Highland 950 Motard

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Topparna ligger bara och mognar på kräkshyllan:D

Dom gammla vers av H-L toppar rör jag aldrig mer!! på tok för mycket jobb Puuuust
men småintresant ändå he he du får i stort sett en Billet BoostIII topp:yoparty

Men det är bara ca 5-6 tim kvar på dom nu.så om jag får för fettsnok så tas det efter nyår . Annars är det bara att tuta så har du dom på 2 dagar i bästa fall:rolleyes:

Men dom nyare topparna som nästan är hyffsat rätt i portningen kan man ge sig på ..dom lär ju inte vara mycket sämmre än vilka toppar som hellst hoppas jag. Från vilken årgång kan man vara säker på det är dom normalare topparna?

Skoter 2-taktsfolket har ju lyckast hitta åt mig trotts att jag aldrig lämmnar källaren så dom fina lungna mc vinterportningarna är borta (undantag fettsnok då) he he:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag vill mig tro att stora hål i topparna var -02 och nyare. Men det finns säkert av-arter :D

Jeje, jag hinner inte göra nåt före nyår så det är fina fisken Boost!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Spjällhusen, ser ut såhär nånting. Blir separata. 48:eek:r. Utan injektorfäste. En injektor så långt upp behövs inte, ska ju inte varva mer än 10000rpm.

Smaklig konstruktion. Funderar på att köra svarv och göra mig egna. Återkommer om jag lyckas. Annars blir det engelskt...


SFS_bw.gif
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
48 lät ju perfekt:tummenupp Ser ju bra ut på ritningen fast jag förstår inget av den:D . Nu vill du ha topparna snart hörs det som.. Kommer snart. FtF skada i tummen!! Körde in ett slipstift på 3mm i 33000v 1,5cm in i tummvecket:näsblod
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
48 lät ju perfekt:tummenupp Ser ju bra ut på ritningen fast jag förstår inget av den:D . Nu vill du ha topparna snart hörs det som.. Kommer snart. FtF skada i tummen!! Körde in ett slipstift på 3mm i 33000v 1,5cm in i tummvecket:näsblod

De ä lugnt, tar ett litet tag innan egnelsmannen levererar spjäll. De måste väl bryta malmen först :D

De känns i alla fall små och smidiga :tummenupp
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
48 lät ju perfekt:tummenupp Ser ju bra ut på ritningen fast jag förstår inget av den:D . Nu vill du ha topparna snart hörs det som.. Kommer snart. FtF skada i tummen!! Körde in ett slipstift på 3mm i 33000v 1,5cm in i tummvecket:näsblod

Inte bra att ha tummen mitt i handen när man portar... :D :tungan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kommit någon vart med portandet?
Topparna är nästan helt färdiga tog just tag i rondellen och startade kapa lite i dom i går och i dag blir även en dag till minst:gnissla
Insu och utblås + insugsrör helt färdigslipade,,,Endast jb weldgjutning kvar + tillslip av detta. I dag håller jag på med förbränningsrummen där är det hutlöst mycket fel ,,så jag karvar på brinnande livet där nu ,,blir klart i kväll.
Så plastning och omslipnibg av ventiler + inslipning av dom i säterna kvarstår..

Om inte huvudvärksblixten slår ner eller jag borrar mig igen i tummen så ska dom vara klara innom någon dag.. Jo visst fan jag lyckades ju såga migi ringfingert igåt med figursågen!! Tur nageln tog stopp annars hade toppen rammlat av:gnissla :3freak

(måste få bort dessa oturstoppar innan jag blir mer invalid):hihi

Tog en bild på hur tokigt det är gjort org på H- landertoppen . Jag slipade endast ur halva toppen som den kommer se ut förutom polering då. Där har jag slipat ur så mycket jag tordes utan att gå ut i tätyta toppackning. Jag slulle igentligen viljat haft något mer urslipat runtom där (kan bli lite mer slipat).. Jag la ut en bild på en ktm 640 topp som ref Den har rätt skapligt mått runt ventilen org. Denna urslip tappar man emmelertid komp på,, men tjenar ändå i bättre effekt ..Så helt klart ska man plana så man får rätt komp man vill ha dvs mer än org ,,minst 12-1.
Fler bilder kommer -----------------------
 

Bifogat

  • PB170031.JPG
    PB170031.JPG
    129.6 KB · Visningar: 192
  • PB290045.JPG
    PB290045.JPG
    141.9 KB · Visningar: 219
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lägger in livebilder på Higlandertoppsportningsutveckling....Här ser man grundgjutningen med Jb weld. Detta är gjutet i 2 steg först uppe och ca 5 tim senare nere (lång härdningstid tar ca 24 tim innan man kan slipa men man kan faktist härda det fortare med värme. Men längre härdningstid = starkare resultat. Därför undviker jag snabbhärdande limmer och spackel.......
Detta ska nu tokslipas till rätt former,,,det kommer försvinna ca 25% av matrialet. Bilder kommer på fördigt resultat. Jag är väldigt opptimistisk till dessa toppar för dom blir väldigt opptimal till slut optimal inkastvinkel alla tumbling och raka kanaler rakt på ventiler..Utblåste gick att slipa till ett optimalt utblås (bästa jag sett) :tummenupp
 

Bifogat

  • PC030053.JPG
    PC030053.JPG
    87.5 KB · Visningar: 176
  • PC030054.JPG
    PC030054.JPG
    78 KB · Visningar: 171
  • PC030055.JPG
    PC030055.JPG
    57.2 KB · Visningar: 171
  • PB290045.JPG
    PB290045.JPG
    141.9 KB · Visningar: 164

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag är minst sagt imponerad över din prestation!

