BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Första starten!

Så otroligt skön känsla när den hoppar igång,
tänker "hur i helvete gick det där till" :p

Den här motorn köptes alltså i delar (skruvar i en plastpåse) 2007-12-20 och sen har jag köpt till delar och monterat dubbelturbo och lött insprutningssystem.

själva triken startades 2015 med en annan motor som jag köpt eftersom jag ville ha en motor som jag visste var rätt ihopskruvad (köptes med förgasare).

 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så otroligt skön känsla när den hoppar igång,
tänker "hur i helvete gick det där till" :p

Den här motorn köptes alltså i delar (skruvar i en plastpåse) 2007-12-20 och sen har jag köpt till delar och monterat dubbelturbo och lött insprutningssystem.

själva triken startades 2015 med en annan motor som jag köpt eftersom jag ville ha en motor som jag visste var rätt ihopskruvad (köptes med förgasare).


LYSANDE!!!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Mappning!

Jag är riktigt nöjd med resultatet, just att allting fungerade och att jag hade tänkt/konstruerat rätt.
Begränsande faktor var spridare och bränslepump som jag kände till från beräkningar, toppnotering på mappningen blev 250hp på hjulen ca300 i motorn) vid 0,4 bars laddtryck.

Med större spridare kan jag troligtvis plocka 100 hästar till på samma laddtryck vilket känns grymt.

 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
100 hästar kvar att hämta med större spridare och samma tryck? Det låter ju som att motorn skulle gå sjukt snålt nu. Hur klarar du det utan haveri? Kör du lågt varvstopp för att spridarna inte ska hinna "bottna"?
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
100 hästar kvar att hämta med större spridare och samma tryck? Det låter ju som att motorn skulle gå sjukt snålt nu. Hur klarar du det utan haveri? Kör du lågt varvstopp för att spridarna inte ska hinna "bottna"?

Här har vi en som är på hugget, kul att höra:D du har helt rätt med varvstoppet.
Ska försöka föklara:
Han började med att maxa motorn med wastegatsen i grundinställning och jag har fjädrar på 8psi i dem, ca 0.5 bar. då släppte han av vid toppnoteringen 230whp för att lambdat stack mot 0.87(0.82 är optimalt vid fullgas tydligen). dvs han såg att spridarna närmade sig 90-100% och att det därefter skulle vara risk för spikning. varvtalet låg på enbart 4200rpm då och laddtrycket hamnade på 0.55 bar

jag visste sedan dagarna innan vid beräkning att spridarna var för små då jag bytt till E85. Men det jag inte insåg var att man skulle bli tvungen att sätta ett lågt varvstopp för att inte skada motorn.

så vi tog beslutet att koppla ur wastegatse stagen för att försöka minska på laddtrycket o kunna öka varvtalet. då maxade den 260whp (skrev 250 filmen). vid 0.4 bars laddtryck, turbon laddade alltså på bra även med wastegates stagen urkopplade, tror att jag få fila lite på dem passagerna me.

Han valde att lägga varvstoppet tillslut på enbart 3500rpm vilket gav slutmappen 220whp i motorn i dagsläget. så nu gör den 100km/h på 2500rpm och maxar 140km/h på 3500 varv.

Det jag menade i filmen med "i princip samma laddtryck" är att jag inte behöver byta fjädrar eller nåt i wastegatsen utan att max laddtryck hamnar nånstans där vid 0.55 bar och han säger att det troligtvis går o plocka 100hästar till då med lågt laddtryck och tillräckliga spridare:)

Hel vetenskap detta men jävligt kul, jag tror jag ska sikta på 400hp i motorn (350whp) när jag uppgraderar bränslesystemet.

mvh hampus
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Bra! Skönt att höra att ni hade koll på detta. inte kul att köra för snålt och rasa motorn.
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Bra! Skönt att höra att ni hade koll på detta. inte kul att köra för snålt och rasa motorn.

Ah nej precis har hela tiden varit mitt mål att få den gå bra med så lite laddtryck och säkert som möjligt tills den är besiktigad och jag har kört endel med den. men det är klart man blir ju jäkligt sugen på o köpa nya spridare nu när allt fungerar:hihi
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Beundrar din energi. Härligt att se. Tid tog det men du fullföljde projektet. Kanon! Mvh Toyman
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Beundrar din energi. Härligt att se. Tid tog det men du fullföljde projektet. Kanon! Mvh Toyman

Några egenskaper har jag fått ifrån pappa, En jävulsk envishet när det gäller vissa saker är en av dem... på både gott och ont. Många gånger har jag under de här 10 åren funderat på olika sätt att avbryta projektet, såsom sälja eller skrot. Men envisheten att hålla fast vid visionen segrade vilket jag är tacksam för.

