Highland 950 Motard

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
ATK känns som "båg", vem skall tillhandahålla delar?


ATV:n blir nog inte helfel :yoparty även om den har några hjul för mycket..
 

Sideburn80

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Bollnäs
Hoj
Suzuki GSXR 750 -04, och två gamla qvarnor. Highlander´n såld :(
Nu sist jag beställde delar så tog jag och frågade angående ATK och fick till svar att inget var bestämt med dom än och att jag fick fortsätta att vara nyfiken.:confused:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
:D Expert å expert, men hur som.. Mer luft vore nog inte fel, två 40 eller 45:eek:r som sagt. Problemet skulle iaf jag (, vet inte om jag får medhåll från tillverkaren..) hävda beror på enkelspjället. Är väl en enkel 45:a som sitter där nu på din också va ? Inte bara spjällstorleken, men framförallt att man har en relativt liten volym och två cylindrar som slåss om denna volym efter spjäll. Hade man bara haft en cylinder/spjäll blir det inte samma "konflikt" mellan de två cylindrarna, alternativet vore större kammare, större spjäll. Fysiskt omöjligt dock... Beroende på varvtal får de olika mycket luft kopplat till att den ena cylindern genererar en tryckpuls när ventilen stängs. Detta misstänker jag skapar ofördelaktig turbulens i den lilla plenumkammarn, så både luft och bränsle hamnar i rörelse. Men inte alltid gynnsam sådan.

Det jag gjorde på min var helt enkelt att bygga mig ett eget insug och sätta dit separata spjäll till varje cylinder. Numer 2x40mm.
Sen får man ha sig ett annat sprut, av nåt slag. Eftersom ordinarie är anpassat efter enkelinsug och med de skillnader det ger mellan 1&2. Däremot får ordinarie styrdon sitta kvar för att fortsättningsvis styra tändningen.

Jag skulle tippa på att det inte är kammarna som är den stora tjuven, utan att det blir lite trångt om saligheten efter spjäll...
Se bild på insug för egen bedömning;


Ventilstorlek har jag inte i huvudet, men större blir iaf svårt att få i de 90mm breda förbränningsrummen, det är rätt tight redan har jag för mig.

Inte sant?

Enda "problemet" är väl att det tar lite mer plats med separata spjäll, men efter var jag märkt på min hoj före kontra efter så är skillnaden natt och dag..

Helt klart så försvinner en massa pullver i det stora pleniumet!! förstår varför du byggde om. Oj vad med pullver det finns att hämta i det förbränningsrummet!! bland det sämsa jag sett Finns ju 0 och inget urslip runt ventilerna!! optimalt så ska det minst vara 25% av ventilens storlek kvar ut till vägg här är det ju nästa inget!! Det ser ut att gå att slipa ur en hel del utan att komma för nära sqishkanten = en hel del pullver för ventilerna ser tillräckligt stora ut men man måste plana också för efter det jobbet så har man sänkt komp-förhåll en hel del!!. Undra då hur mycket som finns att hämta i insug resp utblås:rolleyes: Nu blev jag ännu mer sugen på en Highlander Oj vad roligt att få porta ett sådant lock:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt klart så försvinner en massa pullver i det stora pleniumet!! förstår varför du byggde om. Oj vad med pullver det finns att hämta i det förbränningsrummet!! bland det sämsa jag sett Finns ju 0 och inget urslip runt ventilerna!! optimalt så ska det minst vara 25% av ventilens storlek kvar ut till vägg här är det ju nästa inget!! Det ser ut att gå att slipa ur en hel del utan att komma för nära sqishkanten = en hel del pullver för ventilerna ser tillräckligt stora ut men man måste plana också för efter det jobbet så har man sänkt komp-förhåll en hel del!!. Undra då hur mycket som finns att hämta i insug resp utblås:rolleyes: Nu blev jag ännu mer sugen på en Highlander Oj vad roligt att få porta ett sådant lock:tummenupp


Du kan få mina toppar och leva rövare med. Eller så kan du få hele maskin :D att roa dig med i vinter. Tar du emot en pall :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du kan få mina toppar och leva rövare med. Eller så kan du få hele maskin :D att roa dig med i vinter. Tar du emot en pall :tummenupp

Ja toppen !! Jag har för mig att du hade extra toppar modell nyare som du var lite missnöjd med låg o mellanreg? Dom kan jag fixa så du får både bättre lågvarv och mellanreg än dom gammla topparna + bättre slutvarv jag kan nästan lova över 10% effektök det lilla jag redan ser av dom:tummenupp Hör av sig vet jag
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Mycket intresan maskin !! Är den bänkad? eller vet du unefärliga siffror? hur går den gämfört med org motorn?

