Highland 950 Motard

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du har inte funderat på att börja med att felsöka dom "normala" sakerna innan du dömer ut insprutningen?
- Ventilspel.
- Sliten kamkedja (= fel timing).
- Köra rengöring genom bränslesystemet.
- Tändstiften (vilket är ett helvetes mörker att byta).
Jag har svårt att tro att den kan tappa mappningen.

Maila Lillen har jag testat förrut. Får svar ibland men oftast inte. Det verkade då (på Svenska Highland AB tiden) som att mina mail oftast inte alls kom fram, men det problemet borde dom väl inte ha nu med nytt företag och nya mailadresser.



En snabb matematisk uträkning ger att "222kg och 64 hk" = "304kg och 88hk". Så det är inte så långt ifrån i alla fall.:mattias


Jag har kör paybacks bränsleförstärkare som är en typ av rengörare. Ventilspelet bör det ej vara då den endast gått 800 mil och är lättstartad varm.
Slut kammkedja bör det heller inte vara . Enligt Lillen ska den hålla längst av allt på motorn.

Jag hoppas det stämmer att man måste ha 88hk för att köra jämna steg med en 64hk 222kg maskin men det låter märkligt att det ska gå åt så mycket pulver extra för att knuffa upp 304kg i samma ax:va

Jag har dragit ikapp en gång till mot den förb xr 650ien och vi gick exakt jämnt från 50kmt till 155kmt då xren började vobbla som tur var:D

Jag kunde inte förstå hur han kunde hänga på nu när Highland,ern gick bättre,,,,,,,Svaret jag fick var,,,jag drog ur lite mer noga på växlarna :D

Men o andra sidan drar denna xr ifrån ktm 950 adv upp till ca 180kmt (som tur är) ktm 950 har ju bromsats till ca 88hk org och väger ca 198kg torr

Jag har ringt Rollex och pratat med Frank som ska vara expert på insprut mm.

Enklaste felen man kan kolla är.
Vatten i tempgivarkontakt ,,den på cylindern. kan rinna in uppifrån tydligen. Men den har jag redan kollat och siliconfyllt (kan vara väck ändå)

Sedan brukar det bli ärga på bakre cylinderns tändspoles kontakt. Detta har jag redan kollat och där var ärga som jag slipade bort och fettfyllde.

Viktigt var också att ha rätt tomg inställd för att få rätt kallibrering på givare/tps. 1900v var ok enligt Frank. Men det har jag redan jobbat med och får den bara mer eller mindre bra.

Vad vi kom fram till var då chansbyten av Givare för vattentemp (på cylinder) Och byte av luft tempgivare (den före spjället). Och byte av TPS givare.

TPS givare 550kr
vattentemgivare 314kr
Luft temp 314kr

Men jag ska byta tändstift först för man vet aldrig vad ärgan på bakre tänspolen ställt till med,,,evnt är tändspolen delvist väck..

Måste man lös med hela motorn för att byta bakre stiftet? Eller duger det att ta lös ramröret över motorn?

Jag tvärdör om motorn måste ner:gnissla
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
J
Men jag ska byta tändstift först för man vet aldrig vad ärgan på bakre tänspolen ställt till med,,,evnt är tändspolen delvist väck..

Måste man lös med hela motorn för att byta bakre stiftet? Eller duger det att ta lös ramröret över motorn?

Jag tvärdör om motorn måste ner:gnissla

Detta svarade Fettsnok när jag frågade om tändstiftbyte tidigare:

Det enda jag har bok på är själva motorn...

Jo, du har insett problemet med bakre stiftet.. Mest sannolikt är det på din som det är på mina två, tanken måste lyftas och rambalken därunder lossas.

Du har valt rätt stift i alla fall. Behöver inte bytas så ofta.

men med ramröret menar jag detta;


Då det är en del som det får rivas lite i.

