Köp av klocka/armbandsur

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Min dotter fyller 5 år om knappt två veckor. Jag jobbar till sjöss och kommer inte hem förrän några dagar senare.

En sådan här köpte jag igår och skickade från Singapore.

lego-friends-olivia-minifigure-watch-1.jpg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Beställning precis lagd på följande automat. Replika på ett tyskt artilleri-ur från 40-talet. Mindre än originalet och med japanskt urverk.
b1728b43d94cafce20de568b1dba5061.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Beställning precis lagd på följande automat. Replika på ett tyskt artilleri-ur från 40-talet. Mindre än originalet och med japanskt urverk.
b1728b43d94cafce20de568b1dba5061.jpg
Behövde artilleristerna kunna se sin klocka i en spegel av någon anledning? :va
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Behövde artilleristerna kunna se sin klocka i en spegel av någon anledning? :va

Det är okänt - i alla fall av de som officiellt känner till förlagan - varför de inre siffrorna är spegelvända. Ingen känd instruktionsmanual finns kvar eller detaljer från tillverkningen. 10 ur i månaden tillverkades och boetten var 65 mm (!). Replikan är en Miyota 8215 automat istället för rent manuell och med 43 mm boett. I övrigt identiskt utseende. M-B står för Messbatterie.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Just införskaffat min första klocka.
Aldrig gillat bära armbandsur men har börjat inse fördelarna och tänkte ge dem ett ärligt försök.

Jag ville bara ha en helt vanlig jävla klocka utan massa funktioner, som går läsa av i mörker och tål lite vardagsstryk. Så det slutade med en sånhär efter att ha frågat en vän (Traser P59 type 3):
oje5.jpg


Den visar vad klockan är så hittils är jag nöjd.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Just införskaffat min första klocka.
Aldrig gillat bära armbandsur men har börjat inse fördelarna och tänkte ge dem ett ärligt försök.

Jag ville bara ha en helt vanlig jävla klocka utan massa funktioner, som går läsa av i mörker och tål lite vardagsstryk. Så det slutade med en sånhär efter att ha frågat en vän (Traser P59 type 3):
oje5.jpg


Den visar vad klockan är så hittils är jag nöjd.

Tritium is the shit, har själv en Traser som jag är sjukt nöjd med :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Inte lika kul när man ser det gröna skenet på sitt barns ansikte. Jag sålde min, hade en tawatec

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inte lika kul när man ser det gröna skenet på sitt barns ansikte. Jag sålde min, hade en tawatec

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Hur menar du nu? :va skillnad på sönderfall och sönderfall. Viss strålning är skadlig, gamla klockor innehållande radium/strontium absolut. Men tritiumsönderfall är tämligen harmlöst.

Mer fakta om Tritium:
Tritium är en isotop av väte med två neutroner och en proton. Benämns som T, ³H,
Hydrogen 3 eller H3. Tritium som är radioaktivt har en halveringstid på 12,33 år och
lyser starkt i minst 25 år utan någon som helst tillförsel av energi från t.ex. ett batteri
eller dagsljus. I klockor ligger ämnet i gasform i små glasrör som har kapslats in under
högt tryck. Namnet Tritium härstammar från Grekiska tritos (den tredje). Ämnet avger
endast en väldigt liten mängd betastrålning; 18,6 Elektronvolt (keV), vilket gör att en
Geigermätare inte kan läsa av den. Strålningen är helt ofarlig och kan inte ens tränga
igenom ett vanligt tidningspapper.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har länge haft blandade känslor för Luminox. All American Swiss brand liksom. Köp en Luminox så är du nästan som en Navy SEAL...
Nåväl, sedan igår är jag ägare till just en Luminox. Saknade ett GMT-ur I min samling och då det just nu är en funktion jag har nytta av var köpet ganska lätt att motivera.


t470_x1_b16a6c00393d8f6e58408ec7c0d0611f.jpg

t700_x3_b16a6c00393d8f6e58408ec7c0d0611f.jpg
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
HILFE!
Vad tycker ni??

Jag ärvde en klocka av min styvfar, som har legat i en låda sedan mitten -90talet. Den har i princip aldrig gått rätt hastighet - även när han hade den. Den var på service ett antal gånger där de "ruckade" på den utan framgång. Jag har haft den på mig då och då för att den skulle få röra sig en smula, men till slut kom det fukt i den. (Den ska vara åtminstone vattenskyddad, så inte det heller funka.)

Skickade den då (igen) till en urmakare, som i sin tur skickade klockan till Longines i Schweiz.

Några månader senare har jag nu fått prisuppgift. För reparation och nytt glas vill de ha 13900:- :gråta:näsblod

Pris för att köpa likadan klocka hamnar på ungefär samma peng.
Frågan är: är det värt reparationskostnaden?? Kommer en sån här klocka att öka i värde med tiden, så man kan se det som en slags investering?