Vi talar ju inte om några små förändringar här :Bugar

Jag väntar med spänning på resultatet!

Ska få till en bromsning i bänk innan, så jag har ett "före" resultat att jämföra med, det kan ju vara intressant.

Seså Boosten, ska du konvertera till twin nu? :7peta
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag är minst sagt imponerad över din prestation!

Vi talar ju inte om några små förändringar här :Bugar

Jag väntar med spänning på resultatet!

Ska få till en bromsning i bänk innan, så jag har ett "före" resultat att jämföra med, det kan ju vara intressant.

Seså Boosten, ska du konvertera till twin nu? :7peta

Det lät bra med före broms.. Hur skulle vi göra med planingen? Kunde du fixa det själv billigt? Annars kan jag fixa till något bra pris tror jag?

För planing är väldigt nödvändigt, hellst nu när jag fick skrapa ur rätt mycket runt insugsventilerna även runt utblås en aning. Och hur blev det med insugerna jag har här....skulle du köra med dom eller???? Det är ju ett litet fix isåfall med att svetsa fast någon typ av aluminium att gänga i för utvändig bult. Det bör du" göra som kan se hur mycket platts finnes under insug när toppen är monterad...

Vill ha en Highlander JA !! Hellst när jag ser kvaliten och potennsen på dessa toppar. Inte alla toppar som har så bra grundplåt för optimala kanalformer ventiler och brons styrningar och brons säten + väl tilltagena ventil-dim!! Rena guldtoppar. Jag tror inte du får tillbaka dom för jag ska hänga dom på väggen :hihi
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det lät bra med före broms.. Hur skulle vi göra med planingen? Kunde du fixa det själv billigt? Annars kan jag fixa till något bra pris tror jag?

För planing är väldigt nödvändigt, hellst nu när jag fick skrapa ur rätt mycket runt insugsventilerna även runt utblås en aning. Och hur blev det med insugerna jag har här....skulle du köra med dom eller???? Det är ju ett litet fix isåfall med att svetsa fast någon typ av aluminium att gänga i för utvändig bult. Det bör du" göra som kan se hur mycket platts finnes under insug när toppen är monterad...

Vill ha en Highlander JA !! Hellst när jag ser kvaliten och potennsen på dessa toppar. Inte alla toppar som har så bra grundplåt för optimala kanalformer ventiler och brons styrningar och brons säten + väl tilltagena ventil-dim!! Rena guldtoppar. Jag tror inte du får tillbaka dom för jag ska hänga dom på väggen :hihi

Planing kan jag nog lösa på eget manér. Jag och planfräsen är relativt goda vänner..

Japp, tänkte köra med de insugen. Hoppas på att de är svetsbara. Plats under insug är inga konstigheter alls :tummenupp

Hur mycket bör topparna planas i runda slängar? 2?

Ehm.. Mjaaa... Jag skulle hemskt gärna få provköra dem lite innan de hamnar på väggen :brinnerup
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Planing kan jag nog lösa på eget manér. Jag och planfräsen är relativt goda vänner..

Japp, tänkte köra med de insugen. Hoppas på att de är svetsbara. Plats under insug är inga konstigheter alls :tummenupp

Hur mycket bör topparna planas i runda slängar? 2?

Ehm.. Mjaaa... Jag skulle hemskt gärna få provköra dem lite innan de hamnar på väggen :brinnerup

Bra för jag har tokslipat för att få dom passa. Svetsa går alltid bara man hittar rätt svets och tråd . Troligast går det nog med migg eller tig.

Kompförhållet. Hur var det nu igen,jag letade i tråden om kompet. Var det 11,5 eller 11?? Hur som hellst plana så du får 12,5. EX om du har 11 nu, så plana 1,5mm,, och har du 11,5 så plana 1mm. Ta gärna 0,2mm extra för att kompencera ursliperna jag gjort runt ventilerna.
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
kolla först hur mycket plats du har mellan ventil i kolv.
Vilka kammar har du? Ventilfjädrar?
min åsikt är att inte gå över 12 i komp.
har du tillräclkigt med utrymme mellan ventil o kolv o rätt ventilfjädrar kan du skicka upp varvstoppet till 11500 RPM.
kan oxå vara läge att ändra lite på kamtimingen.
(Sitter på jobb i USA o har tråkigt därav tidpunkten för inlägget. klockan är 19:15 här)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
kolla först hur mycket plats du har mellan ventil i kolv.
Vilka kammar har du? Ventilfjädrar?
min åsikt är att inte gå över 12 i komp.
har du tillräclkigt med utrymme mellan ventil o kolv o rätt ventilfjädrar kan du skicka upp varvstoppet till 11500 RPM.
kan oxå vara läge att ändra lite på kamtimingen.
(Sitter på jobb i USA o har tråkigt därav tidpunkten för inlägget. klockan är 19:15 här)

Det får bli en koll med lite lera först, för säkerhets skull.
Kammarna är orginal gammelspis, vad var det 8,9 nånting i lyft?
(ej PE kammarna) men visst, sådana hade ju inte smakat illa heller...

Ventilfjädrarna är märkta med gult, rent spontant tror jag de är orginal.
Kamtimingen kommer ändras lite, den med.

Jobb i USA, ja det låter inte alls fel det :tummenupp



EDIT: Fått svar från Jenvey, spjäll på G. Blir utan spridarfästen, då det sitter i insugsrören. Oohh, sugen :yoparty
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Går det att skicka upp varvstoppet? är boxen ställbar? Vid byte av kammar kan det löna sig..
Inte över 12 i komp.. Om man vore säker på att vevstakarna och vevlager höll skulla man viljat ha 13,5-1 . Så det är ju en hållbarhetsfråga Helt klart---------Fettis is the boss:D
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top