Highland 950 Motard

Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Jag har haft liknade problem som du beskriver, dvs att den inte verkar orka. Ev. så "gnisslade" det när man försökte starta (Minns inte riktigt då jag har haft div startproblem). För mig slutade detta med att jag bytte momentbegränsaren. Efter detta så var den pigg igen. Ev kan kan justera begränsaren mha en momentnyckel, tror det beskrivs i en av trådarna du länkat till (från advrider)
Lycka till

OK. Låter bra att jag inte är den enda som har haft detta problem. Var får man tag i delar i dag när inte Highland stället finns kvar?
Är det hos Rollox eller finns det någon verkstad som kan ha reservdelar?
Eller är det någon här på tråden som kan sälja mig en momentbegränsare?

Jag ser på sidan http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=14563488&postcount=859 att dom spänner den, men jag kan inte förstå vad dom gör riktigt. Finns ju inget att fästa i skruvstycket (annat än den lilla runda tappen), och inget direkt att spänna på den övre sidan, bara kugghjulet där.
 

benzok

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 929 RR -00, Highland -99
Ring Rollox (0451-61100) de kan säkert hjälpa dig


Du behöver ett par skyddsbackar som passar axeln så att du kan klämma fast den i skruvstädet.
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Ring Rollox (0451-61100) de kan säkert hjälpa dig
Du behöver ett par skyddsbackar som passar axeln så att du kan klämma fast den i skruvstädet.

Ringde Rollox och pratade med Lillen. Rollox är samma som gamla Highland Sweden. Lillen, Frank ... samma personer, samma delar. Mycket bra.

Detta är ett känt problem och dom kallar momentbegränsaren en "offerdel".
960kr+moms för en ny. Väntar nu med spänning på att den ska komma på posten så jag får testa.

Jag har förpestat även ett annat Highland forum med min fråga.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=130990 och får bra svar även där.
 

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
Ringde Rollox och pratade med Lillen. Rollox är samma som gamla Highland Sweden. Lillen, Frank ... samma personer, samma delar. Mycket bra.

Detta är ett känt problem och dom kallar momentbegränsaren en "offerdel".
960kr+moms för en ny. Väntar nu med spänning på att den ska komma på posten så jag får testa.

Jag har förpestat även ett annat Highland forum med min fråga.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=130990 och får bra svar även där.

Ringde åxå Rollox. Fick svar att det lilla kugghjulet på momentbegränsaren är draget i botten på gängorna. Det går med andra ord inte att dra åt den mer. Man kan försöka schimsa med en bricka mellan fjäderbrickan och kugghjulet om man får isär det....

/TF
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Ringde åxå Rollox. Fick svar att det lilla kugghjulet på momentbegränsaren är draget i botten på gängorna. Det går med andra ord inte att dra åt den mer. Man kan försöka schimsa med en bricka mellan fjäderbrickan och kugghjulet om man får isär det....

/TF

Momentbegränsaren bytt.
Nu snurrar startmotorn bättre än någonsin förrut. :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Törs jag köpa en Highland nu?

Jag har i stort sett köpt en 06 outback (performance edition) med motardsulor och crosshjul men jag är lite orolig för framtida resrvdelar. Jag kan backa ur under denna vecka så jag forskar för brinnande livet men hittar inga återförsäljare ens i usa?

När jag mailade usa higland blev jag hänvisad tillbaka till sverige för reservdelar.

Och i Sverige finns ju bara fabriken vad juag vet.

Jag ser inga säkra kort om att Highland ska fortsätta tillverkas så det vore bra om någ här vet mer om fortsatt tillverkning.
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Törs jag köpa en Highland nu?

Jag har i stort sett köpt en 06 outback (performance edition) med motardsulor och crosshjul men jag är lite orolig för framtida resrvdelar. Jag kan backa ur under denna vecka så jag forskar för brinnande livet men hittar inga återförsäljare ens i usa?

När jag mailade usa higland blev jag hänvisad tillbaka till sverige för reservdelar.

Och i Sverige finns ju bara fabriken vad juag vet.

Jag ser inga säkra kort om att Highland ska fortsätta tillverkas så det vore bra om någ här vet mer om fortsatt tillverkning.

Rollox AB ( http://www.rolloxab.se/ ) har delar. Samma personer (Lillen, Frank, Martin) som man kontaktat på gamla Highland Sweden finns där. Det är också en del delar som passar från andra motorcyklar.
Köp en Highland. Du blir inte besviken.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Rollox AB ( http://www.rolloxab.se/ ) har delar. Samma personer (Lillen, Frank, Martin) som man kontaktat på gamla Highland Sweden finns där. Det är också en del delar som passar från andra motorcyklar.
Köp en Highland. Du blir inte besviken.

