Turbokonverteringsguide Nybörjare!

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
Jag har letat hur länge som helst på sporthojen och runt på nätet efter info gällande turbo och motorcykel, och hittat ganska mycket här och där och tänkte att eftersom jag själv hade velat att nån kunde sammanställa lite info som man får en liten inblick i hur det funkar i stora drag, så kluddade jag ihop en själv och hoppas det finns intressse för sådan läsning. mycket är direkt hämtat och en del har jag skrivit själv, men inte hunnit renskriva men men. Allt stämmer säkert inte så ni som kan sådant här kan ju vara vänliga att fylla i!

BYGGA PLENUM.
Material 1,5 mm Rostfritt stålplåt .
Eller 3-4mm aluminium, 6mm mot förgasarna i 4120eller den hårdare 4125 legeringen .

Plenumet ska vara minst 2liter men ju större desto lättare
att bestycka förgasarna, det bästa är upp mot 4liter
Ett stort plenum minskar tryckstötarna och ger mera hk.

Pitotröret ska vara 8 mm inv.
Det lilla hålet i pitot röret, (det som går rakt i genom det stora röret) skall vara 4.5 mm.
Man kan även som lågbudget allternativ förstärka original luftburk, håller för
ca 0,5-0,7bar om den är bra förstärkt.
Det lilla hålet i pitotröret måste vara exakt i mitten på det stora röret
Pitotröret kan se ut på lite olika sätt. men det viktiga är att det lilla hålet är i mitten på det stora röret.

BYGGA GRENRÖR.
Rostfritt är att föredra då det håller värmen bättre=mer avgaser som sätter snurr på turbon.
Och för att det inte kolar ur lika lätt av värmen och blir skört som vanligt stål kan göra.
Nackdelen är att det är hårt att arbeta med och kan vara problem att svetsa själv om
man Inte har rätt utrustning.
Vanligt stål är lättare att svetsa och arbeta med och kan mag svettsas.
Man bör inte linda vanligt stål med avgas bandage för då kolar det ur lättare.
På zx7,9R brukar man få kapa ner kylaren på höjden ca 3-5cm för att få upp turbon.

TRYCKSÄTTA FÖRGASARE.
För att förgasarna skall fungera med turbo så måste du trycksätta dom.
Det du behöver göra är att
trycksätta över membranen
trycksätta under membranen
trycksätta flotörhusen
Trycksätta flotörhuset . En del kallar det för dynamiskt tryck, efter som det här trycket måste vara lite högre än laddtrycket.
För att få ett högre tryck här, så måste du ha ett pitot rör som går rakt i genom laddröret
Slangarna skall sättas i mellan ventilationen för flotörhusen och pitot rören (röret) på plenumburken.

BRÄNSLE.
Man måste byta ut org, bränslepump och ersätta den med en kraftigare
Ex , från en insp, bil, och man behöver en ställbar bränsletrycksregulator.
Bränsletrycket ska vara 0,1-0,3 bar över laddtrycket.

OLJA IN OCH RETUR.
Turbinaxeln måste ligga minst 15 mm över oljenivån. Sätter man turbon lägre så rinner oljan ut om man sätter hojen på sidostödet och så ryker det vid hårda inbromsningar och på tomgång.
Turbon måste monteras över oljenivån i motorn.
Oljan in bör man kunna ta från en galleriledning. Brukar vara pluggad i ena eller båda sidor. Kolla efter en skruv med stor skalle (och antagligen insex) på endera sidan av motorn vid cyl/toppen.
Eller annat lämpligt ställe.
Oljereturen ska vara så grov som möjlig, minimum 10mm.
Allra bäst är 14-16mm och kan monteras på motorns avtappningsplugg för oljan.

INFO FRÅN EN KAWAZAKI ZZR 600.
Förgasarna får sitt tryck via avluftningen i flottörhuset . Undertrycket på ovansidan membranet styrs via hålet i trotteln och undersidan får sitt tryck via bellmouthen men dom hålen sitter ovanför trattarna.
Stiften är orginal med 0,5mm gap tändningen är backa genom att justera bländarskivan ca 15grader.

TRYCKSÄTTNING FÖRGASARE FÖRBEREDELSE.
Högst tryck har inkommande bensin, dvs bensinen från tanken vi gravitationen. På en turbomotor är det via sopparegulatorn från EFI-pumpen. Näst högst tryck har flottörhuset, dvs i normala fall atmostfärstrycket. Näst lägst tryck har insugstratten, dvs bellmouth'en som i normala fall har ett svagt undertryck. Absolut lägst tryck finner du under trotteln, dvs det som gör att trotteln i en CV öppnar när du öppnar spjället, dvs det är tryckskillnaden mellan trotteln ovansida (som är ansluten till underdelen av trotteln) och trotteldiafragmats undersida (som är ventilerad till insugs-bellmouthen).

