Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Tro det eller ej, men BILTEMA!

Kostade 49 eller om det var 59:- styck?

Frågan är ju däremot om dom blir för "låga" så att det kanske fuktar ur olja, vad tror ni?

Märks ju iofs. om inte annat!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tro det eller ej, men BILTEMA!

Kostade 49 eller om det var 59:- styck?

Frågan är ju däremot om dom blir för "låga" så att det kanske fuktar ur olja, vad tror ni?

Märks ju iofs. om inte annat!

Jag letade i timmar på Biltema efter dem vid ett tidigare tillfälle (eller, ja det kändes som timmar...). :gnissla
Men nu har jag i alla fall beställt dem via den där länken. :)

Lite låga kanske, men som sagt, det beror ju på hur högt lufttrycket i motorn är. I min puffar det på rätt bra, så jag kommer ha längre "slangar". :)
Ha koll på oljenivån, och hur skitigt det blir runt den så ser du ju rätt fort om det funkar med dem så låga. :tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Small update #6.

Kommit fram till att jag antingen lär lyfta topp å cylle eller skruva ur dom 4 pinnbultarna i mitten och försöka pilla in 4 "spec" O-ringar som ska ligga där...

Stor suck!

Utöver det har jag gjort ett styrdämparfäste i alu runt gaffelbenet. Hade inget material så fick svarva ur en bit plattjärn...

Sjukt mycke pill med 4-backs chuck o.sv o.sv Men det vart bra!

Lärt mig att Tig:a alu. nu också, vart riktigt bra faktiskt!

Fjuckarna är rena och locken är blästrade + lackade.

Sidoprojektet (crossen) börjar arta sig, kopplingsras, sprucken kolv o.sv, jippihejsan vad billigt det vart! =)
 

Bifogat

  • IMG_1599.jpg
    IMG_1599.jpg
    78.4 KB · Visningar: 251
  • IMG_1600.jpg
    IMG_1600.jpg
    81.2 KB · Visningar: 253
  • IMG_1602.jpg
    IMG_1602.jpg
    52.5 KB · Visningar: 269
  • IMG_1603.jpg
    IMG_1603.jpg
    61.8 KB · Visningar: 264

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Klockrent fäste! Ser fan fakriksgjort ut ;)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Small update #7

Så, inte hänt så mycket fortfarande...

Men förgasaren är ihop nu, putsad ultraljudstvättad och injusterad...

Nu var det ju bara det roliga kvar att få den att passa på motorn också..

Blir att svarva några distans hylsor och sätta i insugen o.sv...

Pillat lite på styrdämparfäste och funderar lite på hur jag ska göra med fästet på ramen, svetsa dit ett litet öra och hoppas det inte krockar med motorn?

Försökt att sänka framändan lite och justera in hojen någorlunda så det ser vettigt ut. Gaffeln verkar ju vara sjukt lång på den här hojen så det ser inte klokt ut om man ska ha gaffeln i orginalläget...

Pillat lite på avgaset och silvertejpat upp för att se på ett ungefär hur det kommer bli, blir nog grymt!

Har även ett V&H megaphone system på gång, kan ju va nice att ha både och.. =)
 

Bifogat

  • IMG_0115.jpg
    IMG_0115.jpg
    206.6 KB · Visningar: 399
  • IMG_0117.jpg
    IMG_0117.jpg
    201.5 KB · Visningar: 400
  • IMG_0112.jpg
    IMG_0112.jpg
    48.1 KB · Visningar: 300
  • IMG_0116.jpg
    IMG_0116.jpg
    201.3 KB · Visningar: 373

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser kanonfint ut!:tummenupp

har du fortsatt något på bakdelen eller? jag är en av de som är lite småkåt på långa bakar...:gnissla hur har du tänkt att göra med "triangeln" i ramen där under sadeln? blir det tomt med rak genomsyn eller blir det kanske en snygg nummerplåt i alu?:D :tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ser kanonfint ut!:tummenupp

har du fortsatt något på bakdelen eller? jag är en av de som är lite småkåt på långa bakar...:gnissla hur har du tänkt att göra med "triangeln" i ramen där under sadeln? blir det tomt med rak genomsyn eller blir det kanske en snygg nummerplåt i alu?:D :tummenupp

Nej inte hunnit med nån bakdel alls tyvärr än, motorn har tagit så sjukt med tid!!!

Tänkte att jag ska göra en innerskärm och en låda i alu. och gömma kabelhärva och el komponenter i. Då har man ju allt klar och kan snajda bakdel ovanpå det sen tänkte jag...

Eller om jag köper en färdig cuts, det lutar faktiskt mer å mer åt det, finns tillräckligt med jobb iaf! :p

Hojen blir inte längre och kommer inte få några nr. plåtar, har inte ändrat mig så mycke från grundídén förutom att hojen blir 20-30 tusen dyrare än beräknat! :huvet

Lite mer race tema över det hela blir det väl än planerat, inga blinkers, inga luftfilter, väldigt högljut avgas, obekväm körställning, ingen direkt instrumentering o.sv =)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Lite mer race tema över det hela blir det väl än planerat, inga blinkers, inga luftfilter, väldigt högljut avgas, obekväm körställning, ingen direkt instrumentering o.sv =)


Det där låter kul :tummenupp Precis som det ska vara!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Update # 8.

