BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Grymt impad!

Hur ser din yrkesbakgrund ut? Låt mig gissa, svartsmide i 15 år??
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
skrotnisse: tack för rättningen var lite snurrig.. precis.. den jag menade jepp e så het den hojjen..

Micke: känner mig hedrad:) min bakgrund är dock inte så lång.. är 19 år så.. men har väl lagt en del timmar på olika byggen sen jag började svetsa när jag var tolv..:D kanske var smed i mitt förra liv..

mvh hampus
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Russell Mitchell heter han väl.
Exile cycles.

Det var nåt lurt med transmissionen på den som förbättrade körbarheten, nån som vet vad som var gjort?(Gissar att det inte har undgått dej, Skrotnisse).

Såg ju löjligt lätthanterlig ut när han ballade sej utanför verkstaden!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det var nåt lurt med transmissionen på den som förbättrade körbarheten, nån som vet vad som var gjort?(Gissar att det inte har undgått dej, Skrotnisse).

Såg ju löjligt lätthanterlig ut när han ballade sej utanför verkstaden!
Inte en aning egentligen.
Men kan gissa!
Dels så har han en ganska kort axel.
Hjälper.
Men å andra sidan är däcken breda.
Breda däck blir som en odiffad axel, man måste vrida hela däcket när man svänger.
Någon medsvängning på bakaxeln tror jag inte på.
Men styrbromsar, automatiskt aktiverade av styrutslaget kanske?
Sedan skall man ta i beaktande att han KAN köra hoj, och har en hel del armstyrka.

Ett knep för att få en trike att se mer lätthanterlig ut än den är, är att dra på ordentligt när man svänger.
Innerhjulet lättar och maskinen svänger "av sig själv".
dessutom hjälper det bakhjulen att släppa greppet så att de inte strävar emot lika mycket.
Inte så användbart i trafik...
Mycket därför jag föredrar smalare däck.


När jag tänker efter, så har jag en svag aning om att mystiken runt bakaxeln var att den var delad.
I sådana fall har han nog bara fått till geometrin med inspårning (Toe-in) och lutning (heter det camber eller caster?).
Lutar man breda däck innåt, så fungerar de som smala hjul med stödhjul.
Däckkontot blir dock antagligen lidande.
Går antagligen att rotera dem för att slita båda sidorna.

Som sagt:
Bara gissningar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Inte en aning egentligen

Eller hur....?

Att han kunde köra såg jag om du ursäktar mitt lätt raljerande ordval i inlägget, armstyrkan förringas inte heller.

Såg en blixtsnabb vändning på en rastplats i Tyskland när jag var liten. Kan forfarande inte fatta ur han kunde sno runt så, men det var som du säger med gasens hjälp. Han gasade fullt från stillastående en lastbilsparkerings längd, på bakhjulen, (svansmotortrike), dippade gasen, knyckte och så bakhjulen igenefter att ha ändrat riktning med 135 grader, detta i spöregn. Antar att han fick dippa för att få tryck på framhjulet, som rimligtvis borde fortsätta i färdriktningen i blötan annars.

Det där med styrbromsar känns som en intressant och i sammanhanget rimlig tanke.

En fråga;

Normalt sett vill den väl driva på det hjul som är lättast, dvs innerhjulet. Kan han ha ordnat så den driver på yttern istället? Borde ju bli en förstärkning av styrbromsen i kombination. Vad skulle det få för effekter om han gjort så?

Menar om han kan styra om kraften så att den driver där den har fäste, (lite som esp), istället för att skicka ut kraften i luften på det mer lättdrivna innerhjulet? Kanske helt fel ute, har inte kunnat släppa tanken sen jag såg den bara...

S. Pånare

Komplimanger till byggherren! Stuket på volvotriken är ju fint, tycker jag. Blir väl vinkelåttan också!

Hoppas du inte tycker det spårar ur, det är ju trikerelaterade frågor i vart fall..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det jag menade med "automatisk styrbroms".
Kan tänka mig att det skulle gå att bromsa innerhjulet automatiskt vid styrutslag.
Bromsljuskontakter på styrningen och aktuatorer på bromsarna?
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Det jag menade med "automatisk styrbroms".
Kan tänka mig att det skulle gå att bromsa innerhjulet automatiskt vid styrutslag.
Bromsljuskontakter på styrningen och aktuatorer på bromsarna?


blueridge: kul att du gillar stuket.. e bara skojj att läsa vad ni skriver så ingen fara.. e de en film ni snackar om när han kör utanför verkstaden lr ?? isåfall vart finns den?..
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
Respekt:tummenupp

Underbart med folk som bygger sina drömmar, keep up the good work.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
e de en film ni snackar om när han kör utanför verkstaden lr ?? isåfall vart finns den?..