Hur man rent fysiskt tätar... använd 2-komponents genomskinlig epoxy så att du kan värma lös förgasarna ifall du vill kunna ha isär dem igen. Viktigast är flottörhuset och trottelmössan. Resten ger sig självt, dvs om det läcker soppa under laddtryck. Trycksätt förgasarna med tryckluft (t.ex. 1 kg om du ska ladda 1 Bar) och känn efter var det läcker, där ska det tätas med epoxy. Tänk efter 2 gånger innan du trycksätter - så att du inte blåser sönder trotteldiafragmat.

MATERIAL LISTA .
.Turbo, bränsletrycksregulator malpasi 1.1, 1.2 eller 1.3 MC-express har ca 600kr.
Bränslepump från saab 900T ng.
Dumpventil (avlastningsventil) från saab fungerar tillfredställande.
Rör och turbofläns till grenrör.
Rör och plåt till plenum.
Tryckrör och eventuellt en intercooler.
Diverse slangklämmor och anslutnings nipplar och slangar .
Epoxylim och packningsklister .

ETANOL KONVERTERING .
Om man inte vill sänka kompresionen i motorn ex, för att det medför en del mer arbete
och man förlorar lite vridmoment på låga varv och man kanske inte har platts för
en intercooler, så kan man med fördel köra på etanol och ändå kunna köra på skapligt
laddtryck.
Exempel på detta är en Suzuki Bandit med 10:1 i komp och kör utan intercooler
Med 1,2bar i ladd på etanol.
Fördelarna är många med etanol bla, så får man ut mer effekt ofta mellan
2-8% den är inte lika knacknings benägen som bensin, mm.
Man bör låta nån justera in mc,n på rullande landsväg för optimal funktion.
Men som grovjustering kan man använda ca 35-40% större munstycken i förgasarna
gämfört med bensin och annvända sig av bredbandslamda för injustering.

CYLINDERFOTSPACER / TOPPLOCKSPACER.
Att tillverka en spacer i aluminium är inte så svårt.
Brukar vara mellan ca 1-3mm beroende på vilket komp man vill ha.
Hålsåga ut dom 4 stora hålen, sen borra med stegborr (konisk med steg)
Alla pinnbultshål och hål för styrningar
Sedan är det bara ytterkonturen kvar, sticksåg funkar bra till det.
Org, packning är i tre lager, använd en ny sådan och dela på den och ersätt mitten delen med den hemmagjorda spacern och limma ihop med packningsklister.

KAMAXLAR.
Om man sänkt kompet med ex, tjockare sylinderfots, eller topplockspackning så bör man justera kammarna för bästa resultat (Justera Lobecenter).
Ex, Lobecenter på R1 turbo skall vara,, insug 105-107 avgas 104-106.
Man behöver en mätklocka och en gradskiva för injustering.
Hitta TDC. Se till att cylinder 1 och 4 är i topp, montera mätklockan i cylinder 1 eller 4 Montera gradskivan på vänster sida av vevaxeln (generator sidan). Gör en pil av en ståltråd eller liknande, se till att den pekar på 0 (TDC) på gradskivan, ställ även in mätklockan på 0 Vrid sen vevaxeln framåt stanna när mätklockan visar 0.1 mm, läs sen av gradskivan skriv ner gradtalet. Vrid sen vevaxeln bakåt när mätklockan visar 0.1 mm igen stanna, läs sen av gradskivan skriv ner gradtalet. Mitt i mellan dessa två gradtal har du det exakta (TDC)
Vrid vevaxeln till det grad tal som är mitt i mellan Om gradtalet är något annat än 0 (TDC), så flytta på pilen till 0 (TDC) Nu har du hittat det exakta läget för (TDC).

INSUGSKAMMEN.
Se till att pilen på gradskivan pekar på 0 (TDC) Placera mätklockan på någon av lyftarna till insugs ventilerna på cylinder 1 eller 4 Se till att mätklockan står på 0. Rotera vevaxeln framåt, stanna när mätklockan visar att ventilen har öppnat 1 mm skriv ner gradtalet som gradskivan visar (tex. 10 grader före övre dödpunkt) Fortsätt rotera vevaxeln, stanna när mätklockan visar att det är 1 mm kvar innan ventilen stänger skriv ner gradtalet som gradskivan visar (tex. 44 grader efter nedre dödpunkt) Nu är insugningskammen klar.

BERÄKNA LOBECENTER.
180+44-10)/2 = 107 Lobecenter för insugningskammen i det här ex. är 107 grader.
AVGASKAMMEN.

