Biltemas olja?

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Alltid kört castrol r4 lr gts tills jag tog mitt sunda förnuft att börja använda biltemas helsyntetiska för mc. Funkar hur bra som helst i min hojj och dyr är den inte heller. Å nog funkar den för hårdkörning allt..
Kommer fortsätta med den alla ggr. Tycker personligen att man själv har blivit lite lurad när man gått och köpt sån där dyr kastrull racingolja när det faktiskt funkar hur bra som helst med biltema, åtminstone för en annan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad jag förstått, så är kopplingens funktion ingen fingervisning om kvalitén.
En del hojar är känsliga för vilken olja som funkar med kopplingen.
Nog så viktigt.
Därför provar jag inte gärna olika oljor i onödan - Har jag hittat en som funkar så kör jag med den.
Har inte haft problem med biltemaoljan (helsynteten) så jag kör med den.

Ähh, glöm biltema. Dra iväg till lantmännen (eller granngården som det så fint heter numera) och köp en 20L dunk Agrol olja, ca 600kr. Kör jag med i min turbobil, funkar perry! :tummenupp
Turbo-kombi?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad jag förstått, så är kopplingens funktion ingen fingervisning om kvalitén.
En del hojar är känsliga för vilken olja som funkar med kopplingen.
Nog så viktigt....

Precis!!! :tummenupp
Olika kopplingsbelag har olika preferenser på oljan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
mm, gör det du...


Jepp, fast nu vet jag iofs inte hur det funkar med kopplingen som du sa. Nån som har provat?
Har lärt mig genom SH att man inte ska hälla hypoidolja i en mc, får ta och kolla om det är det.

Man skall inte hälla icke JASO märkta biloljor i våtkopplingsapplikationer då de innehåller tillsatser(läs kan innehålla då alla inte gör det men det är omöjligt att avgöra vilka som gör det utan att ha sabbat en koppling) vilket dödar kopplingen.
 

PAX

Hojåkare
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
2007 Suzuki GSX-R1000
Köpte Micros halvsyntet för ett par år sedan. Ett par veckor senare skar ett vevlager och skickade halva vevstaken genom blocket. Visserligen i en bil, Honda civic ESI men relevant ändå. Den motorn är hyfsat långslagig så kanske är det höga belastningar på lagrena. Döm själva om oljan bidrog eller ej, jag håller mig till andra fabrikat numera i alla fall med dyra tillsatser som bättrar på filmstyrkan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Man skall inte hälla icke JASO märkta biloljor i våtkopplingsapplikationer då de innehåller tillsatser(läs kan innehålla då alla inte gör det men det är omöjligt att avgöra vilka som gör det utan att ha sabbat en koppling) vilket dödar kopplingen.
Använder Turbo-combi i bilarna och båten.
I traktorn använder jag allround (tror jag att den heter) som är anpassad för att fungera i både motor, växellåda, hydraulik och tillsammans med våta lameller.
Är inte säker, men har för mig att Turbo-combi skall ha samma egenskaper men högre kvalitet.

Föregångaren till allround hette uni-trac och den vet jag flera som använde i motorcyklar utan problem.

Men själv tycker jag att det är väl chansartat.
Inget stort jobb att byta lameller, men onödigt.
 

Barbarozza

Medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
CBR1100 BB-01
Kjørte 14000 km med Biltemas Racing Olje i fjor, innkjøpt i Sverige t.o.m
Fungerer helt utmerket.Kjører maks 5000 km før jeg bytter, helst før inkl filter. Og alltid før de lengre turene, som til Stocholm og Kalmar feks i fjor fra Oslo eller nedover i Europa. Skal jeg på langtur bytter jeg om jeg bare har kjørt 2500 km. Og jeg har aldri hatt NOEN motorproblemer.

Gjør et forsøk dere som bytter selv, Sil den igjennom et grovt tøystykke eller lignende, og se hvor mye elendighet som ligger igjen på tøystykket ditt etter 5000 km...Jeg lover at du kommer til å bytte olje ofte etter det. Jeg rekomenderer at man tar av bånnpanna (Oljetråg ??? ) og rengjør den også på høsten før man heller på ny olje og setter hojen vekk.
 

Naj

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Har ingen för tillfälligt
Jag har använt båda sorterna av olja på Biltema.

Jag hade en RF 600 och nu har jag en Yamaha 600 TTE
Har både kört sommar och vinter på Biltema Olja.

Det har gått bra för mig alla fall.
 

91kg

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph Trophy 1200
Ja detta med oljor har satt griller i huvet på många i alla tider:va

Själv har jag en god vän som är mycket duktigt på allt vad motorcyklar heter både vad gäller meka,trimma och köra.

