testade i aluminium.. går väl runt 3 mm nått sånt men det ska väl erkännas att maskinen inte är byggd för att fräsa några störra grejjer.. vibrerar endel o så.. men små grejjer som man bara vill snygga till är ju inge problem..

idag har jag byggt vidare på släpet..

mvh hampus

Ok, det var ett bra svar. Det är just sånt som underlättar: att slippa fila till "avlånga" hål som tex slitsar och lätthål i de aluplåttjocklekarna. Det tar ju en evinnerlig tid att fila med rund- och halvrunda filar och blir ofta så mycket snyggare med en liten pinnfräs.
 

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Bollnäs
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Fan va cool den blir!
Gillar verkligen framgaffeln, försprång som heter duga! Helt rätt stil.

Tycker verkligen att du skall satsa vidare på detta, trikemarknaden är knappast stor och de serietillverkade är oftast skitfula, kolla bara på Boom-trike :zpy http://www.blocket.se/vi/17250232.htm?ca=5_s

Vet inte om du har ett nytt projekt i huvet redan nu, men till nästa gång "vill jag se" en 127" v-twin :rolleyes:
http://cgi.ebay.com.au/ws/eBayISAPI...06&category=35229&rd=1&ssPageName=mem_guide:4

Hursomhelt, riktigt bra jobbat.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Otroligt imponerad och nyfiken på slutresultatet.
Hade i bakhuvudet att jag sett en snygg trike i samma stuk.
Kom på:
Porschetriken i Ucklum!
oda_1030.jpg
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
drjohansson: tacktack.. mm håller verkligen med om att de är fula.. har funderat på endel om man skulle vidarutveckla byggandet på något sätt sen när lumpen e färdig men det får framtiden utvisa.. dock tror jag inte att jag kommer bygga på hd-motorn såvida jag inte får någon specifik beställning haha.. tycker dom e lite tråkiga:D

skrotnisse: läcker porsche:D får hoppas dte blir samma finnish på min sen:D



Har legat i lumpen två veckor i sträck nu men nu har jag en ledig så får se vad jag hinner med.. mvh hampus
 

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Norberg
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
Och du var hur gammal sa du? :jisses
Man kan inte vara annat än grymt imponerad!
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
igår byggde jag ett strålkastarhus. trodde det skulle gå åt skogen när jag började men är riktigt nöjd med resultatet..
 

Bifogat

  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    89.8 KB · Visningar: 199
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    104.4 KB · Visningar: 274
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    99.5 KB · Visningar: 260
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    74.8 KB · Visningar: 225
  • omgjord5.jpg
    omgjord5.jpg
    81.3 KB · Visningar: 195

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Känner igen mig i dig, dock var mitt material trä när jag började formge möbler.
Du gasar på med en otrolig talang.
Problem som kommer efter vägen tar du hand om senare.

Riktigt kul att se någon ha en sån glöd för det han gör.
Hoppas du inte tappar lusten utan fortsätter i galen takt !

Snyggt jobbat.
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
pucken: tusen tack för komplimanger. kul o höra vad folk utifrån tycker..:)

starholk: tack så mycket...



idag har jag helsvetsat strålkastarhuset och byggt i lampor för att testa. dessa är på 75watt styck.. har fortfarande inte bestämt vilket håll lampan ska sitta på..

vad tycker ni??

mvh hampus
 

Bifogat

  • omgjord5.jpg
    omgjord5.jpg
    88.4 KB · Visningar: 247
  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    83.3 KB · Visningar: 257
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    94.8 KB · Visningar: 261
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    111.2 KB · Visningar: 192
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    95.8 KB · Visningar: 208

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
jag tycker nog att bilden till vänster är snyggare. har du tänkt och regga in den som ett amatörbygge eller?
 

Jatsee

Jatsee
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Lund
Hoj
Honda CBR 600F
Intressant läsning. Grymt projekt, lycka till. Ser fram emot fler bilder.
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
starholk: tack för åsikt.. tycker dne blir läcker på båda sätt men vet inte vad som blir coolast.. hela stuket på hojjen förändras beroende på vad jag väljer så..:) ja det blir som amatörbyggt fordon genom sfro..

jatsee: tack så mycket.. ska fortsätta med mycket bilder..
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
kan inte annat än hålla med alla andra som skriver possitiva kommentarer om dig och om bygget..

jag är ruggit impad av glöden du har.. tror den slocknar hos många som håller på med såna här extrema byggen som du ändå gör.. och för din ringa ålder är jag än mer imponerad!

ser fram emot fler bilder och uppdateringar jag oxå! följer denna tråden med stort intresse!

mvh robban
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
kan inte annat än hålla med alla andra som skriver possitiva kommentarer om dig och om bygget..

jag är ruggit impad av glöden du har.. tror den slocknar hos många som håller på med såna här extrema byggen som du ändå gör.. och för din ringa ålder är jag än mer imponerad!

ser fram emot fler bilder och uppdateringar jag oxå! följer denna tråden med stort intresse!

mvh robban


Jättekul med respons på bygget.. hoppas de blir lika/ eller mer intressant under resyten av bygget..


Idag byggde jag ett hus till baklampan.. första bilden e inatt kl halv 1. sista bilderna visar strålkastaren åt två olika håll.. säg gärna vad ni tycker

mvh hampus
 

Bifogat

  • omgjord6.jpg
    omgjord6.jpg
    96.6 KB · Visningar: 322
  • omgjord5.jpg
    omgjord5.jpg
    101.2 KB · Visningar: 228
  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    91.6 KB · Visningar: 205
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    84.8 KB · Visningar: 202
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    86.2 KB · Visningar: 180
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    72.5 KB · Visningar: 192
  • omgjord7.jpg
    omgjord7.jpg
    95.9 KB · Visningar: 268
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top