Oljeförbrukning / oljepåfyllning R1 -98 till ERF

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Denna fråga skulle väl lika gärna kunna ligga i Teknik och Mekhörnan men problemet relaterar till hur vi löser det under ett ERF.

Vi har en R1 -98:a "Ratbike Edition" som vi kör REC på.
Den drar, precis som många andra R1:eek:r en hel del olja och ryk er blått vid nedväxling. De flesta vi pratat med säger motorrenovering med kolvringar och ventilstyrningar alt. ventiltätningar.
Till saken hör att ingen av oss i teamet är så hemma på det här med att riva motorer, vi skulle säkert få isär den men sen ska allt ju funka när det skruvas ihop också. Vi får alltså lämna iväg motorn för att få det vidgjort och pris på detta finns.

Mina frågor är:
1. Ska vi lägga ner pengarna på en renovering?
2. Jaga en ny motor.
3. Inte bry oss?

4. Om vi nu skiter i att åtgärda det, hur löser vi snabbast oljepåfyllningen? Vi räknar med 4 - 5 dl totalt under ett 4 h rejs och två, kanske tre påfyllningstillfällen. Har fått ett förslag på snabbpåfyllning men vill gärna höra om det finns andra patentare.

Kom med tips och råd.

Tack
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
4-5 deciliter överlever utan problem motorn att tappa. fyll lite extra innan och låt det bli lite lågt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
4-5 deciliter överlever utan problem motorn att tappa. fyll lite extra innan och låt det bli lite lågt.

Överfylla är oftast ingen bra idé, det trycks ut nästa omedelbart, eller om man har lite oflyt skapar onödigt högt tryck i motorn. Bättre att fylla på en aning efter hand, tar inte många sekunder när man tankar eller byter förare en gång halvvägs in i loppet.
Men sen är det väl som vanligt absolut bäst att ta isär och serva motorn 10 år gammal r1-motor som ska gå långlopp bör ses över...
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
kör så de ryker!!
Är ni 3 personer så får ni säkert både isär å ihop den. Dokumentera med bilder, använd en verkstadshandbok med moment å allt så löser de sig.

Känns ju alltid bättre å veta att man kan lita på maskinen m man skall rejsa. Tråkigt å hamna sist för att hojjen strular.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Överfylla är oftast ingen bra idé, det trycks ut nästa omedelbart, eller om man har lite oflyt skapar onödigt högt tryck i motorn. Bättre att fylla på en aning efter hand, tar inte många sekunder när man tankar eller byter förare en gång halvvägs in i loppet.
Men sen är det väl som vanligt absolut bäst att ta isär och serva motorn 10 år gammal r1-motor som ska gå långlopp bör ses över...
Vi har överfyllt och det blir precis som du säger, vi trycker ut oljan nästan direkt. Att fylla på tar mer än några sekunder, oljelocket är ju najjat (vi använder dock en sprint) men vi måste fippla med tratt med monterad slang.
Vi behöver nåt snabbare.

4-5 deciliter överlever utan problem motorn att tappa. fyll lite extra innan och låt det bli lite lågt.
Oljetryckslampan börjar lysa och vi vågar inte köra vidare då. Överfylla är inte lönt som sagt.
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vi har överfyllt och det blir precis som du säger, vi trycker ut oljan nästan direkt. Att fylla på tar mer än några sekunder, oljelocket är ju najjat (vi använder dock en sprint) men vi måste fippla med tratt med monterad slang.
Vi behöver nåt snabbare.


Oljetryckslampan börjar lysa och vi vågar inte köra vidare då. Överfylla är inte lönt som sagt.

Om den dricker SÅ mycket olja är det inget att fundera över. RENOVERA!
Eller köp en ny morot. Känns ju lite löjligt att hitta på lösningar för att snabbfylla en inte frisk motor. Det är ju en tävling, då får man f-n ha lite ordning på grejerna även om de börjar bli till åren.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det går att överfylla R1:an minst 2-3 dl utan att det trycks ut. Sen har jag för mig att det är ca en liter mellan min och max så det borde ju inte va något problem? Jag kanske är fel ute...
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Vi behöver nåt snabbare.

Jag har aldrig kört ERF och jag har ingen aning om vad för regler som gäller.

Men ett snabbt sätt att få ner oljan i motorn kunde vara att använda en slang med ytterdiameter som gängan i blocket och längd som rymmer motsvarande de deciliter ni önskar. Borde gå väldigt fort att tömma i.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Ni skall fylla ca 5 dl under fyra timmar.

Till att börja med så är det inte oljetrycket som är lågt när lampan lyser på R1an det är låg oljenivå så motorn kommer ju inte tvärrasa de närmaste 200metrarna ändå.

När det är låg oljenivå hur mycket får ni i då innan den är toppfylld? Bör vara mer än 2 deciliter?

Det finns sprutor med slang som man kan använda då tar själva påfyllningen inte många sekunder.

/Urban
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bygg u-bits till en skruvdragare så går det fort att skruva loss och dit oljelocket.
Men som dom flesta säger, renovera, det blir garanterat billigare att göra det nu än att vänta tills den rasar helt :fakta
 

Erick

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Busa -05
Jag vet bara att 1liter olja på 100 mil tar den utan att det är fel på motorn. Fick själv panik då min gamla R1 -98 började lysa hela tiden av att oljenivån är låg.
Fick svar från Yamaha själva att så är läget och inget mer med det...
 

liljas

mats
Gick med
20 Sep 2007
Ort
kalmar
Hoj
kör 70rr minimotor och cbr 1000rr
det går ganska lätt att borra in en smörjnippel och använda en fettspruta, självklart med olja i he he. så fyller du på olja på typ 10 sekunder utan att ens öppna oljelocket. go girls...
 

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Låter inte som något att oroa sig för, hade en 98:a som drog minst lika mycket. Och den körde jag > 1000 mil bana & gata utan problem:tummenupp

Vill ni ha en billig & snabb olkepåfyllning så ta en 1-liters oljeflaska för växellådsolja, brukar vara en inbyggd slang i dem (i alla fall i Castrols). Så kan ni hälla i 5 dl i flaskan i förväg. Inget söl med tratt eller att mäta, utan bara att trycka i!
 

Turbostar

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Tjörn
Hoj
R1 -01
Kan ni inte använda en oljeburk med en sån där pip på? jag brukar hälla över oljan i en gammal sån då slipper ni slangar å skit. pipen är 3-4 cm lång och ca en cm i diameter så den räcker ner i påfyllningshålet. Åk in på en mekonomen affär eller nått å leta upp en lämplig burk (sån som man drar upp pipen ur korken) brukar se ut som en liten kork uppepå den andra korken
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top