Highland 950 Motard

AT-Pato

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
-05 Highland 950
Problemet yttrar sig som: Jag börjar med ett fulladdat batteri och kör som vanligt. Varja gång jag stannar och stänger av hojen och sen vill starta igen så har det varit sämre och sämre snurr på startmotorn och till sist så kommer den inte att gå runt. Batteriet laddas inte.

Jag ska idag (strax) ner till garaget med ett fulladdat batteri för att mäta upp värden på ett par ställen jag fått tips om och även kolla upp att det är kontakt från laddreggen och vidare längs kablaget.

Jag skriver mer här när jag gjort det och även jämfört med förra och nya laddreggen, den nya kanske jag inte behövde?



Det verkar ju som att du har spänning fram till likriktaren(laddregulatorn) och sen verkar det dött därefter. Men vad är felet att den inte startar eller att den inte laddar batteriet?

Är insprutet och cdin beroende av batteriet?
 

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
Hej där. Har själv problem iaf i närheten av gen.

Packboxen som tätar runt vevaxeln bakom gen/start kåpan vägrar hålla oljan inne. Har bytt pbox o finputsat så alldeles på anliggn.ytan men det höll inte länge förrän olja sipprade ut. Skall bes hojen snart men oljesölet kommer nog inte gillas.

Kåpan har svetsats ngn gång, förmodligen pga totalknas med startdrev el likn.

Ngn som har tips innan jag lirkar dit nya pboxen. Hojen kanske bråkar för hon såg att jag köpte ett gäng pboxar samtidigt i min misstro.

Hittade fö lämplig avdragare hos Claes Ohlson snabbt o lätt.
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
om jag kommer ihåg rätt är det en vass kant på axeln som lätt skadar p-boxen vid montering. eltejp funkar för att skydda den när man monterar. i värsta fall plugga hålet i svänghjulskåpan under besiktningen o lös problemen sen.
kolla kåpan noga så det inte är genom den det läcker.

Hej där. Har själv problem iaf i närheten av gen.

Packboxen som tätar runt vevaxeln bakom gen/start kåpan vägrar hålla oljan inne. Har bytt pbox o finputsat så alldeles på anliggn.ytan men det höll inte länge förrän olja sipprade ut. Skall bes hojen snart men oljesölet kommer nog inte gillas.

Kåpan har svetsats ngn gång, förmodligen pga totalknas med startdrev el likn.

Ngn som har tips innan jag lirkar dit nya pboxen. Hojen kanske bråkar för hon såg att jag köpte ett gäng pboxar samtidigt i min misstro.

Hittade fö lämplig avdragare hos Claes Ohlson snabbt o lätt.
 

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
Tack för tipset Nesse, eltejp får det bli. Bra för egot om man kan hålla oljan inne. Har för mig att strömapparaten är skruvad med genomgående i samm kåpa. Tätade gängor men man vet ju aldrig. Någon som vet rätt ventilspel? Tog reda på det förra året men har tappat minnet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Senaste installationen av dubbla spjäll. Detta på en hoj från UK, ägaren vart störtnöjd, går galant och tar inte farligt med bränsle :tummenupp
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Sitter i hojköpartankar här och snubblade över högländaren :)

Bra hojar?
Busmaterial eller för stora och tunga?

Vill ha något bakhjulsvänligt men som samtidigt klarar en långtur.
Att inte behöva meka pga av ras i tid och otid är ju ett plus också!

Vad jag har fattat som så är det snälla intervaller på dessa iallafall, men håller grejerna?
 

Sideburn80

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Bollnäs
Hoj
Suzuki GSXR 750 -04, och två gamla qvarnor. Highlander´n såld :(
Så där var det på min oxå, då var det magnet-ringen på sväng-hjulet som hade lossnat. Har då aldrig varit med om något liknande förut.



Problemet yttrar sig som: Jag börjar med ett fulladdat batteri och kör som vanligt. Varja gång jag stannar och stänger av hojen och sen vill starta igen så har det varit sämre och sämre snurr på startmotorn och till sist så kommer den inte att gå runt. Batteriet laddas inte.

Jag ska idag (strax) ner till garaget med ett fulladdat batteri för att mäta upp värden på ett par ställen jag fått tips om och även kolla upp att det är kontakt från laddreggen och vidare längs kablaget.

Jag skriver mer här när jag gjort det och även jämfört med förra och nya laddreggen, den nya kanske jag inte behövde?
 

Einar B.

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Oslo
Hoj
2004 Highland 950
Rekluse evt. RevLoc automatkoppling

Ny bruker av en 2004 Highland 950 motard.
Jeg ønsker en autoclutch/koppling.
Er det noen som har informasjon/har montert slik koppling på Highland ?

mvh
Einar i Oslo
 

jonasi

Full rulle!
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Highland 950 -05
Ny hemsida

Kolla in nya hemsidan www.highland.se, verkar som den riktar sig till marknaden på andra sidan atlanten. Bland annat "build your own Highland" m.m.
 

axelsson_vpg

Guest
tjabba highland snubbar!

Tänkte köpa motardkit från en highland till min ktm 525exc-06a?! passar den ens!?

vad är de för diameter på eran framaxel/ bakaxel ?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
tjabba highland snubbar!

Tänkte köpa motardkit från en highland till min ktm 525exc-06a?! passar den ens!?

vad är de för diameter på eran framaxel/ bakaxel ?

Det sitter WP gaffel modell samma lika som KTM fram så där bör du vara trygg.
Jag kan ta mått på mina hojar vad gäller bak, du får det via PM
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
tjabba highland snubbar!

Tänkte köpa motardkit från en highland till min ktm 525exc-06a?! passar den ens!?

vad är de för diameter på eran framaxel/ bakaxel ?

Du behöver nog andra lager, (distanserna bör funka) annan diameter om jag minns rätt!
 

axelsson_vpg

Guest
tjabba igen!! Highlander kittet passade bra på min ktm. men nu är det dags för ett större drev bak. vilket märke kmr dreven ifrån? eftersom det inte är någon som säljer highlander i stan så kanske typ yamaha/honda/suzuki passar? någon som vet vilka märken som har samma mått? ktm är de då inte! :)
 

arne i kvarna

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Bördig från Acklinga
Hoj
Highland 950

benzok

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 929 RR -00, Highland -99
WP Stötdämpare

Har precis köpt en Outback -99, tänkte lämna in dämparen på service, nån som vet modellbeteckningen på den ?

Tar gärna emot tips på var man kan serva den i Gbg-trakten

@Scorpio NGK CR7E
 

beka82

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2010
Ort
Dikanäs
Hoj
2006, Highland 950 outback - 1998 Buell 1200 cyclone
Highland 950 outback -06

Hej!! byte till mig en highland 950 -06 800mil
väldigt fin hoj men har ett problem vid gas pådrag så vill den tvärdö precis som om den får för mycke.. är de någon som haft samma problem eller vet om de är någon ny mapning man måste göra om och vars kan man vända sig finns de någon som säljer dem här i sverige ännu??
tacksam för svar..
 

benzok

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 929 RR -00, Highland -99
Gaffelfjädrar till WP Extreme 5060

Bytte olja i gaffeln idag.

Blev lite snopen då det satt 450mm fjädrar samt 80 mm distans. Fjädrarna var märkta WP 98
Det känns inte som orginal, borde väl vara runt 520-530 mm fjäder ?

Det förklarar iofs varför min känns mycket stummare än andra Highland jag provat.

Nån som vet nåt ?
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top