Highland 950 Motard

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har försökt få tag i Highland i Jönköping, men det är ingen som svara på telefonnumret längre (036-181290).

Jag lämnade i höstas in min hoj efter motorras, och då nämnde han som tog emot den att de troligen skulle flytta ner hela rasket till Hässleholm, så jag gissar att det är det som hänt.

Problemet är ju att jag inte får tag i någon, så jag får veta hur det går för min lilla hoj (eller vart jag kan hämta den).

Är det någon som vet hur jag kan få tag i någon där?
Jag har två namn, Frank och Lillen, men jag vet ju inte mer än så...

I värsta fall är din hoj in usa nu :gnissla Du får mejla snubbara i USA o fråga efter någon svensk snubbe,,,,Jag antar att dom flesta svenskar ägarna är där också.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har försökt få tag i Highland i Jönköping, men det är ingen som svara på telefonnumret längre (036-181290).

Jag lämnade i höstas in min hoj efter motorras, och då nämnde han som tog emot den att de troligen skulle flytta ner hela rasket till Hässleholm, så jag gissar att det är det som hänt.

Problemet är ju att jag inte får tag i någon, så jag får veta hur det går för min lilla hoj (eller vart jag kan hämta den).

Är det någon som vet hur jag kan få tag i någon där?
Jag har två namn, Frank och Lillen, men jag vet ju inte mer än så...

Mina nummer till HL är gamla nu, bla Franks stämmer inte längre,
ska se om jag kan luska ut nått.
 

lusth

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
järbo
Hoj
03 highland 950
Jag har försökt få tag i Highland i Jönköping, men det är ingen som svara på telefonnumret längre (036-181290).

Jag lämnade i höstas in min hoj efter motorras, och då nämnde han som tog emot den att de troligen skulle flytta ner hela rasket till Hässleholm, så jag gissar att det är det som hänt.

Problemet är ju att jag inte får tag i någon, så jag får veta hur det går för min lilla hoj (eller vart jag kan hämta den).

Är det någon som vet hur jag kan få tag i någon där?
Jag har två namn, Frank och Lillen, men jag vet ju inte mer än så...

försökte få tag på "Lillen" i dag på ett numer jag fick av han i december och då svarade han på 045 161100 företaget heter rollox pratade även med frank på de numret i december: i dag är det ju klämdag så det kan ju förklara varför ingen svarar
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
försökte få tag på "Lillen" i dag på ett numer jag fick av han i december och då svarade han på 045 161100 företaget heter rollox pratade även med frank på de numret i december: i dag är det ju klämdag så det kan ju förklara varför ingen svarar

Svarar han inte på det nummret så är det troligen stängt denna veckan.
 

lusth

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
järbo
Hoj
03 highland 950
startmotor problem

Hej

Har problem med startmotorn på min highland
När man ska starta den så går startmotorn men den kuggar inte i
provade att lada batteriet då det lät som ett typiskt problem med klent batteri men det hjälpte inte
drog runt lite på motorn så allt fick nytt läge det hjälpte
sen gick det bra att starta den ett par ggr sen återkom det
Tänkte att det var ett batteri som var slut. Så Provade att anat mc batteri jag hade hämma från en R1
Men det fortsatte att inte villa kugga i
Tog fram det stora arteleriet och kablade den från bilen hjälpte inte
Om man rullar den lite med växeln i så slår startmotorn till ibland att litet tag sen är problemet tillbaks
Är det någon där ute som har att bra förslag till en nybliven highland ägare (man vill ju ut och prova enduro dubbana på sjön )
:confused:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej

