Highland 950 Motard

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är väl på tiden med en Highland tråd, för oss som fastnat för denna svenska hoj!

Första årsmodellen i handeln -99, sista 2006/7.

Vad som händer nu är inte helt klart, men den ska tydligen inte få gå i graven än.

Ställ frågor och berätta vad ni har :tummenupp
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Vibrerar den mkt?
Hur ofta servar ni dem?
Däcksdimensioner får man på 180 däck?
Hur är det med reservdelar svårt och få tag i?

Higland ser som sagt tuffa ut =)
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vibrerar den mkt?
Hur ofta servar ni dem?
Däcksdimensioner får man på 180 däck?
Hur är det med reservdelar svårt och få tag i?

Higlander ser som sagt tuffa ut =)

*suck* HIGHLAND, hur svårt kan det vara.
Språkbögeri kanske men jag biter mig i läppen varje gång nån skriver/säger "en sån därn highlander" och nu gick det för långt :)
:pannkyss



Tjockorm -> Så de har slutat sälja dem, vet du nåt om vad som händer? Martin L var till Kina i höstas för att glo på fabriker osv, kommer verksamheten igång?
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
*suck* HIGHLAND, hur svårt kan det vara.
Språkbögeri kanske men jag biter mig i läppen varje gång nån skriver/säger "en sån därn highlander" och nu gick det för långt :)
:pannkyss



Tjockorm -> Så de har slutat sälja dem, vet du nåt om vad som händer? Martin L var till Kina i höstas för att glo på fabriker osv, kommer verksamheten igång?

Ursäkta mig o du store :D
Tackar men nu har jag ju redan skämt ut mig:huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Supermoto: Tjock och tjock.. :D

Nja, de är inte ute som "allmänn försäljning" men beställning torde gå tämligen bra.

Det Martin håller på med är nog lill-moton, 450:in.

Gös i agenthatt> Nej, men allt beror på status, skötsel och uppdatering.
Min är lätt uppdaterad, motor Nr 7. Inget att klaga på. Nog gått en bit vid det här laget... 2000+? nånting.

SILVR:

Nej! Den vibrerar mindre än de flesta. Enligt oberonde källor mindre än en Kåteem. Motorn är inte stumt monterad i ramen vilket är till en fördel.

Oljebyte var 200:e mil (inkl filter) Kontroll ventilspel (ev. justering) var 1200:e.
I övrigt är det inget speciellt.

Nix, man får på 160 sen är kedja ivägen. Bland annat..

Reservdelar finns det gott om hos tillverkare. Drev, kedja, bromsdelar, oljefilter
osv finns på andra märken med, så där är ingen begr. Kolvar är tillverkade av JE, så det finns både ringar osv att skaffa. Alla lager är std dimensioner och handlas med fördel på närmsta SKF ÅF. Dämpare/gaffel är antingen WP,Öhlins eller Marzocchi. Inget komplicerat det heller.

/Fettsnoken
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur pass vassa kammaxlar går det att få tag i?? jag skulle gärna vilja att dom ligger på runt 270graders dur på både in & ut och ett lyft på 9,-10mm skulle det gå att få tag i så måste jag inhandla en h-l. Är det någon som vet specen på org kammen? Jag tror nämmligen att det går att få en sådan här motor på lätt 120hk baken med en sådan kam och BOOSTportad topp:tummenupp
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Hur pass vassa kammaxlar går det att få tag i?? jag skulle gärna vilja att dom ligger på runt 270graders dur på både in & ut och ett lyft på 9,-10mm skulle det gå att få tag i så måste jag inhandla en h-l. Är det någon som vet specen på org kammen? Jag tror nämmligen att det går att få en sådan här motor på lätt 120hk baken med en sådan kam och BOOSTportad topp:tummenupp
Performance Edition har iaf en vassare kam än orginal. Har läst om flera försök med dessa motorer där de har haft mycket klös, men då ett annat vrid än orginal...
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Hur pass vassa kammaxlar går det att få tag i?? jag skulle gärna vilja att dom ligger på runt 270graders dur på både in & ut och ett lyft på 9,-10mm skulle det gå att få tag i så måste jag inhandla en h-l. Är det någon som vet specen på org kammen? Jag tror nämmligen att det går att få en sådan här motor på lätt 120hk baken med en sådan kam och BOOSTportad topp:tummenupp

