Highland 950 Motard

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Jag har tyvär inte den informationen bara det jag skrev tidigare i tråden.
Det ska vara 252 durr och 9,5 lyft på min PE enligt Nesse på Highland!
Det ska då va det sk tyskkammarna som sitter i PE modellen om jag förstått allt rätt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tack för det Arne :tummenupp
Det är alltså Highland std som Arne fotat, toppen på bilden ovan motsvarar väl nyare modell ur diametersynpunkt ungefär? Lite att göra där med alltså.


Boost3 skrev:
På 05an Är det dubbla gasspjäll på dom och hur stora är dom?.
Dubbla spjäll finns inte på nån modell vad jag vet. Alla har samma singelspjäll... Bara Arnes, min och en till har dubbla och de är byggda av resp. ägare...
Sen finns det nog försöksmodeller mer dubbla hos H-L skulle jag tro, men inget som är producerat.


Edit: 9.2 är std lyft om jag inte är ute på halt vatten och djup is..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack Snälla Arne!!
Insuget såg ju åtminstonde åt det bättre hållet. Men ser det verkligen ut så där org på nyare??? Ser ju ut som någon snabbpillsnerportat:gnissla bara att gämmna till alla bucklor i det insuget skulle få dom att gå bättre !Ang utblåset (Arnes bild) så mätte ju Arne inne i krökarna och dom är ju 29 även på snokens! Men på själva toppen är det mindre 24mm på snokens!! Det måttet skulle jag vilja se på nyare maskiner Hellst Tack.
Nu blir insuget på Snokens dubbla 37mm, för ventilerna är 36mm. Jag får då även porta ihop insugröret något ... För det är någon mm för litet här och där.. Jag startade porta idag,,l,men fick slänga in handuken... Tog fram värr o värre slipfilar,,men dom slog igen vid så våldsamm portning!! Till slut hittade jag en gammal roterande rasp för trä! Och då tog det äntligen undan:D MEN Den lämmnade in ganska snart,, såååå Nu ska jag fara till svärfar som har en hel snickerifabrik och leta åt Highlander portnigsfilar:D Stenkul detta här.....Kommer garanterat aldrig få göra något liknande på annat märke!!. Jo just innan kanalen gick in i svängen för pottan (Insug) såg det minst sagt underligt ut och helt på tok fel!! Har faktist sett dess like på en 73as peugut 104 som skulle portas., vinklarna mellan insugs och fäsning rakt in i cylle möttes minst sagt galet! Detta är som sagt en dröm att porta:yoparty

Registerfråga? Jag har nu möjlighet att få den dra på 2 olika sätt... om jag gör insuget konist hela vägen till chokepunkten så kommer den lämmna max power hk på låt oss säga 8700v. Och den vers ger mest pullver, fast till lite förlust under 5000v

2a ver är att jag håller samma dim från choke punkt och en bra bit mot insugsröret.. Då blir den något starkare på låg och mellanreg med viss förlust av hk från ca 6-7000v och uppåt.

Vilken vers vill du ha Snok?

Jo,,,,måste ju berömma utblåset faktist,,det är därimot det bästa jag sett bortsett från att det konar åt fel håll. otroligt smood och stenbra ytterböj + att styrningen INTE sticker upp ett skit nästa:tummenupp
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Den toppen som som Arne fotat är en försökshistoria. Nyare är gjutet och ser inte ut så på ytan(obeh/oslipat). Hmm, tror Arne har tillgång till en nyare motor med Nicasilfoder. Dessa har de större kanalerna vad jag vet.



Ver 2 låter mer "busvänligt" och ett aningens bredare register?
Isf kör på den :tummenupp
Men innebär version1 trots något tapp under 5000 ändå bättre om man har
dagens setup i jämförelse så är ju inte det fel heller...
Svår nöt det här..
Det som ger bredast register förordas,
således Ver2 inte sant? Spärren ligger ju på 9500 så...



Det här är ungefär HUR KUL SOM HELST! Tack Boost!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den toppen som som Arne fotat är en försökshistoria. Nyare är gjutet och ser inte ut så på ytan(obeh/oslipat). Hmm, tror Arne har tillgång till en nyare motor med Nicasilfoder. Dessa har de större kanalerna vad jag vet.



Ver 2 låter mer "busvänligt" och ett aningens bredare register?
Isf kör på den :tummenupp
Men innebär version1 trots något tapp under 5000 ändå bättre om man har
dagens setup i jämförelse så är ju inte det fel heller...
Svår nöt det här..
Det som ger bredast register förordas,
således Ver2 inte sant? Spärren ligger ju på 9500 så...



Det här är ungefär HUR KUL SOM HELST! Tack Boost!

