Rekommendation Goretex-handskar

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Har någon testat och är nöjd med sina hanskar det som är intressant är hur de klarar regn, samt om dem är varma. För tidig körning på våren :D
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Tja döm själv...

Jag köpte Rukkas skinnhandskar med GoreTex i somras inför min norgetouring. resonerade som så att endast det bästa är gott nog.

1-1½ timme i ösregn sen var dom genomvåta.

Och nej jag kör inte med handtagsvärmare. Vilket inte funkar i kombinationen regn och Goretex.

Hur varma handskarna är beror på det ev foder som kommer i den vante du köper, mina var ofodrade sånär som på membranet och jag har hittills inte upplevt dom som varma under heta sommardagar.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Min rekommendation när det gäller Gore-Tex handskar är: Inte.

De jag har är iofs inte äkta Gore-Tex utan något motsvarande membran som Halvarssons använder. Och det är bland de sämsta handskarna jag har haft. Man kan som sagt inte använda dem i kombination med handtagsvärmare eftersom att såna där membran fungerar som så att det ska vara varmare inuti handsken än utanför. Skulle det vara varmare utanför handsken än inne i den så blir membranets funktion den omvända - istället för att vatten hålls utanför och avdunstar ut så hålls fukten inne och mera dunstar in.

Jag köpte mina handskar då jag skulle på semester på brittiska öarna. När jag kom ner till Sveg och tankade och sedan satte på mig handskarna på mina blöta händer så blev de blöta invändigt. Och fortsatte vara blöta de kommande två veckorna.

Är det när du kör din XT du hade tänkt använda handskarna så rekommenderar jag ett par handtagsskydd istället. De håller undan det värsta regnet nästan lika bra. Och har man en tunn handske så hinner den i stort sett blåsa torr när det blir lite uppehåll mellan regnskurarna. :tummenupp
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Köpte ett par Halvarssons Dryway Plus i sommras. Helt klart varma, 5 mil i ösregn och inte en droppe läckte igenom. Kan vara lite svåra att få på om händerna är blöta (suger fast i fodret). Är helnöjd med dem.
 

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
ok intressant det där med goretex och handtagsvärmare för jag har monterat handtags värmare nu i vinter och har funderat på att sätta handtagsskydd, men för tillfället valt att inte sätta på eftersom jag inte tycker det är så snyggt :D
Kanske ska fundera om.

Ok någon fler som har erfarenheter ?
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Köpte ett par Halvarssons Dryway Plus i sommras. Helt klart varma, 5 mil i ösregn och inte en droppe läckte igenom. Kan vara lite svåra att få på om händerna är blöta (suger fast i fodret). Är helnöjd med dem.

Har såna med o funkar bra mot kyla o regn, dock e det irriterande att fodret gärna vill följa med fingarba upp.

// JN
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
jag har handtagsskydd och värme i handtagen. har hittills aldrig frusit om händerna pga regn och då har jag "vanliga" skinnhandskar utan membran.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag har ett par fodrade Dainese Gore-tex handskar som är hyffsat varma.
De står emot regn bra så länge man inte drar dem utanpå ett allvädersställ. Tyget i allvädersstället suger åt sig vatten som sedan rinner längs med ärmen rätt in i handsken. Så i mitt fall var det inte gore-tex materialet som släppte in vatten. Men så länge man drar ärmen utanpå handskarna fungerar de mycket bra.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Köpte ett par Halvarssons Dryway Plus i sommras. Helt klart varma, 5 mil i ösregn och inte en droppe läckte igenom. Kan vara lite svåra att få på om händerna är blöta (suger fast i fodret). Är helnöjd med dem.

Fullt fungerande vante även efter 6 timmars helregn. Som sagt var, lite varma och skummt foder som följer med ut. Finns ju en logisk förklaring då man inte vill sy i membranet men borde kunna lösas.
Funkar bra att kasa på handflateskyddet men resten tål inte många centimeter innan du är igenom.

Jag har ett par fodrade Dainese Gore-tex handskar som är hyffsat varma.
De står emot regn bra så länge man inte drar dem utanpå ett allvädersställ. Tyget i allvädersstället suger åt sig vatten som sedan rinner längs med ärmen rätt in i handsken. Så i mitt fall var det inte gore-tex materialet som släppte in vatten. Men så länge man drar ärmen utanpå handskarna fungerar de mycket bra.