BESIKTNING MED TURBO.
Bromsbänksintyg från auktoriserad firma krävs.
Intyg för registreringsbesiktning.
Och vågsedel.

På hoj får man inte höja effekten och vridet alls.
Se till att hojen inte lämnar mer effekt och vrid än original vid bänkningen för att få intyget. Trottelstopp, restriktor, hänga av wastegaten (räcker i regel inte),för att få ner effekten eller laddtrycket.
Vridet har en tendens att bli för högt

Boka regstreringsbesiktning. Ring 0771-600 500 för att komma till Bilprovningens registreringsbesiktningsbokningstelefon, säg vad du vill regga in,,turbokonvertering.
Om besiktningsstationen inte har våg så får man ordna vägning själv för att få vågsedel. Denna krävs vid registreringsbesiktning.

Åk till Bilprovningen när tiden är kommen, kostar 600:- (om vägningen görs på plats så är det 850:), och regga! De kollar så allt ser ordentligt ut, rycker lite i tryckrören och säger att du antagligen kommer att höja effekten när du kommer hem, men det får polisen ta hand om när/om man blir stoppad... Men då har man iallafall inskrivet "motor med turbo" i registreringsbeviset, så man slipper föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.

Detta går att göra på alla hojar tillverkade innan 17 juni 1999. Efter det så finns det helfordonsgodkännande, och då är det kört om man inte bygger om ordentligt och reggar som amatörbyggt fordon. Då går det att besikta med turbo igen.
klart! Fixa upp laddtrycket och gasa! När nya papperena på hojen kommer så kan det stå så här längst ner:

T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTOR MED TURBOKONVERTERING
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Bra ide!

Jag tycker den var bra! Den ger en bra helhetsbild iallafall! :tummenupp
 

Hochland

POWER is Najs!
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Supermono Suzuki Rgv ram Honda Dominator 650 Engine
Mycket bra, gav en helhet av det hela!
Är det liknande med plenum etc om man kör med insprut??

MvH
Macke
 

cyclubs

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000 -08, Kawasaki er6n -07
någon som vet någon som kan turbokonventera en kawasaki z1000 -08? gärna i göteborgsområdet och vad det skulle kosta?
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Försäkring..?

Hur försäkrar man en turbo-konvert. sporthoj?
Jag menar... det är ju inte billigt innan, och inte tror jag att turbon får försäkringsbolagen att visa smilgroparna! :brinnerup
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Hur försäkrar man en turbo-konvert. sporthoj?
Jag menar... det är ju inte billigt innan, och inte tror jag att turbon får försäkringsbolagen att visa smilgroparna! :brinnerup

min vart nästan 500kr billigare efter att jag besiktat den med turbo, otroligt med sant.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
#1
Bra att du spaltar upp lite. Saknat något sådant.
Hade gärna sett att du filar till det hela och fixar alla stavfel.
Så det kan bli en sticky eller liknande av det.

#2
Att rostfritt är bättre att göra avgas är fel.
"Vanligt" rostfritt spricker lätt av värmen och är helt kass till detta.
Skriv gärna in de legeringar som funkar...

#3
Vid etanol får man ställa tändningen lite tidigare.
Bra om det står med...

Vore trevligt om de som gjort konverteringar kan ge tips till TS så att all vettig info finns med.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Alltid bra med konstruktiv kritik :tummenupp

..men måste påpeka 2 saker..

1. Tråden är redan en sticky
2. Tråden skapades 2008
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Provade precis att besikta en zx9 -98 med turbo. Alla papper i ordning.. Underkändes, de hade inte uppgifter om max vrid från Kawasaki, bromsningen var inte utförd med laddtryck (finns ingen sån ackrediterad bänk i Sverige..). Ordnar jag detta så är det inte säkert den går igenom ändå var beskedet:mad:
Funderar på att överklaga.
Skulle väl inte provat, skit oxå.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Svaret jag fick av bilprovningen , efter att dom kollat upp ordentligt , var att det inte går .
Man får inte höja vare sig effekt eller vrid över vad cykeln var avsedd för original .
SFRO-killen tyckte att man kunde tolka deras geensamma PM så som att man kan gå på + 20% :sregeln vid turbokonvertering och beiktiga som ändrat fordon , men inte SBP .

Förlänger man istället svingen en aning så går det att regbesiktiga som ombyggt fordon genom SFRO då man uppfyller 2 av de 3 kriterier som de går efter .
Då kan man dessutom ha obegränsat med effekt sålänge som SFRO-killen bedömmer den som säker :)
Försäkringen tenderar att bli lite i dyraste laget dock om man har bortåt 275kW i pappren , eller hur PP ?