Nu när man visar upp den i olika sammanhang så glömmer man lätt de tusentals timmar i verkstaden som ligger bakom.

Vad som står på schemat nu är:
Jag hade slutbesiktning förra måndagen och fick då 4 punkter att ordna, 3 är förhoppningsvis lösta(märks vid provkörning). den sista är att prova med lite smalare bakdäck och se om den studsar mindre vid högre hastighet. tydligen ligger inte däcken helt runt på fälgen. Har beställt ett par 275 däck(de som sitter nu är 450 breda) som jag ska se om de kan passa. hoppas de kommer här i dagarna.

sen blir det provkörning och beställa ny besiktning.

mvh hampus
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Så in i helvetes coolt :fakta:banana Hade massa mer jag ville skriva medan jag läste igenom tråden, men aa... Vet inte vad jag ska säga :crash COOOOLT!!! :D:D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
. den sista är att prova med lite smalare bakdäck och se om den studsar mindre vid högre hastighet. tydligen ligger inte däcken helt runt på fälgen. Har beställt ett par 275 däck(de som sitter nu är 450 breda) som jag ska se om de kan passa. hoppas de kommer här i dagarna.

När du tar av däcken så ska du kolla balansen och rundhet på fälgarna innan du monterar de nya gummina, flashiga breda fälgar kan vara för show och stilla cruising beroende på tillverkare.
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Så in i helvetes coolt :fakta:banana Hade massa mer jag ville skriva medan jag läste igenom tråden, men aa... Vet inte vad jag ska säga :crash COOOOLT!!! :D:D

:D tack för din kommentar, coolt tycker jag är en angenäm bra beskrivning:p hoppas du följer fortsättningen.. är sjukt taggad på o få den reggad nu o sen uppgradera bränslesystemet :banana mer powerpower:fyllisar
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
När du tar av däcken så ska du kolla balansen och rundhet på fälgarna innan du monterar de nya gummina, flashiga breda fälgar kan vara för show och stilla cruising beroende på tillverkare.

Hej:) ja du har säkert rätt med fälgarna, såg att farsans cheva pickup hade vinterfälgar med samma bultmönster så lackade om dem o krängde på mina 275or som jag beställde. Fick montera dem med 70mm spacers som jag köpt i utställningssyfte. sen har jag provkört i upp till 95km/h.

Men angående de breda fälgarna, hur tänker du med att kontrollera balans och rundhet? montera dem i balanseringsmaskin? ska jag göra det med de breda däcken på eller utan?

mvh
 

In Flames

trikeo
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
trike
Provkörning med känning på katastrof

Var ute o provkörde hojjen i söndag rejält på en asfaltsraka. hade "besiktningsfälgar med 275 däck" på därbak.

Testade bromsar och krängningshämmare och ställde in datorn lite med hjälp av en laptop monterad på bensintank med ett injusteringsprogram.

Efter några repor börjar det klinka nåt jävulskt i maskin och ser hela vintern passera revy, trodde jag hade kört för snålt på soppa o sabbat nåt i kolvväg.

Drar hem hojjen till verkstan igen (jag kopplar den efter bilen som efterfordon). sätter mig o deppar ett tag och börjar sen lossa ventilkåpor. hittar direkt till min "glädje" att två lyftare på en cylinder sitter nåt galet löst. (så att de inte kan utföra sin ventilöppnande uppgift. drar alla lyftare runt om med 27nm och skruvar tillbaka allt. Startar och motorn gick som innan puuuuuuuussst. 2 månaders eventuellt mekande vart 1 timmes jobb.

Så drar ut o provkör igen.
1:ser på film som morsan gör att med krängningshämmaren i lägsta läget så kränger det rätt rejält (knivar). kommer sätta dem på max

2: motorn går mycket bättre nu när datorn har fått justera lite på mappen

3: Frambromsen tog för kasst. kunde dra handtag i botten.

så nu har jag beställt ett hantag med större cylinder. hoppas det hjälper.

i övrigt går den bra tycker jag:D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top