Hur dela gaffelbenen?

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
Har problem med mina framgafflar (typ: WP 4860 USD), ska bytta packboxar i båda men får inte bort ytterbenet. Jag har provat att värma som det står i verkstadshandboken både över packboxen och lite längre upp. Men det är helt stumt med ett "metaliskt" ljud när man når slut läget.

Någon som har ett bra tips på hur man gör? vill inte panga på med allt för mycket kraft så man förstör något, enligt boken så verkar det gå så lätt?
 

maxx

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
zx6rr
När jag delade en en sån gaffel krävdes det ett distinkt ryck för att få isär dem.

Jag vill minnas att det sitter två teflonringarna längst upp på det inre benet. Dessa skulle kunna låta lite metall.
 

Solid snake

Guest
Håll i ytterbenet med ena handen och innerbenet med andra handen, slå loss dem från varandra sen så att säga.

Det är bra mycket jobbigare att få ihop dem ska du veta.
 

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
tack för alla snabba svar (det gick tillslut, mer våld var vad som krävdes), nu bävar jag bara för att få ihop det igen....
 

Solid snake

Guest
tack för alla snabba svar (det gick tillslut, mer våld var vad som krävdes), nu bävar jag bara för att få ihop det igen....
Det är mycket jobbigare att få ihop det. :tungan

Du får slå in ringen som inte vill in mellan benen med antingen ett dorn eller mejsel, viktigt att benet ligger stumt då också annars går det inte så bra.

Akta innerbenet så du inte repar det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top