Ninja 250R

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Hej! Min fru har visat lite intresse för att börja köra hoj - och denna lilla hoj verkar ju riktigt fin. Ni som har den, vad tror ni om en 155 cm lång tjej på hojen? Kan man ha någon glädje av den på en bana - dvs kan jag plocka av allt junk och styva upp fjädring för att leka av mig på en bana med den när frun inte kör den? Eller blir man bara less på att den inte orkar gasa och däcken och chassit och bromsar inte duger för att köra aktivt med?
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Det är synd att de inte gjort den 4-cylindrig. Jag älskar ljudet av en hysteriskt ylande 4:a :yoparty

Dessutom hade man nog kunnat krama ut lite mer effekt med ytterligare 2 cylindrar. Dock hade säkert priset blivit högre med en mer komplex motor :gnissla

17" hjul är väldigt positivt. Gör att urvalet blir mycket större på däckfronten.
Ser fram emot att få smiska en 250R på bana :)
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Hej! Min fru har visat lite intresse för att börja köra hoj - och denna lilla hoj verkar ju riktigt fin. Ni som har den, vad tror ni om en 155 cm lång tjej på hojen? Kan man ha någon glädje av den på en bana - dvs kan jag plocka av allt junk och styva upp fjädring för att leka av mig på en bana med den när frun inte kör den? Eller blir man bara less på att den inte orkar gasa och däcken och chassit och bromsar inte duger för att köra aktivt med?

155 cm inga problem att nå ner tror jag, men det
finns en sänkning sats som inte är för dyr i USA om det behövs:tummenupp

I USA hyr dom ut hojjen för banåka, jag tror att på en mindre bana är det nog skoj utan lååångrakor kolla här http://www.racebikerentals.com/

Däcken och bromsbelägg bör bytas.....

Hittade en link för att sänka hojjen
http://www.cyclewareables.com/pages/street_motorcycle_lowering_kits/lowering_kits.htm
 
Last edited:

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Fick hem mitt PUIG kåp-glas idag. Ser riktigt najs ut!
Synd bara att jag inte har en hoj att sätt den på än :gnissla

ujk6x2hvsj5dk76adtzg.jpg


Hoppas detta inte gäller Svärje:

kawasaki-ninja-2009-doc.jpg
 
Last edited:

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Hej! Min fru har visat lite intresse för att börja köra hoj - och denna lilla hoj verkar ju riktigt fin. Ni som har den, vad tror ni om en 155 cm lång tjej på hojen? Kan man ha någon glädje av den på en bana - dvs kan jag plocka av allt junk och styva upp fjädring för att leka av mig på en bana med den när frun inte kör den? Eller blir man bara less på att den inte orkar gasa och däcken och chassit och bromsar inte duger för att köra aktivt med?

Kawasaki Ninja 250r är fin, jag är bara 162 cm över jordens yta och jag fixar det lätt med mankhöjden. Min tanke är att nästan göra som du tänker här, fast sen när jag tagit kortet, övningskör nu, tar kortet, uppgraderar hojen för roadracing och sen kör jag bana med den och skaffat något runt 1000 kubik för gatkörning. Lycka till med frugans val!
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Jag hoppas på att Kawasaki håller sig till urvalet av färgerna svart, blå och röd till 2009 och leveransen till Sverige för då har jag en unik färg på min hoj ,)


Det går ett rykte att Ninja-250 2009 inte kommer att tillverkas i Kawa Grönt:va

Har kört 300 mil,hojjen funkar bra:yoparty
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Det går ett rykte att Ninja-250 2009 inte kommer att tillverkas i Kawa Grönt:va

Har kört 300 mil,hojjen funkar bra:yoparty

Det hoppas jag på att de håller sig till, för då blir jag ännu mer lycklig!! Har inte du en svart?

Jag har inte kört mer än 100 mil (men jag övningskör). Jag ångrar mig inte en sekund att jag köpte hojen för det ändamålet. Kommer ta kortet till våren och funderar faktiskt på att ta det på mellanklass med Ninja 250 som uppkörningshoj.

Dessutom funderar jag på att behålla henne i orginal tills hon ska in på banan, för jag har inte moddat henne än.

Är nyfiken på vem de resterande 37 är i Sverige som har en Kawasaki Ninja 250r,borde inte de finnas här på sporthoj.com?
 

KTM640Y2K

http://grusbus.nu
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojjlös,men inte länge till!!!
Det hoppas jag på att de håller sig till, för då blir jag ännu mer lycklig!! Har inte du en svart?

Jag har inte kört mer än 100 mil (men jag övningskör). Jag ångrar mig inte en sekund att jag köpte hojen för det ändamålet. Kommer ta kortet till våren och funderar faktiskt på att ta det på mellanklass med Ninja 250 som uppkörningshoj.

Dessutom funderar jag på att behålla henne i orginal tills hon ska in på banan, för jag har inte moddat henne än.