Fixat klart fästen för styrdämparen i ramen, vart att borra ett hål i ramen och svetsa dit en platta med en gänga i. Justerat in allt så det inte verkar ta i tanken...(hoppas det passar med motorn sen bara).

Kapat bort en massa massa skitfästen från ramen och slipat rent, kapat ner stödet lite.

Öppnat upp dämparna, satt ju en isvetsad "db-killer" som jag inte ville ha. Vart 40 mm hål nu istället.

Kvar att göra nu är att få dit förgasarna på riktigt (sitter med stripes nu) och kapa bort stödet. Flytta det nånstans där det inte är ivägen för raask vxl-peken....
 

Bifogat

  • IMG_0136.jpg
    IMG_0136.jpg
    159.3 KB · Visningar: 6,609
  • IMG_0127.jpg
    IMG_0127.jpg
    142.5 KB · Visningar: 324
  • IMG_0124.jpg
    IMG_0124.jpg
    63.7 KB · Visningar: 290

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jäklar så fint det där kommer att bli.
När du är klar med den kan du donera den till mig så att du får plats över för nya projekt!
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Sista bilden på motorn är inget annat än PORR! :tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Sista bilden på motorn är inget annat än PORR! :tummenupp

Thanks guys! Måste ju säga att det är nog bästa motorn jag nånsin byggt iaf...

Kanske inte mest högvarviga eller mest effekt / volym, men "fetaste" utan tvekan :p

Gjort insugsadaptrar, antingen verision 1 eller 2...

1 ser bäst ut, mest jobb men blir nog bäst.

Men plast - alu? Svarvar jag den tajt och limmar fast kanske? Eller slang å klämmor....

Och så funderar jag på att göra i alu istället, för dom blev nästan för mjuka för att svarvas nu....
 

Bifogat

  • IMG_1628.jpg
    IMG_1628.jpg
    92.2 KB · Visningar: 220
  • IMG_1625.jpg
    IMG_1625.jpg
    68.6 KB · Visningar: 181

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Nice bygge, lite komiskt men jag snubblade på en 82:a 900 Boldore för 3000:- häromveckan, en polares polare som vill bli av med. Nåt rassel från kamkedjespänningen men går ej starta för han har den i parkeringsgarage och några snorungar har snott tändhattarna och batteriet e paj. Men jag har ju inte tiden, min BoTT räser tar all ledig tid.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Nice bygge, lite komiskt men jag snubblade på en 82:a 900 Boldore för 3000:- häromveckan, en polares polare som vill bli av med. Nåt rassel från kamkedjespänningen men går ej starta för han har den i parkeringsgarage och några snorungar har snott tändhattarna och batteriet e paj. Men jag har ju inte tiden, min BoTT räser tar all ledig tid.

Hehe, ja ja köpte ju min också billigt!

Går ju att köpa en billigt å få igång billigt....men sen vare ju det där. Allt är ju skabbigt, stinker å slött...

Så jag resonerade som så att gör jag bara iordning grejorna hjälpligt så är det fortfarande en skithoj fast kanske något snyggare....

Nja, gillar inte gamla skithojar så då spårade det ur istället.... =)
 

Dr.Bike

Guest
Jäklar så fint det där kommer att bli.
När du är klar med den kan du donera den till mig så att du får plats över för nya projekt!

Du är tvåa där broder!

Jag tar den som tack för alla råd och dåd, tips och toppjobb! ;)

Dessutom bor jag närmare än dig den här gången!! (Minns SLU!)

Närå, jag är ivrig som fan att få se Micke ute på den där.
Har jag lite tid över i vinter ska ajg sätta ihop min egen, sen ska jag vinna allt! :D
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hehe, tack tack pöjkar / gubbar!

Fixat stålomspunna oljeslangar nu idag och blästrat & lackat om oljekylet, bilder kommer imorrn.

Börjar bli dags att henka på kamkedjorna och ställa in mina justerbara kamdrev snart. Får nog 2 schims som saknas nu efter nyår. Har ju en indikatorklocka, men inge bra gradskiva och...ingen kunskap! :p

Tror jag kommer stöta på lite problem, tror du kan ha lite lite tid över framöver å komma upp en sväng? Men måste få schimsen först!

Verkar bra tajt att hänga på låna kamkedjan, har räknat rätt på antal länkar, bombsäker! Men den gamla va ju töjd ½ länk eller strax över.

Du är tvåa där broder!

Jag tar den som tack för alla råd och dåd, tips och toppjobb! ;)

Dessutom bor jag närmare än dig den här gången!! (Minns SLU!)