Kan ev gå och bara lyfta tanken och tilta allt bakåt men då måste i alla fall ljuddämparna tas bort..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Uppdat felsökandet på den förlorade tomg,,eller rättare sagt tomg varannan gång man släppte gasen:näsblod

Det var tempsensorn på cylindern,,,Frank på Rollox skickde upp en sensor på 0-tid

Där hadde jag tur right on target på första changsningen:tummenupp

NU törs jag köra i stan på 1an 2an utan att vara rädd för tjärringstopp
Tomg är tvärsäker nu efter gasavsläpp inför korsning mm:Bugar

Men driftstörningarna mellan 3000-4200v kvarstår när det går tungt 5an-6an så jag måste växla ner och ligga på minst 4200v hela tiden för att slippa dom västa huggen,,den drar inte riktigt rent förens 5000v om jag ska vara ärlig såp 6an kan jag inte åka på under 120kmt:näsblod

Jag hoppas nu att soppaförbrukningen är lite bättre ivf för då kan jag leva med motorgången för denna sommar ivf. Men sedan blir det Tvinninsug och förgasare:mad:

Jag har fotolådan utlånad tills på söndag därav inga bilder än
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Tippsade tidiage ägaren om det men han orkade väl inte hehe..

Hoppas du få fart på den, jag måste säga att jag undrar om inte effektsiffrorna e lite överdrivna tyvärr, på min -05 PE så bänkade jag 71 på slangen..

/Micke

Uppdat felsökandet på den förlorade tomg,,eller rättare sagt tomg varannan gång man släppte gasen:näsblod

Det var tempsensorn på cylindern,,,Frank på Rollox skickde upp en sensor på 0-tid

Där hadde jag tur right on target på första changsningen:tummenupp



NU törs jag köra i stan på 1an 2an utan att vara rädd för tjärringstopp
Tomg är tvärsäker nu efter gasavsläpp inför korsning mm:Bugar

Men driftstörningarna mellan 3000-4200v kvarstår när det går tungt 5an-6an så jag måste växla ner och ligga på minst 4200v hela tiden för att slippa dom västa huggen,,den drar inte riktigt rent förens 5000v om jag ska vara ärlig såp 6an kan jag inte åka på under 120kmt:näsblod

Jag hoppas nu att soppaförbrukningen är lite bättre ivf för då kan jag leva med motorgången för denna sommar ivf. Men sedan blir det Tvinninsug och förgasare:mad:

Jag har fotolådan utlånad tills på söndag därav inga bilder än
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tippsade tidiage ägaren om det men han orkade väl inte hehe..

Hoppas du få fart på den, jag måste säga att jag undrar om inte effektsiffrorna e lite överdrivna tyvärr, på min -05 PE så bänkade jag 71 på slangen..

/Micke

Tidigare ägare till min hoj??

Fanns PE 05 också?
Vet du hur många PE som tillverkats både 05 o 06 och vart köpte du den?
'Vilken färg var den?

Bromsade du bara 71hk på slangen!!!??? Ja jag skulle inte bli förvånad för jag tycker dom går helt värdelöst i hela registret. Jag tror även vridet är väldigt lite typ bara 70nm känns det som. Det skulle stämma med att jag uppskattade vanliga HL till bara 61-64br hk:näsblod

På 0- 400m har jag ca 155-160kmt i toppfart enligt GPS helt värdelöst,,tycker den borde gjort närmare 180 med sina 104nm o 95 hk på 950cc. (haha)

Med min xr650 med endast vanligt trim (71 br hp ) har jag 171kmt på 400m !!
185-190kmt med turbo på xr ställd till 0,8bar 105hk o 98nm (gps)

Enligt en Engelsk firma så bromsade dom en vanlig HL till 88 bakhjuls hk med kortad insugslängd ,,dvs ditsatt löst filter direkt på inspruts spjället.

Men den firman mappade om insprutet en hel del och var dessytom försäljare av Highland:rolleyes:

Synd jag tappat min kontakt där jag kunde svartbromsa men jag måste nog bromsa ändå så jag får en siffra att jobba mot.

Jag ska fara några stenkast bort där det finns en vanlig 05 HL till salu o provköra (om jag får) så får vi en färsk jämförelse
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Ja din, tidigare ägaren tyckte den gick dåligt.. När den givaren inte funkar så tror ju ecun att de e typ -40 ute hehe..

Finns bara en 06 vad jag vet men det är ju ingen skillnad på 05 o 06!
Finns väl en 5-10 st tror jag!?

Min va svart
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3002892&highlight=highland#post3002892

Ska se om jag hittar bänkningen någon stans! Kan ju säga att den va helt igenomgången och nymappad av Highland... :-(

/Micke

Tidigare ägare till min hoj??

Fanns PE 05 också?
Vet du hur många PE som tillverkats både 05 o 06 och vart köpte du den?
'Vilken färg var den?