Jag var med honom för några år sen på Biltema då han skulle handla mest olja och nämnde att det var en av de bästa oljor du kan köpa och var likvärdig med Mobil oljan som jag själv både hört och läst låg högst upp då.

Det skall ju räcka med klassningen som många skriver men visst kan det skilja på oljor ändå och all bensin är ju inte likvärdig vilket det varit tal om fast det är 95oktan:tungan

Vad jag grunnar lite på däremot är vilka cyklar man skall våga gå upp och köra helsyntet på.

Själv har jag en Trophy 1200 -01 och det lilla jag hittils hört är att hålla sig till delsyntet - någon som vet bättre?

Helsyntet är bra men med en äldre cykel som gått på mineral eller delsyntet kan det bli ödesdigert eftersom helsyntet löser upp det koksade och sätter det igen någon kanal så är det färdigtåkt samt så sägs packningar kunna ta skada(äldre cyklar).

Mvh!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det skall ju räcka med klassningen som många skriver men visst kan det skilja på oljor ändå och all bensin är ju inte likvärdig vilket det varit tal om fast det är 95oktan:tungan



Helsyntet är bra men med en äldre cykel som gått på mineral eller delsyntet kan det bli ödesdigert eftersom helsyntet löser upp det koksade och sätter det igen någon kanal så är det färdigtåkt samt så sägs packningar kunna ta skada(äldre cyklar).

Mvh!

Oktantalet är ingen kvalitetsmärkning.
Anger endast hur lätt (eller svårt) bensinen har för att självantända.


Varningar för helsyntet kan du ignorera.
Mineral/delsyntet innehåller lika mycket tillsatser.
Tillsatser är bra!
Grunden till varningarna handlar om RIKTIGT gamla motorer (före sextiotalet) som gått med rena smörjoljor.
Dessa oljor innehöll inte tillsatser som håller partiklar flytande i oljan.
Föroreningarna samlades i botten på motorn och i oljetanken.
När man byter till en modern olja som innehåller såväl "tvättmedel" som ämnen som låter föroreningar hålla sig flytande tills de samlas upp i oljefiltret, dvs. gör sitt jobb, så kan det lossna "flak" av gammalt sot, rost och skit som fastnar i oljekanalerna.

Vem startar en 50talare som stått med gammal olja i utan att plocka ner och åtminstonde rengöra?
I sådana fall förtjänar man ett ras!
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jag har Biltema's racing olje på min banhoj....Jeg ville teste om det var ok (hade annan olje med på banan)....

Ingen problem alls...... alle växlar var perfekte (med quick shift) och min hoj blev aldrig varm (74-79 grader)...

Ingen problem alls.... Jag har läst ALLT jag kunne hitta om Statoil's produter och alle är exakt lika Biltema's.

Vafor skal jag betale 150kr for en liter når jeg kan få Biltema's helsynt. racing olje for 74 ?
Jag bytar efter hvert race, så det kan blive rigtig dyrt !
 
Last edited:

Nicotin

Guest
har bara kört med motul oljor till jag fick tipset att testa en olja som heter Silicolene ( tror det stavas så ) och det gjorde bara min växel låda " klonkig "..
men många som testat den säger att den är helt okay

but i´m back to motul...

Har dock inte testat biltema men nästa olje byte ska jag ge den en chans och se hur den funkar..

Det är ju en annan parantes i sammanhanget och det är ngt som är svårt att se i det korta perspektivet.
Hur slitningar på lager och rörliga delar blir med en viss olja..

Inget som säger att bara för att man kört med motul så blir det mindre slitningar men jag anser dock att jag har råd att hälla i motul..då kör jag med det också..
men ska testa biltema ngn gång i alla fall..
kanske blir possitivt överaskad..
 

91kg

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph Trophy 1200
Oktantalet är ingen kvalitetsmärkning.
Anger endast hur lätt (eller svårt) bensinen har för att självantända.


Varningar för helsyntet kan du ignorera.
Mineral/delsyntet innehåller lika mycket tillsatser.
Tillsatser är bra!
Grunden till varningarna handlar om RIKTIGT gamla motorer (före sextiotalet) som gått med rena smörjoljor.
Dessa oljor innehöll inte tillsatser som håller partiklar flytande i oljan.
Föroreningarna samlades i botten på motorn och i oljetanken.
När man byter till en modern olja som innehåller såväl "tvättmedel" som ämnen som låter föroreningar hålla sig flytande tills de samlas upp i oljefiltret, dvs. gör sitt jobb, så kan det lossna "flak" av gammalt sot, rost och skit som fastnar i oljekanalerna.