Jo jag har läst att dom har varit bra att ha göra med och förmodligen finns delar i någ källare som räcker några år till får vi hoppas:rolleyes:

Men problemet är att jaq behåller mina cycklar i minst 10-20 år och en Highland compitition är nog en livet ut hoj gissar jag baserat på att kört en vanlig Highland.

Fettsnoken gav mig en hel lista på andra märkens prylar som passar och det kändes lungnande.

Det är bara lådans drev och axlar som är lite värre att ersätta om dom försvinner från marknaden.:gnissla

....Block går att svetsa vid olycka.
....Vevstakar = finns billet
....Lager tycks ju vara standard dim i motorn = billigt o bra.
....kolvar tycks vara vanliga smidda JE eller vinolia eller male, Wiseco går säkert trula dit = no problems.


Jag ska maila eller ringa Rollox för mer info och höra hur läget ligger om framtiden för Highland.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har nu pratat med lillen på Rollex (trevlig och hjälpsam)

Dom har reservdelar så det räcker i många år till dessa äldre motorer 97-06. Gemensamt med usHighland i Tulsa så finns ramar och gafflar/plast/el så det skulle gå bygga 10 st kompletta maskiner och motordelar finns ännu mer av:tummenupp.
Och motorerna kommer säkert finnas kvar i någ typ av maskin även om Highland inte skulle komma igång igen. Jag skulle bli förvånad om inte Highland kommer igång igen för dom har ju minst sagt konkurenskraftiga mskiner.

Jag fick även datauppgifter på den Performace Edition jag ska köpa.

Värre kammar 9,5mm i lyft och isärdragena för mer urvarv.
ORG lyft 8,5mm
Kolfiber dämp mer öppna
Någ portad
Änd tändkurva
11-1 i kompförhåll

Ska ge 95 på slangen vilket jag är tveksam till men man vet aldrig:rolleyes:

Den hämtas nu på lörd :yoparty

Den lär nog vässas en hel del som vanligt när jag sätter igång och enligt lillen fanns oerhört mycket pulver att hämta i byte till dubbel insprut så den ska såklart byggas om:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
I går hämtades Highland 950 performancen :yoparty

I natt/dag har jag lagt ca 10mil blandad grus/asfalt och även haft pasagerare.

Första intrycket är mycket fint skick och riktigt fin i vit plast o guldmotardfälgar. Även bromsgreppet är av radiel typ o guldeloxerat. Offroadfälgar med däck medföljde också :tummenupp

Insprutningen var sämre än väntat (totalt felande) Den går knappt få igång och är okörbar innan den uppnått full värme:gnissla Den vill stanna i låga farter och tokstupa på gaspådrag under 5000v:gnissla:gnissla Även varm kan man få motor stopp vid omväxling i 90kmt:näsblod

Detta måste vara ett program fel för jag tror inte den kan ha sålts så här värdelös. Helt omöjlig att weela med eller hålla kontrolerade sladdar med,,,bara stuper o missar i alla farter ,,,mycket lätt att tvärstupa med den i stan i låga farter när den tvärstannar.

Den vanliga 04a insprutaren har jag ju kört tidigare och den var inte så här stupig,,,,den tyckte jag bara var lite värdelös i sin jobbiga påavighet ,,den var också farlig att weela med men det gick:rolleyes:

Jag hoppas kunna mappa in insprutet bättre så den blir lika dålig som en vanlig Highlander åtminstonde:) Går inte det blir det förgasare eller dubbelinsprut alla FEttsnok,,eller rättare sagt det kommer bli annan typ av bränslematning för det var grundplanen innan köp.

Ljudet är underbart ivf och transportfart/långtur/ är stenbra utan vibrationer i varv över 2500v,,,Helt outstanding otroligt nog.


Effekten var som lite av en besvikelse men duger ändå för den har så fin lång effekt kurva till skillnad från vanliga Highland.

Den lev garanterat 10hk mer än org HL och tokdrar till 9000v utan mattning. Den drar lika bra som vanliga HL från låga varv men mattas inte vid 7000v som den gjorde,,,den drar som bäst mellan 7000-8500v Man har långt register att åka på och helt vibrationsfritt även på 9000v:tummenupp

Dragracing fakta.....