Är nyfiken på vem de resterande 37 är i Sverige som har en Kawasaki Ninja 250r,borde inte de finnas här på sporthoj.com?


Nope:rolleyes: Jag beställde en svart men fick en grön, och det känns helrätt med Kawa grönt,en blid på hela färgskalan.
 

Bifogat

  • 250r2008.jpg
    250r2008.jpg
    120.4 KB · Visningar: 147

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Jag har hittat var man kan köpa en hugger för ninja 250 i Sverige.

Hi Marcus - we can now make this hugger.
You can buy this item in Sweden by contacting Erik, at BO Ove SE.
He's at erik.andersin@boove.se
Best regards Chris.


Den ser ut så här:

fa9a42d49e.jpg
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej.
Blev tipsad av en kompis att kolla in denna modell.
Jag är rätt kort av mig, 170 cm typ, och ska ta körkortet under 2009.
Är detta en bra nybörjarhoj? Jag är lite tveksam med tanke på pris (jättebillig för att va ny, men kan få äldre billigare). Hur är prestandan? Jag kommer köra mest 50 o 70-vägar. Då funkar den väl bra?
Hur är försäkringspremierna för en nybörjare? Hur är de jämfört med t.ex. nån 600 kubiks sporthoj från mitten av 90-tal?
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.




Tänk på att detta är min personliga referens och att du ska provköra hojen innan du köper den, vilket inte jag gjorde eftersom jag tog beslut på P2H i GTB förra året.

Ja, det är en bra nybörjar hoj, jag hade inte kört hoj dock växlat fordon innan jag köpte min!!

Övningskörning(pendling,för den är bensinsnål) är också det enda, om du inte som jag tänker långsiktigt och att du kommer köra roadracing och köper större cc att trycka ner i gatuasfalten. Jag skulle vilja säga att du får mer av pengarna om du köper en 600 cc.Tänk också på att du alldeles säkert har en duktig värdeminskning om du ska sälja vidare den och att verkligen ta i bejakning: Du får inte köra upp på denna hojen! Den hamnar i ett mellan läge i kapacitet,för att du skulle fått köra upp på den.

Fördelar med 250r:
*Du behöver inte bekymra dig över dina vertikala cm när det gäller Kawasaki 250r, jag är ca 8 cm kortare än dig och har absolut inga problem med att nå ner. Jag tycker nästan det är större bekymmer för de som är för långa.

*Gällande körningen är den liten lätt och smidig, speciellt i 30/50/70/90, grymt skön i kurvtagningarna och sticker av bara den i de höga växlarna(pga. parallelltwinen).

*Dessutom så har den en grymt snygg design för att vara just en 250. Kawasaki har plockat de större kubikens detaljer och fört över på denna. Sen är den som med alla hojar, det är alltid något man moddar med!!

Nackdelar med 250r:
*Jag saknar en 7:e växel, vilket beror på parallelltwinen, så motorljudet "skriker" i den 6:e växeln och jag luras av att försöka växla upp.

*Den är helkåpad och som vilken sporthoj så tar den mycket vindfång vid högre hastigheter. Topphastigheten för min del ligger i 160/kmh liggandes på tanken.

*Passagerare, glöm det. Dels så tappar du mycket kapacitet med passagerare, dels är den inte smidig att vara två på. Glöm det och köp en cuts att kränga på istället.

*En minidetalj, men som du ska se till att få ut på garantin. Lufthålet som sitter i tanklocket har för liten diameter och skapar ett "visslande ljud" vid gastryck, se till att du får en uppborrning i garantin.

Försäkring:
*Jag överlåter denna information till grabbarna här. Jag är tjej och ni grabbar diskrimineras medan jag får förmånen att ha min helförsäkrad/påställd/helår hos Länsförsäkringar för summan av 4100:- utan att ha körkort.

Sammanfattning:
Betyg: :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp av 10:tummenupp !!

Jag är nöjd över mitt köp, än om jag inte testkört hojen innan och mitt avseende var för enbart övningskörning och numer för roadracing dessutom kommer jag behålla hojen så länge den fungerar. Ett avgörande val var att jag skulle bli inspirerad av designen för att vilja köra och att jag når ner och det gör jag!! Billig i inköpspris och försäkring(för min del) dock tror jag inte detta är en hoj för den som har mer erfarenhet och referenser av större cc, mer kanske då som en pendligshoj eller ett litet skojjigt projekt att bygga ut eller för enbart roadracing.

Fler frågor, PM:a mig, jag svarar utifrån min referens.

Lycka till och hör av dig om du blir en lycklig ägare av en Kawasaki Ninja 250r!!
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012

Tusen tack. Riktigt riktigt bra info!
Det jag mer undrar är hur vagnskadegaranti första året funkar? Är det att man slipper vanlig försäkring då eller är det nåt extra förutom vanlig försäkring?