Enligt HKP ska den väl ge ca 10 hästar mer med samma vrid upp mot 8500-9000rpm tror jag. Har inget att jämföra med. Jag har försökt få tag på några bänkningar på Highland 950 men har inte hittat några alls...

Fråga, om jag nu skulle vilja få ut +100 Hp på slangen vad ska man göra?

FettSnok har du gjort något mer på din än i byggtråden eller är det nya projekt bara?
 
Last edited:

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Info om drev o kedja om någon behöver.

Bakdrev från Suzuki DRZ 400 Talon TR112 43-48 T eller JT JTR 808,43-48
Framdrev Husaberg Talon TG321 16 T eller JT JTF 823,16
Kedja Förstärkt 520 Tex. RK GB-520-GXW 120L Goldplate XW-ring

Jag valde 16-47 hoppas att det blir bra.

Olja rekomenderas Castrol R4
Oljefilter Renault/Opel (tex. mahle oc-309)

Om någon har något mer nyttigt att veta kan ni väl fylla på tack!
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fråga, om jag nu skulle vilja få ut +100 Hp på slangen vad ska man göra

Problemet som jag ser är ju faktist insprutet org tyvär (plenium på insug OMG). Såå Jag som är frällst i förgasare skulle satt dit dubbla 43-45mm flatslides mikuni eller om möjligt dubbla Lectron fuggar som är övergrymm i effekt och gassvar. Men det är ju lite pillande och grejande att få till bra insug förstås men det skulle det vara värt!! Sedan så skulle jag porta med min senaste portning med turbulenceriktare och tumbling insugsplastning ,, Denna portning är klart grymmaste jag kört! Man får både bättre lågvarvsdrag + att den varvar ur bättre dvs drar bättre i högre varv trotts klen kam som just highlandern normalt INTE gör.

Få se nu du hade väl sportkammar? Med dom kammarna så skulle jag kunna tänka mig att man passerar 100bhp. Ev kan det funka med den insprut som det sitter org? Bara att prova Boost Portat och möjligen höja kompet med planing av topparna till minst 12-1 jag kör 13,5 på xrn...blir bra kliv direkt kan jag säga:tummenupp
Kolla in mitt garage så ser du portningarna och förgasar trimmningar:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bakdrev från Suzuki DRZ 400 Talon TR112 43-48 T eller JT JTR 808,43-48
Framdrev Husaberg Talon TG321 16 T eller JT JTF 823,16
Kedja Förstärkt 520 Tex. RK GB-520-GXW 120L Goldplate XW-ring

Jag valde 16-47 hoppas att det blir bra.

Olja rekomenderas Castrol R4
Oljefilter Renault/Opel (tex. mahle oc-309)

Om någon har något mer nyttigt att veta kan ni väl fylla på tack!

Så du hitta numret fram :tummenupp Mitt hade jag vänt på och få av det utan att greja med sving och skit ja.. näe..

Vill påpeka att köra med annat än 16kugg fram är strängligen olämpligt.
Större tar i motorn, mindre så sliter man snabbt ner svingen.
Typ..

=)


Jag avser ta med mig knotan till dig så ska du få göra din show, mot ersättning förstås :tummenupp. Sen kommer jag troligtvis gå över till MottyAFR sprut.

FettSnok har du gjort något mer på din än i byggtråden eller är det nya projekt bara?

