Highland 950 Motard

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Titta på kurvorna igen. Vridmomentet ligger uppåt 97Nm, vilket är bra ur en 936cc motor. Grundregeln är ju ca. 100Nm/1000cc vid 100% fyllnadsgrad.
Effekten är jag dock lite besviken på. Jag har för något år sedan varit i kontakt med Highland Sweden och effekten varierade tydligen mellan 75-85hk. Själva intypningen gjordes med en 75hk hoj p.g.a. avgas och bullerkrav.

OJ jag såg fel på nm kurvan:va

Men den kurvan måste visa fel för jag har inte sett någon twin 950 med så högt nm mot endast 75 hk. Jag upplever snarare väldigt lågt vrid typ liknande ktm 950 som ligger runt 65-67nm. KtM 990r duke kan nå 97nm med värre avgas men då har den 125-130 hk på baken. Jag såg ett bromspapper på en duke med 104nm men då satt det helsystem Acra och powercomander ombyggd luftburk så toppeffekten låg på otroliga 132hk på baken.

Min xr 650 turbo har 98nm och 105 hk på 0,8 bar men då känner man av vridet ordentligt även på låga varv där effekten bara ligger runt 75hk
Fick ktm frihjulet i dag så nu i helgen blir det en nervig uppstart av maskinen:Bugar
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vridet stämmer nog, tack vare gott om krut vid låga varv. Min första var starkast vid ca 4000... Dieselbeteende :gnissla
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Bänkninen

Titta på kurvorna igen. Vridmomentet ligger uppåt 97Nm, vilket är bra ur en 936cc motor. Grundregeln är ju ca. 100Nm/1000cc vid 100% fyllnadsgrad.
Effekten är jag dock lite besviken på. Jag har för något år sedan varit i kontakt med Highland Sweden och effekten varierade tydligen mellan 75-85hk. Själva intypningen gjordes med en 75hk hoj p.g.a. avgas och bullerkrav.

De är ju en PE och den ska ju ha betydligt bättre effekt enligt Highland...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har nu monterat ktm frihjulslagret och det var exakt som Highland lagret och funkar klockrent trotts att jag svarvat av drevets lageryta 6 hundradelar:tummenupp

Men motorn är rasad för den låter F#¤"##¤%¤#" från någon av cylindrarna:gnissla Den poffar/smäller och går trögt typ halvskuren.

Den nådde bara ca 950 mil och den ser lungt körd ut av tidigare ägare och jag har inte hunnit plåga den (100 mil). Men jag kan inte dömma ut hållbarheten på motorn baserat på detta ras då jag inte vet hur dom andra ägarna kört. Finns ju dårar som aldrig växlar och kör med låg oljenivå.

Men man blir tveksam till tillförlitligheten när den har så lågt effektuttag, borde hålla flera tusen mil med så låg effekt oavsett körsätt tycker man.

Hur långt har era maskiner gått innan större problem uppstått?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur långt har era maskiner gått innan större problem uppstått?

3000mil på ena, sen har jag bekantas som ligger på 2500-3500 i snitt. Inga konstigheter i stort, ventilkoll var 1200:e och oljebyte var 300:e. (olja billigt, motor dyrt) Än inga haveri sånär som på ett växeldrev.

MEN! detta är stålfodrade cylindrar. Jag har nu vetskap om 3 haveri på nicasilmoppar, din och två i UK.
Fråga mig inte varför nicasilen skär, och det är egentligen för litet antal för att dra nån vettig statistisk slutsats.

Men jag har en och annan teori kring det där, såklart....

(Just nu rätt glad för att jag kör på stålfodrat i big-bore aprilian..)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kul att höra dom kan gå längre än 1000mil innan ras:D

Jag misstänker att min spätt bensin i oljan så vevlagren fått lida hårt i hela motorns liv. Den har ju dragit 1,3l soppa milen i en härrans massa mil,,evn sedan ny och då kan en hel del soppa pressats ner i vevhuset. Lägger man därtill kraftigt hackande gång som också dödar vev lager så kan förklaringen ligga där.

