Highland 950 Motard

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Highlander på GGGGGG !! Intresant!!

Nu släpps dom första spionbilderna på Fettsnokens topp!! Bilderna visar insug nästan färdigt,,,,,sprayat med mattsvart färg för att leta ogämnheter så en sista putts får den + spacklad högerinsugsböj för att minska så den följer rätt aria från mittdelaren som pekar åt vänster något..

MEN notera den förbannade bulten mitti planeten invändigt!! Den sabbar ju allt luftflöde och ställer till turbulece och jävulskap + att den är livsfarligt plaserad om den skulle vibrera loss!!

Får jag slipa bort den helt om jag ser att det går att svetsa fast ett utvändigt bultfäste? Borde inte vara några problem.. Skulle ju bli säkrare på det viset och ge minst 5 hk:D


Väck med skiten! Har vetskap om hur det blir när den skruven vibrerar lös :näsblod

Klistrar och låser man de andra två måtte det väl räcka :)
Förresten, de där spridarhålen... Ersättas med ett? Blir man dessutom av med de där knutorna med.. Sätta en spridare där det är ett gängat hål nu. Vad tror du?

Edit: Det är nog inte fel att fulsvetsa dit en tredje på utsidan då tätningsytorna blir rätt små :yoparty
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Väck med skiten! Har vetskap om hur det blir när den skruven vibrerar lös :näsblod

Klistrar och låser man de andra två måtte det väl räcka :)
Förresten, de där spridarhålen... Ersättas med ett? Blir man dessutom av med de där knutorna med.. Sätta en spridare där det är ett gängat hål nu. Vad tror du?

Fan du är ju cool.... Så ska det gå till när man letar farbröder i motorer!!
Man måste svetsa fast ett skruvfäste på något vis...jag har kollat och det gick inte att skruva endast uppe den vill lös nere,, (ska vara jb veld då men jag tror att det vibbar loss. Finns 2 vari,, endera ett fäste rakt under det orginala fast utsidan då,,,,man får svetsa fast aluklump där och gänga rakt in, där får man då dra in en pinnbult som limmas fast för gått ,, det blir nämmligen inte så djupt att gänga i så därför får man ha pinnbult och lös mutter istället, Eller så får man svetsa fast större öron som det är uppe 2st. Jag kan ju fixa detta men jag har ju sett vad du kan!! Kan man svetsa ihop en plasttank så kan man svetsa allt:tummenupp

En spridare,,,Nä... Just i detta fall skulle enkelspridare gå åt fanders! PGA insuget kastar in luften så snett höger,,,, och spridaren skulle då sitta i mitten där det sneblåser som värst så i värsta fall skulle luften som ska till vänster bli oblandad!?gljkgjh!,, (man skulle bli tvingad att sätta den mer åt vänster ,,,,men hur mycket?) Därimot om den skulle sitta längre upp i röret så soppablandningen är klar när den delar upp sig skulle nog kunna fungera...
Men helt klart bäst är ju dubbla spridare ,då blir det exakt och det blandas så sent i insuget som möjligt + dubbla sprutbilder och det är ju bra för pullver. Dom har faktist tagit i beräkning på volymen just där insprutsbölderna är ,,så arian är större där än vid spjällhuset,, Visserligen vääl stort, men det årdnar sig..

Nu blir det tillfälligt avbrott någon/dagar (måste sticka imellan med trimmning av 150cc stånka) Bara 2 ventiler så det går fort:)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fan du är ju cool.... Så ska det gå till när man letar farbröder i motorer!!
Jag gillar experiment. Du såg ju tanken som kapades :D
Men då skaffar jag två spridare till :tummenupp
[/quote]
Nu blir det tillfälligt avbrott någon/dagar (måste sticka imellan med trimmning av 150cc stånka) Bara 2 ventiler så det går fort:)
Seså, inte stressa nu! Då får jag bara brådis att skaffa fram allt annat som behövs :näsblod (Du får lova att inte göra klart topparna eller iaf skicka ner dem för tidig, för då bara måste jag skruva. Direkt! Och just nu har jag massa annat som hänger över mig som överladdning högt och lågt :gnissla )
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fan jag har blivit besatt av highlandermotorn:huvet