Har problem med startmotorn på min highland
När man ska starta den så går startmotorn men den kuggar inte i
provade att lada batteriet då det lät som ett typiskt problem med klent batteri men det hjälpte inte
drog runt lite på motorn så allt fick nytt läge det hjälpte
sen gick det bra att starta den ett par ggr sen återkom det
Tänkte att det var ett batteri som var slut. Så Provade att anat mc batteri jag hade hämma från en R1
Men det fortsatte att inte villa kugga i
Tog fram det stora arteleriet och kablade den från bilen hjälpte inte
Om man rullar den lite med växeln i så slår startmotorn till ibland att litet tag sen är problemet tillbaks
Är det någon där ute som har att bra förslag till en nybliven highland ägare (man vill ju ut och prova enduro dubbana på sjön )
:confused:
'
Låter som skjutet startfrihjul, tyvärr
Greppar inte in, spinner bara.
 

lusth

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
järbo
Hoj
03 highland 950
mek.hjälp

Är det någon där ute i vårt avlånga land som vet någon som skruvar på dessa under bara hojar som vi åker på.
De enda jag vet som har någon erfarenhet av dessa maskiner är ju pojkarna på det son en gång var highland (Rollox) tror jag det heter nu för tiden men det ligger ju i Skåne och dit har man ju ca 65 mil
Själv så bor jag utan för sandviken
Skulle ju vara bra men lite mek. hjälp då den inte startmotorn vill slå till
Den inte vill lada rickligt som det skar (men det felet har jag under kontroll tror jag)
Sen drar den ganska mycket olja med
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Är det någon där ute i vårt avlånga land som vet någon som skruvar på dessa under bara hojar som vi åker på.
De enda jag vet som har någon erfarenhet av dessa maskiner är ju pojkarna på det son en gång var highland (Rollox) tror jag det heter nu för tiden men det ligger ju i Skåne och dit har man ju ca 65 mil
Själv så bor jag utan för sandviken
Skulle ju vara bra men lite mek. hjälp då den inte startmotorn vill slå till
Den inte vill lada rickligt som det skar (men det felet har jag under kontroll tror jag)
Sen drar den ganska mycket olja med

Om startmotorn bara slår till ibland och du kan få den att slå till då du rullar den lite fram och tillbaka med växel i låter det som du har en defekt startmotor
Antingen vid kollektorn eller någon lindning som är kass.
Ett klassiskt fel på Aprilia SXV..
 

benzok

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 929 RR -00, Highland -99
Hej

Har problem med startmotorn på min highland
När man ska starta den så går startmotorn men den kuggar inte i
provade att lada batteriet då det lät som ett typiskt problem med klent batteri men det hjälpte inte
drog runt lite på motorn så allt fick nytt läge det hjälpte
sen gick det bra att starta den ett par ggr sen återkom det
Tänkte att det var ett batteri som var slut. Så Provade att anat mc batteri jag hade hämma från en R1
Men det fortsatte att inte villa kugga i
Tog fram det stora arteleriet och kablade den från bilen hjälpte inte
Om man rullar den lite med växeln i så slår startmotorn till ibland att litet tag sen är problemet tillbaks
Är det någon där ute som har att bra förslag till en nybliven highland ägare (man vill ju ut och prova enduro dubbana på sjön )
:confused:

Lyssna på Dr. FettSnok,
det är med största sannolikhet frihjulskransen, det är en enkel operation, som inte kräver några speciella verktyg
Fixar vilken MC-mek som helst.
Reservdelar brukade man få inom 24 timmar från Jönköping , har inte beställt något ännu från det nya stället.
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
'
Låter som skjutet startfrihjul, tyvärr
Greppar inte in, spinner bara.

Jag har det omvända problemet. Ofta går det så tungt att starta så startmotorn bara morrar och orkar inte driva runt motorn. Men så ibland går den faktiskt att starta och allt snurrar som det ska. Man vet dock aldrig när, så det är lite opålitligt att stanna den någonstans.:huvet Naturligtvis blir det med bilbatteri man sen får försöka starta den, för 12Ah batteri inte räcker länge om startmotorn drar i sig 225Ampere (enligt spec) vid maxbelastning.

Vad ska man kolla?

Finns det dekompression som kan ofungera?