Higland 950 04a vi testade gick exakt lika från 0-170kmt med en xr 650 med slipon. Xr 650ien hade ca 51 bromsade hk .

Min Highland 950 performance går exakt likvärdigt med en xr 650 trimmad av mig till exakt 64 bromsade kusar på slangden. Men då körde jag 10 månader gammal soppa och viktskilnaden var enorm pga fettma och full tank.

Min HL vägde med mig 304kg full tank och XRen med lätt förare vägde 222kg!

Jag vet inte om det krävs 30hk extra i Highland för att hålla jämna steg med 222kg o 64hk??? Jag misstänker att min hoj inte på långa vägar har 95 brp hk?

Trotts lite hosta och lite sunkigt ax så är jag tvärnöjd och hostan ska fixas så fort som möjligt.

Ska ta några bilder senare
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur långt kommer man när reservlampan tänts eller hur många liter finns kvar då? OOO vilken stooor tank och komplicerat byggd! Kan tänka mig att om man kör högtst 10L i den så blir maskinen 7reser bättre på weela och låg tyngdpunkt.

Jag kollade in hur insprutet ser ut och då förstår man att det är effektförluster utan dess like. En HD har inte speciellt effektivt insug men i jämförelse med highland är HD rena DRagracern:D

Highlandern skulle gå 7 reser bättre med bara vanliga vacumförgare som Cagiva elephant har och även KTM 950 Adveturen. Dom kör bara vanliga mikuni 40mm snikfuggar (2st). Cagivan jag ägde i minst 1000 mil (94) funkade bättre än dom flesta insprutare jag kört.

Problemet med att få en singel insugad tvinn följsam i registret och perfekt arf i hela regget är störningarna som kommer ut från den andra cyllen i tid o otid.

Det ser ut som jag måste kapa sönder tanken för att få dit dubbla fuggar eller insprut:näsblod

Jag hittade äver en överraskning,det sitter ett kn filter på den:tummenupp Är det standard på alla Highland?

Däremot gillade jag inte plasttskyddet över filtret för den hindrar ink luft och tvingar motorn suga varm luft innefrån cylindrarna. Jag provar nu köra helt utan skyddskåpa för jag tror inte skiten kommer sig dit sålätt.


Maskinen är redan trimmad såklart, jag har kört igenom Paybacks motorskölj och fått ut hemskheter...kolsvart olja blev det efter 20 min körning. Jag kan varmt rek sopa i Paybacks motortvätt innan oljebyte för då få man ur alla rester från lammeller o dyl och ph värdet i motorn återställs= viktigare än man tror!!

Därefter sopade jag i Paybacks motorförstärkare som innehåller boron + deras helsyntetolja. Man får då en tystare motorgång och lådan blir mer lättväxlad. Jag hoppas detta ska få lådans drev och viktigast främre vevstaken att hålla längre. Finns ju inge oljekylsprutning underifrån upp mot kolvar på dessa motorer så främre vevstaken ärsvagaste länken.

Nästa gen 950 får oljekylsprut vet jag men man kan själv borra in ett munstycke i vevhuset. Man får ett färdigutvecklat munstycke av Rollex

Men detta sätter jag inte in förens den rasar och många hojar har klarat många mil innan ras. Jag tror även man hör klonkande förvarningar från kolvbulten så raset blir förmodligen lungt:rolleyes:

Som extra säkerhet mot ras kör jag samma teknik som med husabergaren 650 jag åkte med och andra hojar. Den här tekniken fick bergaren att hålla 3ggr längre på alla sätt.

Jag kör ca 0,5L för mycket olja,,dvs fulla fönstret och drygt det. Påsåvis tror jag oljan har svårare att ta sig ut från vevhuset på främre vevhuset= vevstakslager håller bättre, och lådan får högre oljenivå. Oljenivåns höjd kan vara extremt viktig vid bakhjulsåka!

Och jag kör numer Paybacks boronbaserade friktionshämmare i alla motorer. Inarbetat boron bli nästan lika hårt som diamant och är snorhalt.

Inga problem soofar med så hög oljenivå 10 mil. Vad som kan hända med för hög oljenivå är olja in i luftburk/insug och i extrema fall uttryckt packbox någonstans.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag mixtrat en hel del med Highland,ern och nått bra resultat.

Jag var ju besviken på effekten då kompisarens xr 650 gick lika bra:näsblod

Men nu går den 7 reser värre och dänger alla enstonkor:tummenupp

Det enda jag gjort är att satt dit ett uni luftfilter direkt på spjällhuset.
Av någ underlig anl fick den närmare 15hk käns det som på högre varv.