Problemet just nu är att den behöver mer luft...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja som i typ 2x45mm spjäll eller nåt liknande...
2st 40mm gasare eller spjäll räcker lungt till 130-150 kusar! jag har nu endast en 40mm mikuni på min 650 enstonka och den levererar 75 bakhjulshästar!! vad jag skulle vilja veta är hur högt lyft och durration kammarna har org på h-landern? Det finns ju en möjlighet att skicka kammarna till webbcams och svetsa om dom:tummenupp Med 271 durr på både in o ut och ett lyft på 10mm så är jag helt säker på att jag skulle få ut 60 kusar ur varje cylle på H-L i ett underbart register. Även då portat såklart:tummenupp
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
2st 40mm gasare eller spjäll räcker lungt till 130-150 kusar! jag har nu endast en 40mm mikuni på min 650 enstonka och den levererar 75 bakhjulshästar!! vad jag skulle vilja veta är hur högt lyft och durration kammarna har org på h-landern? Det finns ju en möjlighet att skicka kammarna till webbcams och svetsa om dom:tummenupp Med 271 durr på både in o ut och ett lyft på 10mm så är jag helt säker på att jag skulle få ut 60 kusar ur varje cylle på H-L i ett underbart register. Även då portat såklart:tummenupp

Jag överlämnar med varm hand detta till experten FettSnok att svara på :yoparty
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Det ska vara 252 durr och 9,5 lyft på min PE enligt Nisse på Highland!

2st 40mm gasare eller spjäll räcker lungt till 130-150 kusar! jag har nu endast en 40mm mikuni på min 650 enstonka och den levererar 75 bakhjulshästar!! vad jag skulle vilja veta är hur högt lyft och durration kammarna har org på h-landern? Det finns ju en möjlighet att skicka kammarna till webbcams och svetsa om dom:tummenupp Med 271 durr på både in o ut och ett lyft på 10mm så är jag helt säker på att jag skulle få ut 60 kusar ur varje cylle på H-L i ett underbart register. Även då portat såklart:tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det ska vara 252 durr och 9,5 lyft på min PE enligt Nisse på Highland!

Tack för det!! mycket intresant att veta.. jag hade hoppats på ännu slöare kam men men den är bra lika vad som sitter standard i en xr650 då och jag har ju satt i vassare kam och höjt kompet till 13-1 + portat och ett avstämmt system mm! och höjt effekten från 51hk till förhoppningstvis 80hk på slangen.
Så jag menar att med en 271 in och ut lyft runt 10 så ska det inte vara några problem att få highlandern på 120hk baken. Jo just det frågan är hur stora ventilerna är??
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag överlämnar med varm hand detta till experten FettSnok att svara på :yoparty

:D Expert å expert, men hur som.. Mer luft vore nog inte fel, två 40 eller 45:eek:r som sagt. Problemet skulle iaf jag (, vet inte om jag får medhåll från tillverkaren..) hävda beror på enkelspjället. Är väl en enkel 45:a som sitter där nu på din också va ? Inte bara spjällstorleken, men framförallt att man har en relativt liten volym och två cylindrar som slåss om denna volym efter spjäll. Hade man bara haft en cylinder/spjäll blir det inte samma "konflikt" mellan de två cylindrarna, alternativet vore större kammare, större spjäll. Fysiskt omöjligt dock... Beroende på varvtal får de olika mycket luft kopplat till att den ena cylindern genererar en tryckpuls när ventilen stängs. Detta misstänker jag skapar ofördelaktig turbulens i den lilla plenumkammarn, så både luft och bränsle hamnar i rörelse. Men inte alltid gynnsam sådan.

Det jag gjorde på min var helt enkelt att bygga mig ett eget insug och sätta dit separata spjäll till varje cylinder. Numer 2x40mm.
Sen får man ha sig ett annat sprut, av nåt slag. Eftersom ordinarie är anpassat efter enkelinsug och med de skillnader det ger mellan 1&2. Däremot får ordinarie styrdon sitta kvar för att fortsättningsvis styra tändningen.

Jag skulle tippa på att det inte är kammarna som är den stora tjuven, utan att det blir lite trångt om saligheten efter spjäll...
Se bild på insug för egen bedömning;


Ventilstorlek har jag inte i huvudet, men större blir iaf svårt att få i de 90mm breda förbränningsrummen, det är rätt tight redan har jag för mig.

Inte sant?

Enda "problemet" är väl att det tar lite mer plats med separata spjäll, men efter var jag märkt på min hoj före kontra efter så är skillnaden natt och dag..
 

Sideburn80

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2008
Ort
Bollnäs
Hoj
Suzuki GSXR 750 -04, och två gamla qvarnor. Highlander´n såld :(
Tjenare! Vad är det för årsmodell och hur mycket har du gjort om på den?
Har själv en -01a, har själv bara bytt ut mun-styckena och tagit bort insatserna innan ljuddämparna, gjorde lite iaf...
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Om man ska tro denna länk:
ATK
så verkar ATK i USA vilja tillverka hojjar med Highlands koncept.
På bilden en dekaltrimmad 950 med "Made in the USA" som tex på svingen :näsblod
Gamla ljuddämparna och framgafflarna på bilden, verkar vara en tidig 950 de klistrat om dessutom. 450'n är däremot en nyare prototyp från Highland.

Vad jag läst mer, så ska de skruva ihop en ATV/Quad med Husqvarna och 950-motorn,
kan blir en intressant bygge.

Men jag tror inte på nått fören jag ser det :tummenupp
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top