Vem startar en 50talare som stått med gammal olja i utan att plocka ner och åtminstonde rengöra?
I sådana fall förtjänar man ett ras!


Ja ang oktantalet var det inte något tekniskt specifikt exempel utan mer menat som en reflektion och visst skiljer det på oljor som är klassade likt.

Resten av det du skriver kan man ju fundera över men dessa diskutioner har jag erfarit av folk som jag har förtroende för samt värderat själv och baserat på det så hävdar jag det jag skrev.

"så kan det lossna "flak" av gammalt sot, rost och skit som fastnar i oljekanalerna."

Själv minns jag farsans Volvo från -81 som han kört mest på mineralolja vilket gjorde att den gav upp runt 20 000mil pga igensatta kanaler med kamaxel haveri.

Hade du sett den toppen och vad som kunde tänkas lossna där så hade du i alla fall skrivit 80-tal:D


Man lär så länge man lever - tack för bemötandet!

Mvh!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja ang oktantalet var det inte något tekniskt specifikt exempel utan mer menat som en reflektion och visst skiljer det på oljor som är klassade likt.

Resten av det du skriver kan man ju fundera över men dessa diskutioner har jag erfarit av folk som jag har förtroende för samt värderat själv och baserat på det så hävdar jag det jag skrev.

"så kan det lossna "flak" av gammalt sot, rost och skit som fastnar i oljekanalerna."

Själv minns jag farsans Volvo från -81 som han kört mest på mineralolja vilket gjorde att den gav upp runt 20 000mil pga igensatta kanaler med kamaxel haveri.

Hade du sett den toppen och vad som kunde tänkas lossna där så hade du i alla fall skrivit 80-tal:D


Man lär så länge man lever - tack för bemötandet!

Mvh!

När oljan är mättad, så kan den inte ta upp mer skit.
Så visst kan man få samma fenomen med en modern olja.

Att exemplet gällde en Volvo, förvånar föga.
Bra bilar, men köps av tradition av folk som inte är särskilt intresserade av att serva.

Många klagar på att volvo är törstiga.
Prova att byta stift, tändkablar och luftfilter någon gång...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Själv minns jag farsans Volvo från -81 som han kört mest på mineralolja vilket gjorde att den gav upp runt 20 000mil pga igensatta kanaler med kamaxel haveri.

Om din far hade bytt olja lite oftare hade han nog inte haft nåt problem.
Och andra sidan så har din far på 20000 mil sparat 20*300kr= 6000kr med sina "oljebytesstrategi" och mer än så är ju bilen ändå inte värd....

Hörde för många år sedan av en Toyotamekaniker om en några år gammal Toyota som dom tog som inbytesbil. Den hade gått sina första ca 20000 mil utan oljebyte. Bara lite påfyllning någon enstaka gång.

Dom rengjorde motorn så gott dom kunde och gjorde några täta oljebyten. Sedan såldes bilen med dyr och fin olja i motorn. Några månader och kanske 500 mil senare får dom tillbaka bilen med rasad motor.

Vad lär vi oss av det?

1.) Kör inte på dyr och fin olja! ?
2.) Byt aldrig olja för då rasar din motor! ?

Antagligen skulle motorn hållt aningen längre om inget oljebyte gjorts för troligen blev det så att efter oljebytet så släppte gamla avlagringar och satte igen oljekanalerna.

Man kan ju också dra slutsatsen att första ägaren som aldrig bytt olja agerade väldigt ekonomiskt rationellt.

Oj, nu låter detsom att jag inte tycker ni ska byta olja men jag hoppas ni förstår att det var ju inte riktigt så jag menade....
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Läste i min manual nu och det står att man ska ha en API-klassad olja som är 10W/40.

Då bör man väl inte köra 15W/40 antar jag? Eller är det typ skitsamma? :)

Det är så att talen 10 respektive 40 i klassen 10W/40 tas fram via ett nomogram.

Förenklat (10W/40)

Man mäter viskositeten vid två olika temeraturer och drar en linje i nomogrammet baserat på mätningarna.

Till vänster där den dragna linjen korsar ??W linjen läser man av 10W och till höger där den dragna linjen korsar /?? linjen läser man av 40.

10W resp 40 är ganska vida intervaller så linjen man drar kan luta olika men ändå ge samma klassning. Så detta med ??W/?? är inte en särskillt exakt vetenskap.

Vad jag vil säga med detta är att 10W eller 15W har mycket liten betydelse utom möjligen som Boris påpekar vid - grader.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top