BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hej:) ja du har säkert rätt med fälgarna, såg att farsans cheva pickup hade vinterfälgar med samma bultmönster så lackade om dem o krängde på mina 275or som jag beställde. Fick montera dem med 70mm spacers som jag köpt i utställningssyfte. sen har jag provkört i upp till 95km/h.

Men angående de breda fälgarna, hur tänker du med att kontrollera balans och rundhet? montera dem i balanseringsmaskin? ska jag göra det med de breda däcken på eller utan?

mvh

Tomma fälgar monterade i balansmaskinen, sätt sen en pallbock/pinne/mojäng nästan emot fälgkanten (både in och utsida) och snurra lite sakta för hand så ser du om fälgen är rund.
Sen kollar du balansen på den tomma fälgen, måste du sätta vikter på mer än 80g/sida så är det nåt fel.
(normalt med 10-30g/sida tomfälg)
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Tomma fälgar monterade i balansmaskinen, sätt sen en pallbock/pinne/mojäng nästan emot fälgkanten (både in och utsida) och snurra lite sakta för hand så ser du om fälgen är rund.
Sen kollar du balansen på den tomma fälgen, måste du sätta vikter på mer än 80g/sida så är det nåt fel.
(normalt med 10-30g/sida tomfälg)

Tackar:) okey då är jag med på tillvägagångssättet, får försöka lösa det i början på veckan!

mvh hampus
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
För nån som inte fattar grejen, varför trike?

Det får du nästan fråga mitt 8 åriga jag om:p kom ihåg att jag såg ett gäng "hd" åkare dra om på motorvägen o sist kom en trike. Sen spårade väl denna ur lite i avssende på storlek osv. men vad tusan:tuttar

Finns några roliga saker med just trike jämfört med fordon byggt med 4 hjul. bland annat finns inget effektkrav och man behöver inte ha skärmar.

Det var jäkligt kul på mässan i lahti för 2 veckor sen att jag fick pris både i mc klassen och bilklassen:)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det får du nästan fråga mitt 8 åriga jag om:p kom ihåg att jag såg ett gäng "hd" åkare dra om på motorvägen o sist kom en trike. Sen spårade väl denna ur lite i avseende på storlek osv. men vad tusan:tuttar

Finns några roliga saker med just trike jämfört med fordon byggt med 4 hjul. bland annat finns inget effektkrav och man behöver inte ha skärmar.

Det var jäkligt kul på mässan i lahti för 2 veckor sen att jag fick pris både i mc klassen och bilklassen:)
Jag visste det, taktik! :hihi
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Tomma fälgar monterade i balansmaskinen, sätt sen en pallbock/pinne/mojäng nästan emot fälgkanten (både in och utsida) och snurra lite sakta för hand så ser du om fälgen är rund.
Sen kollar du balansen på den tomma fälgen, måste du sätta vikter på mer än 80g/sida så är det nåt fel.
(normalt med 10-30g/sida tomfälg)

Det var inga större fel på fälgarna, dock var det precis så som besiktningsmannen sa att däcken inte var runda. Mistänker att det beror på att jag låtit triken stå med dåligt med luft i däcken. så det får bli att köra med "besiktningsfälgar" och ha de breda för cruising o sen "köra slut" på däcken:hihi
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det var inga större fel på fälgarna, dock var det precis så som besiktningsmannen sa att däcken inte var runda. Mistänker att det beror på att jag låtit triken stå med dåligt med luft i däcken. så det får bli att köra med "besiktningsfälgar" och ha de breda för cruising o sen "köra slut" på däcken:hihi
Pumpa i 3 bar och ställ in i bastun 60C i ett par timmar så bör de återta den runda formen. :)
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Uppgraderat bränslesystemet!

Har bytt ut spridarna från 315cc till bosch ev14 980cc, därutöver har jag monterat en bosch 044 pump samt ett nytt filter. så nu jävlar är det inte bränslesystemet som begränsar effekten.