Jaha tänkte väl? har dom numera gutet ungfär så där så är det ju skapligt bra...lika bra som andra märken för att prioritera vrid..Frågan är om dom även fixat den otroligt dåliga övergång i bakom runt/styrningen?

Ja frågan är vad som är bäst i ditt fall??? Du kommer ju ha insprut som är lämpliga för max hk högt upp i regget . vad det nu blir 46 eller 48?
då skulle du även igentligen haft tyskkammarna för att mattcha insprutets storlek! Och då skulle man siktat på max effekt genom helkonisk kanal.
Det är klart man tappar i lägre varv då, men o andra sidan är ju en v-twinn 1000cc rätt så bra även på lägre varv trotts sådana portar och kammar! ex hondas sp1,,,tl 1000 ,,aprilia 1000 känner du ju till :D den kan du gämföra med ,,,kommer troligast bli väldigt lika den i regget med helkonisk kanal och tyskkammar! även i effekt.. (med din dubbelinsprut)

Med tyskkammarna skulle man nog kunna nå 115 bhk,,Inte helt otänkbart mer? (hoppas på 120) Enstonka med 475cc och Highlandertopp tyskkammarna 46mm insprut bra avgas skulle kunna lämmna ca 55.brp. Men som sagt v-twinn har ju fördelen att gå gämmnare och får då ur något mer per cylle vid samma trimmningsgrad som enstånkor.

Om du vill ha en changs att nå 120brp så MÅSTE vi köra konist..
som sagt fundera på millens register,, Eller tl 1000 blir nog likvärdig då.....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jaha tänkte väl? har dom numera gutet ungfär så där så är det ju skapligt bra...lika bra som andra märken för att prioritera vrid..Frågan är om dom även fixat den otroligt dåliga övergång i bakom runt/styrningen?

Ja frågan är vad som är bäst i ditt fall??? Du kommer ju ha insprut som är lämpliga för max hk högt upp i regget . vad det nu blir 46 eller 48?
då skulle du även igentligen haft tyskkammarna för att mattcha insprutets storlek! Och då skulle man siktat på max effekt genom helkonisk kanal.
Det är klart man tappar i lägre varv då, men o andra sidan är ju en v-twinn 1000cc rätt så bra även på lägre varv trotts sådana portar och kammar! ex hondas sp1,,,tl 1000 ,,aprilia 1000 känner du ju till :D den kan du gämföra med ,,,kommer troligast bli väldigt lika den i regget med helkonisk kanal och tyskkammar! även i effekt.. (med din dubbelinsprut)

Med tyskkammarna skulle man nog kunna nå 115 bhk,,Inte helt otänkbart mer? (hoppas på 120) Enstonka med 475cc och Highlandertopp tyskkammarna 46mm insprut bra avgas skulle kunna lämmna ca 55.brp. Men som sagt v-twinn har ju fördelen att gå gämmnare och får då ur något mer per cylle vid samma trimmningsgrad som enstånkor.

Om du vill ha en changs att nå 120brp så MÅSTE vi köra konist..
som sagt fundera på millens register,, Eller tl 1000 blir nog likvärdig då.....

Tål att funderas på....
Ja, med tanke på att H-L 450:n med rätt så lik toppkonstruktion kan man gissa (ínget jag vet för säkert men om man tittar på bilder så...), den plockar de en "hel del" ur. Om det nu är 63hk eller nåt... och det på stånkka.

46:eek:r lutar det åt! (spjällstorlek)
Sen blir det filter direkt på. Inga krökar, rör eller annat trams. Inga stoppies mer, då hamnar man i insuget :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tål att funderas på....
Ja, med tanke på att H-L 450:n med rätt så lik toppkonstruktion kan man gissa (ínget jag vet för säkert men om man tittar på bilder så...), den plockar de en "hel del" ur. Om det nu är 63hk eller nåt... och det på stånkka.

46:eek:r lutar det åt! (spjällstorlek)
Sen blir det filter direkt på. Inga krökar, rör eller annat trams. Inga stoppies mer, då hamnar man i insuget :D

Det låter bra att du ska ha filter rakt på för den får för lång insugslängd annars.
Det är ju rätt bra register i en 475cc stånka med samma trimmningsgrad det skulle bli på denna. Drar ju hyffsat upp till 5000v och hutlöst vidare! Blir nog en aning bättre register tack vare twinn + att H-landern kommer få mer kusar per kg:tummenupp
 

arne i kvarna

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Bördig från Acklinga
Hoj
Highland 950
Den toppen som som Arne fotat är en försökshistoria. Nyare är gjutet och ser inte ut så på ytan(obeh/oslipat). Hmm, tror Arne har tillgång till en nyare motor med Nicasilfoder. Dessa har de större kanalerna vad jag vet.