Måste fråga er kunniga på insprut...Går det köra dubbla insprutsspjällhus från orinal insprutsbox? Eller måste man riva bort allt org?
Jag kan ju bara förgasare så jag funderar om det finns några bra raktnerförgasare som mäter minst 46mm? Eller om det går att fippla dit en lite downdraftgasare snett frammåt och en bakåt? .Har även funderat på om bilförgasaren raktner dubbel 48 skulle gå bra men jag gissar att den får hicka vid slangning? och ev får den även problem med dom enorma vibbarna som H-lander har för sig? Annars skulle en 46-48 vara bra tack vare att man skulle kunna ha insugen väldigt tätt intill varandra,,,,Skulle bli rakare insug då:tummenupp
Vad har du för insprut igentligen fettsnok? Kostnad? mycket kringutrustning för att ställa in?..........Jag såg på förbränningen att du är en klippa på ställa insprutet:tummenupp
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Bara tryck dit 2 spjällhus o börja mappa. Kör med TPS:en på 1 av spjällen o låt det andra följa.

Går det köra dubbla insprutsspjällhus från orinal insprutsbox?

Man kan oxå ha ett spjäll för varje hål.
 

Bifogat

  • 20080514 001_mod.jpg
    20080514 001_mod.jpg
    85.9 KB · Visningar: 268
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att göra mappningen "enklare" så kan man med fördel snickra på ett piggy-back typ MottyAFR.

Vad har du för insprut igentligen fettsnok? Kostnad? mycket kringutrustning för att ställa in?..........Jag såg på förbränningen att du är en klippa på ställa insprutet:tummenupp

Orginalsprut särrö! Tja, det har jag ingen aning om vad det kosta. Nja, det är "typ ett helvete" om man inte kan lämna hojen till Highland.

Angånde den där förbränningen på är jag helt oskyldig, det där är gamla sura toppar från när hojen gick med förgasare :D

Hmm. Vad tror du om detta spjällhuset?
48mm, 30mm högt. Spridarfäste... Ska det pluggas eller användas?
TS%20M.jpg
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För att göra mappningen "enklare" så kan man med fördel snickra på ett piggy-back typ MottyAFR.



Orginalsprut särrö! Tja, det har jag ingen aning om vad det kosta. Nja, det är "typ ett helvete" om man inte kan lämna hojen till Highland.

Angånde den där förbränningen på är jag helt oskyldig, det där är gamla sura toppar från när hojen gick med förgasare :D

Hmm. Vad tror du om detta spjällhuset?
48mm, 30mm högt. Spridarfäste... Ska det pluggas eller användas?
OJ oJ OJ vad fina saker det finns!! jag blir sjuk:D
Detta däringa spjällhuset sitter ju ihop! Menar du att man skulle sätta det direkt på toppen (losa inugsröret?) Eller tänkte du såga av det i mitten?

Oj vad optimalt det såg ut på bilden med dubbla direkspjäll in!!
]
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
OJ oJ OJ vad fina saker det finns!! jag blir sjuk:D
Detta däringa spjällhuset sitter ju ihop! Menar du att man skulle sätta det direkt på toppen (losa inugsröret?) Eller tänkte du såga av det i mitten?

Oj vad optimalt det såg ut på bilden med dubbla direkspjäll in!!


Njaaa, om CC-måttet är på det sammansatta så de inte passar direkt på insugen, så kan man ju ta samma variant fast delat (finns nämligen både och :yoparty ). Ja,ett såntdär separatspjällshus hade varit nice som tusan (det Nesse visa bild på) men HUGAH! jag tror det är kalasdyrt..

Annars kan man ju låta JP Motorsport tillverka separata av rullspjällstyp. Det är sportigt :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Njaaa, om CC-måttet är på det sammansatta så de inte passar direkt på insugen, så kan man ju ta samma variant fast delat (finns nämligen både och :yoparty ). Ja,ett såntdär separatspjällshus hade varit nice som tusan (det Nesse visa bild på) men HUGAH! jag tror det är kalasdyrt..

