Köp av klocka/armbandsur

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Om nu någon, av outgrundling anledning, nu skulle få för sig att undra vad som hände med mitt mishap:

Fick klockan tbax. Den gick såklart inget vidare efter vatteningressen. Tänkte som så, att klockan är ju inte värt något särskilt i detta skick. Kan lika gärna ge mig på att försöka vara urmakare också. Hur svårt kan det va, liksom.:näsblod

Efter att ha botaniserat på ebay har jag fått alla små pinaler som behövde bytas. Det var någon kugg som sakandes, nån fjäder som gick sönder och lite sånt där. Har också fått införskaffa och tillverka lite pytteverktyg samt köpt div klocksmörj-tjofräs.

Wish me luck att få ihop skrället igen...:glömdet
IMG_2930.jpg

Gott mos. Tack för tips och idér!
Jag har bett att få tillbaka min klocka utan åtgärd, så får vi se vad tiden utvisar :)hihi)

Trevlig helg!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om nu någon, av outgrundling anledning, nu skulle få för sig att undra vad som hände med mitt mishap:

Fick klockan tbax. Den gick såklart inget vidare efter vatteningressen. Tänkte som så, att klockan är ju inte värt något särskilt i detta skick. Kan lika gärna ge mig på att försöka vara urmakare också. Hur svårt kan det va, liksom.:näsblod

Efter att ha botaniserat på ebay har jag fått alla små pinaler som behövde bytas. Det var någon kugg som sakandes, nån fjäder som gick sönder och lite sånt där. Har också fått införskaffa och tillverka lite pytteverktyg samt köpt div klocksmörj-tjofräs.

Wish me luck att få ihop skrället igen...:glömdet
View attachment 438920

Underbart! Jag önskar dig all lycka till. Du får återkomma med slutresultatet.

Tog ner min vintage SeaDweller till medelhavet. Jag hade den hellre på armen än att jag lämnade dem i skor, kläder eller på hotellrummet eller för den delen i bilen. Lät trycktesta den för ca 1 år sedan utan att byta packningar eller så. De körde den inte till fulla djupet den enligt specifikationerna ska klara. Jag hade inga större betänkligheter att bada eller snorkla med den. Vore dock tråkigt om den nu inte hade varit tät. Samtidigt vore det tragiskt om den bara ska användas i säkra miljöer. Det var inte direkt det den konstruerades för från början. Min 60-tals Submariner har jag använt på samma sätt alla år. Den lät jag dock serva och byta packningar på rätt omgående efter jag köpte den. Servat den två gånger t om. Den hade varit ett tryggare val egentligen under resan. Får nog ta och lämna in min SeaDweller och låta serva den också helt enkelt. Inget jag skulle våga ge mig på egen hand. Du är modig som tar dig på att försöka fixa din släktklenod. Jag hoppas att du får till det.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Underbart! Jag önskar dig all lycka till. Du får återkomma med slutresultatet.
...
Jahaja. Det här var ju riktigt roligt, om än ytterst pilligt. Men tamejtusan, så har jag nu inte en snygg och fungerande arve-rova på min ack så ludna arm! :kär
IMG_2974.jpg

Jag sög in alla lustiga filmer på tuben, hittade servicemanual, läste på diverse artiklar om urmakeri, smörjning etc. Pillade sedan isär klockan i molekyler. Rengjorde alla pinaler i en blandning av sprit och medicinsk bensin med hjälp av ultraljudstvätt. Det var nödvändigt. En hel del gammal guck som behövde försvinna. Därefter inspektion av allt i mikroskop.
IMG_2902.jpg

Några pinaler fick således ersättas. Antingen för att jag lyckats ta sönder dem nu, eller så var de på väg/redan trasiga.
IMG_2929.jpg

Ebay är vännen i denna situation och delar (plus lite specialverktyg) ankom några veckor senare från Slovakien, England, Tyskland, USA och Canada.

Urverket kunde sedan sättas ihop, smörjas med bl.a. Möbius olja och därefter justeras att gå rätt. Det tog sin tid....:hihi

Boetten fick en omgång med polertrissa på dremlen och däreter en vända i ultraljudstvätten. Det gjorde skillnad!!
IMG_2955.jpg

När allt såg ut att funka tog jag klockan till lokala urmakaren. Vederbörande fick äran att förse boetten och kronan med nya packningar, sätta ihop och därefter trycktesta klockan. (Jag klurade på att bygga en egen trycktestare, men det blev lite meckigt...) Jag köpte även en ny rem som de fick montera på.

Summa summarum för pengen för denna ganska kompletta renovering/service då:

Verktyg: 293:-
Olja: 135:-
Reservdelar:
- Shock absorber jewel with KIF spring: 302:-
- 1481 Reduction wheel: 459:-
- 410 Winding pinion: 396:-
- 443 Yoke: 450:-
Jobb+rem hos lokala urmakaren: 1200:-
SUMMA: 3235:-

Så nu har jag ca 10800:- att lägga på annat, jämfört med första offerten. :hihi

Och sen är den ju rätt najs att titta på när man öppnar baksidans lucka.
IMG_2975.jpg
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Pengar är väl en sak, kan du lista hur mycket tålamod du förbrukade? :D
Säger samma som ovan, grymt imponerad, den där rovan ska du vara stolt över (vilket du med all säkerhet är!)

Det blir fem :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Hehe. Tack! Jag tog det som ett litet semesterprojekt.
Skadade min nacke en smula när jag hojjade nere i EU i våras, så det har fått bli lite andra sysslor denna säsongen. Inget allvarligt, men nacken har gillat att få vila några månader.

Tyckte faktiskt det var rätt skoj att meka klocka. Jag har en skaplig liten verkstad och ett bra arbetsmikroskop vilket ju underlättar avsevärt. Dock är jag inte alls förtjust i incablock/KIF fjädrarna. Titta vad lätt det är på youtube. Så är det inte på riktigt...:gnissla
https://www.youtube.com/watch?v=HiAh4TkN25s

Jag lämnade klockan i klockbutiken. Själva urmakeriverkstaden är något kvarter bort. Tjejen där blev dock en smula förvånad och sa något i stil med att "nämen så brukar det ju inte vara...", men skrattade gott.

Har nu haft den på mig i några dagar och den går tamejtusan rätt också, så när som på under 10s fel /dygn, vilket ju får anses helt ok.

Jag är nöjd som tusan!:tummenupp
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
En sån karaktär man har gällande armbandsur i allmänhet och dykarur i synnerhet.

Gucci Dive.
ETA-urverk.
Designed in Italy, engineered in Switzerland.


cd314d48fbda1ca7e5a5b62f6647cdba.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En sån karaktär man har gällande armbandsur i allmänhet och dykarur i synnerhet.

Gucci Dive.
ETA-urverk.
Designed in Italy, engineered in Switzerland.
Det är inte lätt att vara avhållsam när det finns så många skönheter här i världen. :brynad
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tråden är full med bilder av fina ur. En till skadar inte.

Har varit på barndop idag och använt mitt kostymur, Omega speedmaster.

Innan det återigen hamnar i skåpet kan man bjuda på en bild av det. :)
f495ee4c05c9c8b44dd183b0c2637a5c.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har nog lagt upp bild av mitt Baume & Mercier tidigare men fler bilder gör bara tråden roligare...
Hursomhelst, Baume & Mercier Riviera. Det är något speciellt med automatiska ur.
b2ae62ca65ad966de1b1248904587141.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top