Allt om MC däck

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Om någon hittar några färska däcktester så lägg gärna upp länk eller tips var man kan se testerna.

Tack på förhand.
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Jag har en liten fråga ang mc däck. Jag köpte ett nytt däck sen tog jag ut hojen och körde ca 4 mil kom hem parkerade. När jag kom ut dagen efter så var däcket platt. Det visade sig att jag hade kört på något och fått pyspunka pga att jag hade kört på något skit.

Nu till frågan, finns det något som jag kan göra för att rädda däcket eller är det bara att slänga? Jag vet att man brukar laga bildäck men hur gör man med ett mc däck? Kan man använda sig av en innerslang kanske?
Känner inte att det är värt att köra på däcket om det inte bra och säker lösning på Punkan.
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Jag har en liten fråga ang mc däck. Jag köpte ett nytt däck sen tog jag ut hojen och körde ca 4 mil kom hem parkerade. När jag kom ut dagen efter så var däcket platt. Det visade sig att jag hade kört på något och fått pyspunka pga att jag hade kört på något skit.

Nu till frågan, finns det något som jag kan göra för att rädda däcket eller är det bara att slänga? Jag vet att man brukar laga bildäck men hur gör man med ett mc däck? Kan man använda sig av en innerslang kanske?
Känner inte att det är värt att köra på däcket om det inte bra och säker lösning på Punkan.

Ingen som har någon koll på det?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag tror att om du lagar det så blir det inte godkänt församma hastighet som tidigare men jag är inte helt säker

Lånar tråden.
Har en gammal gsx750f fr 1990. Enligt boken ska det vara 150/70/17 resp 110/80/17 monterade. Jag hittade inga däck med de dimensionerna som jag ville ha så jag lade på 150/60/17 resp 120/70/17. Enligt varvräknaren motsvarade detta en neddreving på en kugg fram. Men det mest positiva är att hojjen svänger väldigt mkt lättare och går mkt stabilare genom kurvor nu. Den är ff stabil i hög fart rakt fram.
Synpunkter mottages gärna då jag är lite osäker på om jag ett bra däckval. Det känns i alla fall kanon. Däcken är Michelin Pilot Power.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lånar tråden.
Har en gammal gsx750f fr 1990. Enligt boken ska det vara 150/70/17 resp 110/80/17 monterade. Jag hittade inga däck med de dimensionerna som jag ville ha så jag lade på 150/60/17 resp 120/70/17. Enligt varvräknaren motsvarade detta en neddreving på en kugg fram. Men det mest positiva är att hojjen svänger väldigt mkt lättare och går mkt stabilare genom kurvor nu. Den är ff stabil i hög fart rakt fram.
Synpunkter mottages gärna då jag är lite osäker på om jag ett bra däckval. Det känns i alla fall kanon. Däcken är Michelin Pilot Power.

Ett bra val om jag skulle säga,, ett däcktest jag kollade visade att detta däck hade goda egenskaper i regn och på torrt tycker jag att det funkar bra. Jag kör en del på bana plus de mil jag kör på vägar, Räcker inte en hel sommar åt mig men det beror väl gashandens rörelser.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ett bra val om jag skulle säga,, ett däcktest jag kollade visade att detta däck hade goda egenskaper i regn och på torrt tycker jag att det funkar bra. Jag kör en del på bana plus de mil jag kör på vägar, Räcker inte en hel sommar åt mig men det beror väl gashandens rörelser.

Låter ju bra.
Men frågan var nog mest om den ändrade storleken kan få några neg konsekvenser.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Låter ju bra.
Men frågan var nog mest om den ändrade storleken kan få några neg konsekvenser.

Det blir bara lite annan profil på däcken som jag inte skulle ta nån notis om.
Det beror på hur extrem du är när du kör,,, lite vardagskörning i lite tempo har det ingen betydelse, bara att gasa på.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Efter gårdagens provkörning blev jag lite fundersam. Vissa av hojarna jag testade svängde nästan själva. De lutar in i kurvan, och sen är det precis som på räls. Jag upplever det som att min hoj inte har samma "vilja" att läggas ner i kurvan, och att vara under nedlägg. Självklart måste chassikonstruktionen vara den stora faktorn, men kan inte mina däck vara "skyldiga" till det beteendet också ? Jag kör Dunlop Roadsmart nu. Finns det några andra sport-touring däck som skulle ändra hojens karaktär märkbart, eller är jag ute å cyklar ?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Efter gårdagens provkörning blev jag lite fundersam. Vissa av hojarna jag testade svängde nästan själva. De lutar in i kurvan, och sen är det precis som på räls. Jag upplever det som att min hoj inte har samma "vilja" att läggas ner i kurvan, och att vara under nedlägg. Självklart måste chassikonstruktionen vara den stora faktorn, men kan inte mina däck vara "skyldiga" till det beteendet också ? Jag kör Dunlop Roadsmart nu. Finns det några andra sport-touring däck som skulle ändra hojens karaktär märkbart, eller är jag ute å cyklar ?

Nu gissar jag lite, jag tror det mesta sitter i hojen. Har du provat att motstyra när du ska in i en kurva, det funkar faktiskt bra.
Jag har Dunlop GP Racer medium Fram Dunlop Qualifier RR bak och det kändes väldigt bra, inga släpp eller krängningar på bankörningen sist, men om det är lättsvängt vet jag inte.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jodå, jag kör med motstyrning hela tiden. Jag bara upplevde provhojarna mycket mer villiga att lägga sig och åka lugnt och fint under nedlägg ..

kan tillägga att jag testade tre väldigt olika hojar. En BMW K1300S, en ZX-10R och en Z1000 SX. De första två var de "villiga" och den sista var ungf som min, fast med lite mindre feedback. Glömde kolla vad det satt för däck på de två första .
 
Last edited:

Johan_r

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-10R -06,SÅLD... GSXR 1000 -06
Jag har ett michelin recetec k1 framdäck och får framhjulsslåpp vid "kraftiga" nedlägg.. har beställt ett sportsmart nu. Hoppas det blir bättre grepp nu.. någon som har koll på skillnaden mellan dessa däck. om inte annat lär jag veta då jag får på mitt nya
 

201

VFR
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda VFR-87 GSXR1000-01
Har konstaterat att jag måste byta både fram- och bakdäck på "bandagsfälgarna".

Vilka däck rekomenderas, till GSX-R 1000, för trafiksäkerhetsutbildningskörningar?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top