En sån här:
http://www.chrono24.se/search/index...dosearch=true&searchexplain=1&accessoryTypes=

Vad anser ni, klocknördar. :va
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
HILFE!
Vad tycker ni??

Jag ärvde en klocka av min styvfar, som har legat i en låda sedan mitten -90talet. Den har i princip aldrig gått rätt hastighet - även när han hade den. Den var på service ett antal gånger där de "ruckade" på den utan framgång. Jag har haft den på mig då och då för att den skulle få röra sig en smula, men till slut kom det fukt i den. (Den ska vara åtminstone vattenskyddad, så inte det heller funka.)

Skickade den då (igen) till en urmakare, som i sin tur skickade klockan till Longines i Schweiz.

Några månader senare har jag nu fått prisuppgift. För reparation och nytt glas vill de ha 13900:- :gråta:näsblod

Pris för att köpa likadan klocka hamnar på ungefär samma peng.
Frågan är: är det värt reparationskostnaden?? Kommer en sån här klocka att öka i värde med tiden, så man kan se det som en slags investering?

En sån här:
http://www.chrono24.se/search/index...dosearch=true&searchexplain=1&accessoryTypes=

Vad anser ni, klocknördar. :va
Jag hade köpt en annan. Det känns som att den du har nu är ett måndagsexemplar. Och såna ger alltid gråa hår och hål i plånboken...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det finns en urmakare I Sjöbo som kan kanske ge dig ett bättre pris på lagningen

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Ja, det känns som ni är inne på precis samma linje som jag själv - låta bli.
Gött med lite feedback. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
HILFE!
Vad tycker ni??

Jag ärvde en klocka av min styvfar, som har legat i en låda sedan mitten -90talet. Den har i princip aldrig gått rätt hastighet - även när han hade den. Den var på service ett antal gånger där de "ruckade" på den utan framgång. Jag har haft den på mig då och då för att den skulle få röra sig en smula, men till slut kom det fukt i den. (Den ska vara åtminstone vattenskyddad, så inte det heller funka.)

Skickade den då (igen) till en urmakare, som i sin tur skickade klockan till Longines i Schweiz.

Några månader senare har jag nu fått prisuppgift. För reparation och nytt glas vill de ha 13900:- :gråta:näsblod

Pris för att köpa likadan klocka hamnar på ungefär samma peng.
Frågan är: är det värt reparationskostnaden?? Kommer en sån här klocka att öka i värde med tiden, så man kan se det som en slags investering?

En sån här:
http://www.chrono24.se/search/index...dosearch=true&searchexplain=1&accessoryTypes=

Vad anser ni, klocknördar. :va

Behåll klockan som ett sentimentalt värde efter din styvfar och acceptera den som den är. I nuvarande skick är den inte värt något. Vill du av någon anledning reparera den i framtiden kanske du kan göra det då och rent av hitta en mer prisvärd reparatör med tillgång till reservdelar du behöver. Att skicka den till märkesservice i Schweiz är dyrt. Vet det av egen erfarenhet. En klocka efter min farfar skickade jag lokalt till en som hade OEM delar. Helt andra pengar.

Med det sagt lämnade jag iväg en Omega efter min pappa 2 ggr på service och reparation till ett värde som översteg klockans värde. Båda gångerna hamnade klockan i Schweiz. Nu har jag dessutom inte koll på var den är. Trodde att den låg i ett bankfack som jag sade upp. Har troligtvis lagt den på ett smart ställe så den dyker upp en dag skulle jag tro. Det händer att jag går och kommer på mig själv att den saknas och skjuter mig i foten varje gång. Får fortsätta tro att den dyker upp en dag helt enkelt istället för att se den som borta för alltid.

I dina kläder hade jag köpt en annan klocka som du kan använda med gott samvete. Det gör man inte med en klocka från någon som betyder mycket för en. I synnerhet inte om det är något som är ömtåligt och svårt att ersätta.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Efter nästan ett år känns denna som ett riktigt bra köp, trivs jättebra med den Steinhart Ocean One Titanium 500
b247610f3d9564197687ce7d2d1eb073.jpg


Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
HILFE!
Skickade den då (igen) till en urmakare, som i sin tur skickade klockan till Longines i Schweiz.
Min Omega Speedmaster Professional stannade redan som ny om stoppursfunktionen användes någon längre tid. Skickades flera gånger till Schweiz, hjälpte inte så den användes med defekt tidtagning. Många år senare gjordes den ren och putsades upp av verkmastarna.se i Göteborg och sedan dess funkar den också då stoppursfunktionen används.
Kostnad ca 8 000:-, företaget rekommenderas.
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Gott mos. Tack för tips och idér!
Jag har bett att få tillbaka min klocka utan åtgärd, så får vi se vad tiden utvisar :)hihi)

Trevlig helg!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top