Mappat in dubbelsprutet, annars har hojen gått 780mil idag sen sprutkonvertering. Fullgas och oljebyten :tummenupp Som jag lärde mig en gång, funkar det som man vill så rör man inte. Men nu har ju Boosten ställt till det i skallen på mig. Så det blir en mastodontportning på toppen. :D
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Haaaaa Nu har Trimmdjävulen har fått napp....En Fettsnok:D

Nu börjar fantiseringen om trimmningen........
Det här kommer att blir sveriges Effektstinnaste Highlander,,, Näää vänta Världens menar jag ju:D Det är ju redan helt perfekt utgångsläge med dubbelinsprut:tummenupp Den kommer hammna i mc tidningar och stiga i värde flera tusentals kronor:D

Kollade in topparna igen på bilden..Det ser ut att vara en bra bit från toppens anliggningsyta till ventilsäterna = bra för då går det att plana säkert minst 2mm. Vist hade väl även den du har 11-1 i komp-f? Jag skulle gärna dra iväg komp-f till 13-1 ,,helt enkelt för att det är stenkul med så pass mycket!! Den blir så trevligt rå då på lägre varv och mellanreg. Den skulle inte spika 4-shore för den kommer att få så fint förbränningsrum + att den har redan 4-ventilsteknik. Kammkedjesträckaren klarar säker 2mm planing (på xr650 åtminstonde) Fördelen med planing gämfört med högkompskolvar är många,,Billigare,,,Lättare kolv,,,bättre flöde över kolven tack vare mindre bölder/dome. Den måste ivf planas runt 0,3-0,5 för att få tillbaka 11-1 efter förbränningsrums moddi ,för jag måste karva ur regält runt ventilerna ut mot cylinderväggar för att få ut blandningen bättre så man skulle säkert behöva plana runt 1-2mm för att nå 12 eller 13-1 vad du nu vill?
Har du någonsin mätt upp vilket mått den har org i klämmsplat dvs från kolvtopp till topp ytterst mot cylindervägg? Om man har tur så finns det lite att hämta där med! Jag har så lite som 0,6mm Men det är i det fräckaste laget på så stor borr! Men på H-landern skulle 0,7 vara lagomt och säkert. Förmodligen så ligger väl den redan där men man vet aldrig, Isåfall måste man endera ta bort/tunnare botten packningen i värsta fall plana cyllindern lite.
Undrar lite,, Vi fick ju specen på kammarna av Regan undra om han menade sportkammen då eller om det var org H-lander kam? Kan du tänka dig även byte av kammar till sport? Jag har forskat lite och tror nog att det skulle gå att klämma ur runt 110-125bhp! Faktist även med den lungna profilen som Regan nämde! Det vore ju bara för roligt Du ska få betalt för att jag får hjälpa dig:D
Men Det vore ju för bra om du kunde brommsa den nu först så man vet utgångsläget. Det brukar ju gå att snika sig till en bromsning för 500kr ev svart, på vilken firma som hellst,,Bara man gör klart för dom att man endast vill köra 3 repor utan inställningar.
Jo hur stora insprutshus var det du lyckades mixra dit?
Jo en fråga till ,,Hur var det nu rullager eller glidlager på vevtappen?

...Highlander Expidition 125bhp...:yoparty
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sportkammar, eller så kallat "tysk-kammar" kanske går att få tag på :)

Det sitter 2x40mm spjäll där nu, troligen vill du väl att jag sickrar om insugen men det är lösbart :tummenupp

nu ska Svensken trimmas :yoparty

Jag tordes nästan inte säga det om insuget,,,vilken tur du sa det själv För med ett så snett insug så skulle det bli svår att ens nå 100hk:näsblod
men det blir inte lätt!! Hur ska du bära dig åt? För det första måste det se ut som på dirttracken rakt ner ...Men sedan så måste det högst vara några cm lång tratt!! Du får nog ta fram plastsvetsen:D Det enda jag kan komma på är om man utgår från dirtracken så står ju insprutets rör rakt upp,,Skulle man gå på där med 90 graders rörböjar som direkt drar iväg rakt ut genom tanken och på med ett typ Hd kn fliter där. Ev ett åt varje håll rakt genom tanken:yoparty Nä nu kom jag på något ännu häfftigare varför inte blåsa ett hål rakt igenom tanken rakt upp från sprutet. Man fäller in ett typ koniskt bilfilter rakt ner i tanken då får du en utmaning i plastsvetsning och huuva vilken effekt och rått det skulle bli:yoparty

http://www.highland.se/pages.asp?pageID=25&childPage=11
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inga konstigheter, jag tänkte offra några liter :tummenupp

Har kört en hoj med den konfigurationen, ett pipercross filter stack upp rakt genom tanken. (Testhoj) Men jag har fortfarande för mig att där satt singelspjäll, det var ingen mastodonteffekt, men gött insugsljud.