Bromsade du bara 71hk på slangen!!!??? Ja jag skulle inte bli förvånad för jag tycker dom går helt värdelöst i hela registret. Jag tror även vridet är väldigt lite typ bara 70nm känns det som. Det skulle stämma med att jag uppskattade vanliga HL till bara 61-64br hk:näsblod

På 0- 400m har jag ca 155-160kmt i toppfart enligt GPS helt värdelöst,,tycker den borde gjort närmare 180 med sina 104nm o 95 hk på 950cc. (haha)

Med min xr650 med endast vanligt trim (71 br hp ) har jag 171kmt på 400m !!
185-190kmt med turbo på xr ställd till 0,8bar 105hk o 98nm (gps)

Enligt en Engelsk firma så bromsade dom en vanlig HL till 88 bakhjuls hk med kortad insugslängd ,,dvs ditsatt löst filter direkt på inspruts spjället.

Men den firman mappade om insprutet en hel del och var dessytom försäljare av Highland:rolleyes:

Synd jag tappat min kontakt där jag kunde svartbromsa men jag måste nog bromsa ändå så jag får en siffra att jobba mot.

Jag ska fara några stenkast bort där det finns en vanlig 05 HL till salu o provköra (om jag får) så får vi en färsk jämförelse
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja din, tidigare ägaren tyckte den gick dåligt.. När den givaren inte funkar så tror ju ecun att de e typ -40 ute hehe..

Finns bara en 06 vad jag vet men det är ju ingen skillnad på 05 o 06!
Finns väl en 5-10 st tror jag!?

Min va svart
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3002892&highlight=highland#post3002892

Ska se om jag hittar bänkningen någon stans! Kan ju säga att den va helt igenomgången och nymappad av Highland... :-(

/Micke

OK tack för intressant info o hoppas du hittar bänkpapperet (skandalpapper):D

Nu har jag delvist fått tillbaka surhetsproblemen som då tar bort tomg helt:gnissla

Den är bra mycket bättre än förut och kan bete sig helt normalt ibland:va

Typ om jag varmkör noga till fläktarna slår till kan jag komma längre sträcka innan den tappar tomg (surar) . Tomg problemen kommer efter en längre sträcka i transportfarter 70-120-130. Trycker jag in kopplingen från den farten o försöker få tomg i fart så stannar motorn 50% av gångerna och bromsar jag in för korsning stannar den :va

Men stannar jag och håller upp varvet med tassen i ca 1-2min får jag tillbaka tomg och surningen försvinner. Men kör jag ca 5mk sträcka "kan" problemet vara tillbaka:va (ej vacum i tank)

Stadskörning går bra nu underligt nog?

Jag misstänker nu givaren för inkommande luft till insprut:rolleyes:

TPS givaren är dyrast så den får man ta sist.

Tjuvluft är kollat.......
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Uppdat felsökningen.

Jag har nu bytt TPS OCH vattentrmpgivare utan större förbättring.

Rollex Mappade om ecu boxen också GRATIS!! Men det gav inget alls,,snarare sämmre:näsblod

Så nu är man lagomt less,, maskinen är okörbar och drar ännu mer soppa nu 1,3lm vid transportåka:gnissla

Nästa steg är nu att visuellt se sprutbilden på spridarna och försöka mäta bränsletryck. Och jag måste nog köpa en luftsensor också på vinst o förlust.

En ledtråd vad gäller felsökningen är att den kan stanna helt uppe i fart och jämn gas. Blir som man slår av tändningen och den går inte rulla igång förens motorn stannat helt:va:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har äntligen fixat bilder på maskinen ,,bättre sent än aldrig:D

Jag har under dagen lyckats få den gå nästan lika bra/dåligt som dom ska gå.

Den nya TPS sensorn gjorde en hel del trotts allt när jag började justera tomg ett 40 tal ggr och likaså volten på tps givaren vid tomg ställde jag i alla tänkbara underliga lägen.

Jag har satt tomg volten på tps till 0,4 volt (org 0,66v) detta ger lite snålare gång över hela registret.

Sedan verkar dom sanslöst känsliga på hur många varv tomg skruven är utskruvad från max stängt spjäll. Jag har nu 1,4v öppet och då först började den ha stabil tomg.

Nu har jag tomg för första gången och det innebär helt annan körning som är mer avslappnad. Den tycks gå bet bättre i hela reg också då den slipper sura ner stiften hela tiden.

Men buggen vid 3500-4200v är lika dum nu också och värre än jag tycks minnas av andra vanliga HIglander. Men det går åka på jämn gas genom detta område så det går undvika dom värsta smällarna med lite teknik.