Närå, jag är ivrig som fan att få se Micke ute på den där.
Har jag lite tid över i vinter ska ajg sätta ihop min egen, sen ska jag vinna allt! :D
 

Dr.Bike

Guest
Hehe, tack tack pöjkar / gubbar!

Fixat stålomspunna oljeslangar nu idag och blästrat & lackat om oljekylet, bilder kommer imorrn.

Börjar bli dags att henka på kamkedjorna och ställa in mina justerbara kamdrev snart. Får nog 2 schims som saknas nu efter nyår. Har ju en indikatorklocka, men inge bra gradskiva och...ingen kunskap! :p

Tror jag kommer stöta på lite problem, tror du kan ha lite lite tid över framöver å komma upp en sväng? Men måste få schimsen först!

Verkar bra tajt att hänga på låna kamkedjan, har räknat rätt på antal länkar, bombsäker! Men den gamla va ju töjd ½ länk eller strax över.

Jodå...jag har både gradskiva, och kunskap höll jag på att säga :D
Gradskiva iaf ;)
Och nån tid att kika upp ska väl finnas tycker jag.

Klura bara ut vilket lobcenter du vill ha. Eller ännu hellre: Hur många grader f.ö.d ska insug öppna vid ett givet spel.
Tillverka oxå en t.d.c stopp av ett gammalt tändstift. (slå ur poslinet, löd/svetsa/gänga i en lång skruv som kolven INTE kan ta sig förbi utan stoppas ca 20 grader inna t.d.c på ömse sidor.
Gör den rundad i den ände som stoppar kolven! Så den inte gör hål i kolven :död

Denna, en ståltråd, och min gradskiva blir sen viktiga instrument! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nice bygge, lite komiskt men jag snubblade på en 82:a 900 Boldore för 3000:- häromveckan, en polares polare som vill bli av med. Nåt rassel från kamkedjespänningen men går ej starta för han har den i parkeringsgarage och några snorungar har snott tändhattarna och batteriet e paj. Men jag har ju inte tiden, min BoTT räser tar all ledig tid.

Är den kvar?

Jag tar den!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hygglo!

Jag borrar och gängar ur en tändstiftkropp, sätter i en lång bult med en mutter på för låsning.

Hör av mig sen framöver, dröjer nog nån vecka eller så misstänker jag. =)

Mja, sen vare ju det där med graderna då. Är ju inte så insatt alls som sagt...

Vill ändra karaktären på motorn så att effektkurvan glider upp något något, lite mer svårkörd & "aggresiv" motor så känner jag mig som hemma.

Gott nytt för övrigt!

/ Micke

Jodå...jag har både gradskiva, och kunskap höll jag på att säga :D
Gradskiva iaf ;)
Och nån tid att kika upp ska väl finnas tycker jag.

Klura bara ut vilket lobcenter du vill ha. Eller ännu hellre: Hur många grader f.ö.d ska insug öppna vid ett givet spel.
Tillverka oxå en t.d.c stopp av ett gammalt tändstift. (slå ur poslinet, löd/svetsa/gänga i en lång skruv som kolven INTE kan ta sig förbi utan stoppas ca 20 grader inna t.d.c på ömse sidor.
Gör den rundad i den ände som stoppar kolven! Så den inte gör hål i kolven :död

Denna, en ståltråd, och min gradskiva blir sen viktiga instrument! :)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Update # 9.

Så lite ledigt i jul så man har hunnit med lite grann nu iaf! =)

Borrade upp / borrade ur Db- killern som var insvetsad i dämparna. Blev 40 mm HSS borr i Pelarborren på jobbet och hoppas på det bästa! =)

"HRC kitet" för bakbromsbehållaren har jag stoppat dit.

Fixat stålomspunna oljeslangar med riktiga presskopplingar. Gick på 290:- bara med arbete o.sv, skitnöjd! Blästrat kopplingarna och lackat om oljekylet.

Börjat snajda på bakdelen, men vet inte hur jag vill ha det!

Tycker nästan det ser bäst ut när bakdelen är framskjuten (ena av bilderna).

Men ska jag ha den framskjuten måste jag kapa bra mycket till i ramen och så blir det lite knepigt med batterihyllan....

Vad tycker ni? Formen tog jag och ritade av tankens bakdel och snajdade om lite.
 

Bifogat

  • IMG_1648.jpg
    IMG_1648.jpg
    137.7 KB · Visningar: 358
  • IMG_1638.jpg
    IMG_1638.jpg
    63.3 KB · Visningar: 217
  • IMG_1637.jpg
    IMG_1637.jpg
    189.5 KB · Visningar: 235
  • IMG_1633.jpg
    IMG_1633.jpg
    154.1 KB · Visningar: 273
  • IMG_1629.jpg
    IMG_1629.jpg
    74.5 KB · Visningar: 242
  • IMG_1649.jpg
    IMG_1649.jpg
    101.5 KB · Visningar: 297
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top