Kanske kan man få tag på ett färdigt "Dirttrack" insug hos tillverkarn :yoparty

Just ja, veven är rullagrad.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Inga konstigheter, jag tänkte offra några liter :tummenupp

Har kört en hoj med den konfigurationen, ett pipercross filter stack upp rakt genom tanken. (Testhoj) Men jag har fortfarande för mig att där satt singelspjäll, det var ingen mastodonteffekt, men gött insugsljud.


Kanske kan man få tag på ett färdigt "Dirttrack" insug hos tillverkarn :yoparty

Just ja, veven är rullagrad.

Helt otroligt det finns mitt like!! Bangar inte ens för att blåsa hål i tanken !! men det sitter ju ett ramrör rat över i mitten? Då blir man tvungen att göra ett nytt rör då runt själva insprutet?
Jag såg på någon bild att du körde med lösa spjällhus som såg rätt så korta ut ,,med liknande sådana hus och väldigt tigt fastmontage i toppen/insuget så borde dom väl inte stick upp så förfärligt mycket som dirttrack historian? Och då skulle man ev kunna gå på direkt efter med någon tvärböj och ut någonstan där ett filter skulle få platts, Jag bara tokspeckulerar, har inte ens sett hur det ser ut i verkligheten!! Det som är viktigt är ju att själva spjällhuset är riktat så rakt mot ventilerna som bara är möjligt, bakåt är inte lika viktigt,. Om man kör med 258 graders kammarna så kan man dra iväg ett rör från baksidan spjällhus från 5cm till 25cm ,och skulle man gradvist öka dim på detta rör så kan man dra det säkert 35cm i värsta fall Till något filter. Optimal insugslängd bakom spjällhus vid tigt montage skulle vara 3-5cm och samma innerdim som spjället med trattavslutning och så stort filter som bara går runt om. (Bra att utgå från!!) Det vore ju stenbra om det gick att byta ut själva trattens längd:tummenupp När jag förlänger insuget från 3-15cm så skiljer det uppimot 5 kusar på på högre varv, men före 4000v så tappar man lika mycket. Du får bygga variabelt insug som nyaste yamaha R1 har:yoparty

Jo jag blir så sugen.Går det att köpa dirttracken någonstanns än? Och är den verkligen på 950cc var ju tal om 750cc? Och Sitter dubbla raka insprutet org på den då?
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Faan nu e jag också sugen på att ordna lite mer pulver...

Jag skulle minst vilja ha ett annat sprut som man kan ställa in själv, det är väl omöjligt att lösa med orginalet utan att åka ner till Highland...

Hur svårt tror du (fettsnok) det är att få ett Motty AFR att funka?

http://www.afrtuner.com/description.html

Vore coolt!
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag fått Fettsnokens toppar och detta är men dröm för en portare. Har aldrig sett och kommer aldrig få se något liknade igen!! ventilerna är stora nog för att lämmna 60hk per cylle lätt, och förbränningsrummet är bra, den är även spikrak i kanalerna ,tädstift i mitten och underbart brant downdraft:tummenupp MEN där slutar allt bra . Fan kanalernas mynningar ser ut att komma från en 250cc!! Utblåsen ska minst vara 29-31mm och är bara 24mm:näsblod Insugen bör vara minst 37mm -43mm beroende på karaktär, men är bara 27mm!!!!!!!!!!!!:näsblod Dom är alltså koniska åt fel håll! alla andra toppar bygger på rak eller konist utåt. Detta här är endera ett radikalt tänk från Folan att försöka få ut lågvarvs nm eller nått? Eller så var det någon form av krislösning för att få ner effekten tillfälligt? Inte underligt att jag tyckte Highlander gick dåligt!! Vet ivf att det ska se bättre ut på nyare toppar..(har inte sett) Det som därimot är tur är att dom har enormt med gods runt kanalerna så förhoppningstvis ska det gå att porta till i närheten av vad det ska vara:rolleyes: Kolla bara bilderna ,,,KTM 450/525 topp som ligger på samma cc så stora kanaler måste det minst vara!! men faktum var att highlandertoppen har bättre trimmpotencial än KTMs topp,,,Tack vare Downdraft,större ventiler och raka kanaler, Såååå jag kan bara drömma om effekten man skulle kunna plocka ut med rätt kam.. Jo en fördel till Det går att plana minst 2mm så högkompakolvar är överflödigt:tummenupp
 