Jag ska såklart jobba vidare med den buggen också¨men nu går den ju köra för första gången:tummenupp

Skillnaden mellan nya o gammla tpsen var liten bugg vid 5-10% gas och det såg man genom ohm mätning. Det var den som sabbade nergången i varv så tomg kunde stabilisera sig.

Dom tps Highland har är (Colvern) har en benägenhet att lätt få fel i kolbanan även i bilvärlden . Highland har numer magnet tps som är Bullet prof och jag blev erbjuden en sådan av Rollox. Men då kräves en hel del pyssel att få den passa så jag orkade inte byta denna gång. Colvern höll hyffsat på 950cc men höll inte alls på stånkorna därav bytet till magnetstyrda.

Jag har en vit motardskärm på G och jag tror frontkåpan passar bättre i vit också:va
 

Bifogat

  • P2140470.jpg
    P2140470.jpg
    249.5 KB · Visningar: 153
  • P2140472.jpg
    P2140472.jpg
    250.8 KB · Visningar: 127
  • P2140474.jpg
    P2140474.jpg
    255.7 KB · Visningar: 125
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tro mig när jag säger det, det är nästan som att gå på vatten med att få dem att gå rent med gemensamt enkelinsug. Har lyckats på en, men då är det en förgasarhoj så där är br/luftblandning lite annan.. Du bara MÅSTE separera insugspulserna. Om du sen gör det genom att skära hela insuget mitt itu, lägga i en platta och svetsa ihop igen (så kan du köra med enkelspjäll) eller sätter dit separata är upp till dig :)

Alla 8-10 hojar jag varit kört (från olika länder) har sina bra och dåliga varvtal.

Med separata spjäll kan man glida på 2000rpm, ge fullt och dra till 10000, vid långkörning har man en förbrukning på 0,5-0,55l/mil.

Släpp sargen och sluta slåss med enkelspjäll. Det ger dig bara gråa hår.

Att den skulle gå snålare av att ställa om TPS låter inte helt 100.

ECU:n är ingen dum pryl! För att; Vid tändning på läser den av aktuellt TPS värde och bedömer det som "tomgång"= "0" i gaspådrag.
Om den sen läser 0,7v eller 0,3v.
Så oavsett vad du ställer TPS på så kommer stängt spjäll alltid bedömas som "stängt spjäll". Men däremot borde förändringar på tomgångsskruven ändra hela registret.

(Har testat nämligen, några gånger... Datorn inkopplad och läst aktuellt TPS värde. Oavsett hur jag justerat TPS, har den vid tändning på nollat ut läget.. )

Annat kul i sammanhanget (tankenöt); Hur listar ECU ut vilken cylinder som är i vilken takt? Den har ju ingen kamsynk-sensor och kör inte wasted-spark.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja det blir dubbelspjäll eller dubbelförgasare i vinter.
Jag har hittat väldigt bra förgasare från VTR 1000 ,,,kehin cv gasare 48mm. Dessa är populära trim till varadero 1000 som har 44mm fuggar men problemet blir ju utrymmet under tanken:näsblod

Det lutar mer åt opel omega spjällhus 54mm för dem är tighta i yttermåtten och tack vare 54mm så kan man placera dem långt från toppen utan större förluster.

Ang sätta tps volten lägre fick jag för mig funkade så att lägre tps volt från tomg ger mindre soppa och gasar man till ex halv gas ligger volten lägre där med = mindre soppa. Varför skulle annars tps givare vara ställbara:va Hojen upplevs bet snålre i hela registret ivf ,,,men jag kan ha fel ang hur det igentligen funkar för insprut har jag värdelös koll på :va
 

benzok

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 929 RR -00, Highland -99
Boost kul att den börjar bli normal :tummenupp
De nyare maskiner jag kört har varit av och på, min 99:a ombyggd till insprut går jämt i hela registret (när den är varm) , det kan bero på att de tidiga modellerna hade smalare kanaler i toppen, men jag antar att det inte är den vägen du vill gå :)

Annat kul i sammanhanget (tankenöt); Hur listar ECU ut vilken cylinder som är i vilken takt? Den har ju ingen kamsynk-sensor och kör inte wasted-spark.