M
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag har inte släppt tanken på att försöka köra turbohojen lagligt, så efter att ha misslyckats med att regbesikta direkt hos bilprovningen går jag nu omvägen via SFRO.
Hos SFRO verkar det inte vara några problem och jag har grönt ljus när det gäller dokumentationen av svingförlängning, uppgradering av bromsar och bromspapper (nu utfört med positivt laddtryck :) ). Nu återstår SFRO-besiktningen och efter det regbesiktning hos bilprovningen med hjälp av SFRO-godkännandet. Rapport kommer på utfallet..
/DL
 
Last edited:

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Om jag inte minns helt fel är väl Peter Pains numer sålda Busa turbo reggad och besiktigad med turbo. Dra ett PM till honom och fråga:7peta
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
SFRO är vägen att gå för att kunna besikta turbohoj, gör enligt nedan:
Jag har inte släppt tanken på att försöka köra turbohojen lagligt, så efter att ha misslyckats med att regbesikta direkt hos bilprovningen går jag nu omvägen via SFRO.
Hos SFRO verkar det inte vara några problem och jag har grönt ljus när det gäller dokumentationen av svingförlängning, uppgradering av bromsar och bromspapper (nu utfört med positivt laddtryck :) ). Nu återstår SFRO-besiktningen och efter det regbesiktning hos bilprovningen med hjälp av SFRO-godkännandet. Rapport kommer på utfallet..
/DL
 

Zx6Micke

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Östersund
Hoj
zx6r 1997
Jag håller på med ett turbobygge med keihin cvk 36 förgasare men är lite brydd på trycksättningen. Läste detta överst i tråden men blir inte smartare av det.

"Trycksätta flotörhuset . En del kallar det för dynamiskt tryck, efter som det här trycket måste vara lite högre än laddtrycket.
För att få ett högre tryck här, så måste du ha ett pitot rör som går rakt i genom laddröret
Slangarna skall sättas i mellan ventilationen för flotörhusen och pitot rören (röret) på plenumburken."

Min första fråga är om jag missuppfattar texten eller om det är den som är slarvigt skriven? Jag ska alltså ha pitotrör som går in i avluftningen till förgasarna som senare ska till plenumboxen?
Om jag använder avluftningen till förgasarna för att trycksätta rinner det då inte besin där då jag inte har laddtryck ? Hoppas någon kunnig kan svara på detta. Tack på förhand / Micke. :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag håller på med ett turbobygge med keihin cvk 36 förgasare men är lite brydd på trycksättningen. Läste detta överst i tråden men blir inte smartare av det.

"Trycksätta flotörhuset . En del kallar det för dynamiskt tryck, efter som det här trycket måste vara lite högre än laddtrycket.
För att få ett högre tryck här, så måste du ha ett pitot rör som går rakt i genom laddröret
Slangarna skall sättas i mellan ventilationen för flotörhusen och pitot rören (röret) på plenumburken."

Min första fråga är om jag missuppfattar texten eller om det är den som är slarvigt skriven? Jag ska alltså ha pitotrör som går in i avluftningen till förgasarna som senare ska till plenumboxen?
Om jag använder avluftningen till förgasarna för att trycksätta rinner det då inte besin där då jag inte har laddtryck ? Hoppas någon kunnig kan svara på detta. Tack på förhand / Micke. :)

Du har ju inget undertryck där eller ja ytterst marginellt eftersom det sitter ovanför spjällen. Kommer fungera som en öppen avluftning i princip. Plenumtrycket när man slår av är alltid atmosfärstryck eller över enligt min map-sensor som sitter på Plenum så den kommer inte suga ur nåt där. Hoppas du förstår hur jag menar.
 

Zx6Micke

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Östersund
Hoj
zx6r 1997
Okay så pitotröret ska gå genom plenumet och till avluftningen på flotörhuset ? finns de nån som har bilder på hur det ska se ut egentligen? Blir smått förvirrad av det hela.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Pitotröret sätts vanligtvis tvärs flödet in i anslutningsröret till plenum, typ såhär: (snodd bild från nån här tror sp20 men det gör nog inget :) )
jaQIbQd.jpg
 

Zx6Micke

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Östersund
Hoj
zx6r 1997
Okay och de 2 slangarna som går ut från pitotröret går då ner till flotörhuset till varsin förgrening av avluftningsnipplarna? Jag kan i ärlighetens namn inte se en slang gå till den yttersta förgasarens flotörhus? Eller är det bara jag som är allmänt trög.. Tack för info och hjälp iaf..
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag vill minnas att de är sammanlänkade 2 och 2 i avluftningen på just den hojmodellen. Så ena slangen går till förgasare 1 och 2, nästa till 3 och 4.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top