Org insug med kn filtret är det inge fel på om man kollar volym och längd så det måste ligga något annat lurt bakom varför motorn inte gillar detta något längre insuget som den borde ha gjort. Jag tror insugs störningarna som är mellan cylindrarna blir lite mindre med kort insugslängd på högre varv,,därav den mycket högre effekten som blir.

Bäst är ju att hitta ett kn filter som går dit men det är svintrångt. Jag ska försöka hitta ett passande kn men uni skumfilter med 70mm anslut passar utmärkt sålänge.

Enda problemet med filtret direkt på insprutet är att få dit kall luft för den skulle gå yttligare bättre om man löser även det problemet.

Nu gäller det att man får årdning på motorhackandet under 4000v och dom snöpliga motorstoppen i tid o otid. Dubbla insprut/förgasare löser ju detta men jag tror ett annat typ av insug till org singelinsprut kan funka nästan lika bra. Jag ska testa några enkla moddar i plenumet för o förösöka få till jämnare gång på lågvarv.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur bra fungerar insprutet på en vanlig Highland??????

På min maskin kan det knappast funka som det ska men jag har ingen att jämföra med.

Min maskin har bara tomg när den känner fört det,,när man kommer fram till en korsning stannar den 50% av gångerna om jag inte tokvarvar den. DEn kan även stanna vid omväxling i höga farter !! Är det normalt på era maskiner???

Sedan att den tokstuper på varvtal från 2000v-4200v vet jag alla Highland gör mer eller mindre.

2005 provkörde jag en 2004a och jag kommer inte ihåg att den ville stanna vid avslag. Insprutet kändes avpåigt och skrämde mig från bakhjulsåka ivf.

Hur bra register var det på förgasarmodellerna?
Var dom lika stupiga i registret?
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
Hur bra fungerar insprutet på en vanlig Highland??????

På min maskin kan det knappast funka som det ska men jag har ingen att jämföra med.

Min maskin har bara tomg när den känner fört det,,när man kommer fram till en korsning stannar den 50% av gångerna om jag inte tokvarvar den. DEn kan även stanna vid omväxling i höga farter !! Är det normalt på era maskiner???

Sedan att den tokstuper på varvtal från 2000v-4200v vet jag alla Highland gör mer eller mindre.

2005 provkörde jag en 2004a och jag kommer inte ihåg att den ville stanna vid avslag. Insprutet kändes avpåigt och skrämde mig från bakhjulsåka ivf.

Hur bra register var det på förgasarmodellerna?
Var dom lika stupiga i registret?

På min 2004 fungerar det skapligt. När den är kall kan den stanna om man hårdgasar och sen släpper gasen till tomgång, men aldrig med varm motor.
Jag antar att det är därför tomgångshöjaren ("choken") finns på styret att använda vid kall motor.

Den går absolut bra på alla varv över 3000rpm. Under 3000 är det lite oroligt men har av någon anledning ändå gott om vrid och tjuvstannar aldrig. Fungerar utmärkt för bakhjulsåkning (jag är dock livrädd när jag kommer uppåt balanspunkten så jag fegar alltid ur!) då den har det vrid som behövs för att inte göra det sporthojshysteriskt. 1:ans växel går så klart inte då den är för kort, men på 2:an eller 3:an är det bara att plocka upp den med gasen. Och jag har bara lågeffektversionen med ynka 85 hk, tyvärr ingen Höga Kusten Performance Edition :mad:.

Insprutningen är rätt så av och på. man kan ändra dragningen av gaswiren på spjällhuset för att justera in gashandtagets dosering och hitta den känsla man själv tycker om. Man flyttar bara pinnen som wiren böjer sig runt. Det är färdigborrat några olika steg.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På min 2004 fungerar det skapligt. När den är kall kan den stanna om man hårdgasar och sen släpper gasen till tomgång, men aldrig med varm motor.
Jag antar att det är därför tomgångshöjaren ("choken") finns på styret att använda vid kall motor.

Den går absolut bra på alla varv över 3000rpm. Under 3000 är det lite oroligt men har av någon anledning ändå gott om vrid och tjuvstannar aldrig. Fungerar utmärkt för bakhjulsåkning (jag är dock livrädd när jag kommer uppåt balanspunkten så jag fegar alltid ur!) då den har det vrid som behövs för att inte göra det sporthojshysteriskt. 1:ans växel går så klart inte då den är för kort, men på 2:an eller 3:an är det bara att plocka upp den med gasen. Och jag har bara lågeffektversionen med ynka 85 hk, tyvärr ingen Höga Kusten Performance Edition :mad:.

