BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
tackar:)




kul att de finns intresse för o bygga trike:) så ja inte e ensam...:p jag har dock aldrig gillat ww trikearna men smaken e ju som baken..:arsele

det som hänt idag= sista finjustering och börjat helsvetsa..

mvh hampus

Var otydlig.
En trike kommer jag aldrig lyckas att få till.
Menade en kneeler med VWmotor.

Därmed inte sagt att jag inte tror att du kan få till det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snälla, säg att du ska plocka bort dom vansinnigt fula "gallren" på sidorna som verkar vara ett besiktningskrav, antagligen för att man inte ska kunna sätta fötterna i backen och köra över sig själv....

Jag gillar inte heller trikes speciellt mycket, men då dom i mångt och mycket är choppers så kan jag (precis som med tjejer) uppskatta en snygg framdel även om baken inte är snygg.

Och det krävs ju inte mindre hantverkskunnande för att bygga en trike!

Creds!
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
skrotnisse: jag som missuppfattade.. hajjar nu men vad är en kneeler?

Guw: antar att du syftar på dom som jag har med i ritningen.. sånna kommer det inte bli nejj såvida de inte e krav men sådanafall löser jag de på ett snyggt sätt..

tack för creds..

är fullt medveten om att väldigt många hojjåkare är emot trikear(blir söndermobbad i lumpen). och jag har väldigt svårt för många fult byggda ww-trikear. men denna kommer inte vara i närheten av dem så de blir nog nice.. går ju som sagt mycket efter utseendet,, känns som många trike-byggare slänger ihop byggena så fort som möjligt bara.. ska försöka undvika de o göra de grundligt..

vet inte varför jag fastnat så på trikear men det handlar väl om att jag gilar choppers men hur bygger du en ovanlig chopper nu? samtidigt gillar jag hotrods/v8:eek:r så de blir en bra blandning:) följ gärna byggets gång..

mvh hampus
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kneeler = Sidvagnshoj som körs sittandes på knä.
steiginga%20001s.JPG


steiginga%20009s.JPG


Är inte emot trikar.
Men som jag skrev tidigare, så är det svårt att få ihop funktionen och utseendet.
Min lösning för att få maximalt låg tyngdpunkt, plats för ordentlig motor och lagom axellängd utan att det ser konstigt ut:
Kneeler.
Planerar diffad bakaxel (drivning på "sidovagnshjulet") och separata bromsar för djävulska svängar!
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
aha cool hojj.. har aldrig sett en sån förut men gillar udda byggen så:tummenupp.. dra igång ett sånt bygge vettja:)

DET som hänt idag.. tränat lite aluminiumsvetsning:) därefter kapat till lite prylar till länkarmarna och helsvetsat motorfästena.

mvh hampus
 

Bifogat

  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    105.9 KB · Visningar: 321
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    95.4 KB · Visningar: 318
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    103.6 KB · Visningar: 388
  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    90.2 KB · Visningar: 287

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
idag har jag gjort två rörböjjar o punktat dit längst bak.. sen pillat lite med länkarmsfästena..
 

Bifogat

  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    99.1 KB · Visningar: 400
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    103.3 KB · Visningar: 321
  • omgjord4.jpg
    omgjord4.jpg
    96.6 KB · Visningar: 374
  • omgjord5.jpg
    omgjord5.jpg
    102.6 KB · Visningar: 363

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Helt sjukt bygge, jag vet inte vad jag ska säga men. Du kan bygga !
Ramen är väldigt fin, gillar speciellt bakdelen. Turbon ser bra ut, lagom storlek ;) Alltså det här kommer bli helt wowowowow !

Min regskylthållare,blinkersfästen och avgasfäste jag gjorde i helgen är jag nu inte lika stolt över :D

Bra bilder också massvis, keep'em coming !
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Helt sjukt bygge, jag vet inte vad jag ska säga men. Du kan bygga !
Ramen är väldigt fin, gillar speciellt bakdelen. Turbon ser bra ut, lagom storlek ;) Alltså det här kommer bli helt wowowowow !

Min regskylthållare,blinkersfästen och avgasfäste jag gjorde i helgen är jag nu inte lika stolt över :D

Bra bilder också massvis, keep'em coming !

tusen tack för ett riktigt positivt svar.. kul o höra:) försöker lägga så mycket tanke som möjligt på bakdelen.. blir lätt att de blir stela o fula annars så kul att du gilla den..

kanske lurades lite med turbon.. e bara en trasig bussturbo som jag hängde dit.. men! det är ju där de kommer hamna sen.. blir nog coolt, sen blir det nog bara ett sportluftfilter på vardera frammåt..

följ gärna

mvh hampus
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det svåraste tycker inte jag är själva bakdelen.
Så nerskalat som möjligt, så ser det bra ut.
Täckplåtar och tjaffs är bara löjligt.
Det knepiga brukar vara att få till övergången, så att det inte ser ut som en motorcykel med påkliostrad bakaxel (vilket det de facto är!).
Skall vara flyt i linjerna hela vägen från styrhuvudet till bakhjulen.
Snyggast tycker jag att det blir med en kort gaffel med brett mellan benen och ett rejält framdäck kombinerat med en "lätt" bakdel och relativt smala bakdäck.
Såg en trike för några år sedan med halvbreda MCdäck bak (180?) som snedställts.
Snyggt!
Kostade dock nog däck, när MC-däcken bara nöttes på ena kanten..
 