Hej
Jo det stämmer, mätte den nye -04 an hos vår gemensamme vän ,mått: in 31mm ,ut 28mm /Arne:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den toppen som som Arne fotat är en försökshistoria. Nyare är gjutet och ser inte ut så på ytan(obeh/oslipat). Hmm, tror Arne har tillgång till en nyare motor med Nicasilfoder. Dessa har de större kanalerna vad jag vet.

Hej
Jo det stämmer, mätte den nye -04 an hos vår gemensamme vän ,mått: in 31mm ,ut 28mm /Arne:tummenupp

Utmärkt info!! Då är kanaler och kam org bra matchade för att ge bra vrid men lite hk helt enkelt,,,(inte fel det heller)

Jag kommer porta upp denna till 31mm utblås om gods finnes? Och 35-36mm in tack vare det fina insprut snok sätter dit. Blir skapligt rätt med org kam men helt rätt med tyskkammarna!! hoppas du slår till på dom snok! Köper man dom av highlander på någe vis? Prisbild? Jag kände att man deffenitivt inte behöver byta ventilfjädrar vid kammbyte!! Överdrivet starka!

Undrar även vad org komp-förhållande är på denna och nyare? Och det är väl kammkedja? Tänker på hur mycket som behövs planas,,,Jag skulle vilja ha 13,5-1...Men 12,5 duger hyffsat..På det viset får man tillbaka lågvarvsdraget som till viss del blir sämmre före 5000v vid större kanaler....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror kompförhållandet är samma då även kammar är samma.
11.5:1 ska det vara i så fall. Förbränningsrum ska se lika ut. Det enda som skiljer lär vara portdim. som vi nu rett ut =)

Ja, fjädrarna är stygga hehe...

"Tyskkammar" måste gå att få tag på.. På någe vis :va kanske har Highland några, annars kanske fd. HKP har kvar nåt.

Ver1 sägar vi va? Det är ju effekt som räknas :D
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror kompförhållandet är samma då även kammar är samma.
11.5:1 ska det vara i så fall. Förbränningsrum ska se lika ut. Det enda som skiljer lär vara portdim. som vi nu rett ut =)

Ja, fjädrarna är stygga hehe...

"Tyskkammar" måste gå att få tag på.. På någe vis :va kanske har Highland några, annars kanske fd. HKP har kvar nåt.

Ver1 sägar vi va? Det är ju effekt som räknas :D

Ja det blir mer åt ver1 ..Jag har nämmligen grovportat färdigt i dag:tummenupp Fick ta mitt pick och pack och fara till en firma som her rediga roterande filar och monster getingar:D Så nu kvarstår 1000 timmars finslip me dremmel.. Inget hål ut i vattenkanaler än:rolleyes: jag är så fundersam om det är ihåligt i mellanväggen på insuget? jag skulle så gärna vilja flytta in avdelaren markant,
Men en sak som är synd är att insugsröret faktist startar med 49mm!! Så du blir tvungen att sätta i 48mm boddy!! Annars blir det inte bra! luften utvidgar sig när den lämnat insprutet och saktar då ner!! Direkt dödligt för effekt!!
Och själva insugsröret är också felkontruerat,, Den har ju större aria just vid toppen,,,den är med andra ord konisk åt fel håll:gnissla Men det kan jag nog få hyffsad årdning på genom att plasta igen något inöver mot insprutet,,Jag kommer även plasta högersidan i både insugsrör och en bit in i kanalen så det blir en mjukare böj där.. Så man får 2 flugor i en smäll på så vis (mindre aria)
Även mittdelaren kommer få en vänstersväng för detta insug kastar ju soppan snett höger:gnissla Utblåset var en dröm att porta man kunde utan problem få till platt golv med stötvågskant i mynningen:tummenupp

Jag skulle behöva en mall av krökanslutningen..Undra om du skulle kunna malla av kröken i papp eller något? viktigt att bulthålen blir exakt bara.
sotranden var inte tillräcklligt exakt....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var ju sjutton vad du jobbar snabbt, sa jag inte att du kunde ta ett år på dig eller så? :D

Kul att du är road. Ihåligt i mellanväggen? Vore inte det lite knepigt och krångligt ur tillverkningssynpunkt? Borde väl vara solitt där med..

En mall skall lösas så fort jag är i närheten av hojen :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det var ju sjutton vad du jobbar snabbt, sa jag inte att du kunde ta ett år på dig eller så? :D

Kul att du är road. Ihåligt i mellanväggen? Vore inte det lite knepigt och krångligt ur tillverkningssynpunkt? Borde väl vara solitt där med..