Insprutningen är rätt så av och på. man kan ändra dragningen av gaswiren på spjällhuset för att justera in gashandtagets dosering och hitta den känsla man själv tycker om. Man flyttar bara pinnen som wiren böjer sig runt. Det är färdigborrat några olika steg.

OK tack för bra svar. Jag känner igen den motorkaraktären från den 04a jag körde,,,minnet stämde bra från 5år tillbaka:D

Jaha då har jag garanterat ett fel dårååååå:mad: Jag skulle vara nästan nöjd för denna sommar ivf om min gick som din 04a.

Frågan är då vart jag ska börja byta delar??????????????????????? Jag hatade insprut förut och det blev inte mindre hat nu:gnissla

1. Är det tps fel?? Jag har justerat den inligt bok och den följer volten vid gasning perfekt och jag har ställt den till rätt volt vid tomg (0,66v). Men jag vet att dom kan vara trasiga utan att det märks.

2. Bränsletryckfel ibland? Svårt att mäta sig till då den dummar sig bara ibland.

3. Mappning som är felande? kan en mappning släppa ur en cdi box och gå in i någ form av säkerhetsmapp som på en bil?

4. Kan säker ha göra med en massa tempgivare som ger fel värden både från vattentemp och luft in till insprut.

Jag har mailat Rollex Lillen men det tycks inte funka man får inget svar. Jag får nog ringa för det funkade senast.

Har jag sagt att bilder kommer:D
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Jag minns att det va någon givare, kan de vart kallstarten som det ofta det samlades vatten i, den måste va torr annars blir det fel. Dom har ju en ny insprutning till den, kolla med Frank! Jag höll på rätt mycket med min men några 95 hästar tror jag det aldrig har vart snarare 70-75.. Du har ju köpt HKP´s (RIP) gamla hoj så den borde ju va "top notch" när han ägde den iallafall.. Man saknar ju inte den ryckiga insprutningen i motorn när man låg o puttra i 70 på typ 3000-4000 varv hehe synd på en annars cool hoj!
 
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR1000 SP-1 2001
OK tack för bra svar. Jag känner igen den motorkaraktären från den 04a jag körde,,,minnet stämde bra från 5år tillbaka:D

Jaha då har jag garanterat ett fel dårååååå:mad: Jag skulle vara nästan nöjd för denna sommar ivf om min gick som din 04a.

Frågan är då vart jag ska börja byta delar??????????????????????? Jag hatade insprut förut och det blev inte mindre hat nu:gnissla

1. Är det tps fel?? Jag har justerat den inligt bok och den följer volten vid gasning perfekt och jag har ställt den till rätt volt vid tomg (0,66v). Men jag vet att dom kan vara trasiga utan att det märks.

2. Bränsletryckfel ibland? Svårt att mäta sig till då den dummar sig bara ibland.

3. Mappning som är felande? kan en mappning släppa ur en cdi box och gå in i någ form av säkerhetsmapp som på en bil?

4. Kan säker ha göra med en massa tempgivare som ger fel värden både från vattentemp och luft in till insprut.

Jag har mailat Rollex Lillen men det tycks inte funka man får inget svar. Jag får nog ringa för det funkade senast.

Har jag sagt att bilder kommer:D

Du har inte funderat på att börja med att felsöka dom "normala" sakerna innan du dömer ut insprutningen?
- Ventilspel.
- Sliten kamkedja (= fel timing).
- Köra rengöring genom bränslesystemet.
- Tändstiften (vilket är ett helvetes mörker att byta).
Jag har svårt att tro att den kan tappa mappningen.

Maila Lillen har jag testat förrut. Får svar ibland men oftast inte. Det verkade då (på Svenska Highland AB tiden) som att mina mail oftast inte alls kom fram, men det problemet borde dom väl inte ha nu med nytt företag och nya mailadresser.

Min HL vägde med mig 304kg full tank och XRen med lätt förare vägde 222kg!

Jag vet inte om det krävs 30hk extra i Highland för att hålla jämna steg med 222kg o 64hk??? Jag misstänker att min hoj inte på långa vägar har 95 brp hk?

En snabb matematisk uträkning ger att "222kg och 64 hk" = "304kg och 88hk". Så det är inte så långt ifrån i alla fall.:mattias
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top