Jernkrok

Elfel....
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Bollnäs
Hoj
Shovelhead -76:a ,CB 400 Four SS -75:a, Rex Villiers Ratbike -53. Fläktkyld DKW boardtrack -34: projekt...
Jävlar va den verkade mullra fint!

Aj äm impräst.
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
skrotnisse: håller verkligen med dig om att täckplåtar o så inte e snyggt. även det med att de inte ska se ut som en påklistrad bakaxel.. finns många sådana exemplar. vissa värre än andra... däremot gillar jag breda sulor.. sett ¨några sådana med riktigt breda däck med riktigt låg profil med hd motor så de har fått ramen riktigt kort. kommer säkert se nån sån på elmia imorgon.... de e snyggt tycker jag.. på framgaffelfronten är jag lite delad men så här ligger det till enligt mig..

styret ska följa framgaffelns vinkel så gott de går.. så har du mycket vinkel på gaffeln så blir ju de ganska lätt att få snyggt.. på volvo triken hade jag riktigt liten vinkel vilket gjorde att de blev racing men då hade jag ju också styret direkt på gaffeln vilket jag tycker blir ganska häftigt...

det som är fult på många enligt mig är när man har relativt liten vinkel på gaffeln o sen har man en fet v8 som gör att man måste förlänga styret nått förskräckligt vilket gör att inte styret längre följer linjerna= inte snyggt men som sagt min åsikt. därav blir de en hyffsat lång gaffel på denna..

snedställda mc däck låter förövrigt ballt..

drjohansson: jarå kameran var dock inte så bra på o ta upp judet så kommer filmer på när jag kör sen..:)

mvh hampus
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
har inte hänt så mycket eftersom jag väntar på delar o växellåda.. men har fixat lite med mina länkarmsfästen..
 

Bifogat

  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    85.7 KB · Visningar: 262

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
idag har jag hämtat mina bussningar o köpt en pelarborr.. sen har jag byggt nya 16 fästen eftersom det var kasst material i de andra.. så imorgon blir de slipa o borra i dom..

mvh hampus
 

Bifogat

  • omgjord1.jpg
    omgjord1.jpg
    90.7 KB · Visningar: 253
  • omgjord2.jpg
    omgjord2.jpg
    100 KB · Visningar: 224
  • omgjord3.jpg
    omgjord3.jpg
    103.5 KB · Visningar: 385

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
idag har jag hämtat mina bussningar o köpt en pelarborr.. sen har jag byggt nya 16 fästen eftersom det var kasst material i de andra.. så imorgon blir de slipa o borra i dom..

mvh hampus

är de jula modellen för 3500? sån har jag kikat på o hoppas man får på 30 årsdagen... :)
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
däremot gillar jag breda sulor.. sett ¨några sådana med riktigt breda däck med riktigt låg profil med hd motor så de har fått ramen riktigt kort. kommer säkert se nån sån på elmia imorgon.... de e snyggt tycker jag..

mvh hampus


Nåt sånt här du menar ? Är en kille utanför Kalmar som bygger såna här.... Riktigt läckra enligt mitt tycke ! Men om jag vill ha en ?...Njae.......:)
 

Bifogat

  • IMG_1940 (Medium).JPG
    IMG_1940 (Medium).JPG
    80.6 KB · Visningar: 458
  • IMG_1941 (Medium).JPG
    IMG_1941 (Medium).JPG
    101.1 KB · Visningar: 657

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ganska lyckad!
Hade inte bakändan varit extremlåg, så hade den varit riktigt snygg.
En (nästan) vågrät linje från bakkanten på tanken och en "sportsadel" så hade det varit klart.
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
ozeo: jepp jula varianten.. den var på kampanj så låg på 2995.. verkar fungera bra.. najs med justerbart bord..

folkezx9r: ja nått åt det hållet men endå inte för mycket 80 talskrafs på den.. lägger in två bilder på vad jag menar.. hittade dock inte den fetaste nu som russel crow har byggt.. svart med yberfeta däck..
 

Bifogat

  • trike7a.jpg
    trike7a.jpg
    21.3 KB · Visningar: 469
  • p21505.jpg
    p21505.jpg
    136.3 KB · Visningar: 982

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ozeo: jepp jula varianten.. den var på kampanj så låg på 2995.. verkar fungera bra.. najs med justerbart bord..

folkezx9r: ja nått åt det hållet men endå inte för mycket 80 talskrafs på den.. lägger in två bilder på vad jag menar.. hittade dock inte den fetaste nu som russel crow har byggt.. svart med yberfeta däck..
Russell Mitchell heter han väl.
Exile cycles.
trike1.jpg


Annars var det rätt!
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top