Men om min skurit i cylindern vet jag inte än. Jag gissar att vevstakens nedre lagerhållare rasat först och kastat ut flisor upp i cylindervägg så kolv/cylle har nog fått ripor skärskador hur som haver:näsblod. Det har hänt 3ggr på xr650 både med och utan turbo när varvat för mycket o läääänge. Detta med sprucken lagerhållare är ju vanligaste rasfenomenet på enstånkor och stortvinnar . TL 1000 -97 led av nedre rullagerras men det fick dom bukt med ganska omg. Men jag minns ej vad det berodde på :va

Enligt Lillen så skulle svagaste länken vara avsaknaden av oljesprutmunstycke i vevhusen så kolvbulten skulle skära först av allt på främre cylinder.

Nu borrar jag in detta munstycke såklart och det hjälper även till att ståimot vanlig kolvskärning också.

Om nu nikasilcylindrar skär offta på just Highland blir man orolig :gnissla
Om det är så illa lär kolvar vara för tight/stora ,eller att dom har för tunt gods ut till vattenmantel någ stanns i cylinderfoder. Men fel matrialval och nikasilkvalle spelar ju stor roll såklart.

Alufoder bör ligga på 6mm gods vid borr över 90mm annars slår dom sig påstår bättre vetande farbröder (inte jag). Så det går väl kolla upp ivf.

Om någ har stålcyllar till salu eller alucyllar frächa så pma!!

Jag är såklart intreserad av alla tänkbara motordelar typ kolvar mm.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mystisk bult hittad j oljan:va

EN kompisare ringde nyss och påstog han hittat en insexbult I oljekaret FRÅN MIN MOTOR troligast m5 ev m6? Den var delvist mosad som den gått genom en växellåda eller kamkedja! Den var kort påstog han. Jag ska fara o kolla på bulten i morgon.

Jag hällde ju genast ut oljan varm hos en kompisare och missade denna bult vid mindre noga koll i oljan

Vart sitter en sådan bult i motorn?

Jag blågissar att den kan ha med kamkedjans släpor att göra? Isåfall "kan" kamkedjan ha slakat sig farligt mycket och släpan rammlat ner o kilat fast sig någonstanns. Detta skulle kunna förklara den tunga gången och slammer. JA långsökt men jag hioppas:D

Jag blir gladare om felen orsakats av bulten istället för kontruktionsfel (hoppas)

Har någon tipps om sprängskiss på nätet? Eller verkstasbok vore ju bäst
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Enem och Agab kan slipa om kammarna för en spottstyvel så ni vet:tummenupp

Jag har kontaktat både Enem och Agab och priserna för omslipning till önskat lyft o durr kostar 2450kr hos Enem och 2500+ moms hos Agab.

Vilka av dessa två företag som är bäst vet jag inte , men Agab har redan gjort en del prylar till Highland:)

Jag ska sikta på kamtider från TL 1000r och då WEbcams lite vildare axlar. TL 1000 når ca 132 hk på baken med dem:tummenupp.

KTM Superduke 990 från 09-har också tänkbart bra spec då dom bromsar 127hk 100nm på baken.

Agab trodde 11,5 i lyft och 270 durr stumt durr som jag vill ha skulle kräva påsvetsning. Då stiger priset med närmare 3000kr. Men ca 600kr för vassa kamaxlar som håller bra är helt ok. När dom svetsar krävs ingen härdning så det var tydligen bara fördel med svetsade.

Jag har nu fått pdf sprängskis av braiga Lillen. Och då ser jag genast var bulten kom från. Den kommer från en aluminiumlock som sitter utanför ramlagret vänster sida. Förmodligen har ramlagret exploderat och tryckt ur dom små 3st m4 bultar som håller det locket :gnissla

Jag frågade Lillen om det gick fixa fram big bore kolvar och cylidrar + kammar från vikingen och det var nog inte helt omöjligt Lillen skulle kolla upp det. Då får man 1050cc och skojigare axlar:D Problemet är att dom flesta delarna ligger i usa sa Lillen.

Kan evnt tänkas att det går borra bef cylindrar till 96mm borr som då ger 1050cc. Men jag måste då mäta noga så minst 6mm gods finns kvar ut till vattenmantel.

Sååå vinterns renovering blir trimmning också såklart.