Annars kan man ju låta JP Motorsport tillverka separata av rullspjällstyp. Det är sportigt :tummenupp

Problemet nu är ju att jag redan portat för dom insug som följde med..
Ska man köra dubbla till varje topp så skulle man ha portat 2 separata kanaler...... Är det så gått om platts som det ser ut på nisses bild? Det ser faktist ut som man skulle få platts med dubbla 38mm downdraftförgasare till varje topp!! Det skulle vara enklare för mig iaf
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemet nu är ju att jag redan portat för dom insug som följde med..
Ska man köra dubbla till varje topp så skulle man ha portat 2 separata kanaler...... Är det så gått om platts som det ser ut på nisses bild? Det ser faktist ut som man skulle få platts med dubbla 38mm downdraftförgasare till varje topp!! Det skulle vara enklare för mig iaf

Det är väl mest en utopi, det får bli de insug som du har hos dig nu, och sådan korta små 48mm spjäll uppepå.

Plats? Det skapar man med kniv och värmepistol.
Ge gädda, offra tanken!
:yoparty :yoparty
 

arne i kvarna

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Bördig från Acklinga
Hoj
Highland 950
Inskickat av Boost 3

Citat:
Nu släpps dom första spionbilderna på Fettsnokens topp!! Bilderna visar insug nästan färdigt,,,,,sprayat med mattsvart färg för att leta ogämnheter så en sista putts får den + spacklad högerinsugsböj för att minska så den följer rätt aria från mittdelaren som pekar åt vänster något..

Hej! Är lite nyfiken hur går det med Feta Snokens toppar?:confused: /Hälsningar :Arne:tuttar
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Inskickat av Boost 3

Citat:
Nu släpps dom första spionbilderna på Fettsnokens topp!! Bilderna visar insug nästan färdigt,,,,,sprayat med mattsvart färg för att leta ogämnheter så en sista putts får den + spacklad högerinsugsböj för att minska så den följer rätt aria från mittdelaren som pekar åt vänster något..

Hej! Är lite nyfiken hur går det med Feta Snokens toppar?:confused: /Hälsningar :Arne:tuttar

Dom har legat i träda:D Fick ju in betydligt viktigare topp 125cc cinamoppe:D Jag väntar även på mallarna som Fettis ska skicka,,,kommer säkert snart..Den mannen har många gärn i elden ,,,får inte stressas:D

Jag ska göra klart insuget fullständigt och lägga ut en spionbild till..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag ska göra klart insuget fullständigt och lägga ut en spionbild till..

Hej boost! Väntar med stor spänning/Arne:D[/QUOTE]

Ja jag ska starta upp andra halvlek i H-landerportningen i morrn:D

Jo Undrar om någon vet något om hur det går för Highlander nu?? Har dom fått igång tillverkningen i Vart det nu var? går det att köpa en 08 eller 09 nu??
Dålig info på hemsidan tycker jag.. Om man nu köper en 04-05--- finns reservdelar i sverige?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo Undrar om någon vet något om hur det går för Highlander nu?? Har dom fått igång tillverkningen i Vart det nu var? går det att köpa en 08 eller 09 nu??
Dålig info på hemsidan tycker jag.. Om man nu köper en 04-05--- finns reservdelar i sverige?

Tillbaka från fjällen!

Hur som, det borde nog gå att beställa en hoj men nån kontinuerlig produktion tror jag inte bedrivs i nuläget. Fabriken/företaget ligger i Jönköping. Delar finns där, inga problem med reservdelsförsörjning. Man beställer vad man behöver direkt därifrån. Så en 04,05,06 är inga problem att köpa på sig tycker jag.
Har Highland-jävulen bitit tag i dig nu Boosten? :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om jag blir klar med hojen till sommarn hade det varit "intressant" att vässa lite bana. Nåt för BoTT? :D
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top