Bifogat

  • Kopia av P8020004.JPG
    Kopia av P8020004.JPG
    143.3 KB · Visningar: 215
  • Kopia av P8020003.JPG
    Kopia av P8020003.JPG
    139.9 KB · Visningar: 199

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Funkar det bra så står jag på kö!!! :yoparty

Nu har jag fått Fettsnokens toppar och detta är men dröm för en portare. Har aldrig sett och kommer aldrig få se något liknade igen!! ventilerna är stora nog för att lämmna 60hk per cylle lätt, och förbränningsrummet är bra, den är även spikrak i kanalerna ,tädstift i mitten och underbart brant downdraft:tummenupp MEN där slutar allt bra . Fan kanalernas mynningar ser ut att komma från en 250cc!! Utblåsen ska minst vara 29-31mm och är bara 24mm:näsblod Insugen bör vara minst 37mm -43mm beroende på karaktär, men är bara 27mm!!!!!!!!!!!!:näsblod Dom är alltså koniska åt fel håll! alla andra toppar bygger på rak eller konist utåt. Detta här är endera ett radikalt tänk från Folan att försöka få ut lågvarvs nm eller nått? Eller så var det någon form av krislösning för att få ner effekten tillfälligt? Inte underligt att jag tyckte Highlander gick dåligt!! Vet ivf att det ska se bättre ut på nyare toppar..(har inte sett) Det som därimot är tur är att dom har enormt med gods runt kanalerna så förhoppningstvis ska det gå att porta till i närheten av vad det ska vara:rolleyes: Kolla bara bilderna ,,,KTM 450/525 topp som ligger på samma cc så stora kanaler måste det minst vara!! men faktum var att highlandertoppen har bättre trimmpotencial än KTMs topp,,,Tack vare Downdraft,större ventiler och raka kanaler, Såååå jag kan bara drömma om effekten man skulle kunna plocka ut med rätt kam.. Jo en fördel till Det går att plana minst 2mm så högkompakolvar är överflödigt:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Funkar det bra så står jag på kö!!! :yoparty

Det är klart det gör:tummenupp Enda kruxet blir att veta vart gränsen går innan det går hål in till vattenkanaler:rolleyes: För det här blir inte någon vanlig portning precis!! Jag har skaffat mig en oljeriggs borrutrustning för att fixa detta!! Men Det ska ju visst se bättre ut på nyare H-landare,, Så det vore stenbra om du eller någon orkade skruva lös en krök och mäta ett utblås....?
Att ta väck insuget kan jag förstå vara för mycket begärt.. (inte så noga faktist även highlander lär väl följa vissa % för in och ut så får man bara reda på utblåset går det att räkna ut insuget..
Jaha du har kvar maskinen..Stenbra så jag kan köpa den senare för nu vart jag minst sagt intreserad av H-L!! Jo det var väl du som visste kammarnas lyft och duration? Har du siffrorna lättåtkommligt igen? Hade du både org kammars data eller var det endast sportkammarna? Finns det fler kammar att tillgå?
På 05an Är det dubbla gasspjäll på dom och hur stora är dom?.

Gämförelse med Bosstportad ktm 525/450 topp .. Man ser ju med blotta ögat att H-L topp har större ventiler och rakare placerat stifft:tummenupp

En sådan här ktm topp kan leverera uppimot 70 bakhjul hk med en kam som lyfter strax över 10mm och durration på 270/270 !! H-lander har ju den stora fördelen att för det första ha stenbra downdraft och sedan har en w-tvinn mindre förluster tack vare att svängmassan tar ut varandra (bättre balance) så H-lander behöver inte lika vass kam för att få ur sig samma hk:tummenupp

Det ska inte vara så svårt att få ut 65+65 = 130hk på Bakhjulet med rätt insprut eller fuggar. Fettsnoks insprut ser lovande ut Dubbla 46mm eller 48mm:tummenupp
Startar nog grävandet nästa vecka.. Ha tålamod,,,,bilder kommer
 

Bifogat

  • P8040001.JPG
    P8040001.JPG
    126.2 KB · Visningar: 208
  • P8040002.JPG
    P8040002.JPG
    124.6 KB · Visningar: 209
  • P6230004.JPG
    P6230004.JPG
    55.6 KB · Visningar: 315
  • P8020006.JPG
    P8020006.JPG
    134.3 KB · Visningar: 200
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top