En mall skall lösas så fort jag är i närheten av hojen :tummenupp

Jag tar bara det värsta nu...kommer bli tillfälligt avbrott snart så tid kommer det ta i alla fall:D Bra då sätter jag mig och väntar på mallen (ingen broska)
Hur högt kom-f törs du ha? Tänker på planingen.. Vid 13,5 går spikgrännsen!!

1mm planing skulle jag rekomendera till medelsvensson då blir det ca 12,5 och ingen fara för spik 98 okt...

Det var väl kamkedja? så det går att sträcka upp slacket som blir vid planing. Och sitter kammarna fast med 2st bultar som vanligt? För kammarna rammlar ju bakåt ca 1-1,5mm så man bör slipa hålen lite så man kan ställa tillbaka kammarna! Man kan ge fan i att flytta tillbaka dom för att få högre effekt längre upp i registret,, men som alltid så tappar man i botten:gnissla
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tar bara det värsta nu...kommer bli tillfälligt avbrott snart så tid kommer det ta i alla fall:D Bra då sätter jag mig och väntar på mallen (ingen broska)
Hur högt kom-f törs du ha? Tänker på planingen.. Vid 13,5 går spikgrännsen!!

1mm planing skulle jag rekomendera till medelsvensson då blir det ca 12,5 och ingen fara för spik 98 okt...

Det var väl kamkedja? så det går att sträcka upp slacket som blir vid planing. Och sitter kammarna fast med 2st bultar som vanligt? För kammarna rammlar ju bakåt ca 1-1,5mm så man bör slipa hålen lite så man kan ställa tillbaka kammarna! Man kan ge fan i att flytta tillbaka dom för att få högre effekt längre upp i registret,, men som alltid så tappar man i botten:gnissla

12.5 blir finfint, vill inte behöva leta efter specialsoppa när man är ute och gatåker..
Kedja är det, och det finns möjligheter att sträcka upp med extra sträckaren.
(sitter två på mina cyllar, egenpatentare) Annars finns det även kortare kedjor..
Kammarna är en smal sak, de är endast konade på dreven med centrumskruv. Som Audi alltså. Bara lossa, vrida in och dra åt. Inga spår eller kilar :tummenupp
Du ser, det är bara fördelar med Highland :D

Återkommer när jag rivit i mina krökar, tar en mall för varje (fram och bak cyllen).

:yoparty :yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
12.5 blir finfint, vill inte behöva leta efter specialsoppa när man är ute och gatåker..
Kedja är det, och det finns möjligheter att sträcka upp med extra sträckaren.
(sitter två på mina cyllar, egenpatentare) Annars finns det även kortare kedjor..
Kammarna är en smal sak, de är endast konade på dreven med centrumskruv. Som Audi alltså. Bara lossa, vrida in och dra åt. Inga spår eller kilar :tummenupp
Du ser, det är bara fördelar med Highland :D

Återkommer när jag rivit i mina krökar, tar en mall för varje (fram och bak cyllen).

:yoparty :yoparty

Det var droppen koniska kammfästen!! Jag måste nu starta spara ihop till en highlander helt enkelt:huvet Jag ska bara mixtra ihop xr720cc monstret. Är faktist lite på gång nu ,har inhandlat längre kammkedja för cyllen hammnar 4mm högre upp tack vare bmw staken:gnissla Och har äntligen nosat upp en ds 650 bigbore kolv på 105mm.

Vad tror du,,kan du fixa 48mm spjällhus?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja det är väl bara att beställa från Jenvey :tummenupp om man inte hittar nåt annat från nån skrotbåge (tips mottages från alla)

På tal om Highland så har jag nog ett par på G...
:yoparty

Highlander på GGGGGG !! Intresant!!

Nu släpps dom första spionbilderna på Fettsnokens topp!! Bilderna visar insug nästan färdigt,,,,,sprayat med mattsvart färg för att leta ogämnheter så en sista putts får den + spacklad högerinsugsböj för att minska så den följer rätt aria från mittdelaren som pekar åt vänster något..

MEN notera den förbannade bulten mitti planeten invändigt!! Den sabbar ju allt luftflöde och ställer till turbulece och jävulskap + att den är livsfarligt plaserad om den skulle vibrera loss!!

Får jag slipa bort den helt om jag ser att det går att svetsa fast ett utvändigt bultfäste? Borde inte vara några problem.. Skulle ju bli säkrare på det viset och ge minst 5 hk:D
 

Bifogat

  • P8080001.JPG
    P8080001.JPG
    77.3 KB · Visningar: 207
  • P8080002.JPG
    P8080002.JPG
    50.4 KB · Visningar: 207
  • P8080003.JPG
    P8080003.JPG
    58.3 KB · Visningar: 201
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top