Startade igång den igår med de nya delarna och har precis börjat ställa in bränslet i tunerstudio, väldigt spännande....

Vad jag har läst mig till så tål inte 302 blocket mycket mer än 450-500hp innan det börjar spricka, 044 pumpen är god för 500hp etanol så det borde bli perfekt.

Med 315 cc spridarna så hade jag varvstopp på 3500 för att inte motorn skulle gå för snålt och då gav den 220hp på just den mappen, maxfarten var då 140kmk/h. Nu kommer jag sätta varvstopp på 5000 vilket ger topphastighet 200km/h. Effekt går ju bara att chansa med tanke på att jag har noll koll på hur mina wastegates fungerar till exempel osv. i dem sitter 8psi fjädrar så fungerar de som de ska så borde jag ha max runt 0.5 -0.6 bar laddtryck.

Bästa körningen under mappnngen gav 250hp vid 0.35bar (wastegatesstagen urkopplade) och 4200rpm men då gick ju spridarna snålt. så nu med mer bränsle, högre laddtryck och betydligt högre varvtal kanske vi kan närma oss 350hp utan att laborerar något med laddtryck/wastegates. :kär
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Sutbesiktning SFRO

4 Dec hade jag tur med vädret och kunde därför genomföra slutbesiktning nr 2 (jag hade 3 saker att rätta till från första besiktningen) och hojjen blev godkänd av SFRO! Han tyckte den gick helt okej nu och tyckte den var rolig att köra. Känns overkligt. nu väntar jag på papper och därefter kan jag boka en registreringsbesiktning hos bilprovningen.

Den ser så pluttig ut med 275 däck därbak:p
 

Bifogat

  • IMG_E9889.JPG
    IMG_E9889.JPG
    81.9 KB · Visningar: 105
  • IMG_9879.JPG
    IMG_9879.JPG
    108.5 KB · Visningar: 103
  • IMG_9875.JPG
    IMG_9875.JPG
    110.3 KB · Visningar: 103
  • IMG_9868.JPG
    IMG_9868.JPG
    119.4 KB · Visningar: 123

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Godkänd registreringsbesiktning!

Idag 14 december tog jag biltransporten och drog ner hojjen till hässleholm för en registreringsbesiktning. galet nervös och riktigt kasst väder, snöblask hela vägen ner. varje lastbil som körde om dränkte trike(öppna luftfilter och el) och dragbil med slask.

Halvvägs ner från jkp så lägger ljuset av på släpet så får åka och småbromsa resterande delen ner till hässleholm.

Skulle jag få nåt elfel på hojjen så var det ju idag men icke, den startade direkt....:rock

Jag var helt inställd på att det skulle bli någon ombesiktning men hojjen gick igenom smärtfritt och nu väntar jag bara på papper. Exakt 10år tog det att få hojjen klar:D men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge....
 

Bifogat

  • IMG_0008.JPG
    IMG_0008.JPG
    139 KB · Visningar: 98
  • IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    174.1 KB · Visningar: 93
  • IMG_9993.JPG
    IMG_9993.JPG
    182.3 KB · Visningar: 90
  • IMG_9999.JPG
    IMG_9999.JPG
    167.5 KB · Visningar: 96
  • IMG_0015.JPG
    IMG_0015.JPG
    168.3 KB · Visningar: 80
  • IMG_0020.JPG
    IMG_0020.JPG
    140 KB · Visningar: 92

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Idag 14 december

Jag var helt inställd på att det skulle bli någon ombesiktning men hojjen gick igenom smärtfritt och nu väntar jag bara på papper. Exakt 10år tog det att få hojjen klar:D men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge....

Typ :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp för väl utfört arbete :Bugar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Tack:) Ja bättre hjulklapp hade jag inte kunnat önska mig. synd bara att det blir sån lång väntan på hojjväder bara haha:banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grattis! Så skön känsla när en regbesiktning är klar och godkänd!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top