Vodoo eller svart magi var det första som jag tänkte på, men antagligen startar man med wasted spark och när ECU'n detekterat vilken av pulserna som är rätt slår då tilbaka till normal tändning. Hur vet den då vilken som är rätt; min gissning är att den mäter tiden för varvet på vevaxeln, minskar tiden innebär detta att motorn tände.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vodoo eller svart magi var det första som jag tänkte på, men antagligen startar man med wasted spark och när ECU'n detekterat vilken av pulserna som är rätt slår då tilbaka till normal tändning. Hur vet den då vilken som är rätt; min gissning är att den mäter tiden för varvet på vevaxeln, minskar tiden innebär detta att motorn tände.

Du är bra nära! Den märker av frekvensökningen på vevaxeln och konstaterar då vilken gnista som gjorde nytta. Den överflödiga släcks därmed.

Man märker detta ibland, precis efter uppstart. Man kan uppfatta det som om motorn "dör" momentant innan den hämtar sig igen. Ca 2-3 sek efter start.

SCS styrenheten är fantastisk :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo nu är den faktist en fröjd att köra, jag åker omkring och njuter av ljudet och den råa halvhysteriska gången på lågvarv och tomg. Det käns nästan synd att bygga bort den fräna gången med dubbelspjäll:näsblod

Nu drar den iväg 7 reser värre upp genom hela registret då den slipper sota ner sig i botten och stanna i tid o otid. Tror faktist jag kommer under litern nu:D

Men jag drog av kopplingsvijern i går och vill inte köpa Highland vijer då den suger sägs det (och märktes)

Passar Husaberg eller någ Husqarnas KTM rakt av:glömdet:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har nog en aning otur tror jag för nu har Higlande,rn i värsta fall rasat helt:gnissla

Jag hörde ett mystiskt rasslande strax innan det övergick till våldsamt rasslande och någ tyngre gång,typ stannade på tomg. Detta uppdagades som tur var vid en korsning så jag stog på tomg.

Jag ska först kolla hur det står till med frihjulsnavet och hoppas att det kan orsaka dessa ljud men jag har ingen stor förhoppning:gnissla

Hojen har nu gått 960 mil. 1000mil borde väl en HIghland hålla om den körs normalt och servas enligt bok:va.

Kan ett frihjulsras låta ruskigt rasslande ? Tänkte om den kan skära o dra med sig starmotorn på någe vis????Hoppas

Vika avdragare passar svänghjulet,,Husaberg /Husqarna mf ???

Återkommer med Haveriutredning (håll tummarna):Bugar
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Körningen i bänken..

Här är min bänkning!
 

Bifogat

  • Highlandbänkning.jpg
    Highlandbänkning.jpg
    213.7 KB · Visningar: 284

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hojen har nu gått 960 mil. 1000mil borde väl en HIghland hålla om den körs normalt och servas enligt bok:va.



Vika avdragare passar svänghjulet,,Husaberg /Husqarna mf ???

Någe blårök? Har du oflax kan du ha nypt en kolv eller två. Fick en sådan händelse på halsen från UK. Nytt för mig, men jag har å andra sidan inte plågat några med nicasil och andra moderniteter...

Samma som qvarna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här är min bänkning!

75hk o 75nm är ungefär vad jag uppskattar min till också.

Men man kan inte klaga på ditt register,,typ full effekt från 6000-9000v !!!!!!

Jag har konstaterat väldigt slut startdrevslager rullarna var helt platt skuren på en sida och drevets lageryta var också skuren.

Jag väntar på nytt freeweelslager som jag beställt från ktm 525 = 800kr.

Drevets lageryta är nu svarvat med keramikstål pga härdningen var stenhård. Tog bort 6 hundradelar på dia innan fin ny yta kom fram. Jag tror lagret greppar bra trotts några hundringar borttaget.

Därmed inte säkert att detta orsakade skrammlet sååå Skuren kolv som Fettsnok nämner kan det mycket väl vara då det luktade olja och plötsligt fattades ca 0,5 l i motorn.

Den drog ingen olja innan skrammlet.

Det är bara att:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
75hk o 75nm är ungefär vad jag uppskattar min till också.

Men man kan inte klaga på ditt register,,typ full effekt från 6000-9000v !!!!!!

Titta på kurvorna igen. Vridmomentet ligger uppåt 97Nm, vilket är bra ur en 936cc motor. Grundregeln är ju ca. 100Nm/1000cc vid 100% fyllnadsgrad.
Effekten är jag dock lite besviken på. Jag har för något år sedan varit i kontakt med Highland Sweden och effekten varierade tydligen mellan 75-85hk. Själva intypningen gjordes med en 75hk hoj p.g.a. avgas och bullerkrav.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top