Är det momentbegränsaren?
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=14563488&postcount=859

Kan det vara prylen som kallas "Sprag" (eller frihjul kanske det kallas)?
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=15287051&postcount=899
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=15292873&postcount=901
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=15325629&postcount=902

Kan någon som skruvat Highland komma med bra input på detta?
Har någon sprängskisser eller rephandbok för Highland 950?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jorå, nog har jag skruvat alltid =)

Det låter som om du har något eller flera av följande problem;

1.Dåligt batteri. Glöm biltema! Yuasa eller Varta ska det va.
2. Halvmuggigt startrelä. Skaffa nåt som ser lika dant ut från ex. Max MC import (/finns onlinekatalog på deras hemsida). Välj ett för en större twin så det pallar med strömmen.
3. Dålig jord. Se över alla jordkablar, i synnerhet de mellan motor och batteri.
4. Dålig plusledning, oxid eller annat som ger dålig överföring antingen vid startrelä, startmotor eller batteri.


Det finns ingen autodekomp, så det är fail safe :D
Momentbegränsaren är för att skydda startkoppling vid ev. motrotation. Inte den heller. Sprag clutch är = startfrihjul och det verkar synnerligen friskt på din hoj.
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Jorå, nog har jag skruvat alltid =)

Det låter som om du har något eller flera av följande problem;

1.Dåligt batteri. Glöm biltema! Yuasa eller Varta ska det va.
2. Halvmuggigt startrelä. Skaffa nåt som ser lika dant ut från ex. Max MC import (/finns onlinekatalog på deras hemsida). Välj ett för en större twin så det pallar med strömmen.
3. Dålig jord. Se över alla jordkablar, i synnerhet de mellan motor och batteri.
4. Dålig plusledning, oxid eller annat som ger dålig överföring antingen vid startrelä, startmotor eller batteri.


Det finns ingen autodekomp, så det är fail safe :D
Momentbegränsaren är för att skydda startkoppling vid ev. motrotation. Inte den heller. Sprag clutch är = startfrihjul och det verkar synnerligen friskt på din hoj.

Har nu testat att koppla bilbatteriet direkt till startmotorn med jättegrova kablar, förbi alla relän och annat. Bara kabel direkt.
Samma sak. Den orkar inte dra runt utan morrar bara och alla kablar blir varma av den höga strömmen.
Testade några gånger, på/av på/av på/av kanske 10-20 gånger, och så plötsligt drar den runt som den ska och startar.
Sen testar man igen och den orkar inte. På/av på/av på/av ......, och så plötsligt drar den runt som igen och startar.

Spelar ingen roll om den är varm eller kall.

Om det inte är något av de mekaniska prylarna på vägen återstår bara att byta startmotor och se om det är den som är kass.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har nu testat att koppla bilbatteriet direkt till startmotorn med jättegrova kablar, förbi alla relän och annat. Bara kabel direkt.
Samma sak. Den orkar inte dra runt utan morrar bara och alla kablar blir varma av den höga strömmen.
Testade några gånger, på/av på/av på/av kanske 10-20 gånger, och så plötsligt drar den runt som den ska och startar.
Sen testar man igen och den orkar inte. På/av på/av på/av ......, och så plötsligt drar den runt som igen och startar.

Spelar ingen roll om den är varm eller kall.

Om det inte är något av de mekaniska prylarna på vägen återstår bara att byta startmotor och se om det är den som är kass.

Ja, det låter onekligen som en rostad startmotor tyvärr(inget jag själv råkat ut förr men säkert möjligt). Rätt vanliga prylar dock, sitter på mer än highland. Jag vill mig tro att jag har en extra från nån hoj, kan kolla om du är i behov.
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Ja, det låter onekligen som en rostad startmotor tyvärr(inget jag själv råkat ut förr men säkert möjligt). Rätt vanliga prylar dock, sitter på mer än highland. Jag vill mig tro att jag har en extra från nån hoj, kan kolla om du är i behov.