Gjort samma misstag, attans vad blött det blev :huvet
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Material i all ära, men numera har jag lärt mig att just när det gäller handskar så går kvantitet före kvalitet (förutsatt att skyddsvärdet är OK givetvis).

Ingenting slår nämligen att ha ett extra par handskar med sig, vare sig man har goretex eller något annat så blir man blöt eller svettig eller kanske frusen förr eller senare. Det finns nämligen inga perfekta material, oavsett hur mycket man slantar upp.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
hestra är nog bland dom sämsta iallafall ,köpte dom på rekomendation av en säljare.första paret läckte i fingertopparna liksom andra o tredje paret jag fick ,bytte tredje paret mot vanliga dainese eftersom skiten ändå inte höll tätt vid regn ,så var vitsen med dom borta
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej!
Jag har en ambition att börja pendla med hojen till jobbet i mycket högre utsträckning.
Jag har redan ett bra Rukka-ställ i Gore Tex och bra stövlar i Gore tex, så det som behöver kompletteras är ett par bra Gore tex-hanskar.
Vill helst inte ha fordrade vinterhanskar, utan en mer vår-/höst-handske. Kommer att ha både handtagsskydd och handtagsvärme nämligen, så det behövs inga tjocka vinterhandskar.
Vad kan ni rekommendera?
Helst en så lik race-handske som möjligt, utan att dom kostar en mindre förmögenhet att köpa.

Med vänlig hälsning
LL
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har själv ett par lätt fodrade Halvarsson med Gore-Tex. Visst. Dom håller händerna betydligt torrare än handskar utan membran. Däremot är det ju väldigt kort från öppningen vid handleden och ut i handsken. Så det gäller att du tar dig besväret att dra på dom rätt för annars kryper det ut vatten i handsken via öppningen vid handleden.
Sen är dom lite besvärliga då fodret gärna följer med ut när du tar av dig handskarna. I synnerhet om dom blivit lite fuktiga invändigt.
Men det är djäkligt skönt om det är kallt och lite taskigt väder för dom håller händerna varmare än valfria jämförbara handskar utan membran.
Dock som några redan skrivit i tråden. Dom funkar inte i kombination med handtagsvärme eftersom Gore-Tex gör så att fukten vandrar från varma sidan till kalla sidan men inte omvänt. Det betyder att det vatten som hamnar vid handflatan kommer att vandra in i handsken om du har handtagsvärme. En del ska teoretiskt sett vandra ut på utsidan av handen sedan men handtagsvärme riskerar att göra så att du får in fukt i handskarna.

Jag skulle dock säga att det är ett litet problem. Dom kommer fortfarande att vara torrare än handskar utan membran.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har ett par IXS Goretex med ganska höga kragar och hårda skydd. Det funkar alldeles utmärkt att köra i regn med handtagsvärme, eftersom händernas värme håller fukten ute - och den lilla fukt som finns mellan handtag och handske är försumbar...
Däremot är de ganska tunna, vilket betyder att marginalen för kallare förhållanden inte är så stor (som kallare räknas lägre temp än +5). Jag brukar ha med mig 2 eller 3 par handskar när jag åker lite längre så det är inget större problem.

Däremot lär du upptäcka att bra handskar kostar, och det är det värt i längden.


Buy quality, cry once
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har ett par IXS Goretex med ganska höga kragar och hårda skydd. Det funkar alldeles utmärkt att köra i regn med handtagsvärme, eftersom händernas värme håller fukten ute - och den lilla fukt som finns mellan handtag och handske är försumbar...
Däremot är de ganska tunna, vilket betyder att marginalen för kallare förhållanden inte är så stor (som kallare räknas lägre temp än +5). Jag brukar ha med mig 2 eller 3 par handskar när jag åker lite längre så det är inget större problem.

Däremot lär du upptäcka att bra handskar kostar, och det är det värt i längden.


Buy quality, cry once
Vet du vad handskarna heter, eller har du nån länk till dom?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag var ute i garaget och klämde på dem nu. Eftersom det är lågsäsong hade jag bristfällig uppfattning om dem. Hårt skydd över knogarna ja, på fingrarna nej.

Googlade och de verkar ha utgått men Viper kommer rätt nära även om de jag har är i helskinn och har högre krage.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kör vanliga skinnhandskar av olika märke o tjocklek, fettar in dom på våren då man är åksugen och bara väntar på sjyst väder. Funkar bra ihop med värmehandtag även i ösregn. Man kan bli lite fuktig, men man håller sig varm och sedan blåser dom torra ganska snabbt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top