Det var ett program där folk fick en viss tid på sig att bygga "sin" hoj hos Exile. Tror de fick en månad på sig, klararde de det så fick de hojen. Kunde välja en hel del prefabricerat, men kunde också välja att tex bygga sin egen tank. Ett koncept skulle de ha. Beydligt mer intressant än sketrans OCC, och många intressanta idéer. Mer än en kom på skam när de insåg hur svårt det var, exile-grabbarna gick in med engagemang när det var nån de trodde på.

Grymmast var en kille som satsade på "patina" på hojen, rost, bränna spillolja på blåset etc, koppar, grymma prylar. När det höll på att misslyckas för honom, nästan grät de! Nån nonchalant brud som försökte "bygga" hoj på att springa och vara snygg, gick bort, kan man säga!

Kommer inte på vad programmet hette, skit mä.. (Build your bike...kanske).

Hursomhaver, där kunde man se chefen bränna omkring på triken och göra fräcka grejer man inte riktigt väntade sig.

Någon annan som minns vad programmet heter?

Skrotnisse;

Ok, fattade väl kanske inte helt först, intressant läsning i vanlig ordning!
 
Last edited:

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Det var ett program där folk fick en viss tid på sig att bygga "sin" hoj hos Exile. Tror de fick en månad på sig, klararde de det så fick de hojen. Kunde välja en hel del prefabricerat, men kunde också välja att tex bygga sin egen tank. Ett koncept skulle de ha. Beydligt mer intressant än sketrans OCC, och många intressanta idéer. Mer än en kom på skam när de insåg hur svårt det var, exile-grabbarna gick in med engagemang när det var nån de trodde på.

Grymmast var en kille som satsade på "patina" på hojen, rost, bränna spillolja på blåset etc, koppar, grymma prylar. När det höll på att misslyckas för honom, nästan grät de! Nån nonchalant brud som försökte "bygga" hoj på att springa och vara snygg, gick bort, kan man säga!

Kommer inte på vad programmet hette, skit mä.. (Build your bike...kanske).

Hursomhaver, där kunde man se chefen bränna omkring på triken och göra fräcka grejer man inte riktigt väntade sig.

Någon annan som minns vad programmet heter?

Skrotnisse;

Ok, fattade väl kanske inte helt först, intressant läsning i vanlig ordning!


aha.. låter jävligt intressant.. låter som sagt var mer spännande än occ:)
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Börjar äntligen bli klar med de nya fästena har vatt lite slipande och borrande..:)
 

Bifogat

  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    106.7 KB · Visningar: 266
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    104.2 KB · Visningar: 308

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
har fixat lite med sitsen och så har jag tillverkat en länk till framgaffeln..
 

Bifogat

  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    92.5 KB · Visningar: 258
  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    104.7 KB · Visningar: 268
  • omgjord6.jpg
    omgjord6.jpg
    78.7 KB · Visningar: 264
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    89.3 KB · Visningar: 346
  • omgjord7.jpg
    omgjord7.jpg
    92.2 KB · Visningar: 325
  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    90.9 KB · Visningar: 855

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Vilket grymt bygge :tummenupp
Keep Up The good Work! :tummenupp

Kommer att titta in titt som tätt och granska ditt byggande!
Hoppas att ni hittar svetsen eller i alla fall dom som tog den....:huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
fan vad bra idé att bygga ett english wheel själv!:tummenupp

jobba på, riktigt grymt bygge detta!:yoparty

och hoppas att ni får tag i idioten som snodde svetsen, såna människor skulle fan tvångsdeporteras:mad:
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
robban: stämmer bra de.. tackar!!

bushido: haha tackar.. var nån sné tvångsidé jag fick:D håller me dhelt o hållet jävla idioter men sånna finns det ju gott om så..

skrotnisse: haha nejj har försökt undvika det men antar att det kan kännas ganska så oskönt..

putteliten: tackar;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
idag har jag helsvetsat de rören på släpet som e färdiga sen har jag gjort en till länk till framgaffeln och bockat ett rör som jag ska använda till triken..

mvh hampus

Du saknar sannerligen inte talang! För att vara så ung som du är så är jag mycket imponerad av ditt hantverk med metallen!

Får du fortsätta med det du gillar så skulle det förvåna mig om vi inte får läsa tidningsreportage om dina byggen i framtiden! :tummenupp

Riktigt trist att ni vart av med nya svetsen din far hade köpt. Jag köpte en ny AC/DC-tig förra vintern, och skulle ngn stjäla den skulle jag bli kolerisk.

Apropå maskiner. Jag känner igen koordinatbordet på din bild. Är det en sån här maskin ni har http://www.jula.se/EsaImages/item/master/255011_d.jpg

Jag har inte vågat köpa den då jag tyckte att den verkade lite klen? Om det är en sån maskin ni har, vad tycker du om den? Funkar den för de vanligaste hojprylarna?
/J
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top