Resept vintertrim alla Boost III PE

1.Dubbla Honda VTR1000 48mm downdraft cv fuggar .600kr på ebay:tummenupp

2. Nya eller omslipade kammar till TL 1000r spec. Lyft ca 11,5 OCH 270DURR. 2500kr eller i värsta fall 6000kr

3.Portat av Boosten såklart

4. Komphöjning till evnt 15-1 och e85 eller 12-1 besin

5. 1050cc om nu cylindrarna är väck?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu är motorn riven en aning ivf. Blev helt less bara av att plocka lös cylindrarna.

Bägge cylindrarna skadade av lagerdelar från nedre vevlager stake på främre cylindern som rasat. Och även övre lagerläge för kolvbult skuret + halvskurena tryckare för ventiler på främre cylinder/topp.

Jag behöver med andra ord nya kolvar och cylindrar + 2st vevstakar med lager o bult..

Någon som har till salu pma gärna?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu är orsaken till haveriet hittad. Det var avsaknad av locktite på 3st viktiga skruvar som orsakade hela eländet.
De 3st m4 skruvarna som håller fast motorns viktigaste smörjsystem aluminiumhylsan som tvingar in olja till vevaxeln. När den lossnade från blocket kröp oljetrycket/flödet ut i transkåpan och ej in i vevaxeln:gnissla Inte nog med att veven blev utan olja så sänktes hela övriga trycket/flödet till kammaxlar/växellåda/topp. Så även de flesta dreven i lådan har pitting skader:död:3freak

Så jag behöver även "hellst" byta hela lådan om jag ska vara noga . Men får jag inte tag i en ny låda duger det att byta 6an drev. Enda som klarat sig helt bra är själva utg drevaxel.

Jag skulle rek alla Highland åkare att kontrollera dessa bultar att de sitter med stark locktite + även själva olepumpens skruvar som Highland missat locktita på vissa motorer :rolleyes:
Som tur är har Highland usa kommit igång med produktion så jag ska troligast kunna få tag i alla prylar från us Highlands låsta/upplåsta lager för dessa oldtimers.

Det blir vissa uppdateringar i motor för att öka hållbarheten .

1.Jag kommer borra in kolvsprutmunstycke från husaberg som smörjer in i kolven underifrån.
2. Jag kommer även öka vevhusventilationen från vevhuset en aning då jag tycker det är underdim. Borrhål rakt bakåt i mot lådan riktat mot 6ans drev så den växeln få lite mer dimsmörj i samma veva.
3. Riktiga högkompkolvar 12-1 från KTM eller Husaberg 501 som har exakt rätt dim. Ktm har 0,7mm lägre däckhöjd bara så jag ska mäta en Husaberg kolv för att se om den har högre däck så man slipper sänka cylindrana så mycket.
4. Blir nog keramiklager i vevlagren också + en liten modd så vänster sidas vevlager går på vevaxeln med sugpassning för det är en vanlig racemodd som gör att veven kan röra sig axiellt vilket får både lager och vev hålla bättre.
5. Fler och grövre (m5) skruvar ska monteras i denna viktiga oljeöverförings aluminiumhylsa MED LOCKTITE.

Men de påstådda trimdelarna i motorn finns ej. Det är vanliga lågkompskolvar Male 10,36:1 mätte jag dem till. Och portat var det inte heller ,,helt standardportar. Enda trimdelen jag hittade var att kammarna har 9,5 i lyft . Men durret har jag inte hunnit mäta.. Det förklarar att jag inte upplevt den mycket vassare än standard Higland.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur har det gått?

Att du törs väcka en björn som sover:D

Jo det har varit lungt i vinter då Highland håller på starta upp så smått i usa så har alla reservdelar varit inlåsta i Tullsa usa.
Men nu har jag full tillgång till delarna och ska få de sista priserna på fredag.

Växellådan blev ju också lite nött av oljebristen så de flesta drev behövde bytas. En ny komplett låda kostar 8600kr + moms.
Men Rollox är snäll så jag får köpa en 10 tim gammal låda de kört i en prototyp 450cc för 4500kr +moms.

Kolvar kunde de inte skaka fram men som tur är passar ktm 525 kolvar förutom 0,5mm lägre däckhöjd. Jag beställer då 12,5-1 komp kolvar wiseco eller wössner från ebay.

Sedan planar jag ner cylindrarna till lägre klämspalt för org höjd är också helt åt hell för hög = effektförluster:gnissla.

