Besiktning???

Langoz

Langoz
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Suzuki GSXR 750
Jag ska in och besiktiga turbo hojen nu i sommar.
Är det något som är möjligt eller bara att glömma.
Hur gör ni?? Vad är det för regler som gäller??
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Inte bara ombyggd då du behöver effektuppgifter från tillverkaren då.
Har jag läst hos SFRO.

Amatörbyggt fordon funkar det på.
Egen konstruktion, eller som min med skrotad ram och stora ändringar i konstruktionen.
Se bara till att ha ALL dokumentation på ramen/ hojen som möligt.
Ägare innan skrotning, vilket försäkringsbolag som har skrotat hojen, kvitto och skrotintyg från skroten.

Sfro är jävligt noga med detta, då dom inte vill bli en "tvättinrättning" för stulna doningar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
plocka bort den inför bes kanske :va
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Eller så gör du som jag gjorde:

1) Fixa bromsbänksintyg från auktoriserad firma, t.ex. MP-Racing i Billesholm, kanske Sölle i Ystad också funkar? Kanske Yamaha-center i Helsingborg. MP-Racing får göra sådana intyg iallafall. Han gjorde mitt :) På hoj får du inte höja effekten och vridet alls. Suzuki godkänner ingen effekt och vridökning heller. Jag har terroriserat dem... SÅ, se till att hojen inte lämnar mer effekt och vrid än original vid bänkningen för att fixa intyget. Trottelstopp, restriktor, häng av wastegaten (räcker i regel inte...), gör hur du vill, bara det funkar. Vridet har en tendens att bli för högt. Vissa besiktningssnubbar hänger upp sig på vridet, andra skiter i det. Men det kan vara bra att ha det i ordning så du slipper köra iväg och bänka en gång till.

2) Boka regstreringsbesiktning. Ring 0771-600 500 för att komma till Bilprovningens registreringsbesiktningsbokningstelefon :rolleyes: Säg vad du vill regga in. I ditt fall turbokonvertering. Jag reggade in mina 17-tumshjul samtidigt som turboinreggningen. De kommer säkert att skrika rakt ut när du säger "turbo", men gör de sitt jobb så bokar de in en tid där du vill. (Tips: Ängelholm eller Markaryd...)

3) Om besiktningsstationen inte har våg så får du fixa vägning själv för att få vågsedel. Denna krävs vid registreringsbesiktning. Kostade 250:- för mig. Gjordes hos Nårab (tippen) i Klippan. Lätt att fastna där, han som sköter vågen är rolig och rejsar hundkojor. Jaja.

4) Åk till Bilprovningen när tiden är kommen, håva upp 600:- (om vägningen görs på plats så är det 850:), och regga! De kollar så allt ser ordentligt ut, rycker lite i tryckrören och säger att du antagligen kommer att höja effekten när du kommer hem, men det får polisen ta hand om när/om du blir stoppad... Men då har du iallafall inskrivet "motor med turbo" i registreringsbeviset, så du slipper föreläggande om fullständig registreringsbesiktning.

Såja, klart! Fixa upp laddtrycket och gasa! När dina nya papper på hojen kommer så kan det stå så här längst ner:

T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTOR MED TURBOKONVERTERING

För att jag inte skulle komma över original vrid så står det nu 67 kW i mina papper, men det var texten "motor med turbo" jag var ute efter. Står det bara så så är det inga bekymmer att besikta hojen senare. Då slipper du skruva av grejorna. Gött!

Detta går att göra på alla hojar tillverkade innan 17 juni 1999. Efter det så finns det helfordonsgodkännande, och då är det kört om man inte bygger om till oigenkännlighet (eller, ja, nästan iallafall) och reggar som amatörbyggt fordon. Då går det igen :)
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Är ju inte första gången denna diskussion kommer upp här i turboforumet. Lahis svar var väldigt omfattande, nästan läge för sticky på det...
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Är ju inte första gången denna diskussion kommer upp här i turboforumet. Lahis svar var väldigt omfattande, nästan läge för sticky på det...

Lahi turbouppslagsverket !:D
 

Langoz

Langoz
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Suzuki GSXR 750
Tackar för svaren =) Ska bara fixa ihop kopplingen sen bär det av till bilprovningen..
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Ngn här som vet exakt vad som krävs för att regga om som ombyggt fordon?? räcker det med en annan sving?? +ska man göra som Iahi o hålla ner effekten på pappret ändå lr köra som det är?? (försäkringen borde jue bli billigare om man håller ner effekten)
 

PåG1

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Busa-99
Hur många kör "lågtrycks" besiktat och hur många har lyckats med amatöyggt?
o förexten hur många turbohojar kan tänkas rulla på våra vägar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min 90-gsxr1100 TAN271 har "motor med turbo" i regbeviset. Fick in 150hk/112kw i intyget då besiktningsmannen var förvirrad av någon anledning, förmodligen för att det är flyttgods med långsving. Körs på E85 fast inte i regbeviset. Till salu för 50k för den intresserade. Kan köras 8.60 med sving i bakre läget och ca 9.20 med 5cm extrasving, dvs på 402. Ej reggad som amatörbyggd.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Lahi & brink : Gäller detta än ?

Har en Blackbird -98 som i sverige reggades som 98-hästars av Honda , gäller då 98 hp eller original ( enligt papperen ) 164 som gräns att inte bromsa över ?

M
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top