Tror du/ni man kan skjutsa om man båda tillsammans bara väger typ 110-120 kg.
Jag tror egentligen att jag kommer växa ur den snabbt, men de fördelar jag tänker på är att jag kan inget om att meka och då är det skönt med nåt nytt, och troligen problemfritt, samt att den är så jäkla snygg tycker jag! Sen att den är liten är en stor fördel också. Hörde dessutom att den skulle komma in i vecka 6 i västerås, så då kanske man kan titta på den IRL.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Nån som vet när man ska göra första och andra service, samt vad de kostar?
Är de lika billiga som hojen (i förhållande till andra) eller kostar det skjortan?
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Tusen tack. Riktigt riktigt bra info!
Det jag mer undrar är hur vagnskadegaranti första året funkar? Är det att man slipper vanlig försäkring då eller är det nåt extra förutom vanlig försäkring?

Tror du/ni man kan skjutsa om man båda tillsammans bara väger typ 110-120 kg.
Jag tror egentligen att jag kommer växa ur den snabbt, men de fördelar jag tänker på är att jag kan inget om att meka och då är det skönt med nåt nytt, och troligen problemfritt, samt att den är så jäkla snygg tycker jag! Sen att den är liten är en stor fördel också. Hörde dessutom att den skulle komma in i vecka 6 i västerås, så då kanske man kan titta på den IRL.

Du slipper inte trafik- och delkasko (eller vad du nu ska ha i) försäkring om du får vagnskadegarantin på köpet. Såvidare du själv inte tänker skita i att försäkra hojen!?! Hör med ditt försäkringsbolag som du tänker använda hur det skulle kunna lägga upp det om du får vagnskadegarantin på köpet. Dock skulle jag tro att om du får vagnskadegarantin, så är det ett givet försäkringsbolag från återförsäljaren.

Du får gärna skjutsa(dock inte din handledare under övningskörning) men jag anser att hojen är inte byggd för det och har inte den kapaciteten, men vilken hoj har det!?! Hoj är till för att köra, inte åka!!

Ge Kawasaki Ninja 250r en chans, den är läcker, smidig och ekonomisk!!
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Hej.
Blev tipsad av en kompis att kolla in denna modell.
Jag är rätt kort av mig, 170 cm typ, och ska ta körkortet under 2009.
Är detta en bra nybörjarhoj? Jag är lite tveksam med tanke på pris (jättebillig för att va ny, men kan få äldre billigare). Hur är prestandan? Jag kommer köra mest 50 o 70-vägar. Då funkar den väl bra?
Hur är försäkringspremierna för en nybörjare? Hur är de jämfört med t.ex. nån 600 kubiks sporthoj från mitten av 90-tal?

Den största orsaken att köpa en 250R är utan tvekan ägandekostnaden, som är betydligt lägre än en tung MC.
Jag har kört alla möjliga motorcyklar. Har ägt 4st innan de 2 jag har nu. Kan säga att 250R är betydligt roligare hoj att köra än en 600 från första halvan av 90-talet. Inte lika snabb men mkt roligare.
Du kanske ska titta på en några år gammal er6. Dom ligger på samma pris som 250R. Bara något dyrare försäkring men mer krut och maskin.
En bättre hoj att utvecklas med som nybörjare enligt mig.
Jag har nämligen ägt 2st =)

Provkör lite olika och se vad du tycker. Det går att trycka 250´n ordentligt på slingriga vägar. Säkert nästan lika snabbt som en tung mc.
Skillnaden är att man får varva skiten ut maskinen... men de e bara gött :tummenupp
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tack båda två för vettiga svar!
Kawa Bitch. Jag slipper inte försäkra nej, läste att vagnskadeförsäkring (-garanti) är det som skiljer helförsäkring från halv. Men det är ju jättepositivt att ha ändå.
Gällande att skjutsa är det inget som ska göras ofta, men man vill ju kunna ta med tjejen ut i naturen nån gång, inga långa sträckor. (Troligen).

Roustabout
Det du skriver låter väldigt positivt. Jag kommer inte ligga o köra i 200+ utan kommer mest köra i stan och kanske lite småvägar. Som du skriver, och vad jag läst innan, verkar denna väldigt smidig och rolig. Att varva är ju bara kul sålänge man inte ska köra långa motorvägssträckor....
Att denna skulle vara roligare än en gammal 600 kan nog stämma då tekniken gjort framsteg. Som jag tänker, den är ju knappast segare än vanliga bilar, så varför skulle jag inte va nöjd?
Er6 har man ju bara hört gott om, men tyvärr faller den mig inte riktigt i smaken. Jag vill ha nåt som ser mer ut som en äkta sporthoj utseendemässigt. Läste också att 250:n är väldigt bra för att lära sig att utnyttja en maskin fullt ut (eller ja, mycket iaf..)

Ska till karlskoga imorgon och titta på en!! Inte köpa, men iaf se i verkligheten. Hoppas man inte blir besviken...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top