Jag funderar även på att kosta på keramiklager till vevlagren för de påstås ju hålla 7-20ggr längre än vanliga kullager. Men jag har svårt att välja mellan keramik kullager eller sätta in rullager? Fördel rullager är att de tål dubbla nm och klarar högre varvtal konstant & billiga. Optimalt vore keramik rullager men de kostar 2000kr styck minst. Keramik hybridlager ligger runt 1300kr-2000kr st.

En fördel till med rullager med lös innerbana är att vevtappen kan röra sig fritt axiellt vilket förlänger både vevlager och vevstaken lager. Bästa lösningen är då att göra som honda xr och husaberg mf märken , de har vanligt kullager på magnetsidan och rullager med lös innerbana på drivsidan.

Nu kan jag äntligen börja portjobb av topparna och skicka iväg cylindrar för nikasiling.

15000 till 25000kr senare går den nog igen :brinnerup
 
Last edited:

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
Paj laddregulator

Hej

Min laddregulator (aluklumpen vid tutan) la ner verksamheten och jag bytte den till en ny. Nu har även den nya slutat funka. Vad kan göra att dom ballar ur? Batteriet? Statorn? vad?

/TF
 

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
Hej AT-Pato

Jag har samma problem. Vad hände när du bytt laddreg? Var den paj eller var det jordfel, generatorknas eller vad?


Enormt tacksam för svar.

/TF

Problemet yttrar sig som: Jag börjar med ett fulladdat batteri och kör som vanligt. Varja gång jag stannar och stänger av hojen och sen vill starta igen så har det varit sämre och sämre snurr på startmotorn och till sist så kommer den inte att gå runt. Batteriet laddas inte.

Jag ska idag (strax) ner till garaget med ett fulladdat batteri för att mäta upp värden på ett par ställen jag fått tips om och även kolla upp att det är kontakt från laddreggen och vidare längs kablaget.

Jag skriver mer här när jag gjort det och även jämfört med förra och nya laddreggen, den nya kanske jag inte behövde?
 

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
Hej. Nu har min Högländare stått ostartad ca 5 mån då jag har vart ute och rest. Jag brukar annars starta då och då samt ladda batteri. Nu efter hemkomst och vackert väder samt nysladdad väg fick jag ett ryck och skulle starta upp hojen. Tänkte nu inte på att ladda batteriet ordentligt innan. Har vart med om detta förut, går runt på starten och verkar starta men hostar bara till, jag brukar vänta tills den tänder ordentligt innan jag vrider på gasen men nu var jag för snabb och fick det nesliga bakåtskjutet.
Efter detta funkar inte starten. Bränslepump går och startreläet klickar.

En -07a hmm visste inte att det fanns nyare än -05!?

Starta en Highlander är lite av en teknik
mata på med startmotorn utan gas, när den tänder till mata då lite på gasrullen inte innan!!! Bra o laddat batterie e också en bra sak o ha!

Tändstift, står i manualen som tillhör hojen!

http://www.clubhighland.nu/category-view.asp

/Micke
 
Last edited:

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
Ok, konstaterar att en tand är borta och fler är spruckna intill startdrevet.
Är nu nöjd att den inte startat. Blir sanering i motor.
Antar att det är vad som händer vid baktändning om man har otur.
 
Last edited:

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
Hej

Min laddregulator (aluklumpen vid tutan) la ner verksamheten och jag bytte den till en ny. Nu har även den nya slutat funka. Vad kan göra att dom ballar ur? Batteriet? Statorn? vad?

/TF

Jaha då har det löst sig, eller rättare sagt: jag har löst det. Det var en brunnen stator som glappade. Laddade ibland men oftast inte. Hann fixa det efter en dala-resa förra året (bytte batteri med kompisen var 10:e mil i tre dagar men vad gör man inte för att få köra?). Gammal tråd tänkte ändå avrapportera felet.

/TF
 

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
Nu är det bedrövligt. Jag försöker laga hojen men får inte tag i delar.
Vridmomentbegränsaren har ett trasigt drev. Rollox har sålt reservdelslagret till en tysk man som skall vara reko.
Andi Zimmerer som hade Highland-agenturen i Tyskland. Jag får inte tag i honom varken på mail eller mobil.
Har någon en lösning åt mig. Jag behöver som sagt vridmomentbegränsare eller lilla drevet på densamma, eller en passande del från annan hoj. / Tobbe
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top