Det verkar vara samma modell som till BMW F serie (600/650/800). Kostar tyvärr 3000kr i Sverige men bara ca. $100 i USA.

Jag sprättade isär startmotorn i dag. Ser ut som ny på insidan. Inga slitna kol eller slitna kollektorer. Inget bränt eller illaluktande.

Har någon en bild eller sprängskiss på momentbegränsaren (annat än denna http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=14563488&postcount=859 )?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det verkar vara samma modell som till BMW F serie (600/650/800). Kostar tyvärr 3000kr i Sverige men bara ca. $100 i USA.

Jag sprättade isär startmotorn i dag. Ser ut som ny på insidan. Inga slitna kol eller slitna kollektorer. Inget bränt eller illaluktande.

Har någon en bild eller sprängskiss på momentbegränsaren (annat än denna http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=14563488&postcount=859 )?

Ja, jag borde ha en rephandbok någonstans. Men vet inte vart på rak arm :va

Hur känns motorn om du drar runt den för hand? Ex lägga den i 6:an och försöka dra runt hjulet eller ännu hellre via svänghjulet.

Undrars om inte rotaxtwinnarna som aprilia/canAm/Buell mm använder har samma startmotor
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Ja, jag borde ha en rephandbok någonstans. Men vet inte vart på rak arm :va

Hur känns motorn om du drar runt den för hand? Ex lägga den i 6:an och försöka dra runt hjulet eller ännu hellre via svänghjulet.

Undrars om inte rotaxtwinnarna som aprilia/canAm/Buell mm använder har samma startmotor

Startmotorn uppmätt på auktoriserad firma och är OK.
Jag har demonterat lite, och att dra runt motorn för hand går bra. Jag gissar nog ändå på momentbegränsaren. Ska testa lite och sen får man väl försöka få tag i en sån om det går.

En annan sak: Byta tändstift. Hur komplicerat kan man göra en sån servicepunkt?
Jag ser inte hur man ska få lös tändspolen på den bakre cylindern. Fästörat är vänt så skruven sitter precis under fästet i ramen.

Är det någon som har en rephandbok att sälja, eller kan skanna in och skicka dessa sidor till mig?

Satsade på bra stift, men kan inte byta...
highland070.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Startmotorn uppmätt på auktoriserad firma och är OK.
Jag har demonterat lite, och att dra runt motorn för hand går bra. Jag gissar nog ändå på momentbegränsaren. Ska testa lite och sen får man väl försöka få tag i en sån om det går.

En annan sak: Byta tändstift. Hur komplicerat kan man göra en sån servicepunkt?
Jag ser inte hur man ska få lös tändspolen på den bakre cylindern. Fästörat är vänt så skruven sitter precis under fästet i ramen.

Är det någon som har en rephandbok att sälja, eller kan skanna in och skicka dessa sidor till mig?

Satsade på bra stift, men kan inte byta...
highland070.jpg

Det enda jag har bok på är själva motorn...

Jo, du har insett problemet med bakre stiftet.. Mest sannolikt är det på din som det är på mina två, tanken måste lyftas och rambalken därunder lossas.

Du har valt rätt stift i alla fall. Behöver inte bytas så ofta.

men med ramröret menar jag detta;


Då det är en del som det får rivas lite i.

Kan ev gå och bara lyfta tanken och tilta allt bakåt men då måste i alla fall ljuddämparna tas bort..
 

benzok

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 929 RR -00, Highland -99
Jag har haft liknade problem som du beskriver, dvs att den inte verkar orka. Ev. så "gnisslade" det när man försökte starta (Minns inte riktigt då jag har haft div startproblem). För mig slutade detta med att jag bytte momentbegränsaren. Efter detta så var den pigg igen. Ev kan kan justera begränsaren mha en momentnyckel, tror det beskrivs i en av trådarna du länkat till (från advrider)


Lycka till
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top